Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[KULT: Divinity Lost] Ask me anything!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Säljer rollspel, Idag, 17.15
1 response
10 visningar
0 gillar
Henke
av Henke

Skapad av Bolongo, 17 November 2018, 08.55
60 responses
2.842 visningar
0 gillar
Gurgeh
av Gurgeh

Skapad av rabarberpai, Idag, 15.24
2 responses
64 visningar
0 gillar
cogitare  
Skapad av RedMoon, Idag, 15.31
0 responses
17 visningar
0 gillar
RedMoon
av RedMoon

Skapad av Henke, Idag, 11.51
8 responses
128 visningar
1 gillar
CapnZapp  
Skapad av Svarte Faraonen, 23 October 2018, 22.21
20 responses
460 visningar
7 gillar
Skarpskytten  
Skapad av Rangertheman, Igår, 22.29
28 responses
281 visningar
1 gillar
Rangertheman  
Skapad av Banderad, Igår, 07.05
4 responses
131 visningar
0 gillar
Banderad  
Skapad av Björn Wärmedal, 15 November 2018, 21.27
29 responses
495 visningar
0 gillar
da_bohz
av da_bohz

Skapad av Paco, 11 November 2018, 14.37
3 responses
115 visningar
0 gillar
Paco
av Paco

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

...och riktigt snygg layout, som avviker från en del uttalade eller outtalade standardregler, vilket gör det ännu bättre. Jag har inga problem med att läsa texten och tycker också själva KULT-loggan är grym.

Fråga som till viss del rör (framtida) layoutarbete: surras det något om svensk version nu när spelet snart är klart?
    Last edited by P.eLL.e; 25 May 2018, 07.49.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av DeBracy Visa inlägg
      Har Call of Cthulhu d20 varit en inspirationskälla?
      Inte medvetet, men det är rimligen där som tanken på lutande textspalter bitit sig fast någonstans i bakhuvudet.

Vad tycker du har varit svårast i formgivningen?
      Att balansera det konstiga, fula och oväntade med klassisk typografi och läsbarhet. Texten är helig.

Var det något du hade oväntat lätt att bestämma dig för i arbetet?
      De svarta kilarna. De har funnits med sedan början i en eller annan form. De hjälper inte bara till att bryta upp den vita rektangelns tyranni, de funkar dessutom som ett mycket praktiskt layoutverktyg. Om jag har en rubrik och tre textrader från ett nytt stycke sist på ett uppslag – ja då petar jag bara in en kil precis så mycket att den texten hoppar över till nästa uppslag.

Och att typsnitten jag använder ska ha en komplett teckenuppsättning för alla språk som använder latinska skrivtecken. Så att någon som får för sig att ge ut KDL på polska eller portugisiska inte ska sakna något diakritiskt tecken. (Layouten är f.ö. anpassad för text med Å, Ä och Ö, trots att texten är på engelska. Jag hatar när man ska lokalisera en färdig trycksak till svenska och Å-ringen går ihop med texten på raden över.)

Hur mycket skissande på papper vs på dator har du gjort?
      Papper och penna-skisser har jag gjort främst på de olika grafiska element jag använt – sidramar, glorior, etc. Layoutskisser gör jag i huvudet på tunnelbanan på väg till och från mitt dagjobb.

Hur många stilmallar för text är du uppe i?
      Åh jösses. Jättemånga – men inte fler än jag behöver. Jag är dock duktig och grupperar dem i mappar för olika användningsområden: Rubriker, löptext, listor, Moves, rollformulär, etc.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
        Så... Du har aktivt gjort det jobbigare och svårare att läsa en jättemastodonttext?
        Nä. Själva typografin (bortsett från rubrikerna satta i Infidel C) är gjord för att vara tydlig och läslig, med luft kring texten och väl tilltaget radavstånd. Att formen på textblocket inte är rätvinklig gör inte texten mer svårläst (utom då radlängden blir jättekort – varje gång ögat ska byta rad är ett tillfälle att tappa bort sig i texten).

(Utöver det så har det visat sig att det är lättare att hitta i en bok av referenskaraktär om uppslagen är unika. Efter ett tag lär sig hjärnan att »Just ja, det där stycket om X fanns ju på det där uppslaget som hade en bild av Y.« Och i KDL finns det ytterst få uppslag som ser likadana ut.)

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
        Hur mycket behöver du själv anstränga dig för att inte läsa "kulf" när du ser loggan?
        Noll. Jag behöver anstränga mig noll.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av P.eLL.e Visa inlägg
          Fråga som till viss del rör (framtida) layoutarbete: surras det något om svensk version nu när spelet snart är klart?
          Vet ej.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Dante Visa inlägg
            den praktiskt taget helt färdiga grundregelboken till KULT: Divinity Lost.
            Jag vet att det inte är ditt bord, men när kan jag förvänta mig att se nya KULT i en FLGS i min närhet?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
              Jag vet att det inte är ditt bord, men när kan jag förvänta mig att se nya KULT i en FLGS i min närhet?
              Vet ej. Först och främst ska alla Kickstarter-backers ha sitt.

Kommentera

Hur lång tid tog förarbetet med att bestämma hur det ska se ut? Hur länge har du sen suttit med varje enskild sida? Var det någon sida du någon dag satt och stirrade på och tänkte ”hur fan fixar jag det här egentligen?”

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Dante Visa inlägg
                  Åh jösses. Jättemånga – men inte fler än jag behöver. Jag är dock duktig och grupperar dem i mappar för olika användningsområden: Rubriker, löptext, listor, Moves, rollformulär, etc.
                  Åhå går det att göra mappar för sånt? Coolt!

