Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

När är ett äventyr inte ett äventyr?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Svarte Faraonen, Idag, 00.41
0 responses
1 view
0 gillar
Svarte Faraonen  
Skapad av Henke, 22 September 2018, 15.51
39 responses
936 visningar
3 gillar
krank
av krank
 
Skapad av .113, Igår, 20.06
4 responses
86 visningar
0 gillar
0.113
av 0.113
 
Skapad av krank, 17 September 2018, 18.25
19 responses
303 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Snow, 22 September 2018, 11.25
2 responses
104 visningar
0 gillar
Snow
av Snow
 
Skapad av Henke, Igår, 21.47
0 responses
22 visningar
0 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av ceruleanfive, Igår, 20.24
4 responses
70 visningar
2 gillar
Svarte Faraonen  
Skapad av Svarte Faraonen, Igår, 12.21
11 responses
150 visningar
2 gillar
Svarte Faraonen  
Skapad av wilper, 16 September 2018, 16.04
49 responses
1.262 visningar
1 gillar
Owlbearpig  
Skapad av Mekanurg, Igår, 13.30
0 responses
67 visningar
4 gillar
Mekanurg  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #31
    Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg

    Alltså, om du istället kallade det för scenario så håller jag ju med.

    Det är dina försök att begränsa "äventyr" till en mycket snävare (och egentligen felaktig) definition jag reser mig emot.

    Det jag menar med felaktig är då att äventyr inte är en bok. Däremot kan en bok handla om äventyr.
    Asså, Nässe menar det som du kallar scenario när han skriver äventyr. Vi kan ha precis samma semantik-diskussion runt termen scenario men det känns inte produktivt.

    Tänk baksidetexten "Ett äventyr till Drakar och demoner" på gamla Ä-spelsscenarion helt enkelt. :)

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg

      Alltså, om du istället kallade det för scenario så håller jag ju med.

      Det är dina försök att begränsa "äventyr" till en mycket snävare (och egentligen felaktig) definition jag reser mig emot.

      Det jag menar med felaktig är då att äventyr inte är en bok. Däremot kan en bok handla om äventyr.
      Ord kan som så ofta ha mer än en betydelse.
      Att "äventyr" kan användas mer eller mindre synonymt med "scenario" är en sedan länge etablerad konvention bland rollspelare här i landet, och inte alls felaktigt.

      Med din defintion av äventyr så är ett äventyr något som inte existerar innan man spelat det, vilket väl rätt uppenbart inte alls är vad den här tråden handlar om.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen skrivet av Ram Visa inlägg

        Asså, Nässe menar det som du kallar scenario när han skriver äventyr. Vi kan ha precis samma semantik-diskussion runt termen scenario men det känns inte produktivt.

        Tänk baksidetexten "Ett äventyr till Drakar och demoner" på gamla Ä-spelsscenarion helt enkelt. :)
        Precis. Rymdhamster: Om jag tänker "äventyr" när du skriver "scenario" och vice versa kan vi nog komma överens bra :)
        Last edited by Nässe; 12 April 2018, 12.19.

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen skrivet av Ram Visa inlägg

          Strålande! Scenariostrukturers 36 dramatic situations så att säga. :)

          Har du landat någonting i tankarna om vad som inte är ett äventyr? Finns det något som måste finnas med, någon sorts minimum?
          Såhär resonerar jag just nu:

          Det går att skapa en berättelse vid spelbordet helt utan begränsningar. Vi sätter oss ner och turas om att berätta och till slut har vi skapat en berättelse. Det är för vissa (där ingår jag) inte särskilt kul. Istället vill vi ha tvingande begränsningar och yttre påverkan (till exempel tärningsslag med slump) som puttar oss i olika håll.

          I mitt resonemang talar jag om begränsningar som kommer utifrån. Inte de som skapas av oss genom berättelsen. Vi plockar dem från en text som vi eller någon annan skrivit. Texten styr oss.

          Detta bör sägas eftersom det självklart kommer det uppstå begränsningar även i det helt fria berättandet. Säger någon att det inte finns jättar, är det en begränsning för kommande berättande. Berättar någon att hjältarna blir fängslade är det en begränsning/ förutsättning för kommande scener. Men det kommer inte "utifrån". Det finns olika typer av begränsningar:
          • Begränsningar för konflikter: Här finns slumpmoment för vad som händer i strid, att vissa är starkare än andra. Vid vissa punkter i berättandet kan handlingen ta en eller flera vägar och detta avgörs av konfliktresolution, ofta slump med tärningsslag.
          • Begränsningar för formen: Här finns regler för att SL styr SLP och spelarna styr RP. Att vi berättar i scener, eller inte gör det. Vem som sätter scener. Hur det går till att sätta en scen, hur vi ska bygga upp vår berättelse (tex Svart av kvals byggande av en tankekarta med en konflikt i mitten eller AWs instruktioner om hur man skapar fronter) etc.
          • Begränsningar för berättelsen, i narrativet: Vem handlar berättelsen om, hur kan det sluta, vilka saker kommer att ske- vilka scener eller platser ingår.

