Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Det kompletta rollspelet

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av lofty, 09 December 2018, 08.32
11 responses
275 visningar
0 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Möller, 09 December 2018, 15.36
8 responses
136 visningar
0 gillar
Möller
av Möller
 
Skapad av Skarpskytten, Igår, 21.58
0 responses
49 visningar
3 gillar
Skarpskytten  
Skapad av Khan, 10 December 2018, 12.54
25 responses
656 visningar
1 gillar
Birkebeineren  
Skapad av Galdermester, 04 December 2018, 17.21
3 responses
119 visningar
0 gillar
Kaigon
av Kaigon
 
Skapad av God45, 27 March 2018, 21.04
90 responses
5.064 visningar
12 gillar
CapnZapp  
Skapad av ceruleanfive, 06 December 2018, 21.34
30 responses
1.247 visningar
16 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av Khan, 10 January 2018, 10.51
170 responses
6.815 visningar
14 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av Cyberhest, 27 November 2018, 12.12
4 responses
226 visningar
4 gillar
Cyberhest  
Skapad av Mannen i skogen, 10 December 2018, 16.36
1 response
95 visningar
0 gillar
illuzive  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Det kompletta rollspelet

    Har alltid föredragit spel som känns kompletta med endast en bok. Spel som låter mig göra något hyfsat unikt, om så inom begränsade ramar, och som tillför något till hyllan utöver att vara en ny version eller fanversion av ett annat spel. Men när jag fick Mutant År Noll i händerna insåg jag att det även är coolt med ett lager till: en kampanj. En box som både ger mig något nytt (även om det råkar vara en nyversion av något gammalt) och som dessutom ger mig ett väldigt konkret material för hur jag kan använda det. Kampanj och regler i ett, helt enkelt!

    Så det här har blivit min vision av Mitt Spel, som jag skrivit på en längre tid. En fullspäckad låda med handouts, kampanj, regler, och alltihop, som har som syfte att egentligen bara erbjuda en specifik upplevelse. Jag struntar lite i hur kommersiellt gångbart det är, för det är mer av ett egoprojekt än något annat. Men det jag undrar är - är denna typ av paketering alls intressant för någon annan?

    Många av de mest populära produkterna ger ju ut en hel del material som för mig som grundboksälskare ter sig så ointressant. Listor med nya färdigheter, till exempel.

    Så min fråga är egentligen: Vad skulle vara 'det kompletta rollspelet' för dig?

  • #2
    Jag spelar sällan andras spel, och alla planer jag någonsin haft på att spela andra människors spel har i princip gått ut på att spela En Stor Kampanj i spelen. Jag menar, det finns trots allt jättemånga olika spel därute, och jag har knappt tid att spela, så varför hålla på och envisas med att spela samma spel flera gånger?

    Så, för min del skulle nog ett perfekt, komplett spel innehålla:
    • Regler (minimala, för annars kommer jag varken läsa eller använda dem).
    • Spelledartekniker (nästan inga spel ger någon egentlig hjälp till SL när det gäller att skapa äventyr, och jag betraktar dem därmed som inkompletta).
    • Spelvärld (bara sådant som är relevant i spel och kan tänkas dyka upp i äventyr).
    • Den Stora Kampanjen, som utforskar allt intressant i spelvärlden, avslöjar alla stora hemligheter, driver alla konflikter till deras spets. Och har utrymme mellan olika delar för att SL stoppar in olika mindre äventyr.
    Jag ser mycket hellre att en betydande del av ett spels grundbok beskriver en bra Stor Kampanj än att den spenderas på färdighets- eller utrustningslistor. Jag har varken tid, ork eller tålamod för ännu ett alldeles för komplicerat regelsystem. Tradsystem som funkar acceptabelt finns det redan tusen biljarder av. Intressanta kampanjer? Not so much. Riktiga spelledartekniker? Ännu mindre.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
      Tradsystem som funkar acceptabelt finns det redan tusen biljarder av. Intressanta kampanjer? Not so much. Riktiga spelledartekniker? Ännu mindre.
      Det här håller jag helt och hållet med om och är även varför jag föredrar att bara ha grundböcker. De spel som fastnat för min del har sällan gjort det på grund av regler, utan exempelvis Mongoose Conan, där SL-sektionen handlar om hur Conannovellerna ofta är skrivna och hur det går att applicera på rollspel, tillhör den typ av material som jag formligen älskar att läsa.