Det är ju inte en fråga om det visuella per se, men ändå: hur går du till väga för att hålla ordning på mallarna mellan olika dokument? Jag har för mig jag frågade om du gjort kapitlen var för sig och fick ett ja. Tweakar du in stilen där den ska användas och lägger över i något masterdokument sen, eller gör du klart stillarna för att sedan importera mallarna från samma ställe hela tiden?

En annan som bara gjort småsaker som annonser, affischer och kortare dokument skaffar inte så goda vanor när det gäller sånt. ^^

Kommentera

Det är ju inte en fråga om det visuella per se, men ändå: hur går du till väga för att hålla ordning på mallarna mellan olika dokument? Jag har för mig jag frågade om du gjort kapitlen var för sig och fick ett ja. Tweakar du in stilen där den ska användas och lägger över i något masterdokument sen, eller gör du klart stillarna för att sedan importera mallarna från samma ställe hela tiden?
                    (Jag är inte Dante och han har säkert bättre sätt, men jag gillar InDesigns Book-system, som bland annat gör att man kan synka alla stilmallar mellan olika kapitel etc)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Björn Wärmedal Visa inlägg
                      Hur lång tid tog förarbetet med att bestämma hur det ska se ut?
                      Öhm. Jag hade en massa helt bänga idéer i början av projektet. Bl.a. försökte jag använda optiska illusioner i sidbakgrunderna. Tack och lov kom jag på bättre tankar ganska snabbt. Det tog faktiskt inte så jättelång tid. Jag bollade lite skisser fram och tillbaka med Petter Nallo (Creative Director för KDL) och vi landade hyfsat snart i något som liknar hur det ser ut idag. Sedan har manéret såklart utvecklats och förfinats under projektets gång. Petter har haft massor med bra input ang. det visuella.

Hur länge har du sen suttit med varje enskild sida?
                      Det som tar absolut mest tid i anspråk är att få typografin på plats. Dvs. att all text ser ut som den ska. Själva layoutandet består mest av att putta runt saker på en given yta tills det »ser bra ut«. En del sidor layoutar sig praktiskt taget själva. Andra kräver lite mer handpåläggning.

Var det någon sida du någon dag satt och stirrade på och tänkte ”hur fan fixar jag det här egentligen?”
                      Jodå.

Varje kapitel ska uppta ett jämnt antal sidor och börja på en vänstersida. Det leder ibland till att jag måste fylla ut med en och en halv sida, eller att jag måste krympa texten med en halv sida.

Och man vill gärna ha monsterstats på samma uppslag som illustrationen av monstret, men när man lägger in illustrationen så flyttas texten över till nästa uppslag. Då är det bara att gå tillbaka några sidor och göra om dem så att det blir bra längre fram.

Då tackade jag mig själv för att jag kommit på den fiffiga idén med de svarta kilarna.
                      Last edited by Dante; 28 May 2018, 10.27.

Kommentera

Åhå går det att göra mappar för sånt?
                        Ja.

Hur går du till väga för att hålla ordning på mallarna mellan olika dokument?
                        Det går att importera stilmallar från ett dokument till ett annat.

Tweakar du in stilen där den ska användas och lägger över i något masterdokument sen, eller gör du klart stillarna för att sedan importera mallarna från samma ställe hela tiden?
                        När det gäller bokdokument (dvs. ett antal olika dokument som läggs ihop i rätt ordning så att Indesign automatiskt håller koll på sidnumrering, kapitelnumrering, etc.) kan jag bestämma ett dokument som »ursprung« och sedan synka hela boken så att alla ingående dokument får samma stilmallar, mallsidor, objektformat, etc. som ursprungsdokumentet.

Jädrigt praktisk och tidsbesparande funktion.

Kommentera

Är du trött på demonkukar efter denna resa? Kan man bli trött på demonkukar?

[Also: BRA JÄVLA JOBB DU JOBBAT FRAM VID SIDAN AV DITT RIKTIGA JOBBJOBB.]

Kommentera

GE MIG. okok det var ingen fråga.

First off - vill uttrycka digitala applåder för de skeva textblocken, det var någonting som direkt sorterades i mitt huvud som 'jävligt coolt och passande'.

Fråga då - Sedan släppet av betaböckerna på KS, har det varit mycket arbete på layoutande? Kan tänka mig en del om fler illustrationer kommit till, men har boken gått igenom några större förändringar? :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Stövelkatten Visa inlägg
                              Är du trött på demonkukar efter denna resa?
                              Nävars. många har det inte varit.

Ursprungligen skrivet av Stövelkatten Visa inlägg
                              Kan man bli trött på demonkukar?
                              Alltså, jag tänker att det beror lite på vad sagda organ har för sig. I en del scenarier föreställer jag mig att jag skulle tröttna tämligen omgående.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Kraetyz Visa inlägg
                                Sedan släppet av betaböckerna på KS, har det varit mycket arbete på layoutande? Kan tänka mig en del om fler illustrationer kommit till, men har boken gått igenom några större förändringar? :)
                                Inte direkt. Det har varit några större grejer som att varje Arketyp har fått breda ut sig över ett helt uppslag, eller att två helsidesillustrationer tillkommit i ett kapitel.

Annars har det mest varit text- och typografiändringar. Plus att jag har gjort alla de där delarna som behövs i en bok utöver själva innehållsdelen: Innehållsförteckning, register, backerlista, credits, tryckort, titelsida, etc.

Och efter första provtrycket gjorde jag lite färgjusteringar för att få bättre kontraster. Jag gjorde de svarta bakgrundselementen mörkare och den röda och den blå signalfärgen ljusare.
                                Last edited by Dante; 25 May 2018, 14.12.

Kommentera

Arbetar …
                                X