Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

När är ett äventyr inte ett äventyr?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av wilper, 16 September 2018, 16.04
48 responses
1.160 visningar
1 gillar
Dimfrost  
Skapad av Henke, Igår, 15.51
15 responses
369 visningar
2 gillar
Dimfrost  
Skapad av God45, 17 September 2018, 19.02
10 responses
446 visningar
6 gillar
God45
av God45

Skapad av Snow, Igår, 11.25
1 response
66 visningar
0 gillar
Tre solar  
Skapad av krank, 17 September 2018, 18.25
14 responses
212 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av .113, Igår, 20.03
7 responses
107 visningar
0 gillar
Inkognito  
Skapad av krank, 17 September 2018, 18.24
3 responses
62 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av Platon, 15 August 2018, 14.26
30 responses
946 visningar
0 gillar
Paal
av Paal

Skapad av Bifur, 26 August 2018, 14.17
5 responses
205 visningar
0 gillar
Paal
av Paal

Skapad av Bifur, 21 December 2017, 13.47
28 responses
1.136 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg

Jag är så jävla för det här projektet att du anar inte. Det där är ju ganska precis exakt det jag brukar leta efter; generaliserbara strukturer som kan användas för att generera äventyr. Sånt jag tycker fler rollspel borde tillhandahålla istället för att försöka låtsas att varje äventyr är en unik snöflinga som inte är relaterad till några andra äventyr som någonsin skapats. Synliggöra de implicita strukturerna.

Jag följer dina trådar med intresse och entusiasm, även om jag kanske inte lyckas bidra med så mycket.
    Härligt att höra! Fick genast lite mer energi att titta på ett par färdigskrivna äventyr :)

Kommentera

Feuflux definition av ett äventyr (typ):
      * Det finns ett fastslaget syfte. "Döda den onda magikern", "Infiltrera organisation X", "Stjäl artefakt Y". Med fördel finns det någon slags motivation också (men det här är ju supersvårt att få in i ett äventyr som förväntas kunna spelas av vitt skilda spelgrupper). Om spelarna är ointresserade av syftet så går äventyret sönder.
      * Det finns ett tydligt slut. Visst, SL kanske improviserar att magikern hade en lillasyster som också är magiker och som vill hämnas, men äventyret tar slut när slutbossen dör (eller vad som nu är syftet).
      * Det finns en tanke. Oavsett om äventyret är en total-räls med bara en väg, eller har 10 beskrivna platser där man klarar sig fint med att i valfri ordning bara besöka 3, eller vad det nu är, så finns det ett slags understöd i äventyret om hur man kan ta sig framåt, eller en tanke på vad man förväntas uppleva i äventyret. "Intriger i medeltida Japan", "Rymdstrider", "En spännande deckare där spelarna nystar upp ledtråd efter ledtråd".

Nu är jag ju en trad-spelare så det här baseras ju förstås på det.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
        När jag ska skriva ett nytt äventyr vill jag plocka upp ett av de skelett som finns och bygga äventyret utifrån det istället för att hitta på en ny struktur för varje nytt äventyr. Jobbet är ju redan gjort, det behöver bara kartläggas. För att kunna hitta strukturerna och systematisera dem måste jag veta vad som är ett äventyr och vad som inte är ett äventyr. Kan vad som helst vara ett äventyr är det ett omöjligt projekt.

Alltså jag vill ha en översikt på de typ 20 olika modellerna som brukar användas när man skriver äventyr. Sätta namn på dem och titta på hur de används i färdigskrivna äventyr.
        Håller med Krank här. Bra grejer! Sen kan man såklart systematisera och bena ur grejerna på lite olika premisser, men det är på det hela taget inte alls dumma grejer.

Det känns dock lite som nån borde ha grejat med sånt här redan. Har du letat ordentligt? Så kanske man kan börja med hjulet färdigt typ?

Kommentera

Intressant. Håller inte alls med dig. Ett äventyr är något som jag köper till ett av mina spel. På engelska kallas samma grej scenarios.
          Fast... den typen brukar väl hamna i underkategorin ”köpäventyr”?

För mig är definitionen för äventyr ungefär som för berättande i stort. Man har en start med ett nuläge samt någon form av hinder för att nå ett önskat läge (incitament) och kopplat till det önskade läget så slutar äventyret.