      Vad kan jag göra med *det här* spelet, som inte går att göra med andra spel? För som jag ser det handlar SL-tekniker och kampanjer mer om att göra något som jag inte kan få någon annanstans än att vare sig beskriva det alla andra beskriver eller att berätta en "bra" historia.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
        Vad kan jag göra med *det här* spelet, som inte går att göra med andra spel? För som jag ser det handlar SL-tekniker och kampanjer mer om att göra något som jag inte kan få någon annanstans än att vare sig beskriva det alla andra beskriver eller att berätta en "bra" historia.
        Ärligt talat är jag så svältfödd på ordentliga spelledartips och tekniker att jag kan köpa precis hur tråkiga heartbreaker-standardfnatasyspel som helst, som i övrigt inte gör en enda unik grej, bara de berättar för mig hur man bygger äventyr. För bara att ha en riktig sådan text är såpass unikt att spelet genom detta låter mig göra något som inget annat spel låter mig göra... =)

        Kommentera


        • #5
          För min del är nog det kompletta rollspelet ett rollspel som har en identitetsstark värld och ett genomarbetat regelsystem som limmar bra med varandra, med ett framträdande koncept. Gärna kompletterat med verktyg som underlättar spelledandet – slumptabeller, scenariogenerator, förtydlingar av regelmekaniker och dylikt.

          En färdig kampanj är inte riktigt min kopp te, då jag med största sannolikhet hellre gör något eget. Expansioner med fler färdigheter är inte heller något för mig. Då tar jag hellre några lämpliga introäventyr till världen.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
            En färdig kampanj är inte riktigt min kopp te, då jag med största sannolikhet hellre gör något eget. Expansioner med fler färdigheter är inte heller något för mig. Då tar jag hellre några lämpliga introäventyr till världen.
            Det här är ju intressant, och det knyter an till Nässes trådar om vad äventyr är dessutom. Min idé är att det finns ett ramverk snarare än en handling. Låt säga att det världen har ett par kosmiska frågor med konkreta svar men dåligt med bevismaterial. Sen är det upp till gruppen att få nys om detta på något sätt och själva skapa sig en bild av svaren på de kosmiska frågorna.

            Den skrivna kampanjen är lite som du beskriver det, faktiskt. En serie äventyr som illustrerar olika steg av frågeställningen. Vad som kan hända när rollpersonerna gräver sig djupare ned i lagren av frågor, beroende på hur rollpersonerna väljer att se saker och ting.

            Kommentera


            • #7
              Det måste jag säga låter intressant, om jag förstår dig rätt: en serie koncept som spelet riktar in sig på eller som passar att adressera genom spelets både regler och setting. Koncepten kan sedan brytas ned i teman, hooks och olika sätt att hantera dem, alla utifrån spelet och dess specifika setting.

              Hmm, jag vet inte om jag är tydlig men jag ser det tydligt för mig.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg

                Ärligt talat är jag så svältfödd på ordentliga spelledartips och tekniker att jag kan köpa precis hur tråkiga heartbreaker-standardfnatasyspel som helst, som i övrigt inte gör en enda unik grej, bara de berättar för mig hur man bygger äventyr. För bara att ha en riktig sådan text är såpass unikt att spelet genom detta låter mig göra något som inget annat spel låter mig göra... =)
                Har du läst spelledarsektionen i Noir? Tyckte den var ovanligt bra faktiskt.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av Zappelina Visa inlägg
                  Det måste jag säga låter intressant, om jag förstår dig rätt: en serie koncept som spelet riktar in sig på eller som passar att adressera genom spelets både regler och setting. Koncepten kan sedan brytas ned i teman, hooks och olika sätt att hantera dem, alla utifrån spelet och dess specifika setting.

                  Hmm, jag vet inte om jag är tydlig men jag ser det tydligt för mig.
                  Ja! Det är mer av en konceptuell röd tråd som gruppen kan använda lite som de vill, med SL som vägvisare. Egentligen är grundidén relaterad till arkeologi (...), för det som är intressant ur mitt perspektiv är att lägga fram bevismaterialet och se hur en spelgrupp tolkar det. Om de ställer helt fel frågor eller för den delen kommer fram till helt fel svar så är det bara en del av det i så fall. SL kommer veta vad svaret är, men det är spelarnas och därav rollpersonernas tolkningar som är det intressanta.

                  Kommentera

                  Arbetar …
                  X