Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Bästa guiderna för att skriva äventyr?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Säljer rollspel, Idag, 17.15
1 response
10 visningar
0 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av Bolongo, 17 November 2018, 08.55
60 responses
2.842 visningar
0 gillar
Gurgeh
av Gurgeh
 
Skapad av rabarberpai, Idag, 15.24
2 responses
64 visningar
0 gillar
cogitare  
Skapad av RedMoon, Idag, 15.31
0 responses
17 visningar
0 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av Henke, Idag, 11.51
8 responses
127 visningar
1 gillar
CapnZapp  
Skapad av Svarte Faraonen, 23 October 2018, 22.21
20 responses
459 visningar
7 gillar
Skarpskytten  
Skapad av Rangertheman, Igår, 22.29
28 responses
281 visningar
1 gillar
Rangertheman  
Skapad av Banderad, Igår, 07.05
4 responses
131 visningar
0 gillar
Banderad  
Skapad av Björn Wärmedal, 15 November 2018, 21.27
29 responses
495 visningar
0 gillar
da_bohz
av da_bohz
 
Skapad av Paco, 11 November 2018, 14.37
3 responses
115 visningar
0 gillar
Paco
av Paco
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Bästa guiderna för att skriva äventyr?

    Vilka är de bästa guiderna ni sett för att skriva äventyr?

    Både i rollspelsböcker, bloggartiklar och annat.

  • #2
    Noir har en väldigt bra guide för hur man skriver äventyr. Jag använder mig nästan alltid av Noirs system för att skriva äventyr, i alla fall som grund.

    Kommentera


    • #3
      För att få dem ur vägen: Jag tycker att mina spel Null State, More than Human och Rotsystem har riktigt bra äventyrsgeneratorkapitel.

      Om jag ska titta på produkter jag inte skrivit själv är det sjukt skralt. Det är ju en av mina huvudsakliga kritiker mot tradspel överlag; att de inte ger vad jag betraktar som tillräcklig SL-hjälp när det gäller något så centralt som att förbereda äventyr. Oftast verkar de utgå från att man redan kan och att man har ett oändligt förråd av intressanta, spelbara grundplots som bara väntar på att iklädas ett komplicerat regelsystem och en generisk spelvärld. Eller så utgår de från att man är förmögen att improvisera utan att det bara blir linjärt och tråkigt, eller att man iaf gillar att improvisera. Vilket jag inte gör.

      Jag gillade som fan Chris Kutaliks Pont Crawl-bloggposter. De informerade en hel del av mitt skrivande av Rotsystems utforskningskapitel och i Dina ängder gröna-expansionen snodde jag dem nästan rakt av.

      Jag har sedan länge slarvat bort länken, men en gång läste jag en mycket intressant bloggpost/artikel där det gjordes topologiska analyser av dungeons, dvs där man tydligt såg vilka reella valmöjligheter som fanns, hur linjär dungen var och så. Tyvärr minns jag inte tillräckligt mycket av den för att ens kunna googla på det.

      Däremot tänker jag helt fräckt passa på att tipsa om mitt verktyg Subway, som är tänkt som ett slags guide/mekanik/grej för att generera mysterielösar- eller utforskningsäventyr. Lägg in önskat antal noder, slumpa fram lite platsnamn, generera en struktur.

      Jag följer tråden med stort intresse, och hoppas på ett minimum av "äh, vaddå förbereda, man behöver väl inte förbereda, jag förbereder aldrig"-svar =)

      Kommentera


      • #4
        Kanske lite off topic, men finns det några skriva äventyr workshops på conventen i vårt avlånga land?

        Kommentera


        • #5
          Lite blog poster och videor:

          http://dndwithpornstars.blogspot.se/...d-sandbox.html

          https://m.youtube.com/watch?v=kAjk5LvV9Hc

          http://dndwithpornstars.blogspot.se/...terhunted.html

          Kommentera


          • #6
            Diggar Alexandrians GM:ing 101 där faktiskt, många bra designprinciper.. http://thealexandrian.net/gamemastery-101

            Zak's investigation-as-dungeon är inte dum heller faktiskt https://dndwithpornstars.blogspot.se...s-dungeon.html

            Och lite bra tänk här med https://dndwithpornstars.blogspot.se...terhunted.html

            Kommentera


            • #7
              Jag är rätt förtjust i Alexandrian själv, särskilt har jag fått nya idéer från dessa artiklar: the three clue rule, don't prep plots, node-based scenario design och jaquaying the dungeon.

              Goblin Punch har en fin checklista för dungeon design

              Gnome Stew har också haft ett par intressanta artiklar: What Zelda can teach us about dungeon design, template prep och förstås the fish tank as a mystery och dess uppföljare(av Rickard på WRNU)

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av Max Raven Visa inlägg
                Mmm, den där checklistan har jag haft ruskigt mkt nytta av. Den är faktiskt inte så tokig när man designar andra scenarion heller!

                Kommentera


                • #9
                  • Mouse Guard
                  • Sorcerers Soul
                  • Primetime Adventures
                  • Dogs in the Vineyard
                  • Apocalypse World

                  Kommentera


                  • #10
                    Guy från "How To Be A Great GM" på Youtube har en hel videosamling i hur man skriver äventyr i olika settings, kommer upp med design, kampanjer etc. Han har även specifika videos om hur man gör trovärdiga NPC:er, skapar städer, dungeons etc.

                    Han pratar i stort sett alltid helt systemfritt så det är inget som behöver tolkas om till andra system. Hans fokus är narrativet och upplevelsen, inte siffror.

                    Storytelling basics: https://www.youtube.com/watch?v=APUq...JdNeRG-CCkKdnM
                    GM basics: https://www.youtube.com/watch?v=pgoW...dBAnOEoai83FLw
                    Creating a campaign: https://www.youtube.com/watch?v=Dbbm...mjtvtEhJ-16TKZ
                    Last edited by Lambendil; 30 April 2018, 14.12.

                    Kommentera


                    • #11
                      Om någon är intresserad av mitt och kranks perspektiv så diskuterade vi äventyrskonstruktion i avsnitt 50 av Bortom Bortom.

                      Kommentera

                      Arbetar …
                      X