Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Gustav måste dö] För lite / för mycket information

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bifur, 21 April 2018, 14.52
11 responses
290 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av Kraetyz, Igår, 12.51
11 responses
220 visningar
0 gillar
Kraetyz
av Kraetyz
 
Skapad av Xanxerxes, Idag, 14.28
0 responses
15 visningar
2 gillar
Xanxerxes  
Skapad av Lerius Doman, 23 May 2018, 23.57
12 responses
222 visningar
1 gillar
Genesis
av Genesis
 
Skapad av RedMoon, 06 April 2018, 15.24
14 responses
338 visningar
3 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av krank, 22 May 2018, 06.30
4 responses
149 visningar
0 gillar
Rymdhamster  
Skapad av zonk, Igår, 21.23
6 responses
76 visningar
0 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av Evokee, 30 April 2018, 19.00
6 responses
226 visningar
1 gillar
Hainen
av Hainen
 
Skapad av God45, Igår, 08.08
13 responses
300 visningar
0 gillar
God45
av God45
 
Skapad av hällengaming, Igår, 16.17
0 responses
63 visningar
4 gillar
hällengaming  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • [Gustav måste dö] För lite / för mycket information

    Gustav måste dö är ett konventsscenario som är tänkt att spelas på 2-5 timmar av spelledare och upp till fem personer. Det utspelar sig i slutet av 1700-talet i Sverige, under den rätt turbulenta Gustavianska tiden, och använder ett regelsystem som är helt fokuserad på social interaktion och intriger istället för att simulera rollpersoners praktiska handlingar. Faktum är att flera av rollpersonerna inte ens behöver fysiskt träffas under scenariots gång.

    Ett tidigt ställningstagande var att inte vara särskilt historiskt exakt, utan snarare placera indicier och idéer i scenariot som det sedan går att tolka lite fritt. Det har även tagits några rent narrativa friheter med källmaterialet.

    Men ett problem som uppstått i speltest är att det helt enkelt blir begränsat hur mycket information spelarna har att gå på. Hur mycket är egentligen minimum för att magin som vi kallar rollspel ska infinna sig?

    Räcker det med en halvsida "regi" från spelaren och sedan rollernas egna motivationer för att få igång gruppen, eller behövs det mer detaljer och i så fall - vilka detaljer?

    Eftersom detta är väldigt experimentellt så kan det ju gå lite hur som helst. Förhoppningen är väl att grupperna kommer få ut något av att vara del av det om inte annat.
    Bild på scenariots komponenter.

  • #2
    Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
    Men ett problem som uppstått i speltest är att det helt enkelt blir begränsat hur mycket information spelarna har att gå på. Hur mycket är egentligen minimum för att magin som vi kallar rollspel ska infinna sig?
    Det är en lite för abstrakt fråga att svara på, jag skulle säga att minimum är ingenting, men för att få fram en specifik form av magi så krävs någonting. Vad jag däremot tror är superviktigt särskilt i en "historisk" setting är att ge spelarna agens, att vara supertydlig med att det är helt ok att bra hitta på (om det är det, och annars vilka ramar som gäller) för vad som verkligen kan döda sessioner är osäkerheten på vad en får säga/göra och inte.
    Eftersom detta är väldigt experimentellt så kan det ju gå lite hur som helst. Förhoppningen är väl att grupperna kommer få ut något av att vara del av det om inte annat.
    Jag har erfarenhet av att göra väldigt exprimentiella lajvscenarion och vad jag har lärt mig är det absolut viktigaste är att tro på sin idé. Att inte fega och ge spelarna lätta utvägar till att "spela som vanligt", är det ett experiment så får det ju gärna framgå att det är det men sen köra stenhårt på det. Jag tror dessutom det är lättare att lyckas skapa något för en nishcad publik och särskilt med experiment så tror jag en ska vara nöjd om en når de säg 10% av rollspelarna som uppskattar det även om 90% inte gör det. I bästa fall så lyckas en locka just detta men i annat fall så skulle jag vara nöjd med att göra 2 grupper supernöjda och 3 grupper missnöjda än att göra 5 grupper halvnöjda. För grejen är ju att det är väldigt svårt att skriva bättre 'mainstream' än den som redan görs, så att hitta sin nisch tror jag absolut är vägen att gå.

    Kommentera


    • #3
      Jo, jag tror inte mitt problem går att formulera i konkreta ordalag för i slutänden bottnar det antagligen i prestationsångest. ;)

      Kommentera

      Arbetar …
      X