Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Respons på Rättvisans väktare önskas

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Opoopo, 15 August 2018, 20.35
15 responses
581 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av Mekanurg, 25 December 2017, 17.03
9 responses
299 visningar
5 gillar
tong007x  
Skapad av Leon, 11 January 2019, 14.33
101 responses
3.288 visningar
2 gillar
afUttermark  
Skapad av krank, 14 January 2019, 11.52
5 responses
182 visningar
0 gillar
Voldstagg13  
Skapad av wilper, 16 January 2019, 17.33
24 responses
824 visningar
12 gillar
luddwig
av luddwig
 
Skapad av Bifur, 09 January 2019, 19.51
58 responses
1.379 visningar
1 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e
 
Skapad av lofty, 16 January 2019, 14.35
3 responses
119 visningar
1 gillar
lofty
av lofty
 
Skapad av Kotaka, 01 January 2019, 22.29
4 responses
188 visningar
1 gillar
Zyx Zoismos  
Skapad av RedMoon, 18 January 2019, 13.54
1 response
104 visningar
4 gillar
clarence redd  
Skapad av RasmusL, 14 January 2019, 18.50
7 responses
208 visningar
0 gillar
Cyberhest  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Respons på Rättvisans väktare önskas

    Nu, kamrater, är första utkastet av “Rättvisans väktare - ett rollspel för nybörjare om klass och orättvisor” äntligen klart.
    Låter det intressant, är jag evigt tacksam om du vill tycka till lite om det. Spelet saknar än så länge illustrationer. Du behöver inte läsa och ge respons på alla 50+ sidor utan välj de delar och kapitel som väcker din nyfikenhet och skriv kommentarer till dem. Till varje del finns en responsfråga men det står dig såklart helt fritt att ge feedback på vad du vill. Allt är av intresse!
    Länk till betaversionen finns här: https://drive.google.com/open?id=1kf...4kKZ8ZCgkMbqbY
    Är du intresserad av hur jag tänkt när jag konstruerat spelet kan du läsa om det här: https://ukronier.blogspot.se/2018/05...attvisans.html


  • #2
    Alltså vilken slags feedback är du ute efter? Som jag ser det så har du tre sorters problem i de kanske 20-30 sidor jag skummat:
    1. Stilen spelet är skrivet i förmedlar information dåligt.
    2. Texten har fel i sak, eller beskriver något annat än den säger att den ska beskriva.
    3. Pedagogiska missar.

    Sak 1 skulle jag säga är det största problemet, efter som det gäller allt i regeltexten. Det känns som att du snurrar tre varv runt det du vill ha sagt i stället för att säga det. Spelexemplet gör en version av det här där all min energi går åt till att försöka förstå vilken spelares rollperson som heter vad. Där är det dock enkelt att lösa genom att bara strunta i spelarnas namn.

    Sak 2 är ju också en stor fiende. Om jag tex vill veta hur man rollspelar får jag reda på att jag ska säga "ja och" och att det inte är någons fel om jag tycker att det är tråkigt. Men det jag inte får är reda på hur man rollspelar.

    Sak 3 är ju mest en fråga om redigering. tex tror jag att Lyckas + texten ska vara innan handlingarna beskrivs, efter som det är en mekanik som styr alla handlingar.

    Kommentera


    • #3
      Allt som Jocke säger. Men mest är mitt problem att det är väldigt predikande och du talar ner till din publik. Det finns andra marxistiska spel, Redmarkets tillexempel, men de talar inte ner till mig och trycker inte ner budskapet så här osubtilt. Det här är lite ocoolt. Och det gör att det inte fungerar.

      Kommentera


      • #4
        Mitt största problem är att du börjar rada upp en massa Story Now tekniker men sedan missar det viktigaste och skriver på näsan att "rika är onda och fattiga är goda".

        Om det verkligen är spelets tema så vet jag inte riktigt varför man ska spela? För mig är det som att säga "play boldly, to find out men! Alla magiker är onda! Alla alver är goda! Alla skatter är av guld och dvärgarna har allt guld!"

        Det blir snarare "spela för att ytterligare bekräfta temat" och då tycker jag att Bamse löser det bättre. Är man dum kan man bli snäll, är o.s.v. För det var väl för barn?

        Kika på Mouse Guard. Hur skulle det spelet se ut förlagt i en stad full av orättvisor?

        Kommentera


        • #5
          Tack för responsen! :)

          Kommentera

          Arbetar …
          X