Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Äventyrsstruktur

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av krank, 09 July 2018, 21.57
15 responses
239 visningar
0 gillar
Feuflux
av Feuflux

Skapad av krank, 09 July 2018, 21.58
2 responses
42 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av Henke, 30 June 2018, 07.29
49 responses
1.322 visningar
0 gillar
Sponny
av Sponny

Skapad av God45, 28 February 2018, 09.48
304 responses
15.393 visningar
14 gillar
Henke
av Henke

Skapad av Genesis, 06 July 2018, 23.06
22 responses
486 visningar
0 gillar
Caligo
av Caligo

Skapad av God45, 19 December 2017, 07.40
227 responses
10.861 visningar
18 gillar
God45
av God45

Skapad av Anthrox, 14 July 2018, 21.38
0 responses
97 visningar
3 gillar
Anthrox
av Anthrox

Skapad av anth, 12 July 2018, 09.35
12 responses
281 visningar
0 gillar
pappa
av pappa

Skapad av Pilzeman, 10 July 2018, 11.10
5 responses
240 visningar
8 gillar
Pilzeman  
Skapad av jensofsweden, 13 July 2018, 08.57
2 responses
162 visningar
0 gillar
Kaigon
av Kaigon

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
    Fisknätet/tunnelbanesystemet:

Startpunkten (kan tänkas vara flera) leder vidare till flera olika noder som i sin tur leder vidare andra noder och så småningom om till olika slut. En blandning av Rörigt i mitten, Finns i sjön och Öppna i valfri ordning kanske med aspekter av alla. Alla noder kan kanske inte besökas i valfri ordning och ger kanske inte de svar som söks förrän man besökt andra och valet av vissa kanske exkluderar andra. De möjliga sluten kan vara satta men vissa kommer att falla bort efter hand o.s.v.
    Nu hann jag skriva svar till Genesis innan jag läste ditt inlägg så jag upprepar mig inte igen :)

Angående det här:
    "Alla noder kan kanske inte besökas i valfri ordning och ger kanske inte de svar som söks förrän man besökt andra och valet av vissa kanske exkluderar andra"

Jag är ute efter begrepp eller modeller som beskriver exakt detta på ett abstrakt plan. Olika varianter.
    * Går det egentligen bara att göra det i en ordning?
    * Finns det två parallella spår?
    * Etc?

Alltså- hur blir det när man ritar upp det?
    Last edited by Nässe; 09 April 2018, 14.10.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg
      Intressant! Jag skulle säga att de flesta Bioware-spel använder sig av RÖRIGT I MITTEN, vilket kanske inte är så konstigt när man vill göra ett någorlunda sandlådigt spel där man ändå har en tydlig story att följa.

Hhur ser du på äventyr med en parallell handling som man växlar till? Jag har spelat en del konventsäventyr där man mellan scener i huvudhandling hoppar till en helt annan plats, ett helt annat gäng och gör något helt annat. Tex spelar poliser som utreder en seriemördare och sedan växlar till deras fruar/barn/vänner och bekanta som oroar sig för att de inte ska komma hem. Handlingarna påverkar inte varandra, mer än lyfter teman som hör ihop. Vad kan man kalla en sådan struktur?
      Där har du nog en helt egen struktur. HOPPA MELLAN JÄRNVÄGSSPÅR

Har du något exempel?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
        Tja, det står ju så här i texten:
        "They don’t have to be dungeons:
        It’s been said elsewhere, but these can be layouts for warehouses, starships, haunted houses, or any other location, not just dungeons. But this concept can be taken further. These can be used as investigation trees, social networks, or any number of other setups."

