Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Gustav måste dö] Post-GothCon

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av RedMoon, Igår, 05.25
4 responses
126 visningar
2 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av MrSleepy, Igår, 14.05
1 response
90 visningar
0 gillar
Dunderklumpen  
Skapad av Bifur, 21 December 2017, 12.47
16 responses
640 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av krank, 16 April 2018, 18.09
4 responses
58 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Max Raven, 08 April 2018, 12.22
3 responses
50 visningar
0 gillar
Tant Ragnar  
Skapad av ripperdoc, 19 April 2018, 20.04
5 responses
193 visningar
3 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av Otto, 16 April 2018, 20.26
4 responses
256 visningar
0 gillar
Otto
av Otto
 
Skapad av RedMoon, 06 April 2018, 14.24
4 responses
169 visningar
3 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av Caligo, 21 April 2018, 19.20
2 responses
112 visningar
0 gillar
kloptok
av kloptok
 
Skapad av luddwig, 19 April 2018, 20.37
10 responses
342 visningar
0 gillar
Staffan
av Staffan
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • [Gustav måste dö] Post-GothCon

    Så nu har jag arrangerat rollspel för första (men garanterat inte sista) gången!

    Bland det roligaste jag gjort, även om jag själv fick spelleda för lite för min smak.

    Det är ett par saker jag tänker ta med mig till nästa gång, för att jag tror det hade hjälpt arrangemanget i år, och kanske är det något som någon annan kan ha nytta av:

    1. Gör reklam! Jag började jobba med en video som skulle visa idén, men hann aldrig färdigt med den i rimlig tid. För att väcka intresse med något som ingen känner till sedan innan så behövs reklam. Gör reklam.

    2. Var tydlig med avsikten. Gustav måste dö är lite annorlunda. Har sett det kallats allt från brädspel till friform. Hade det funnits en paragraf eller två om intentionen så hade det hjälpt både spelledare och intresserade spelare att ta till sig vad idén var.

    3. Skriv kortfattat. De första utkasten för Gustav hade tonvis med onödigt (om än historiskt) material, och det slutgiltiga scenariot lider lite av samma sak. Faktan är i slutänden ointressant för alla som inte är lika insnöade som du själv - det intressanta är hur gruppen ska kunna ha roligt med materialet i 2-4 timmar. Jag lärde mig nästan detta... Men inför framtiden kommer det vara mindre material.

    4. Lyssna på rävarna. Jag fick enorm hjälp från två vänner som arrangerat en hel del på konvent. Detta var helt ovärderligt. Genom att inte tro att jag visste bättre så blev scenariot många gånger mer tillgängligt för spelgrupperna.

    5. Lyssna *inte* på rävarna. Ibland är de rätt gnälliga och konservativa också. ;)

  • #2
    Vill även passa på att nämna att grunden för Gustav måste dö kommer från Dallas: The Television Role Playing Game. Kanske är det DET som hade sålt in det bättre. ;)

    Kommentera


    • #3
      Själv var jag en del utav en grupp som spelade äventyret; tror även att du kom in på ett kortare besök medan vi spelade.
      Vete katten om jag som friformare skulle kalla det friform, det har ju rätt tydliga regler, men lite reklam hade nog inte varit fel. Att sälja in det som ett rollspel baserat på faktiskt historia är nog inte fel nu i tider när många, däribland jag, lyssnar på bland annat Historiepodden som haft just ett avsnitt om maskeraden och Gustav III (länk).
      I övrigt hade vi det väldigt kul med spelet och utnyttjade tiden till max. Trevligt!

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av VildKatt Visa inlägg
        Vete katten om jag som friformare skulle kalla det friform, det har ju rätt tydliga regler, men lite reklam hade nog inte varit fel.
        Nej, ärligt talat retar det mig lite. Jag skrev "Eget" som svar på frågan om regelsystem, och av rollspelsgruppen tolkades det om till "Friform". Skulle själv aldrig kalla det friform.

        Yrade runt till alla grupper som spelade (utom en, som spelade på natten), mest för att det var lagom läskigt att släppa scenariot fritt när jag hade mina egna starka åsikter om hur det "ska" spelledas. Men så länge gruppen har roligt har de ju lyckats. :)

        Kommentera

        Arbetar …
        X