Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Flashback-spelande

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Beastslayer, 08 October 2018, 21.19
15 responses
536 visningar
5 gillar
LordTengel  
Skapad av Lambendil, 10 October 2018, 21.44
21 responses
417 visningar
3 gillar
Lambendil  
Skapad av Nässe, Igår, 21.05
6 responses
153 visningar
0 gillar
Nässe
av Nässe
 
Skapad av Pendragon, 09 October 2018, 21.39
6 responses
457 visningar
5 gillar
avatarex  
Skapad av krank, 08 October 2018, 20.15
6 responses
133 visningar
0 gillar
Swedish Chef  
Skapad av dancodan, Igår, 14.47
4 responses
107 visningar
0 gillar
Swedish Chef  
Skapad av .Per., Igår, 22.48
10 responses
130 visningar
0 gillar
cogitare  
Skapad av Förstefadern, 05 October 2018, 13.54
8 responses
736 visningar
5 gillar
Förstefadern  
Skapad av Mundo, 15 January 2018, 17.59
25 responses
690 visningar
1 gillar
Krille
av Krille
 
Skapad av .Per., Igår, 23.03
0 responses
38 visningar
0 gillar
.Per.
av .Per.
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Flashback-spelande

    Är det någon som provat att spela ett helt scenario i en följetong av Flashbacks som backar en scen i taget alt blandar upp den kronologiska ordningen helt. (Tänk lite som filmen Memento alt 21 gram).

    Vad är dina erfarenheter kring att spela så? Blir det för styrt eller snarare intressant utifrån hur spelarna jobbar med kronlogiskt satta ramar samtidigt som man skapar nya.

    Finns det något scenario som har det upplägget uttryckligen? Var skulle man annars kunna hitta tips för detta?

    Känns som ett möjligt upplägg för ett playset till Fiasco.
    Last edited by Henke; 05 May 2018, 07.00.

  • #2
    Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
    Är det någon som provat att spela ett helt scenario i en följetong av Flashbacks som backar en scen i taget alt blandar upp den kronologiska ordningen helt. (Tänk lite som filmen Memento alt 21 gram).

    Vad är dina erfarenheter kring att spela så? Blir det för styrt eller snarare intressant utifrån hur spelarna jobbar med kronlogiskt satta ramar samtidigt som man skapar nya.

    Finns det något scenario som har det upplägget uttryckligen? Var skulle man annars kunna hitta tips för detta?

    Känns som ett möjligt upplägg för ett playset till Fiasco.
    Vi spelade ett zombiesurvivalscenario där jag berättat att refreshscenerna skulle vara flashbacks. En av spelarna hade en ambitiös backstory som han beskrev baklänges tills det visade sig att det vsr den personen som hade orsakat att viruset spreds till att börja med.

    Det blev väldigt coolt!

    Kommentera


    • #3
      Spelet "blades in the dark" är ett spel som handlar om heists i en steampunkvärld. En av regelmekanismerna är att man kan spendera en resurs för att få begära en flashbackscen som hjälper dig med den pågående stöten.

      Exempelvis, du kanske gör inbrott i ett hus och plötsligt dyker det upp en yrvaken tjänare! Då kan spelarna begära en flashbackscen där de hotar eller mutar den tjänaren, varpå hen kommer att hjälpa spelarna med inbrottet - det var ju planerat "från början".

      Resultatet blir ett sorts "play-to-find-out" version av oceans 11. Spelarna lägger ingen tid på planering, men spelarkaraktärerna framstår ändå som väldigt kompetenta och smarta.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av Tant Ragnar Visa inlägg
        Spelet "blades in the dark" är ett spel som handlar om heists i en steampunkvärld. En av regelmekanismerna är att man kan spendera en resurs för att få begära en flashbackscen som hjälper dig med den pågående stöten.

        Exempelvis, du kanske gör inbrott i ett hus och plötsligt dyker det upp en yrvaken tjänare! Då kan spelarna begära en flashbackscen där de hotar eller mutar den tjänaren, varpå hen kommer att hjälpa spelarna med inbrottet - det var ju planerat "från början".

        Resultatet blir ett sorts "play-to-find-out" version av oceans 11. Spelarna lägger ingen tid på planering, men spelarkaraktärerna framstår ändå som väldigt kompetenta och smarta.
        Låter ju riktigt grymt. Köpte Blades in the dark för rätt längesen, men har såklart inte haft tid att läsa igenom det... än. :-)

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

          Vi spelade ett zombiesurvivalscenario där jag berättat att refreshscenerna skulle vara flashbacks. En av spelarna hade en ambitiös backstory som han beskrev baklänges tills det visade sig att det vsr den personen som hade orsakat att viruset spreds till att börja med.

          Det blev väldigt coolt!
          Härligt! Var detta något färdigt tema eller något du valde själv?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg

            Låter ju riktigt grymt. Köpte Blades in the dark för rätt längesen, men har såklart inte haft tid att läsa igenom det... än. :-)
            Det är en rackarns smart regelmekanism. Den vet precis vilket problem den försöker lösa, och den löser det problemet på ett elegant och enkelt sätt. Dessutom tycks det mig som en regel som kan exporteras till andra system relativt enkelt.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg

              Härligt! Var detta något färdigt tema eller något du valde själv?
              Finns en liknande mekanism i 3:16 Carnage among the Stars som jag snodde till ett Solar System-zombiehack. Men jag hade bara planerat lite klassisk Walking Dead-spel. Att bygga en story av falshbackscenerna var helt och hållet spelarens (hemliga) idé.

              Kommentera


              • #8
                Tricket är att låta saker hända som de händer. Resulterar det i en alternativ tidslinje var det här Age of Apocalypse hela tiden!!!

                Kommentera

                Arbetar …
                X