Det blir kanske tydligare om man läser andra artiklar med fokus på själva innehållet i en "5 room dungeon" att det absolut inte behöver vara bokstavliga rum.
        Ja, jag läste det. Det går så klart att använda modellen för att beskriva annat än grottor, till exempel varuhus. Men funkar den om man abstraherar en nivå upp från olika platser till hela äventyrets struktur (oavsett vad författaren till texten tycker)? Jag säger inte att det inte gör det, jag funderar högt och undrar.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
          Tratten
          Det börjar väldigt öppet, som en finns i sjön, eller en sandlåda. Men efter lite runtirrande och allmänt äventyrande blir det tydligt att det finns två sidor i en bubblande konflikt som alla i slutänden måste välja sida i. Som exempel att det blir inbördeskrig i landet mellan de olika grevarna efter att kungen gått bort, och det gäller att välja sida eller kategoriskt soppas bort tillsammans med motståndet av en eventuell vinnare.
          Det låter som FISKTANK MED MOTORBÅT, där konflikterna hela tiden trappas upp. Eller finns det scener man måste spela, platser man måste besöka i en viss ordning? Behöver det vara olika strukturer, eller hur tänker du?

Kommentera

Hm... Fisktank förutsätter redan att rollpersonerna redan har en agenda som driver dem framåt (som alla andra fiskar i tanken).

Min association till namnet "Fisktank med motorbåt" blir snarare att spelarna flyter på ytan och gör en massa saker, och det finns en bunt NPCer som gör saker under ytan. Men de interagerar väldigt lite med varandra.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Lupus Maximus Visa inlägg
              Hm... Fisktank förutsätter redan att rollpersonerna redan har en agenda som driver dem framåt (som alla andra fiskar i tanken).

Min association till namnet "Fisktank med motorbåt" blir snarare att spelarna flyter på ytan och gör en massa saker, och det finns en bunt NPCer som gör saker under ytan. Men de interagerar väldigt lite med varandra.
              Det jag vill komma bort från är den typen av scenario som i alla fall jag spelat där man som rollperson inte har någon agenda, utan där man får höra- "gör vad du vill". Och sen får det utveckla sig över spelpassen allt eftersom rollpersonerna behagar agera på olika sätt. Anledningen till att jag vill bort från det är att det enligt min mening inte är äventyr och inte ska in i den här strukturen. En kampanj i Apocalypse World är till exempel inte något som ska rymmas inom dessa modeller. Det är något annat. Man behöver få en agenda eller en start av äventyret.

Det är sant, motorbåtar kör ju på ytan, attans! :) FISKTANK MED UBÅTSMOTOR? nä, det funkar nog inte riktigt...

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg

Det låter som FISKTANK MED MOTORBÅT, där konflikterna hela tiden trappas upp. Eller finns det scener man måste spela, platser man måste besöka i en viss ordning? Behöver det vara olika strukturer, eller hur tänker du?
                Hmm... rätt säker på att fisktank med motorbåt inte fanns när jag började skriva =D

Det blir ju ungefär som FINNS I SJÖN eller ÖPPNA I VALFRI ORDNING som sedan övergår i ett PÄRLHALSBAND.

Det behöver inte vara någon upptrappning, utan först en serie platser/kryptor att avverka som sätter upp de två sidorna, sen när man väl valt sida (eller om man rent av försöker spela båda sidorna mot mitten) så övergår det i ett pärlhalsband där man jobbat mot det slutliga målet man falt.

Man skulle också kunna se det som "pärlhalsband med medaljon" där man man börjar harva runt i medaljongen tills man upptäcker de två ändarna av halsbandet (en ände per sida) och sedan följer en av dem.

Kommentera

Intressant.