Kommentera

Svart av kval är väl inte ett spel där man spelar äventyr? För att ta ett exempel.
            Normalt sett inte, men för att spara tid skulle jag kunna gå igenom förberedelsefasen själv och göra en färdig situation med aktörer, katalysator, konflikter och så. Det skulle jag kunna kalla för ett äventyr.

Jag tror att vad du behöver göra här är att rensa bort äventyr där ståryn är konflikter mellan rollpersoner, och koncentrera dig på äventyr där rollpersonerna som grupp löser något problem eller råkar ut för något tillsammans. Den andra sorten är också äventyr, eller kan vara det, men den verkar inte vara vad du är ute efter. Detta skulle exkludera DYD-äventyren, till exempel. Utan dessa har du en mer homogen grupp som enklare kan analyseras, tror jag.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg

Håller med Krank här. Bra grejer! Sen kan man såklart systematisera och bena ur grejerna på lite olika premisser, men det är på det hela taget inte alls dumma grejer.

Det känns dock lite som nån borde ha grejat med sånt här redan. Har du letat ordentligt? Så kanske man kan börja med hjulet färdigt typ?
              Vet inte om jag letat ordentligt... :) Hade jag hittat hade jag ju inte behövt göra det här.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Genesis Visa inlägg

Normalt sett inte, men för att spara tid skulle jag kunna gå igenom förberedelsefasen själv och göra en färdig situation med aktörer, katalysator, konflikter och så. Det skulle jag kunna kalla för ett äventyr.

Jag tror att vad du behöver göra här är att rensa bort äventyr där ståryn är konflikter mellan rollpersoner, och koncentrera dig på äventyr där rollpersonerna som grupp löser något problem eller råkar ut för något tillsammans. Den andra sorten är också äventyr, eller kan vara det, men den verkar inte vara vad du är ute efter. Detta skulle exkludera DYD-äventyren, till exempel. Utan dessa har du en mer homogen grupp som enklare kan analyseras, tror jag.
                Kanske är det så. Men än så länge tänker jag behålla den definition jag har. Och då är DYDs äventyr just äventyr. Skulle du göra den typen av förberedelser till Svart av kval skulle jag absolut säga att du gjort ett äventyr. Motsvarande finns ju med äventyret Sunken Sydney till AW där väl folk här på forumet (Arvid?) skapade en berättelse till AW med färdig premiss och möjlighet att välja mellan ett par olika karaktärer.

Det är så klart gränser som inte är tydliga. Och du har helt rätt i att jag bör fokusera på kärnan av det jag vill "studera", inte ytterkanterna.
                Last edited by Nässe; 12 April 2018, 09.54.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg

Fast... den typen brukar väl hamna i underkategorin ”köpäventyr”?

För mig är definitionen för äventyr ungefär som för berättande i stort. Man har en start med ett nuläge samt någon form av hinder för att nå ett önskat läge (incitament) och kopplat till det önskade läget så slutar äventyret.
                  Det är så klart ett sätt att se det, ett äventyr kan likställas med en berättelse eller en saga. Men jag skulle ändå vilja hävda att termen "äventyr" inom rollspelshobbyn har en särskilt betydelse.

Kommentera

Det är så klart ett sätt att se det, ett äventyr kan likställas med en berättelse eller en saga. Men jag skulle ändå vilja hävda att termen "äventyr" inom rollspelshobbyn har en särskilt betydelse.
                    Sant. Det är ju också skillnad på ett "äventyr" och en "kampanj" - även om de kan ha det mesta gemensamt.

Själv skulle jag definiera ett äventyr ungefär så här:
                    Ett avgränsat (i tid och rum) område i en spelvärld i vliket det finns något förutbestämt som rollpersonerna skall göra. Tidsrymden under vilket ett äventyr utspelar sig är relativt kort - från några timmar upp till veckor eller möjligen månader.

Begränsningen i tidsrymd är för att skilja det från en kampanj som kan sträcka sig över flera år.

Det här är en ganska öppen definition, men jag tror det blir svårt att begränsa sig mer utan att utsesluta saker som vi normalt kallar för äventyr.

Kommentera

Egentligen inte. Jag menar, vad är egentligen skillnaden mellan att ge sig ut på ett oförberett äventyr i AW eller i en fisktank jämfört med att köra ett köpeäventyr i DnD?

Den ena egentliga skillnaden är att äventyret i fisktanken är fondue eller tacos, medan det färdigköpta äventyret är en pizza medplockad från kvarterskrogen; båda är middag, de kräver bara lite olika nivåer av förberedlese och insats.