          Skapar vi en berättelse utan begränsningar för berättelsen är det inte ett äventyr. Alltså utan att ha något utifrån kommande som styr oss inom det området. Ett upplägg som inte dikterar saker inom narrativet= inte ett äventyr.

          Begränsningar för berättelsen är själva äventyret. Begränsningarna kan vara många och omfattande och inkludera exakta scener eller till och med hur rollpersonerna ska agera (vilket ofta leder till en upplevelse av rälsning). Begränsningarna kan vara få och lösa: ni spelar de här rollpersonerna med de här drivkrafterna och i spelmiljön finns dessa SLP med de här drivkrafterna.

          Gränslandet finns väl vid helt öppna sandlådor. De har trots allt begränsningar i narrativet (det är öken och fantasy och det finns magi) men säger väldigt lite om vilka RP är eller vad berättelsen ska handla om. Gråzon, för mig i alla fall.
          Last edited by Nässe; 12 April 2018, 12.20.

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen skrivet av Ram Visa inlägg
            Asså, Nässe menar det som du kallar scenario när han skriver äventyr.
            Ja, precis. Och det är helt okej. Det jag inte tycker är okej när Nässe hävdar att andra saker _inte_ är äventyr, när de ju är det.

            Ursprungligen skrivet av erikt Visa inlägg
            Ord kan som så ofta ha mer än en betydelse..
            Exakt, det är ju just det som är min poäng.

            Ursprungligen skrivet av erikt Visa inlägg
            Med din defintion av äventyr så är ett äventyr något som inte existerar innan man spelat det, vilket väl rätt uppenbart inte alls är vad den här tråden handlar om.
            Det jag argumenterar emot är följande uttalande som inledde denna tråd: "Jag vill hävda att AW inte är äventyr." AW kan definitivt vara äventyr.
            Last edited by Rymdhamster; 12 April 2018, 13.11.

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg

              Det jag argumenterar emot är följande uttalande som inledde denna tråd: "Jag vill hävda att AW inte är äventyr." AW kan definitivt vara äventyr.
              Om jag säger såhär då. AW är inte ett scenario. Är du med då?

              Kommentera


              • #37
                Ett äventyr liknar jag som en resa med en destination. Längst vägen händer det saker, men hela tiden har man destinationen i sinnet och man måste komma fram. Det gäller såklart att det finns rikligt med motivation att komma fram, struntar man i det så är det hela något annat, typ en sandlåda. Eller?

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg

                  Om jag säger såhär då. AW är inte ett scenario. Är du med då?
                  Sorry missade helt att du hade svarat!

                  Kallar du det ett scenario så är jag ju helt med på vad du säger =)

                  Sen kan man säkert ha motsvarande semantiska diskussion om ordet scenario, men det ligger mig inte alls lika nära hjärtat så det får någon annan ta i så fall =D

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg

                    Om jag säger såhär då. AW är inte ett scenario. Är du med då?
                    Men vad är ett AW-scenario i såna fall? Typ sådana som spelats på GothCon?

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen skrivet av Björn den gode Visa inlägg

                      Men vad är ett AW-scenario i såna fall? Typ sådana som spelats på GothCon?
                      Menar du när man kör en intropass till AW, session 0? I så fall skulle jag säga att det inte är ett äventyr.

                      Menar du när man kör ett förberett upplägg men tankar om berättelser som kan utspela sig? Då är det enligt mig ett äventyr. Citerar mig själv:

                      Ursprungligen skrivet av Nässe
                      Kanske är det så. Men än så länge tänker jag behålla den definition jag har. Och då är DYDs äventyr just äventyr. Skulle du göra den typen av förberedelser till Svart av kval skulle jag absolut säga att du gjort ett äventyr. Motsvarande finns ju med äventyret Sunken Sydney till AW där väl folk här på forumet (Arvid?) skapade en berättelse till AW med färdig premiss och möjlighet att välja mellan ett par olika karaktärer.

                      Kommentera


                      • #41
                        Den här tråden har lärt mig en sak:
                        Innan man diskuterar rollspelsäventyr med någon ska man alltid börja med att definiera vad ordet rollspelsäventyr ens betyder.

                        Kommentera

                        Arbetar …
                        X