Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Respons på Rättvisans väktare önskas

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av krank, 09 July 2018, 21.57
15 responses
239 visningar
0 gillar
Feuflux
av Feuflux
 
Skapad av krank, 09 July 2018, 21.58
2 responses
42 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Henke, 30 June 2018, 07.29
49 responses
1.322 visningar
0 gillar
Sponny
av Sponny
 
Skapad av God45, 28 February 2018, 09.48
304 responses
15.393 visningar
14 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av Genesis, 06 July 2018, 23.06
22 responses
486 visningar
0 gillar
Caligo
av Caligo
 
Skapad av God45, 19 December 2017, 07.40
227 responses
10.861 visningar
18 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Anthrox, 14 July 2018, 21.38
0 responses
97 visningar
3 gillar
Anthrox
av Anthrox
 
Skapad av anth, 12 July 2018, 09.35
12 responses
281 visningar
0 gillar
pappa
av pappa
 
Skapad av Pilzeman, 10 July 2018, 11.10
5 responses
240 visningar
8 gillar
Pilzeman  
Skapad av jensofsweden, 13 July 2018, 08.57
2 responses
162 visningar
0 gillar
Kaigon
av Kaigon
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Respons på Rättvisans väktare önskas

    Nu, kamrater, är första utkastet av “Rättvisans väktare - ett rollspel för nybörjare om klass och orättvisor” äntligen klart.
    Låter det intressant, är jag evigt tacksam om du vill tycka till lite om det. Spelet saknar än så länge illustrationer. Du behöver inte läsa och ge respons på alla 50+ sidor utan välj de delar och kapitel som väcker din nyfikenhet och skriv kommentarer till dem. Till varje del finns en responsfråga men det står dig såklart helt fritt att ge feedback på vad du vill. Allt är av intresse!
    Länk till betaversionen finns här: https://drive.google.com/open?id=1kf...4kKZ8ZCgkMbqbY
    Är du intresserad av hur jag tänkt när jag konstruerat spelet kan du läsa om det här: https://ukronier.blogspot.se/2018/05...attvisans.html


  • #2
    Alltså vilken slags feedback är du ute efter? Som jag ser det så har du tre sorters problem i de kanske 20-30 sidor jag skummat:
    1. Stilen spelet är skrivet i förmedlar information dåligt.
    2. Texten har fel i sak, eller beskriver något annat än den säger att den ska beskriva.
    3. Pedagogiska missar.

    Sak 1 skulle jag säga är det största problemet, efter som det gäller allt i regeltexten. Det känns som att du snurrar tre varv runt det du vill ha sagt i stället för att säga det. Spelexemplet gör en version av det här där all min energi går åt till att försöka förstå vilken spelares rollperson som heter vad. Där är det dock enkelt att lösa genom att bara strunta i spelarnas namn.

    Sak 2 är ju också en stor fiende. Om jag tex vill veta hur man rollspelar får jag reda på att jag ska säga "ja och" och att det inte är någons fel om jag tycker att det är tråkigt. Men det jag inte får är reda på hur man rollspelar.

    Sak 3 är ju mest en fråga om redigering. tex tror jag att Lyckas + texten ska vara innan handlingarna beskrivs, efter som det är en mekanik som styr alla handlingar.

    Kommentera


    • #3
      Allt som Jocke säger. Men mest är mitt problem att det är väldigt predikande och du talar ner till din publik. Det finns andra marxistiska spel, Redmarkets tillexempel, men de talar inte ner till mig och trycker inte ner budskapet så här osubtilt. Det här är lite ocoolt. Och det gör att det inte fungerar.

      Kommentera


      • #4
        Mitt största problem är att du börjar rada upp en massa Story Now tekniker men sedan missar det viktigaste och skriver på näsan att "rika är onda och fattiga är goda".

        Om det verkligen är spelets tema så vet jag inte riktigt varför man ska spela? För mig är det som att säga "play boldly, to find out men! Alla magiker är onda! Alla alver är goda! Alla skatter är av guld och dvärgarna har allt guld!"

        Det blir snarare "spela för att ytterligare bekräfta temat" och då tycker jag att Bamse löser det bättre. Är man dum kan man bli snäll, är o.s.v. För det var väl för barn?

        Kika på Mouse Guard. Hur skulle det spelet se ut förlagt i en stad full av orättvisor?

        Kommentera


        • #5
          Tack för responsen! :)

          Kommentera

          Arbetar …
          X