Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Hur kan man beskriva resultatet av en konflikt?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Svarte Faraonen, Idag, 00.41
0 responses
1 view
0 gillar
Svarte Faraonen  
Skapad av Henke, 22 September 2018, 15.51
39 responses
936 visningar
3 gillar
krank
av krank
 
Skapad av .113, Igår, 20.06
4 responses
86 visningar
0 gillar
0.113
av 0.113
 
Skapad av krank, 17 September 2018, 18.25
19 responses
303 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Snow, 22 September 2018, 11.25
2 responses
104 visningar
0 gillar
Snow
av Snow
 
Skapad av Henke, Igår, 21.47
0 responses
22 visningar
0 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av ceruleanfive, Igår, 20.24
4 responses
70 visningar
2 gillar
Svarte Faraonen  
Skapad av Svarte Faraonen, Igår, 12.21
11 responses
150 visningar
2 gillar
Svarte Faraonen  
Skapad av wilper, 16 September 2018, 16.04
49 responses
1.262 visningar
1 gillar
Owlbearpig  
Skapad av Mekanurg, Igår, 13.30
0 responses
67 visningar
4 gillar
Mekanurg  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Hur kan man beskriva resultatet av en konflikt?

    Så i mitt pågående spelklur Anatman kollar jag på ett enkelt konfliktsystem. När det är en konflikt dras ett kort och på kortet står vilken faktor som fäller avgörandet i konflikten (skicklighet, utrustning, ren tur, etc.). Dessutom tänkte jag skriva på kortet hur resultatet ska beskrivas. Detta för att jag har lärt mig att om man ger spelare en regel de måste hålla sig till när de pratar, så tänker de på vad de säger. Spelet är lite framtidsdystopiskt, men jag tror inte att det spelar jättestor roll för detta. Här är några saker jag kommit på:
    • Beskriv i detalj
    • Kaotiskt, okontrollerat
    • Kontrollerat, effektivt
    • Använd en metafor
    • Nära ögat
    • Lyckas, men med negativa bieffekter
    • Zooma ut
    • Klipp scenen
    • Beskriv nervsignaler och muskelrörelser
    • Beskriv det från en åskådares synvinkel (person, insekt, övervakningskamera, etc.)
    • Beskriv subjektivt, hur det upplevs för en eller båda inblandade parter

    De flesta saker ger bara hintar om hur resultatet ska beskrivas. Andra ger faktiskt info som förändrar resultatet något (negativa bieffekter, till exempel). Jag vill ha förslag på fler sätt som konflikter kan beskrivas på. Överös meeeeeej!

  • #2
    -Beskriv det från en allvetande berättares perspektiv.

    -Beskriv de äckliga detaljerna, få minst en annan spelare att må illa.

    -Beskriv det absurda i vad som händer, plötsligt är situationen komisk.

    -Det var en fullständig och lätt seger där motståndet var patetiskt och meningslöst

    Kommentera


    • #3
      Är det här en variant på resultatkorten i Archipelago? Hade för mig att du inte alls var särskilt förtjust i dom, fast du kanske tänker att du kan göra det bra istället?

      Kommentera


      • #4
        Drömskt
        Snustorrt
        Tidshopp
        Störigt
        Visa med kroppen och rörelser
        Fokusera på ljud, ljus, syn, hörsel, smak, känsel
        Beskriv genom att koppla till ett minne av en tidigare händelse
        Beskriv som en profetia om framtiden
        Beskriv som en fotbollskommentator
        beskriv med starka känslor

        Kommentera


        • #5
          Bra grejor! Tack för förslagen.

          Ursprungligen skrivet av Björn den gode Visa inlägg
          Är det här en variant på resultatkorten i Archipelago? Hade för mig att du inte alls var särskilt förtjust i dom, fast du kanske tänker att du kan göra det bra istället?
          Japp, det är en variant av dem, typ. Och nej, jag är inte alls förtjust i dem. Problemet i Archipelago är att det blir krystat. Här har jag inte med särskilt mycket saker som "Det går dåligt, men du får en orelaterad fördel" och så. Här avgör kortet vem som vinner, och sedan säger det något om hur det ska beskrivas. På sin höjd har jag den där "negativ bieffekt"-grejen, men jag försöker att inte detaljera det för mycket.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av Genesis Visa inlägg
            Bra grejor! Tack för förslagen.



            Japp, det är en variant av dem, typ. Och nej, jag är inte alls förtjust i dem. Problemet i Archipelago är att det blir krystat. Här har jag inte med särskilt mycket saker som "Det går dåligt, men du får en orelaterad fördel" och så. Här avgör kortet vem som vinner, och sedan säger det något om hur det ska beskrivas. På sin höjd har jag den där "negativ bieffekt"-grejen, men jag försöker att inte detaljera det för mycket.
            Men finns inte risken att effekten blir ganska liknande? "Använd en metafor" tillexempel så känns det som att det kan vara ganska paralyserande att komma på en bra metafor och att en i vart fall bryter narrativet genom att istället få en kreativ övning i metafortillverkande insprängt?

            Jag tycker i och för sig att själva idén är coolt, och håller med om att de regler som är absolut bäst i rollspel är de som bestämmer hur en pratar, men jag tycker det känns svårt, båda vissa specifika exempel men även generellt att byta sätt efter varje konflikt vilket ju inte finns i varken prosopopé eller nerver av stål.

            Kommentera

            Arbetar …
            X