Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Glaspärlerollspelet

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av wilper, 02 February 2018, 07.18
67 responses
2.929 visningar
13 gillar
wilper
av wilper
 
Skapad av talgboll, Idag, 11.07
9 responses
145 visningar
2 gillar
Magnus Seter  
Skapad av ceruleanfive, Idag, 12.31
1 response
68 visningar
0 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av Skarpskytten, Igår, 21.58
2 responses
111 visningar
4 gillar
Skarpskytten  
Skapad av Mannen i skogen, 10 December 2018, 16.36
2 responses
115 visningar
0 gillar
Mannen i skogen  
Skapad av IcarusDream, Idag, 11.08
0 responses
29 visningar
0 gillar
IcarusDream  
Skapad av lofty, 09 December 2018, 08.32
11 responses
290 visningar
0 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Möller, 09 December 2018, 15.36
8 responses
142 visningar
0 gillar
Möller
av Möller
 
Skapad av Khan, 10 December 2018, 12.54
25 responses
701 visningar
1 gillar
Birkebeineren  
Skapad av Galdermester, 04 December 2018, 17.21
3 responses
125 visningar
0 gillar
Kaigon
av Kaigon
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Glaspärlerollspelet

    (Parafras av Hesses Glaspärlespelet.)

    Så... Tänk dig följande spel. Grunder till tre rollpersoner slumpas fram. Spelarna turas om att fylla i de mjuka detaljerna tillsammans. De får poäng för varje tillägg de gör. Max kan de få tre poäng var i denna rundan. I nästa runda slumpas fram två gruppdynamiska situationer. Spelaren vars tur det är ska förklara hur gruppen rörde sig från den ena situationen till den andra. En ny gruppdynamisk situation slumpas. Nästa spelare ska förklara hur man kom dit. Och så vidare.

    Exempel:

    Person a: 36 år gammal man, svetsare.

    Person b: 12 år gammal pojke, student.

    Person c: 99 år gammal kvinna, rik aktiesparare.

    Gruppdynamik 1: a > b c. (Person a har högre status än b och c, som har samma status.)

    Gruppdynamik 2: a > b > c. (Person a har högre status än b, som i sin tur har högre status än c.)

    Kanske sa c något som gjorde att hon sjönk i ögonen på a? Vad sa hon, och varför stannade b kvar ovanför c?

    Gruppdynamik 3: b c > a. (Allt är upp-och-ner nu. Kom det fram en hemlighet om a som gjorde att hans status kollapsade?)

    Gruppdynamik 4: Kanske införs en ny person?

    Är det här begripligt? Det är inte olikt berättarspel som använder sig av kort och kortlekar, men är kanske lite mer tekniskt och förutsätter (tror jag) att det finns en dataprogram eller app som genererar saker och ting (om man inte vill göra det för hand på något sätt).

    Varje ny gruppdynamisk situation är som ett "kort" som spelaren vars tur det är vänder fram och måste bemöta. Spelaren förlorar eller "dör" om denne inte kan fundera ut en förklaring till situation inom rimlig tid.

  • #2
    Jag tycker det är begripligt men inte så inspirerande. Status är för mig mer teater och mer svårt än kul att gestalta runt ett bord. Jag inser att det uppstår drama ur statusförändringar men har alltså svårt att göra rollspel av det.

    Kommentera


    • #3
      Hm, kanske är det bäst tänkt som samberättarteknik. Men jag kan förstå om det abstrakta avskräcker. Annars har ju rollspelare ofta en förkärlek för abstraktioner och systematiseringar. Men det finns kanske gränser.

      Kommentera


      • #4
        Jag tror att det kan funka, finns ju liknande som gör det iaf! Kolla in Rickard Elimääs Imagine exempelvis

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av Zappelina Visa inlägg
          Jag tycker det är begripligt men inte så inspirerande. Status är för mig mer teater och mer svårt än kul att gestalta runt ett bord. Jag inser att det uppstår drama ur statusförändringar men har alltså svårt att göra rollspel av det.
          Jag tycker nog tvärtom. Status är kul att gestalta runt ett bord, men här beskrivs det istället för att spelas ut. Om jag inte är inne i scener och spelar ut saker har jag svårt att engagera mig, och då blir det här bara ett abstrakt beskrivande. Jag har ingen anledning till att bry mig. Jag skulle hellre spela ut det som i It's Complicated.

          Jag saknar helt enkelt anledning till att bry mig om rollpersonerna och deras status.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av Genesis Visa inlägg
            Jag skulle hellre spela ut det som i It's Complicated.
            Länk?

            Kommentera

            Arbetar …
            X