Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Äventyrsstruktur

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • zonk
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Swedish Chef Visa inlägg
    Alltså jag älskar rollpersons konflikter, men tror inte att det är något man kan skapa på ett bra sätt som spelledare i trad. Hur tänker du att man kan göra det i så fall.
    Kanske inte helt solo, nej, men man kan ha en rätt rejäl input! Det är bara att diskutera RPna och deras bakgrund med spelarna innan spel. Föreslå diverse bakgrunder och komma med uppslag. Se till att de här RPna kommer ha en del friktion.. eller vad man nu skulle vilja ha för krokar. Har haft jäkligt kul med det, speciellt för oneshots.

    Kommentera:


  • Swedish Chef
    svarade
    Alltså jag älskar rollpersons konflikter, men tror inte att det är något man kan skapa på ett bra sätt som spelledare i trad. Hur tänker du att man kan göra det i så fall.

    Kommentera:


  • entomophobiac
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Swedish Chef Visa inlägg
    Att skriva in konflikter mellan rollpersoner kommer nog inte att bli bra , om man vill ha den typen av spel finns det en massa indiespel som gör det eller konvents scenarion med skapade rollpersoner.
    Jag tar det här som att vi helt enkelt vill få ut helt olika saker av att spela rollspel. Antingen det, eller att jag är otydlig.

    Kommentera:


  • Swedish Chef
    svarade
    Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg

    Det är det här jag inte håller med om. Ur mitt perspektiv skulle ett färdigskrivet äventyr kunna ha den sortens "bärande motsättningar" som grund istället för att ha en färdigskriven handling.

    Varför kan inte Rollperson A ensam bli kontaktad av den gamla släktingen med arvet, exempelvis? Eller bara Rollperson B prata med mannen på den rökiga tavernan?

    Bland de mest intressanta historierna är ju de som har informationsasymmetri av något slag. Tycker jag. :)
    Fast varför skulle något av dina exempel skapa motsättningar och om de gör det så lär det inte ens bli ett äventyr (leta du efter ditt arv själv då för fan).

    Att skriva in konflikter mellan rollpersoner kommer nog inte att bli bra , om man vill ha den typen av spel finns det en massa indiespel som gör det eller konvents scenarion med skapade rollpersoner. Att där emot försöka sätta upp ett äventyr med premissen att alla spelgrupper skall få samma konflikter inom sig oberoende hur de ser ut, nja inte bra. Det enda som spelarna har koll på i Trad är ju sin rollperson om du börjar skriva in konflikter mellan dem som SL tycker jag nog det gått lite för långt.

    Däremot borde man kunna sätta upp en moraliska val i äventyr för att se om dessa skapar konflikt inom spelgruppen, i stil med är det värt de pengar vi får för uppdraget att ta mörda/sätta fast de här personerna som egentligen inte är dåliga människor de har bara begått brott för att de är fattiga. Antagonisternas agenda behöver per definition inte vara "ond".

    Sen har ju en massa spel som AW, Mutant år noll en massa närmast inbyggda konflikter rollpersoner emellan, men det är spelet inte äventyret som skapar dessa.
    Last edited by Swedish Chef; 15 April 2018, 12.23.

    Kommentera:


  • entomophobiac
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
    Precis, men då pratar vi RP-skapande inför något slags kampanj. Att som SL ge "regi" där är en annan sak än att skriva in den i en äventyrsstruktur där den ska skapa en viss bärande motsättning.
    Det är det här jag inte håller med om. Ur mitt perspektiv skulle ett färdigskrivet äventyr kunna ha den sortens "bärande motsättningar" som grund istället för att ha en färdigskriven handling.

    Varför kan inte Rollperson A ensam bli kontaktad av den gamla släktingen med arvet, exempelvis? Eller bara Rollperson B prata med mannen på den rökiga tavernan?

