Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Flashback-spelande

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av luddwig, 03 May 2018, 10.06
51 responses
3.379 visningar
1 gillar
Rymdhamster  
Skapad av wilper, 03 May 2017, 12.56
182 responses
4.934 visningar
11 gillar
Rangertheman  
Skapad av runequester, 30 April 2018, 21.23
23 responses
971 visningar
2 gillar
Nirbulas  
Skapad av MattiasLejbrink, Idag, 08.17
0 responses
43 visningar
1 gillar
MattiasLejbrink  
Skapad av runequester, 07 May 2018, 12.57
6 responses
285 visningar
0 gillar
avatarex  
Skapad av runequester, Igår, 23.42
1 response
32 visningar
0 gillar
Nirbulas  
Skapad av krank, Idag, 05.30
0 responses
8 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av krank, Idag, 05.30
0 responses
16 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Marty'Party, Idag, 01.43
0 responses
29 visningar
0 gillar
Marty'Party  
Skapad av krank, 19 May 2018, 10.03
12 responses
204 visningar
0 gillar
Krille
av Krille
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Flashback-spelande

    Är det någon som provat att spela ett helt scenario i en följetong av Flashbacks som backar en scen i taget alt blandar upp den kronologiska ordningen helt. (Tänk lite som filmen Memento alt 21 gram).

    Vad är dina erfarenheter kring att spela så? Blir det för styrt eller snarare intressant utifrån hur spelarna jobbar med kronlogiskt satta ramar samtidigt som man skapar nya.

    Finns det något scenario som har det upplägget uttryckligen? Var skulle man annars kunna hitta tips för detta?

    Känns som ett möjligt upplägg för ett playset till Fiasco.
    Last edited by Henke; 05 May 2018, 06.00.

  • #2
    Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
    Är det någon som provat att spela ett helt scenario i en följetong av Flashbacks som backar en scen i taget alt blandar upp den kronologiska ordningen helt. (Tänk lite som filmen Memento alt 21 gram).

    Vad är dina erfarenheter kring att spela så? Blir det för styrt eller snarare intressant utifrån hur spelarna jobbar med kronlogiskt satta ramar samtidigt som man skapar nya.

    Finns det något scenario som har det upplägget uttryckligen? Var skulle man annars kunna hitta tips för detta?

    Känns som ett möjligt upplägg för ett playset till Fiasco.
    Vi spelade ett zombiesurvivalscenario där jag berättat att refreshscenerna skulle vara flashbacks. En av spelarna hade en ambitiös backstory som han beskrev baklänges tills det visade sig att det vsr den personen som hade orsakat att viruset spreds till att börja med.

    Det blev väldigt coolt!

    Kommentera


    • #3
      Spelet "blades in the dark" är ett spel som handlar om heists i en steampunkvärld. En av regelmekanismerna är att man kan spendera en resurs för att få begära en flashbackscen som hjälper dig med den pågående stöten.

      Exempelvis, du kanske gör inbrott i ett hus och plötsligt dyker det upp en yrvaken tjänare! Då kan spelarna begära en flashbackscen där de hotar eller mutar den tjänaren, varpå hen kommer att hjälpa spelarna med inbrottet - det var ju planerat "från början".

      Resultatet blir ett sorts "play-to-find-out" version av oceans 11. Spelarna lägger ingen tid på planering, men spelarkaraktärerna framstår ändå som väldigt kompetenta och smarta.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av Tant Ragnar Visa inlägg
        Spelet "blades in the dark" är ett spel som handlar om heists i en steampunkvärld. En av regelmekanismerna är att man kan spendera en resurs för att få begära en flashbackscen som hjälper dig med den pågående stöten.

        Exempelvis, du kanske gör inbrott i ett hus och plötsligt dyker det upp en yrvaken tjänare! Då kan spelarna begära en flashbackscen där de hotar eller mutar den tjänaren, varpå hen kommer att hjälpa spelarna med inbrottet - det var ju planerat "från början".

        Resultatet blir ett sorts "play-to-find-out" version av oceans 11. Spelarna lägger ingen tid på planering, men spelarkaraktärerna framstår ändå som väldigt kompetenta och smarta.
        Låter ju riktigt grymt. Köpte Blades in the dark för rätt längesen, men har såklart inte haft tid att läsa igenom det... än. :-)

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

          Vi spelade ett zombiesurvivalscenario där jag berättat att refreshscenerna skulle vara flashbacks. En av spelarna hade en ambitiös backstory som han beskrev baklänges tills det visade sig att det vsr den personen som hade orsakat att viruset spreds till att börja med.

          Det blev väldigt coolt!
          Härligt! Var detta något färdigt tema eller något du valde själv?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg

            Låter ju riktigt grymt. Köpte Blades in the dark för rätt längesen, men har såklart inte haft tid att läsa igenom det... än. :-)
            Det är en rackarns smart regelmekanism. Den vet precis vilket problem den försöker lösa, och den löser det problemet på ett elegant och enkelt sätt. Dessutom tycks det mig som en regel som kan exporteras till andra system relativt enkelt.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg

              Härligt! Var detta något färdigt tema eller något du valde själv?
              Finns en liknande mekanism i 3:16 Carnage among the Stars som jag snodde till ett Solar System-zombiehack. Men jag hade bara planerat lite klassisk Walking Dead-spel. Att bygga en story av falshbackscenerna var helt och hållet spelarens (hemliga) idé.

              Kommentera


              • #8
                Tricket är att låta saker hända som de händer. Resulterar det i en alternativ tidslinje var det här Age of Apocalypse hela tiden!!!

                Kommentera

                Arbetar …
                X