Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Respons på Rättvisans väktare önskas

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Nässe, Igår, 21.05
7 responses
160 visningar
0 gillar
Eksem
av Eksem

Skapad av Beastslayer, 08 October 2018, 21.19
15 responses
544 visningar
5 gillar
LordTengel  
Skapad av Lambendil, 10 October 2018, 21.44
21 responses
417 visningar
3 gillar
Lambendil  
Skapad av Pendragon, 09 October 2018, 21.39
6 responses
458 visningar
5 gillar
Skapad av krank, 08 October 2018, 20.15
6 responses
134 visningar
0 gillar
Swedish Chef  
Skapad av dancodan, Igår, 14.47
4 responses
108 visningar
0 gillar
Swedish Chef  
Skapad av .Per., Igår, 22.48
10 responses
131 visningar
0 gillar
cogitare  
Skapad av Förstefadern, 05 October 2018, 13.54
8 responses
737 visningar
5 gillar
Förstefadern  
Skapad av Mundo, 15 January 2018, 17.59
25 responses
690 visningar
1 gillar
Krille
av Krille

Skapad av .Per., Igår, 23.03
0 responses
38 visningar
0 gillar
.Per.
av .Per.

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Respons på Rättvisans väktare önskas

Nu, kamrater, är första utkastet av “Rättvisans väktare - ett rollspel för nybörjare om klass och orättvisor” äntligen klart.
    Låter det intressant, är jag evigt tacksam om du vill tycka till lite om det. Spelet saknar än så länge illustrationer. Du behöver inte läsa och ge respons på alla 50+ sidor utan välj de delar och kapitel som väcker din nyfikenhet och skriv kommentarer till dem. Till varje del finns en responsfråga men det står dig såklart helt fritt att ge feedback på vad du vill. Allt är av intresse!
    Länk till betaversionen finns här: https://drive.google.com/open?id=1kf...4kKZ8ZCgkMbqbY
    Är du intresserad av hur jag tänkt när jag konstruerat spelet kan du läsa om det här: https://ukronier.blogspot.se/2018/05...attvisans.html

Alltså vilken slags feedback är du ute efter? Som jag ser det så har du tre sorters problem i de kanske 20-30 sidor jag skummat:
    1. Stilen spelet är skrivet i förmedlar information dåligt.
    2. Texten har fel i sak, eller beskriver något annat än den säger att den ska beskriva.
    3. Pedagogiska missar.

Sak 1 skulle jag säga är det största problemet, efter som det gäller allt i regeltexten. Det känns som att du snurrar tre varv runt det du vill ha sagt i stället för att säga det. Spelexemplet gör en version av det här där all min energi går åt till att försöka förstå vilken spelares rollperson som heter vad. Där är det dock enkelt att lösa genom att bara strunta i spelarnas namn.

Sak 2 är ju också en stor fiende. Om jag tex vill veta hur man rollspelar får jag reda på att jag ska säga "ja och" och att det inte är någons fel om jag tycker att det är tråkigt. Men det jag inte får är reda på hur man rollspelar.

Sak 3 är ju mest en fråga om redigering. tex tror jag att Lyckas + texten ska vara innan handlingarna beskrivs, efter som det är en mekanik som styr alla handlingar.

Kommentera

Allt som Jocke säger. Men mest är mitt problem att det är väldigt predikande och du talar ner till din publik. Det finns andra marxistiska spel, Redmarkets tillexempel, men de talar inte ner till mig och trycker inte ner budskapet så här osubtilt. Det här är lite ocoolt. Och det gör att det inte fungerar.

Kommentera

Mitt största problem är att du börjar rada upp en massa Story Now tekniker men sedan missar det viktigaste och skriver på näsan att "rika är onda och fattiga är goda".

Om det verkligen är spelets tema så vet jag inte riktigt varför man ska spela? För mig är det som att säga "play boldly, to find out men! Alla magiker är onda! Alla alver är goda! Alla skatter är av guld och dvärgarna har allt guld!"

Det blir snarare "spela för att ytterligare bekräfta temat" och då tycker jag att Bamse löser det bättre. Är man dum kan man bli snäll, är o.s.v. För det var väl för barn?

Kika på Mouse Guard. Hur skulle det spelet se ut förlagt i en stad full av orättvisor?

Kommentera

Tack för responsen! :)

Kommentera

Arbetar …
          X