    Bland de mest intressanta historierna är ju de som har informationsasymmetri av något slag. Tycker jag. :)

    Kommentera:


  • Bifur
    svarade
    Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
    Men slitningar kan ju uppstå utan att rollpersonerna är färdigskrivna. Något så enkelt som att tillhöra olika Departments i GURPS Black Ops är ju tänkt att skapa en intrig. Eller för den delen Secret Societies i Paranoia. Eller att någon i hemlighet är en Kättare i Mutant Chronicles.
    Precis, men då pratar vi RP-skapande inför något slags kampanj. Att som SL ge "regi" där är en annan sak än att skriva in den i en äventyrsstruktur där den ska skapa en viss bärande motsättning.

    Kommentera:


  • entomophobiac
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
    Min personliga upplevelse (högst subjektiv så klart) är också att intresset för att spela med RP som andra skapat är begränsat i ett längre perspektiv.
    Det här känner jag absolut igen. Men slitningar kan ju uppstå utan att rollpersonerna är färdigskrivna. Något så enkelt som att tillhöra olika Departments i GURPS Black Ops är ju tänkt att skapa en intrig. Eller för den delen Secret Societies i Paranoia. Eller att någon i hemlighet är en Kättare i Mutant Chronicles. Det finns ju många spel som har den här mekanismen inbyggd på ett eller annat sätt.

    Men det jag också är medveten om är att många grupper faktiskt vill spela "good guys" i dess klassiska bemärkelse. De vill inte ha intriger i gruppen alls.

    Kommentera:


  • Bifur
    svarade
    Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
    Kan det inte bara vara att sätta upp en intressant premiss och rollpersoner med egna agendor?
    Tja, nej. Eller det kan det kanske, men det tror jag egentligen är något spelgruppen gör bäst själv. Behovet av att sätta det på pränt och använda andras skapelser är litet. (Jämfört med att bygga komplexa intriger - sjukt tidskrävande och fantastiskt bra om man kan köpa något man gillar som en annan person slitit ihop åt en.) Min personliga upplevelse (högst subjektiv så klart) är också att intresset för att spela med RP som andra skapat är begränsat i ett längre perspektiv.

    Möjligen kan det funka om man redan från början har som ansats att skapa en kampanj på de premisserna, alltså om jag som SL/spelare vet att det är X delar, det är dessa RP som gäller, dör RP Z ersätts den med RP Y etc. Lite som vissa brädspel. Det kan nog som sagt funka men jag har aldrig hört talas om ett rollspel som gör så.

    Vad jag tror är betydligt mer genomförbart inom ramen för en generell äventyrsstruktur är att bygga in motsättningar mellan RP i takt med att äventyret utvecklas. De behöver alltså inte finnas där från början men scenariots premisser skapar dem - val som tvingar RPna att förråda varandra, SLP som spelar ut dem mot varandra etc.

    Kommentera:


  • krank
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
    Finns det äventyr som har interna konflikter mellan RP inlagt i sin struktur? Tror själv det vore fett, men kan inte komma på något exempel på ett sådant äventyr som jag läst.
    Kan man inte säga att konventsscenarier och andra som har färdigskrivna rollpersoner ofta, eller iaf ibland, gör det här?

    Robert Jonsson brukar vara bra på det här. På Gothcon spelade jag Judassjälen, och utan att spoila alltför mycket så var det i stort ett pärlband av tidslås, plus att rollpersonerna hade hemliga agendor och lojaliteter, vilket drev en hel del av de beslut som fattades. Jag upplevde helt klart att rollpersonernas konflikter var en del av själva äventyrets struktur där.

    Kommentera:


  • Nässe
    svarade
    Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
    Det enda jag känner när jag läser den här superba tråden är att det lämnas väldigt lite utrymme till min favorit: interna konflikter i gruppen. Bland de spelkvällar jag minns allra bäst så fanns det inte särskilt mycket konkret intrig alls och om den fanns så handlade den främst om att förstärka inre stridigheter i gruppen.