Frågan är dock hur det spelas vid bordet. Oavsett om en scen/ plats/ händelse ligger före eller efter i tid i narrativet är jag ute efter hur de förhåller sig till varandra på ett meta-plan vid bordet. Är det förutbestämda scener/ platser/ händelser som följer varandra skulle jag säga att det är ett pärlband. Tror ett bra sätt att få fram strukturen är att titta på vem som kan bestämma vad som händer härnäst, och hur det går till. Då får man fram noderna.
                  Om SL har koll på vad som spelas och i vilken ordning bör det bli någon av de varianter du listar, ja. Men betydligt intressantare om så inte är fallet! Exempelvis att det randomiseras antingen helt eller ur vissa kategorier (brytpunktsscen, actionscen, bakgrundsscen, etableringsscen, etc), med vissa aktörer i vissa roller, kanske med vissa utgångslägen, osv. Så kan man ha en kortlek, tärningar eller något annat för att sköta randomiseringen.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg

Hmm... rätt säker på att fisktank med motorbåt inte fanns när jag började skriva =D

Det blir ju ungefär som FINNS I SJÖN eller ÖPPNA I VALFRI ORDNING som sedan övergår i ett PÄRLHALSBAND.

Det behöver inte vara någon upptrappning, utan först en serie platser/kryptor att avverka som sätter upp de två sidorna, sen när man väl valt sida (eller om man rent av försöker spela båda sidorna mot mitten) så övergår det i ett pärlhalsband där man jobbat mot det slutliga målet man falt.

Man skulle också kunna se det som "pärlhalsband med medaljon" där man man börjar harva runt i medaljongen tills man upptäcker de två ändarna av halsbandet (en ände per sida) och sedan följer en av dem.
                    Jag lägger in grejer i orginalinlägget allt eftersom :) Har du något exempel på ett äventyr som har den strukturen, PÄRLHALSBAND MED MEDALJONG? Låter intressant.
                    Last edited by Nässe; 09 April 2018, 15.51.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg

Om SL har koll på vad som spelas och i vilken ordning bör det bli någon av de varianter du listar, ja. Men betydligt intressantare om så inte är fallet! Exempelvis att det randomiseras antingen helt eller ur vissa kategorier (brytpunktsscen, actionscen, bakgrundsscen, etableringsscen, etc), med vissa aktörer i vissa roller, kanske med vissa utgångslägen, osv. Så kan man ha en kortlek, tärningar eller något annat för att sköta randomiseringen.
                      Liksom helt kaosbaserat? Typ ett gäng scener i en kortlek och så drar man en scen? Häftigt! Finns det något sådant äventyr redan? Kan man kalla det KORTTRICKET?

Kommentera

Liksom helt kaosbaserat? Typ ett gäng scener i en kortlek och så drar man en scen? Häftigt! Finns det något sådant äventyr redan? Kan man kalla det KORTTRICKET?
                        Jag antar att man får ge en del ingångsvärden - typ att det rör sig om en stöt (t.ex) och mot vad, vilka aktörerna är (evt arketyper), och lite sånt, och sen får det utvecklas av sig självt. Tänker mig att karaktärerna är givna från början men att storyn får ta form av hur det (kaosartat) utvecklar sig. Sen kan det nog göra en del med karaktärerna oxå (håller snutinformatören käften tills på slutet, eller bryter hen ihop redan innan? Eller gör hen en Donnie Brasco rentav?)

Ingen aning om det finns redan, men det borde det väl göra?

Kommentera

Linjärt spel, IKEA-spel, gör-vad-ni-vill-på-vägen-spel:

Taget från
                          http://www.story-games.com/forums/di...Comment_436290
                          och
                          http://www.story-games.com/forums/di...Comment_438212
                          Last edited by Rickard; 09 April 2018, 17.45. Anledning: Varför är formateringen på detta forum så efterblivet? Fick länka istället

Kommentera

Alltså- hur blir det när man ritar upp det?
                            Som ett nät

Nej, men för min del är det ett sätt att strukturellt kombinera olika varianter på ett för SL överskådligt vis. Men det är kanske inte den typen av modell du efterfrågar? Överlappande "pärlband" i viss mån men med möjlighet att "hoppa mellan rälsarna" så att säga. Att förutsättningslöst konstruera ett flödesschema och sedan fylla det med innehåll (krank hade en sådan tråd här för ett tag sedan) kan vara ett förhållningssätt.

