Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Glaspärlerollspelet

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av ceruleanfive, 23 September 2018, 20.24
8 responses
171 visningar
3 gillar
Jarl
av Jarl
 
Skapad av jensofsweden, 06 July 2018, 14.42
6 responses
277 visningar
0 gillar
avatarex  
Skapad av God45, 17 September 2018, 19.02
14 responses
531 visningar
6 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Bifur, Idag, 10.24
3 responses
34 visningar
1 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av Minimoni, Igår, 15.17
25 responses
340 visningar
0 gillar
Minimoni  
Skapad av Henke, 22 September 2018, 15.51
60 responses
1.794 visningar
4 gillar
Jarl
av Jarl
 
Skapad av daemoned, Idag, 09.59
0 responses
14 visningar
0 gillar
daemoned  
Skapad av Yog, Igår, 20.48
4 responses
127 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig
 
Skapad av shotgun_ramadan, Idag, 01.30
0 responses
42 visningar
1 gillar
shotgun_ramadan  
Skapad av Swedish Chef, 17 September 2018, 22.47
10 responses
193 visningar
0 gillar
Ulfgeir
av Ulfgeir
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Glaspärlerollspelet

    (Parafras av Hesses Glaspärlespelet.)

    Så... Tänk dig följande spel. Grunder till tre rollpersoner slumpas fram. Spelarna turas om att fylla i de mjuka detaljerna tillsammans. De får poäng för varje tillägg de gör. Max kan de få tre poäng var i denna rundan. I nästa runda slumpas fram två gruppdynamiska situationer. Spelaren vars tur det är ska förklara hur gruppen rörde sig från den ena situationen till den andra. En ny gruppdynamisk situation slumpas. Nästa spelare ska förklara hur man kom dit. Och så vidare.

    Exempel:

    Person a: 36 år gammal man, svetsare.

    Person b: 12 år gammal pojke, student.

    Person c: 99 år gammal kvinna, rik aktiesparare.

    Gruppdynamik 1: a > b c. (Person a har högre status än b och c, som har samma status.)

    Gruppdynamik 2: a > b > c. (Person a har högre status än b, som i sin tur har högre status än c.)

    Kanske sa c något som gjorde att hon sjönk i ögonen på a? Vad sa hon, och varför stannade b kvar ovanför c?

    Gruppdynamik 3: b c > a. (Allt är upp-och-ner nu. Kom det fram en hemlighet om a som gjorde att hans status kollapsade?)

    Gruppdynamik 4: Kanske införs en ny person?

    Är det här begripligt? Det är inte olikt berättarspel som använder sig av kort och kortlekar, men är kanske lite mer tekniskt och förutsätter (tror jag) att det finns en dataprogram eller app som genererar saker och ting (om man inte vill göra det för hand på något sätt).

    Varje ny gruppdynamisk situation är som ett "kort" som spelaren vars tur det är vänder fram och måste bemöta. Spelaren förlorar eller "dör" om denne inte kan fundera ut en förklaring till situation inom rimlig tid.

  • #2
    Jag tycker det är begripligt men inte så inspirerande. Status är för mig mer teater och mer svårt än kul att gestalta runt ett bord. Jag inser att det uppstår drama ur statusförändringar men har alltså svårt att göra rollspel av det.

    Kommentera


    • #3
      Hm, kanske är det bäst tänkt som samberättarteknik. Men jag kan förstå om det abstrakta avskräcker. Annars har ju rollspelare ofta en förkärlek för abstraktioner och systematiseringar. Men det finns kanske gränser.

      Kommentera


      • #4
        Jag tror att det kan funka, finns ju liknande som gör det iaf! Kolla in Rickard Elimääs Imagine exempelvis

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av Zappelina Visa inlägg
          Jag tycker det är begripligt men inte så inspirerande. Status är för mig mer teater och mer svårt än kul att gestalta runt ett bord. Jag inser att det uppstår drama ur statusförändringar men har alltså svårt att göra rollspel av det.
          Jag tycker nog tvärtom. Status är kul att gestalta runt ett bord, men här beskrivs det istället för att spelas ut. Om jag inte är inne i scener och spelar ut saker har jag svårt att engagera mig, och då blir det här bara ett abstrakt beskrivande. Jag har ingen anledning till att bry mig. Jag skulle hellre spela ut det som i It's Complicated.

          Jag saknar helt enkelt anledning till att bry mig om rollpersonerna och deras status.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av Genesis Visa inlägg
            Jag skulle hellre spela ut det som i It's Complicated.
            Länk?

            Kommentera

            Arbetar …
            X