Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Äventyrsstruktur

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Rymdhamster
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Genesis Visa inlägg
    Med risk för att göra precis det du säger att du inte är intresserad av, är inte Fisktank en struktur precis som de andra du tar upp? Jag tänker på scenarion som introäventyret till Ulvriket i MUA, eller Gnomvids äventyr till DYD. En väl förberedd bakgrund med händeler och aktörer med agendor, en tanke på hur saker kan utveckla sig under spel om rollpersonerna inte ingriper, och sedan är det öppet hur saker och ting faktiskt slutar. Eller?
    Motsvaras inte detta ganska exakt av "Finns i sjön"? Bara att "det man letar efter" är väldigt öppet?

    Kommentera:


  • Bolongo
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg

    Tackar!

    Det här är ju på en nivå ner. Rum i en dungeon istället för ett helt äventyr. Jag funderar på om det är överförbart till ett äventyr?
    Tja, det står ju så här i texten:
    "They don’t have to be dungeons:
    It’s been said elsewhere, but these can be layouts for warehouses, starships, haunted houses, or any other location, not just dungeons. But this concept can be taken further. These can be used as investigation trees, social networks, or any number of other setups."

    Det blir kanske tydligare om man läser andra artiklar med fokus på själva innehållet i en "5 room dungeon" att det absolut inte behöver vara bokstavliga rum.

    Kommentera:


  • Genesis
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
    Det jag inte är intresserad av är att det finns rollspel utan den här typen av strukturer, eller att ”det finns något som heter fisktank”. Det är inte till hjälp alls.
    Med risk för att göra precis det du säger att du inte är intresserad av, är inte Fisktank en struktur precis som de andra du tar upp? Jag tänker på scenarion som introäventyret till Ulvriket i MUA, eller Gnomvids äventyr till DYD. En väl förberedd bakgrund med händeler och aktörer med agendor, en tanke på hur saker kan utveckla sig under spel om rollpersonerna inte ingriper, och sedan är det öppet hur saker och ting faktiskt slutar. Eller?

    Kommentera:


  • Khan
    svarade
    Intressant! Jag skulle säga att de flesta Bioware-spel använder sig av RÖRIGT I MITTEN, vilket kanske inte är så konstigt när man vill göra ett någorlunda sandlådigt spel där man ändå har en tydlig story att följa.

    Hhur ser du på äventyr med en parallell handling som man växlar till? Jag har spelat en del konventsäventyr där man mellan scener i huvudhandling hoppar till en helt annan plats, ett helt annat gäng och gör något helt annat. Tex spelar poliser som utreder en seriemördare och sedan växlar till deras fruar/barn/vänner och bekanta som oroar sig för att de inte ska komma hem. Handlingarna påverkar inte varandra, mer än lyfter teman som hör ihop. Vad kan man kalla en sådan struktur?

    Kommentera:


  • Rymdhamster
    svarade
    Tratten
    Det börjar väldigt öppet, som en finns i sjön, eller en sandlåda. Men efter lite runtirrande och allmänt äventyrande blir det tydligt att det finns två sidor i en bubblande konflikt som alla i slutänden måste välja sida i. Som exempel att det blir inbördeskrig i landet mellan de olika grevarna efter att kungen gått bort, och det gäller att välja sida eller kategoriskt soppas bort tillsammans med motståndet av en eventuell vinnare.


    Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
    Men det kan nog få vara kvar som namn, blir kanske lite mer förvirrande nästa gång man ska skriva ett sådant scenario, eller något... :)
    Pärlhalsband är en utmärkt benämning på äventyrsstrukturen. Om vi låter oss bregränsas av ord som använts i sexuell mening finns det inget kvar vi kan säga ;)

    Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
    Intressant.

    Frågan är dock hur det spelas vid bordet.
    Den bästa implementeringen av detta jag sett är ett spel som heter Leverage. Det är ett heist-spel, där man om man hamnar i en knivig situation kan spendera poäng som låter en spela upp en "flashback-scen" där man får beskriva hur man planerade för just denna situation. Typ:

    Rachel Ewings har just laddat ner all forskningsdata från OmniCorps servrar på en USB-sticka och försöker fly från byggnaden. Hon har precis klivit in i hissen som skall föra henne till flyktvägen mot taket när fyra säkerhetsvakter kliver ut i korridoren och siktar mot henne med sina pistoler.

    *Flashback - spelaren betalar ett poäng till spelledaren* Vi ser hur Rachels kumpan Todd Sweringer smugit sig in i omklädnignsrummet och byter ut vakternas magasin mot nya som är laddade med lösa skott. */Flashback*

    Skotten ekar genom våningen, men när röken skingras är allt vakterna ser Rachels leende när hissdörarna glider igen.


    Det tråkiga är förståss att så länge man har poäng kvar och lite fantasi finns det i princip ingen risk.

