Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Stjärnfabel] Karaktärsegenskaper

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av krank, 09 July 2018, 21.58
2 responses
37 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Henke, 30 June 2018, 07.29
49 responses
1.310 visningar
0 gillar
Sponny
av Sponny
 
Skapad av God45, 28 February 2018, 09.48
304 responses
15.361 visningar
14 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av krank, 09 July 2018, 21.57
14 responses
225 visningar
0 gillar
Voldstagg13  
Skapad av Genesis, 06 July 2018, 23.06
22 responses
479 visningar
0 gillar
Caligo
av Caligo
 
Skapad av God45, 19 December 2017, 07.40
227 responses
10.852 visningar
18 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Anthrox, Igår, 21.38
0 responses
91 visningar
3 gillar
Anthrox
av Anthrox
 
Skapad av anth, 12 July 2018, 09.35
12 responses
278 visningar
0 gillar
pappa
av pappa
 
Skapad av Pilzeman, 10 July 2018, 11.10
5 responses
239 visningar
8 gillar
Pilzeman  
Skapad av jensofsweden, 13 July 2018, 08.57
2 responses
159 visningar
0 gillar
Kaigon
av Kaigon
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • [Stjärnfabel] Karaktärsegenskaper

    Stjärnfabel är mitt gamla sci-fiprojekt som utspelar sig i en avlägsen framtid i vårt egna solsystem, där de fyra stånden löst representeras av kaniner (arbetare och fack), lejon (aristokrati och sovjetisk stat), fåglar (religion) och råttor (borgare och kapitalägare).

    För att bestämma vilka grundegenskaper som ska användas ställde jag mig frågan: Vad behövs för att lyckas i Stjärnfabel? Jag kom fram till följande:
    • Kontakter (socialt kontaktnät i form av familj, vänner, kollegor och bekanta)
    • Resurser (materiella)
    • Aggressivitet (förmåga att lösa konflikter med våld)
    • Diplomati (förmåga att lösa konflikter utan våld, att vara inflytelserik och påverka andra)
    • Smart ("street smarts", IQ, klokskap och annan "smarthet" som är oberoende av utbildning)
    • Lärdom (hur mycket man vet och studerat)

    Varje egenskap slås fram med 2T6 med ett värde mellan 2-12.

    Men det första man ska göra är alltid att bestämma:
    • Ras
    • Ålder
    • Kön

    Ras påverkar ens ålder (fåglar kan t.ex. bli äldre än de övriga tre raserna), och ålder påverkar andra attribut.

    Jag skrev ett kort dataprogram för att generera egenskaperna ovan. Här kommer ett par exempel.

    Kod:
    Kvinnlig råtta, 42 år gammal
    Kontakter:      7
    Resurser:       4
    Aggressivitet:  5
    Diplomati:      3
    Smart:          3
    Lärdom:         10
    En medelålders råtta med brett kontaktnät och stort läsintresse. Dessvärre är hon ganska korkad, något hon misslyckas med att dölja pga. sitt låga värde i diplomati. Hennes låga resursvärde vittnar om en obefintlig karriär, trots hennes höga kunskaper. Hon är väl helt enkelt för ostrategisk för att ta sig upp i livet. Man kan anta att hon bor i ett billigt kvarter på månen (som är kontrollerad av råttorna och helt igenom en rymdbas, som en uräten ost). Tur att hon har sina vänner och familj! Passar kanske bäst som SLP som RP kan kontakta för att få information.

    Kod:
    Manlig fågel, 72 år gammal
    Kontakter:      8
    Resurser:       12
    Aggressivitet:  4
    Diplomati:      8
    Smart:          5
    Lärdom:         5
    Maxvärde i resurser! Den här fågeln är gammal men rik som ett troll, och duktig på att få vad han vill genom strategi och taktik. Han har inte ägnat större tid åt böcker och lärdom, men är smart nog för att förvalta sina ägodelar. Kanske är han chef och ägare för ett större fraktbolag, eller tar del i gruvdriften på Mars? Fåglarna har sin huvudsakliga rymdstation runt Venus, och är 50% färdiga med terrformeringen. Kanske har vår gubbe en stor insats i denna process?

    Kod:
    Manlig lejon, 21 år gammal
    Kontakter:      9
    Resurser:       10
    Aggressivitet:  6
    Diplomati:      6
    Smart:          8
    Lärdom:         7
    En välbärgad medelmåtta som trots sin oförmåga i strid hamnat inom lejonens militär, förmodligen tack vare hans inflytelserika far (kontakter och resurser). Han är smartare än vad han ser ut, vilket kan visa sig i taktiskt kritiska situation. Denna unge man kommer snart ställas på prov!

    Och så vidare. :) Nästa steg är att luska ut ett system för att generera karaktärens livsbana, med utbildning, jobb eller utanförskap.
    Last edited by stenhöna; 30 March 2018, 22.17.

  • #2
    Jag har inget att göra, så jag kör några gubbar till. Har lagt till yrke och hälsa.

    Kod:
    Manlig kanin, 60 år gammal
    Kontakter:      5
    Resurser:       10
    Aggressivitet:  7
    Diplomati:      6
    Smart:          10
    Lärdom:         3
    Hälsa:          11
    Yrke:           Fraktpilot
    Detta är en slug jäkel. Han kan knappt stava till sitt egna namn (lärdom 3) men har ändå lyckats lära sig navigera ett rymdskepp, förmodligen informellt av en mentor i gamla dar. Han är skarp som få (smart 10) och vid utmärkt vigör (hälsa 11), nog frisk för att köra Vasaloppet. Hans kontakter är få, förmodligen de han kommunicerar med via radion och en och annan passagerare, kanske en dotter eller svärson stationerad på en rymdbas. Det som är imponerande är hans kapital (resurser 10). Antingen har han ärvt dem eller smugglat stöldgods år in och år ut, kanske båda. Som slagskämpe är han medelmåttig (aggressivitet 7), så man kan anta att han i alla fall kan hålla i en bössa och avföra den vid behov; likaså hans charm och karisma (diplomati 6). En intressant och udda karaktär, på det stora hela.

    Kommentera


    • #3
      La upp scriptet, nu gjort inom min motor tellstory, här: http://31.24.227.106/cgi-bin/tellsto...name=starfable

      Bara ladda om sidan för en ny generering.

      XML-filen som används återfinns här (hyfsat enkelt att göra själv): https://github.com/olleharstedt/tell.../starfable.xml

      Kommentera


      • #4
        Jag la också till ett plus och ett minus vid två grundegenskaper, för att peka på en pågående process hos rollpersonen. Exempel:

        Kod:
        Kvinnlig råtta, 79 år gammal, hacker.
        Kontakter:     8 +
        Resurser:      9  
        Aggressivitet: 7  
        Diplomati:     8  
        Smart:         11  
        Lärdom:        10  
        Hälsa          3 -
        Här tecknas bilden av en gammal hackermästare som ligger på dödens gräns. Hälsan blir sämre, men kvinnan får fler eller djupare kontakter. Man kan fråga sig om det är kontakterna som drar ner hälsan, eller den försämrade hälsan som leder till fler kontakter. I det första fallet kan det röra sig om dåligt inflytande, i det andra om läkare m.fl. som gör allt för att rädda henne. Kanske drabbades hon nyligen av ett väldigt unikt virus som har fått mycket uppmärksamhet på sjukhuset.

        Kommentera

        Arbetar …
        X