Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Glaspärlerollspelet

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av krank, 09 July 2018, 21.58
2 responses
37 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Henke, 30 June 2018, 07.29
49 responses
1.310 visningar
0 gillar
Sponny
av Sponny
 
Skapad av God45, 28 February 2018, 09.48
304 responses
15.361 visningar
14 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av krank, 09 July 2018, 21.57
14 responses
225 visningar
0 gillar
Voldstagg13  
Skapad av Genesis, 06 July 2018, 23.06
22 responses
479 visningar
0 gillar
Caligo
av Caligo
 
Skapad av God45, 19 December 2017, 07.40
227 responses
10.852 visningar
18 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Anthrox, Igår, 21.38
0 responses
91 visningar
3 gillar
Anthrox
av Anthrox
 
Skapad av anth, 12 July 2018, 09.35
12 responses
278 visningar
0 gillar
pappa
av pappa
 
Skapad av Pilzeman, 10 July 2018, 11.10
5 responses
239 visningar
8 gillar
Pilzeman  
Skapad av jensofsweden, 13 July 2018, 08.57
2 responses
160 visningar
0 gillar
Kaigon
av Kaigon
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Glaspärlerollspelet

    (Parafras av Hesses Glaspärlespelet.)

    Så... Tänk dig följande spel. Grunder till tre rollpersoner slumpas fram. Spelarna turas om att fylla i de mjuka detaljerna tillsammans. De får poäng för varje tillägg de gör. Max kan de få tre poäng var i denna rundan. I nästa runda slumpas fram två gruppdynamiska situationer. Spelaren vars tur det är ska förklara hur gruppen rörde sig från den ena situationen till den andra. En ny gruppdynamisk situation slumpas. Nästa spelare ska förklara hur man kom dit. Och så vidare.

    Exempel:

    Person a: 36 år gammal man, svetsare.

    Person b: 12 år gammal pojke, student.

    Person c: 99 år gammal kvinna, rik aktiesparare.

    Gruppdynamik 1: a > b c. (Person a har högre status än b och c, som har samma status.)

    Gruppdynamik 2: a > b > c. (Person a har högre status än b, som i sin tur har högre status än c.)

    Kanske sa c något som gjorde att hon sjönk i ögonen på a? Vad sa hon, och varför stannade b kvar ovanför c?

    Gruppdynamik 3: b c > a. (Allt är upp-och-ner nu. Kom det fram en hemlighet om a som gjorde att hans status kollapsade?)

    Gruppdynamik 4: Kanske införs en ny person?

    Är det här begripligt? Det är inte olikt berättarspel som använder sig av kort och kortlekar, men är kanske lite mer tekniskt och förutsätter (tror jag) att det finns en dataprogram eller app som genererar saker och ting (om man inte vill göra det för hand på något sätt).

    Varje ny gruppdynamisk situation är som ett "kort" som spelaren vars tur det är vänder fram och måste bemöta. Spelaren förlorar eller "dör" om denne inte kan fundera ut en förklaring till situation inom rimlig tid.

  • #2
    Jag tycker det är begripligt men inte så inspirerande. Status är för mig mer teater och mer svårt än kul att gestalta runt ett bord. Jag inser att det uppstår drama ur statusförändringar men har alltså svårt att göra rollspel av det.

    Kommentera


    • #3
      Hm, kanske är det bäst tänkt som samberättarteknik. Men jag kan förstå om det abstrakta avskräcker. Annars har ju rollspelare ofta en förkärlek för abstraktioner och systematiseringar. Men det finns kanske gränser.

      Kommentera


      • #4
        Jag tror att det kan funka, finns ju liknande som gör det iaf! Kolla in Rickard Elimääs Imagine exempelvis

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av Zappelina Visa inlägg
          Jag tycker det är begripligt men inte så inspirerande. Status är för mig mer teater och mer svårt än kul att gestalta runt ett bord. Jag inser att det uppstår drama ur statusförändringar men har alltså svårt att göra rollspel av det.
          Jag tycker nog tvärtom. Status är kul att gestalta runt ett bord, men här beskrivs det istället för att spelas ut. Om jag inte är inne i scener och spelar ut saker har jag svårt att engagera mig, och då blir det här bara ett abstrakt beskrivande. Jag har ingen anledning till att bry mig. Jag skulle hellre spela ut det som i It's Complicated.

          Jag saknar helt enkelt anledning till att bry mig om rollpersonerna och deras status.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av Genesis Visa inlägg
            Jag skulle hellre spela ut det som i It's Complicated.
            Länk?

            Kommentera

            Arbetar …
            X