    Men det här påverkar dock inte den faktiska äventyrsstrukturen.

    Kommentera:


  • Gurgeh
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg

    Tackar!

    Det här är ju på en nivå ner. Rum i en dungeon istället för ett helt äventyr. Jag funderar på om det är överförbart till ett äventyr? Om man tittar på "The Arrow"- hur skulle ett sådant äventyr se ut? Det finns tre möjliga vägar i början, kanske till tre olika dungeons eller städer, eller möten. Två av dem leder inte vidare i berättelsen, men den tredje blir ett pärlband fram till slutet. kanske ett äventyr med två falska spår?
    Något av äventyren i ett av äventyrspaketen från Äventyrsspel (det blev för många "äventyr" i samma mening!) ser ut så. Rollpersonerna ska leta reda på en pryl och får tre olika tips om var den finns -- två av dem leder inte till någonting. (Jag gissar på att det är "Novastenen" i Äventyrspaket 2.)

    Kommentera:


  • Nässe
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
    Tackar!

    Det här är ju på en nivå ner. Rum i en dungeon istället för ett helt äventyr. Jag funderar på om det är överförbart till ett äventyr? Om man tittar på "The Arrow"- hur skulle ett sådant äventyr se ut? Det finns tre möjliga vägar i början, kanske till tre olika dungeons eller städer, eller möten. Två av dem leder inte vidare i berättelsen, men den tredje blir ett pärlband fram till slutet. kanske ett äventyr med två falska spår?

    Kommentera:


  • Nässe
    svarade
    Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg
    RESERVOIR DOGS
    Uppklippt kronologi - scener spelas en i taget, inte i den ordning de hände, även om slutet nog kommer sist. Eller?
    Exempel: Finns säkert, men jag blir sugen på att göra en dunge där det finns nån magisk anledning till att det är såhär.
    Intressant.

    Frågan är dock hur det spelas vid bordet. Oavsett om en scen/ plats/ händelse ligger före eller efter i tid i narrativet är jag ute efter hur de förhåller sig till varandra på ett meta-plan vid bordet. Är det förutbestämda scener/ platser/ händelser som följer varandra skulle jag säga att det är ett pärlband. Tror ett bra sätt att få fram strukturen är att titta på vem som kan bestämma vad som händer härnäst, och hur det går till. Då får man fram noderna.

    Kommentera:


  • Nässe
    svarade
    Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
    Vill du verkligen använda termen pärlbandet? :p

    https://www.urbandictionary.com/defi...arl%20necklace
    oj... :)

    Tänker inte att termerna är annat än något jag slänger ur mig i stunden och tror inte direkt de kommer bestå. Inte ute efter att bygga något, bara att själv få översikt.

    Men det kan nog få vara kvar som namn, blir kanske lite mer förvirrande nästa gång man ska skriva ett sådant scenario, eller något... :)

    Kommentera:


  • Bolongo
    svarade
    Några alternativa namn:

    https://gnomestew.com/game-mastering...-room-dungeon/

    Kommentera:


  • God45
    svarade
    Vill du verkligen använda termen pärlbandet? :p

    https://www.urbandictionary.com/defi...arl%20necklace

    Kommentera:


  • zonk
    svarade
    RESERVOIR DOGS
    Uppklippt kronologi - scener spelas en i taget, inte i den ordning de hände, även om slutet nog kommer sist. Eller?
    Exempel: Finns säkert, men jag blir sugen på att göra en dunge där det finns nån magisk anledning till att det är såhär.

    Kommentera:

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Started by Måns, 14 July 2019, 14.04
136 responses
2.524 visningar
4 gillar
Senaste inlägg Zire
av Zire
 
Started by krank, Idag, 11.20
12 responses
146 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Caligo
av Caligo
 
Started by Erebus, Idag, 13.56
1 response
42 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Bolongo
av Bolongo
 
Started by 2097, 03 July 2019, 10.31
45 responses
1.419 visningar
0 gillar
Senaste inlägg 2097
av 2097
 
Started by krank, Igår, 10.47
47 responses
784 visningar
5 gillar
Senaste inlägg Leumas
av Leumas
 
Started by Kefrens, 10 July 2019, 20.54
4 responses
107 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Galdermester  
Started by aknaton, 06 July 2019, 10.11
123 responses
3.438 visningar
10 gillar
Senaste inlägg Lupus Maximus  
Started by Crafts n Beer, Igår, 13.50
2 responses
102 visningar
4 gillar
Senaste inlägg God45
av God45
 
Started by OctaTracker, 22 June 2019, 22.30
27 responses
738 visningar
4 gillar
Senaste inlägg Joker
av Joker
 
Started by 2097, 07 July 2019, 11.15
22 responses
697 visningar
2 gillar
Senaste inlägg 2097
av 2097
 
Arbetar …
X