Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Star Wars: The Force Undone

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Rangertheman, 10 April 2018, 11.43
4 responses
108 visningar
4 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av Mekanurg, Igår, 12.02
2 responses
144 visningar
6 gillar
Mekanurg  
Skapad av Evokee, Igår, 16.47
22 responses
361 visningar
1 gillar
Platon
av Platon
 
Skapad av Platon, Idag, 11.58
0 responses
12 visningar
1 gillar
Platon
av Platon
 
Skapad av luddwig, Igår, 20.37
7 responses
159 visningar
0 gillar
anth
av anth
 
Skapad av God45, 19 December 2017, 06.40
220 responses
9.439 visningar
17 gillar
God45
av God45
 
Skapad av ragngand, Idag, 09.37
1 response
58 visningar
0 gillar
Magnus Seter  
Skapad av wilper, 10 May 2017, 19.57
251 responses
8.907 visningar
10 gillar
kloptok
av kloptok
 
Skapad av God45, Igår, 15.30
1 response
148 visningar
8 gillar
God45
av God45
 
Skapad av ripperdoc, Igår, 20.04
3 responses
72 visningar
1 gillar
ripperdoc  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Star Wars: The Force Undone

    Det är Star Wars med d6-regler (1st Edition; fuck you, Wild Die).

    Det utspelar sig runt Episode IV. Den enligt mig intressantaste tiden i SW, när allt är lite mer jordnära. Det tar ett tydligt avstånd från alla filmer direkt från start. Luke finns inte. Han Solo är antagligen alkoholist. Kejsaren är inte en blixtkanon utan en mystisk politiker. Det finns ingen Death Star. Kort sagt: inga cameos av Vader, ingen supernördmegakunskap från SW-fans i gruppen, och inte jättemycket mer än en lek med mytologin och mystiken som är det cooltuffa i SW (tycker jag). Också för att jag själv inte är tillräckligt insatt.

    Det spelas av två grupper (som inte ens känner varandra):

    - En grupp kretsar runt en nyväckt jedi och hens resa för att finna en mentor. Exakt hur inkörningen här går till är inte uttänkt, men det kommer givetvis vara fokus för den här gruppen, som hela tiden kommer kämpa i uppförsbacke, med ont om resurser. De kommer också kopplas till rebellerna. Kanske tidigt. Kanske med droidmeddelanden från prinsessor.

    - Den andra gruppen kretsar också runt en nyväckt jedi, men har ett mycket brutalare (och antagligen kriminellt) förflutet. Mörker, ondska, dålig stämning. Här handlar det om att döda, om att leta efter mörka hemligheter, och att dyka djupare in i mörkret. Inte uppenbart, utan för att gruppen helt enkelt blir rejält orättvist behandlad och utsätts för traumatisk skit.

    Dessa två grupper kommer mötas i ett crescendo där hela kraften står på spel. Exakt hur det går till är inte så viktigt just nu. Jag blev bara kär i tanken än så länge. Motivationen är att jag spelleder sporadiskt på två orter och insåg att det hade varit precis skitcoolt att göra ett experiment av det där två grupper får spela mot varandra (utan att veta om det). :)

    Tankar?

  • #2
    Jag säger coolt. Jag har alltid velat köra två grupper mot varandra men aldrig riktigt vågat/fått möjlighet.

    En intressant SL-skill i sammanhanget är ju hur man bollar parallella tidslinjer och ser till att den ena gruppen inte hamnar för långt före den andra. Kanske inget som blir aktuellt direkt men säkert längre fram när de båda grupperna börjar ha påverkan på varandra (som jag antar är meningen?).

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
      En intressant SL-skill i sammanhanget är ju hur man bollar parallella tidslinjer och ser till att den ena gruppen inte hamnar för långt före den andra. Kanske inget som blir aktuellt direkt men säkert längre fram när de båda grupperna börjar ha påverkan på varandra (som jag antar är meningen?).
      Jag testade en liknande grej för mängder med år sedan, där det var terrorister och poliser. Den gången bara i enskilda rum och med olika spelledare. Terroristerna (i det fallet) alltid låg steget före, för att sedan förse poliserna med ledtrådar successivt. Så vi spelledare syncade med jämna mellanrum.

      I det här fallet ser jag nog att båda grupper har ungefär samma förutsättningar, så får man experimentera lite med Light/Dark och se vad de bestämmer sig för. Kommer de aktivera Supermojäng 2000 som steker sinnet på alla som är Force Sensitive, eller kommer de offra sig själva för att förstöra den? Blir de i slutänden allierade, eller blir de faktiskt Light vs Dark, bara för att förutsättningarna styr dem åt det hållet?

      Tänker att inget behöver vara förutbestämt egentligen, utan scenariot/kampanjen snarare strukturerat med lite mer fisktankig modell.

      Kommentera

      Arbetar …
      X