Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Gustav måste dö] Post-GothCon

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Minimoni, Igår, 15.17
23 responses
265 visningar
0 gillar
Minimoni  
Skapad av Henke, 22 September 2018, 15.51
58 responses
1.700 visningar
4 gillar
Magnus Seter  
Skapad av Yog, Igår, 20.48
4 responses
108 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig
 
Skapad av shotgun_ramadan, Idag, 01.30
0 responses
30 visningar
1 gillar
shotgun_ramadan  
Skapad av Swedish Chef, 17 September 2018, 22.47
10 responses
189 visningar
0 gillar
Ulfgeir
av Ulfgeir
 
Skapad av Mattifier, 30 March 2018, 16.35
26 responses
1.017 visningar
7 gillar
Basilides  
Skapad av Svarte Faraonen, 23 September 2018, 12.21
12 responses
179 visningar
2 gillar
Svarte Faraonen  
Skapad av McKatla, Igår, 07.28
3 responses
180 visningar
0 gillar
CapnZapp  
Skapad av Svarte Faraonen, Igår, 00.41
5 responses
220 visningar
2 gillar
CapnZapp  
Skapad av Styrman, Igår, 17.24
4 responses
91 visningar
0 gillar
Styrman
av Styrman
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • [Gustav måste dö] Post-GothCon

    Så nu har jag arrangerat rollspel för första (men garanterat inte sista) gången!

    Bland det roligaste jag gjort, även om jag själv fick spelleda för lite för min smak.

    Det är ett par saker jag tänker ta med mig till nästa gång, för att jag tror det hade hjälpt arrangemanget i år, och kanske är det något som någon annan kan ha nytta av:

    1. Gör reklam! Jag började jobba med en video som skulle visa idén, men hann aldrig färdigt med den i rimlig tid. För att väcka intresse med något som ingen känner till sedan innan så behövs reklam. Gör reklam.

    2. Var tydlig med avsikten. Gustav måste dö är lite annorlunda. Har sett det kallats allt från brädspel till friform. Hade det funnits en paragraf eller två om intentionen så hade det hjälpt både spelledare och intresserade spelare att ta till sig vad idén var.

    3. Skriv kortfattat. De första utkasten för Gustav hade tonvis med onödigt (om än historiskt) material, och det slutgiltiga scenariot lider lite av samma sak. Faktan är i slutänden ointressant för alla som inte är lika insnöade som du själv - det intressanta är hur gruppen ska kunna ha roligt med materialet i 2-4 timmar. Jag lärde mig nästan detta... Men inför framtiden kommer det vara mindre material.

    4. Lyssna på rävarna. Jag fick enorm hjälp från två vänner som arrangerat en hel del på konvent. Detta var helt ovärderligt. Genom att inte tro att jag visste bättre så blev scenariot många gånger mer tillgängligt för spelgrupperna.

    5. Lyssna *inte* på rävarna. Ibland är de rätt gnälliga och konservativa också. ;)

  • #2
    Vill även passa på att nämna att grunden för Gustav måste dö kommer från Dallas: The Television Role Playing Game. Kanske är det DET som hade sålt in det bättre. ;)

    Kommentera


    • #3
      Själv var jag en del utav en grupp som spelade äventyret; tror även att du kom in på ett kortare besök medan vi spelade.
      Vete katten om jag som friformare skulle kalla det friform, det har ju rätt tydliga regler, men lite reklam hade nog inte varit fel. Att sälja in det som ett rollspel baserat på faktiskt historia är nog inte fel nu i tider när många, däribland jag, lyssnar på bland annat Historiepodden som haft just ett avsnitt om maskeraden och Gustav III (länk).
      I övrigt hade vi det väldigt kul med spelet och utnyttjade tiden till max. Trevligt!

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av VildKatt Visa inlägg
        Vete katten om jag som friformare skulle kalla det friform, det har ju rätt tydliga regler, men lite reklam hade nog inte varit fel.
        Nej, ärligt talat retar det mig lite. Jag skrev "Eget" som svar på frågan om regelsystem, och av rollspelsgruppen tolkades det om till "Friform". Skulle själv aldrig kalla det friform.

        Yrade runt till alla grupper som spelade (utom en, som spelade på natten), mest för att det var lagom läskigt att släppa scenariot fritt när jag hade mina egna starka åsikter om hur det "ska" spelledas. Men så länge gruppen har roligt har de ju lyckats. :)

        Kommentera

        Arbetar …
        X