Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Feedback på solospel/textäventyr

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bifur, Igår, 10.55
15 responses
311 visningar
1 gillar
Lupus Maximus  
Skapad av Wasabi, Igår, 12.10
1 response
82 visningar
0 gillar
Wasabi
av Wasabi
 
Skapad av wilper, 10 May 2017, 19.57
243 responses
8.758 visningar
10 gillar
Tant Ragnar  
Skapad av God45, Idag, 15.30
0 responses
28 visningar
2 gillar
God45
av God45
 
Skapad av luddwig, 17 April 2018, 14.42
26 responses
436 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig
 
Skapad av Mekanurg, Idag, 12.02
1 response
76 visningar
5 gillar
obak
av obak
 
Skapad av Lupus Maximus, 02 April 2018, 20.00
9 responses
131 visningar
0 gillar
Lupus Maximus  
Skapad av Lupus Maximus, 04 April 2018, 23.21
55 responses
582 visningar
0 gillar
Lupus Maximus  
Skapad av Lupus Maximus, 04 April 2018, 23.15
11 responses
181 visningar
1 gillar
Lupus Maximus  
Skapad av Nässe, 08 April 2018, 21.48
86 responses
1.967 visningar
7 gillar
Nässe
av Nässe
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Feedback på solospel/textäventyr

    Så, vi hade ju en tråd hyfsat nyligen om mjukvara för att skriva solospel/textäventyr och jag fastnade för Ink (https://www.inklestudios.com/ink/) och fick en grundidé som jag började skriva utifrån (med någon slags förhoppning att faktiskt få ihop någonting färdigt utan att det blir som med mina vanliga projekt).

    Men jag känner att jag vill stämma av lite här. Jag har skrivit "kapitel ett" kan man säga, men är lite kluven till hur mycket text man vill ha i en paragraf. Jag känner inte till någon spara-knapp utan det är "spela tills du är klar" eller "börja om från början igen nästa gång och försök att minnas dina val".

    I alla fall, länk finns här: https://omjonasson.se/rollspel/textadventure/qof/

    Feedback-punkter:
    * Funkar de rödmarkerade styckena som visar karaktärsstatus (skills och föremål) eller är det jättestörande för flödet? Jag har dock ingen riktig plan B för hur Ink annars låter mig lösa det.
    * Som jag skrev ovan, hur mycket text är rimligt att ha innan det är dags för ett nytt val (eller en fortsätt-knapp)? Bör jag fokusera på massor med val eller på djupare story?
    * Är plotten kass? Ska jag omarbeta allting på en gång?
    * Är språket godkänt? Jag skriver aldrig skönlitterärt och absolut inte skönlitterär engelska, så ska jag lägga ner det asap eller är nivån okej? (Hade väl nån tanke att peta på folket bakom Ink om jag får klart det och då behöver det ju vara på engelska förstås, men jag slipper gärna göra bort mig).

  • #2
    Nu har jag spelar igenom kapitel ett en gång. Det ser bra ut! Känns väldigt inspirerat av klassiker som ensamma vargen och silverstjärnan. Språket är bra, och plotten känns väldigt klassisk - kan man ana att det kommer en twist? Om det utvecklas till att "din orden attackeras av ond fiende, sök hämnd" blir det kanske lite tråkigt. Finns möjligheter att utforska moraliska gråzoner av att vara med i en dödsmördarsekt som (tror sig) ha rättvisans gudinna på sin sida?

    Paragraferna är av ok längd i och med att det är ett introkapitel. Föredrar lite kortare efter det med fler val.

    Den röda texten med status är väl... Ok så länge den inte tar mer plats. Men varför behövs den? Du kan väl hålla koll på stats och utrustning i koden för scriptet - man behöver väl inte ha en lista på all junk man bär runt på förrän det är dags att använda den, och då får man upp det alternativet då.

    Om det gäller strategiska val (slåss, fly eller smyga) så kan du använda stödet för variabler i ink för att beskriva det i texten som presenteras för läsaren. Typ, istället för "vill du slåss, eller smyga?" så kan du skriva "du kan slåss, fly eller smyga. Du tror dig lätt kunna smyga förbi (if smyga > x) / det blir svårt att smyga förbi (if smyga < x). Det blir mer text för dig att skriva, men man slipper hålla koll på regelmotorn som läsare.

    Kommentera


    • #3
      Tack!
      Det ger så ofantligt mycket att få feedback. Det räckte med det för att jag skulle tänka till, komma på att jag ju kan css och fixa till så att stats/utrustning kan ligga i en fast box högst upp på sidan utan att störa texten. Kolla in länken en gång till!

      Vad gäller strategiska val så är det absolut min plan att använda färdigheterna för att påverka vilka alternativ som finns och hur väl de fungerar. Har du combat=1 är det dumt att anfalla riddaren, har du combat=4 så vinner du lätt, etc. Anledningen till att jag vill visa dessa är just för att ge läsaren stöd. "Här kan jag välja att bryta mig in i värdshuset, men jag har bara stealth=2, så det är en stor risk" istället för att hinta i valen.

      Och vad gäller plotten så har jag lite lösa pusselbitar med en massa luft emellan så det är långt från färdigplanerat. Något hämnd-scenario har jag dock inte tänkt, men kommer jag på nåt passande med moraliska gråzoner (förutom det uppenbara då med att en gud begär att du ska döda personer som guden tycker förtjänar det, istället för att låta rättsväsendet sköta sitt) så är jag öppen för att ta in det.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av Feuflux Visa inlägg
        Tack!
        Det ger så ofantligt mycket att få feedback. Det räckte med det för att jag skulle tänka till, komma på att jag ju kan css och fixa till så att stats/utrustning kan ligga i en fast box högst upp på sidan utan att störa texten. Kolla in länken en gång till!

        Vad gäller strategiska val så är det absolut min plan att använda färdigheterna för att påverka vilka alternativ som finns och hur väl de fungerar. Har du combat=1 är det dumt att anfalla riddaren, har du combat=4 så vinner du lätt, etc. Anledningen till att jag vill visa dessa är just för att ge läsaren stöd. &quot;Här kan jag välja att bryta mig in i värdshuset, men jag har bara stealth=2, så det är en stor risk&quot; istället för att hinta i valen.

        Och vad gäller plotten så har jag lite lösa pusselbitar med en massa luft emellan så det är långt från färdigplanerat. Något hämnd-scenario har jag dock inte tänkt, men kommer jag på nåt passande med moraliska gråzoner (förutom det uppenbara då med att en gud begär att du ska döda personer som guden tycker förtjänar det, istället för att låta rättsväsendet sköta sitt) så är jag öppen för att ta in det.
        Säg gärna till om du vill ha ner feedback när du har mer, läser gärna för att se hur det utvecklas!

        Kommentera

        Arbetar …
        X