    I valfri zombiehistoria är det ju exempelvis skitsamma *hur* zombies blev till och desto mer intressant hur den slumpmässigt sammansatta gruppen, som märkligt ofta innehåller olika varianter av avskum, hanterar samhällsfunktionernas kollaps. Det blir mindre äventyr och mer premiss.

    Så jag funderar lite på den lite töntiga djävulsadvokatiska frågan: Måste äventyr innebära att skribenten berättar en historia? Kan det inte bara vara att sätta upp en intressant premiss och rollpersoner med egna agendor?
    Finns det äventyr som har interna konflikter mellan RP inlagt i sin struktur? Tror själv det vore fett, men kan inte komma på något exempel på ett sådant äventyr som jag läst.

    (För att vara sådär tråkigt övertydlig vill jag säga att tråden ju handlar om äventyrets struktur. En massa saker kan hända när äventyret blir spel, till exempel konflikter mellan RP. Men finns det strukturer som faktiskt skapar sådana konflikter?)


    Angående ditt sista stycke skulle jag vilja säga att, ja, det finns en massa äventyr som bara ger en ram och premisser och låter berättelsen uppstå i spel. Men inte heller där kommer jag på exempel.

    Kanske finns här två feta utvecklingsområden för (färdigskrivna scenario-) äventyr?
    Last edited by Nässe; 14 April 2018, 20.52.

    Kommentera:


  • entomophobiac
    svarade
    Det enda jag känner när jag läser den här superba tråden är att det lämnas väldigt lite utrymme till min favorit: interna konflikter i gruppen. Bland de spelkvällar jag minns allra bäst så fanns det inte särskilt mycket konkret intrig alls och om den fanns så handlade den främst om att förstärka inre stridigheter i gruppen.

    I valfri zombiehistoria är det ju exempelvis skitsamma *hur* zombies blev till och desto mer intressant hur den slumpmässigt sammansatta gruppen, som märkligt ofta innehåller olika varianter av avskum, hanterar samhällsfunktionernas kollaps. Det blir mindre äventyr och mer premiss.

    Så jag funderar lite på den lite töntiga djävulsadvokatiska frågan: Måste äventyr innebära att skribenten berättar en historia? Kan det inte bara vara att sätta upp en intressant premiss och rollpersoner med egna agendor?

    Kommentera:


  • Ram
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg

    Det låter som en klok tanke men jag är samtidigt orolig att jag missförstår dig. Kan du utveckla lite eller ge ett exempel?
    Jag testar lite utifrån några av dina inledande tankar:

    Beskrivande ord:
    Shoppingtur: Du kan besöka affärerna i vilken ordning du vill men alla måste besökas
    Shoppingtur utan tur: Du måste besöka ett antal affärer men vissa av dem har inte din vara.
    Pärlband: Enligt din definition, tycker verkligen om ordet
    Fast inledning: Scenariot har en startscen som innehåller scecariobärande information. Tänk Tatters of the king
    Öppen inledning: Någon ger ett uppdrag
    Bombdrivet: Storyn styrs eller påverkas av större händelser som inte går att ignorera

    RÖRIGT I MITTEN
    Den här strukturen börjar med en fast inledning, sen kommer ett parti med platser som kan besökas i vilken ordning som helst, sen avslutas det med en eller flera fasta händelser eller platser (ett pärlband)
    Exempel: Tatters of the King del 1, Mutant År Noll-kampanjen


    Fast inledning till shoppingtur till pärlband

    DUBBEL-DUNGEON
    Först kommer man till en plats där man röjer runt, när man är klar forslas man vidare till en ny dungeon. Egentligen en typ av kort PÄRLBAND (se nedan)
    Exempel: Mos Mosel

    Öppen inledning till Pärlband till Pärlband

    FINNS I SJÖN
    Du får gå vart du vill, och någonstans finns det du letar efter. Äventyret kan bli jättelångt eller ganska kort.
    Exempel: Marsklandet, Döda skogen

    Shoppingtur utan tur

    ÖPPNA I VALFRI ORDNING
    Det finns olika platser eller dungeons som ska besökas. Du kan gå till vilken av dem som helst. Men alla ska avverkas.

