Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Hur kan man beskriva resultatet av en konflikt?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Platon, Idag, 11.58
2 responses
27 visningar
2 gillar
Platon
av Platon
 
Skapad av Evokee, Igår, 16.47
23 responses
397 visningar
1 gillar
Torbjörn  
Skapad av Rangertheman, 10 April 2018, 11.43
4 responses
115 visningar
4 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av Mekanurg, Igår, 12.02
2 responses
157 visningar
6 gillar
Mekanurg  
Skapad av luddwig, Igår, 20.37
7 responses
167 visningar
0 gillar
anth
av anth
 
Skapad av God45, 19 December 2017, 06.40
220 responses
9.467 visningar
17 gillar
God45
av God45
 
Skapad av ragngand, Idag, 09.37
1 response
64 visningar
0 gillar
Magnus Seter  
Skapad av wilper, 10 May 2017, 19.57
251 responses
8.907 visningar
10 gillar
kloptok
av kloptok
 
Skapad av God45, Igår, 15.30
1 response
150 visningar
8 gillar
God45
av God45
 
Skapad av ripperdoc, Igår, 20.04
3 responses
74 visningar
1 gillar
ripperdoc  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Hur kan man beskriva resultatet av en konflikt?

    Så i mitt pågående spelklur Anatman kollar jag på ett enkelt konfliktsystem. När det är en konflikt dras ett kort och på kortet står vilken faktor som fäller avgörandet i konflikten (skicklighet, utrustning, ren tur, etc.). Dessutom tänkte jag skriva på kortet hur resultatet ska beskrivas. Detta för att jag har lärt mig att om man ger spelare en regel de måste hålla sig till när de pratar, så tänker de på vad de säger. Spelet är lite framtidsdystopiskt, men jag tror inte att det spelar jättestor roll för detta. Här är några saker jag kommit på:
    • Beskriv i detalj
    • Kaotiskt, okontrollerat
    • Kontrollerat, effektivt
    • Använd en metafor
    • Nära ögat
    • Lyckas, men med negativa bieffekter
    • Zooma ut
    • Klipp scenen
    • Beskriv nervsignaler och muskelrörelser
    • Beskriv det från en åskådares synvinkel (person, insekt, övervakningskamera, etc.)
    • Beskriv subjektivt, hur det upplevs för en eller båda inblandade parter

    De flesta saker ger bara hintar om hur resultatet ska beskrivas. Andra ger faktiskt info som förändrar resultatet något (negativa bieffekter, till exempel). Jag vill ha förslag på fler sätt som konflikter kan beskrivas på. Överös meeeeeej!

  • #2
    -Beskriv det från en allvetande berättares perspektiv.

    -Beskriv de äckliga detaljerna, få minst en annan spelare att må illa.

    -Beskriv det absurda i vad som händer, plötsligt är situationen komisk.

    -Det var en fullständig och lätt seger där motståndet var patetiskt och meningslöst

    Kommentera


    • #3
      Är det här en variant på resultatkorten i Archipelago? Hade för mig att du inte alls var särskilt förtjust i dom, fast du kanske tänker att du kan göra det bra istället?

      Kommentera


      • #4
        Drömskt
        Snustorrt
        Tidshopp
        Störigt
        Visa med kroppen och rörelser
        Fokusera på ljud, ljus, syn, hörsel, smak, känsel
        Beskriv genom att koppla till ett minne av en tidigare händelse
        Beskriv som en profetia om framtiden
        Beskriv som en fotbollskommentator
        beskriv med starka känslor

        Kommentera


        • #5
          Bra grejor! Tack för förslagen.

          Ursprungligen skrivet av Björn den gode Visa inlägg
          Är det här en variant på resultatkorten i Archipelago? Hade för mig att du inte alls var särskilt förtjust i dom, fast du kanske tänker att du kan göra det bra istället?
          Japp, det är en variant av dem, typ. Och nej, jag är inte alls förtjust i dem. Problemet i Archipelago är att det blir krystat. Här har jag inte med särskilt mycket saker som "Det går dåligt, men du får en orelaterad fördel" och så. Här avgör kortet vem som vinner, och sedan säger det något om hur det ska beskrivas. På sin höjd har jag den där "negativ bieffekt"-grejen, men jag försöker att inte detaljera det för mycket.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av Genesis Visa inlägg
            Bra grejor! Tack för förslagen.



            Japp, det är en variant av dem, typ. Och nej, jag är inte alls förtjust i dem. Problemet i Archipelago är att det blir krystat. Här har jag inte med särskilt mycket saker som "Det går dåligt, men du får en orelaterad fördel" och så. Här avgör kortet vem som vinner, och sedan säger det något om hur det ska beskrivas. På sin höjd har jag den där "negativ bieffekt"-grejen, men jag försöker att inte detaljera det för mycket.
            Men finns inte risken att effekten blir ganska liknande? "Använd en metafor" tillexempel så känns det som att det kan vara ganska paralyserande att komma på en bra metafor och att en i vart fall bryter narrativet genom att istället få en kreativ övning i metafortillverkande insprängt?

            Jag tycker i och för sig att själva idén är coolt, och håller med om att de regler som är absolut bäst i rollspel är de som bestämmer hur en pratar, men jag tycker det känns svårt, båda vissa specifika exempel men även generellt att byta sätt efter varje konflikt vilket ju inte finns i varken prosopopé eller nerver av stål.

            Kommentera

            Arbetar …
            X