Det är inte "gör vad ni vill" utan än en ansats att hålla parallella berättelser igång där allt som händer inte har med intrigen att göra men kan ändå relateras till för att den sker på samma plats, under samma tidpunkt etc. Det finns ett Warhammer 2nd scenario som inspirerat denna tanke som heter Sing for your supper men som inte är helt utbyggt i min mening, där RPna kan välja olika uppdrag på "arbetsförmedlingen". Vissa uppdrag är intrigmässiga återvändsgränder, andra ger mer info men handlar i sig själv om något annat än huvudstoryn o.s.v. I just det äventyret finns ett (1) slut men det är inte så svårt att bygga ut modellen till att inkludera flera slut som faktiskt är oberoende av varandra.

Kommentera

Det här fick mig främst att inse hur få färdiga äventyr jag läst. Men jag har ett par tankar, i alla fall, sen hoppas jag att de har någon relevans i sammanhanget.

KRUTTUNNAN
                              Det här är något jag själv ofta använder. Rollpersonerna tillåts driva runt hyfsat fritt (Fisktankigt, egentligen), men det finns en specifik händelse - en kruttunna - som sedan sätter fart på handlingen. Resten av äventyret kan sedan följa vilken mall som helst. Detta passar exempelvis som inkörsport till skrivna scenarier i en redan existerande kampanj. Kruttunnan kommer explodera, men exakt vad som sätter fyr på den är inte så noga. Det handlar snarare om när det är lägligt att den exploderar, samt att det faktiskt passar in på vad rollpersonerna försöker göra.

RESAN ÄR MÅLET
                              Inte heller så relaterat till skrivna äventyr kanske, men när en tar någon form av etablerad premiss ("ni spelar bankrånare"), eller spelar valfri version av Paranoia, så tenderar saker att väldigt snabbt bli galet. Efter ett tag tappar all form av plot betydelse och spelet får ett slut i form av att alla tröttnar, eller att rollpersonerna går en våldsam död till mötes.

Kommentera

Som ett nät

Nej, men för min del är det ett sätt att strukturellt kombinera olika varianter på ett för SL överskådligt vis. Men det är kanske inte den typen av modell du efterfrågar? Överlappande "pärlband" i viss mån men med möjlighet att "hoppa mellan rälsarna" så att säga. Att förutsättningslöst konstruera ett flödesschema och sedan fylla det med innehåll (krank hade en sådan tråd här för ett tag sedan) kan vara ett förhållningssätt.
                                Osäker på om jag förstår det här. Kanske pratar vi om varandra?
                                Kanske svarar jag inte på dig nu men såhär tänker jag: Det verkar inte finnas så jättemånga olika varianter av struktur i färdigskrivna äventyr. De är ganska lika. Jag vill hitta "skeletten" och lägga ut dem bredvid varandra för att se vad som finns och vad som saknas. I det du beskriver ser jag inte hur du menar att skelettet ser ut. Men jag kanske missförstår?

Har du något exempel på färdigskrivet äventyr?

Det är inte "gör vad ni vill" utan än en ansats att hålla parallella berättelser igång där allt som händer inte har med intrigen att göra men kan ändå relateras till för att den sker på samma plats, under samma tidpunkt etc. Det finns ett Warhammer 2nd scenario som inspirerat denna tanke som heter Sing for your supper men som inte är helt utbyggt i min mening, där RPna kan välja olika uppdrag på "arbetsförmedlingen". Vissa uppdrag är intrigmässiga återvändsgränder, andra ger mer info men handlar i sig själv om något annat än huvudstoryn o.s.v. I just det äventyret finns ett (1) slut men det är inte så svårt att bygga ut modellen till att inkludera flera slut som faktiskt är oberoende av varandra.
                                Så en slags FINGERVANTE där bara tummen är rätt väg? Fyra eller fem olika pärlband som spelas ett i taget. Det finns ett sådant äventyr till Leviathan också men just nu minns jag inte vad det heter.

Kommentera

Arbetar …
                                X