    Shoppingtur

    PÄRLBANDET
    Det finns en fast sekvens av händelser eller platser. Vad som händer i dem, eller hur du ska lösa de problem som uppstår kan vara styrt eller helt fritt.
    Exempel: Den sista najaden, Svarta madonnan, Genlab Alpha

    Pärlhalsband

    FISKTANK MED MOTORBÅT
    Det finns en röra av personer och platser med inbördes konflikter. Rollpersonerna har en agenda, en motorbåt, något som driver dem framåt. Vilka platser som besöks, vilka händelser som sker är upp till rollpersonerna. Troligtvis har spelledaren bomber, en nedräkning eller händelser som kan slängas in för att trappa upp konflikterna och spetsa till situationen. Det kan sluta hur som helst.
    Exempel: Alla äventyr till Den yttersta domen, Första äventyret till Ulvriket

    Fast inledning till Bombdrivet

    Men jag är tveksam till att kalla detta ett äventyr...

    Kommentera:


  • Nässe
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Ram Visa inlägg
    Bara slänger ut en tanke; Skulle det vara intressant/relevant att försöka dela upp de olika skeendena i värdeord och kombinera dem till beskrivningar? Namnen som sätts här i tråden är kreativa men kanske inte i alla fall vidare självförklarande. Men det är de å andra sidan troligen inte menade att vara.
    Det låter som en klok tanke men jag är samtidigt orolig att jag missförstår dig. Kan du utveckla lite eller ge ett exempel?

    Kommentera:


  • Ram
    svarade
    Bara slänger ut en tanke; Skulle det vara intressant/relevant att försöka dela upp de olika skeendena i värdeord och kombinera dem till beskrivningar? Namnen som sätts här i tråden är kreativa men kanske inte i alla fall vidare självförklarande. Men det är de å andra sidan troligen inte menade att vara.

    Kommentera:


  • Nässe
    svarade
    Min inställning är att ingen struktur är bättre än någon annan. Alla kan göras bra och dåligt. Jag har haft fruktansvärt kul med Hogan´s last stop (KÄPPARNA I HJULET) till Western. Men precis som du, Gabrielle, har jag haft mina absolut tråkigaste stunder som spelare när vi spelare missat ”hjulet” och saker snurrat på utan att vi märkt det. Vi har kommit till platser och förstått att det roliga redan hänt. Då är inte KÄPPARNA I HJULET särskilt kul.

    Kommentera:

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Started by God45, 30 September 2019, 20.49
61 responses
2.045 visningar
7 gillar
Senaste inlägg RasmusL
av RasmusL
 
Started by .Per., 14 October 2018, 22.48
46 responses
1.223 visningar
0 gillar
Senaste inlägg DeBracy
av DeBracy
 
Started by God45, Igår, 10.33
14 responses
235 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Björn Wärmedal  
Started by zonk, Igår, 13.57
18 responses
369 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Björn Wärmedal  
Started by Pilgiftsgrodan, 17 September 2019, 14.35
8 responses
271 visningar
0 gillar
Senaste inlägg .Per.
av .Per.
 
Started by Rymdhamster, 14 October 2019, 23.03
25 responses
357 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Skarpskytten  
Started by ragngand, 06 September 2019, 11.52
5 responses
130 visningar
0 gillar
Senaste inlägg ragngand  
Started by wilper, 03 June 2019, 21.18
14 responses
350 visningar
4 gillar
Senaste inlägg Nässe
av Nässe
 
Started by entomophobiac, 06 July 2019, 00.50
14 responses
312 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Swedish Chef  
Started by Lemur, 13 October 2019, 18.20
3 responses
115 visningar
6 gillar
Senaste inlägg Rymdhamster  
Arbetar …
X