Ett egengjort. förskrivet äventyr i sammanhanget hade varit typ omelett; kräver en del förjobb, men när den väl står på bordet är det bara att äta.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg

Egentligen inte. Jag menar, vad är egentligen skillnaden mellan att ge sig ut på ett oförberett äventyr i AW eller i en fisktank jämfört med att köra ett köpeäventyr i DnD?

Den ena egentliga skillnaden är att äventyret i fisktanken är fondue eller tacos, medan det färdigköpta äventyret är en pizza medplockad från kvarterskrogen; båda är middag, de kräver bara lite olika nivåer av förberedlese och insats.

Ett egengjort. förskrivet äventyr i sammanhanget hade varit typ omelett; kräver en del förjobb, men när den väl står på bordet är det bara att äta.
                        Skillnaden är vilken typ av begränsningar eller ram man har att förhålla sig till. Båda kan bli en berättelse, båda kan upplevas styrda eller inte styrda (rälsade), båda kan vara tråkiga eller roliga, båda kan spelas i friform eller med regler för konflikter. Men den ena har tvingande ramar för vilka rp är, vad de ska göra, ungefär vad som kan hända, och en övergripande berättelse- och dessa saker kommer utifrån, inte från SL eller spelarna i stunden. Det är ett äventyr.

Kommentera

Men den ena har tvingande ramar för vilka rp är, vad de ska göra, ungefär vad som kan hända, och en övergripande berättelse- och dessa saker kommer utifrån, inte från SL eller spelarna i stunden.
                          Det är ju bara en konsevensk från förpacketeringen. Precis som en färdiggrillad kyckling nästan alltid är lite torr och tråkig eftersom den legat i en påse i ett värmeskåp i ett par timmar.

Äventyret är det du har när du spelar det. Precis som spelarna i en fisktank kan ha ett äventyr när de ger sig ner i en mystisk grotta. Själva ramarna är bara en nödväddighet för att tvinga ner äventyret i en fin liten låda som du kan köpa i affären.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
                            Det är ju bara en konsevensk från förpacketeringen. Precis som en färdiggrillad kyckling nästan alltid är lite torr och tråkig eftersom den legat i en påse i ett värmeskåp i ett par timmar.

Äventyret är det du har när du spelar det. Precis som spelarna i en fisktank kan ha ett äventyr när de ger sig ner i en mystisk grotta. Själva ramarna är bara en nödväddighet för att tvinga ner äventyret i en fin liten låda som du kan köpa i affären.

Let´s agree to diagree :)

I min värld uppstår det alltid en berättelse när du spelar rollspel. Jag kallar inte det för ett äventyr. Äventyr är ett hjälpmedel, precis som tärningar är ett hjälpmedel. Du kan använda det, eller låta bli.

Kommentera

När jag ska skriva ett nytt äventyr vill jag plocka upp ett av de skelett som finns och bygga äventyret utifrån det istället för att hitta på en ny struktur för varje nytt äventyr. Jobbet är ju redan gjort, det behöver bara kartläggas. För att kunna hitta strukturerna och systematisera dem måste jag veta vad som är ett äventyr och vad som inte är ett äventyr. Kan vad som helst vara ett äventyr är det ett omöjligt projekt.

Alltså jag vill ha en översikt på de typ 20 olika modellerna som brukar användas när man skriver äventyr. Sätta namn på dem och titta på hur de används i färdigskrivna äventyr.
                              Strålande! Scenariostrukturers 36 dramatic situations så att säga. :)

Har du landat någonting i tankarna om vad som inte är ett äventyr? Finns det något som måste finnas med, någon sorts minimum?
                              Last edited by Ram; 12 April 2018, 11.36.

Kommentera

Let´s agree to diagree :)

I min värld uppstår det alltid en berättelse när du spelar rollspel. Jag kallar inte det för ett äventyr. Äventyr är ett hjälpmedel, precis som tärningar är ett hjälpmedel. Du kan använda det, eller låta bli.
                                Alltså, om du istället kallade det för scenario så håller jag ju med.

Det är dina försök att begränsa "äventyr" till en mycket snävare (och egentligen felaktig) definition jag reser mig emot.

Det jag menar med felaktig är då att äventyr inte är en bok. Däremot kan en bok handla om äventyr.

Kommentera

Arbetar …
                                X