Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Gustav måste dö] För lite / för mycket information

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Basilides, 09 October 2018, 18.35
8 responses
456 visningar
6 gillar
Basilides  
Skapad av Swedish Chef, 11 October 2018, 14.38
80 responses
2.559 visningar
2 gillar
Basilides  
Skapad av God45, 16 October 2018, 16.18
25 responses
550 visningar
2 gillar
krank
av krank

Skapad av jascon, 16 October 2018, 11.00
2 responses
193 visningar
2 gillar
Famine
av Famine

Skapad av krank, 15 October 2018, 20.57
2 responses
78 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av Brynolf, 20 August 2018, 15.03
11 responses
488 visningar
1 gillar
Brynolf
av Brynolf

Skapad av DanielC, Igår, 21.17
0 responses
58 visningar
3 gillar
DanielC
av DanielC

Skapad av ragngand, 20 April 2018, 10.37
8 responses
680 visningar
0 gillar
ragngand  
Skapad av Bifur, 21 December 2017, 13.47
38 responses
1.551 visningar
0 gillar
Paal
av Paal

Skapad av Minimoni, 24 September 2018, 15.17
54 responses
1.486 visningar
0 gillar
0.113
av 0.113

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• [Gustav måste dö] För lite / för mycket information

Gustav måste dö är ett konventsscenario som är tänkt att spelas på 2-5 timmar av spelledare och upp till fem personer. Det utspelar sig i slutet av 1700-talet i Sverige, under den rätt turbulenta Gustavianska tiden, och använder ett regelsystem som är helt fokuserad på social interaktion och intriger istället för att simulera rollpersoners praktiska handlingar. Faktum är att flera av rollpersonerna inte ens behöver fysiskt träffas under scenariots gång.

Ett tidigt ställningstagande var att inte vara särskilt historiskt exakt, utan snarare placera indicier och idéer i scenariot som det sedan går att tolka lite fritt. Det har även tagits några rent narrativa friheter med källmaterialet.

Men ett problem som uppstått i speltest är att det helt enkelt blir begränsat hur mycket information spelarna har att gå på. Hur mycket är egentligen minimum för att magin som vi kallar rollspel ska infinna sig?

Räcker det med en halvsida "regi" från spelaren och sedan rollernas egna motivationer för att få igång gruppen, eller behövs det mer detaljer och i så fall - vilka detaljer?

Eftersom detta är väldigt experimentellt så kan det ju gå lite hur som helst. Förhoppningen är väl att grupperna kommer få ut något av att vara del av det om inte annat.
    Bild på scenariots komponenter.

Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
    Men ett problem som uppstått i speltest är att det helt enkelt blir begränsat hur mycket information spelarna har att gå på. Hur mycket är egentligen minimum för att magin som vi kallar rollspel ska infinna sig?
    Det är en lite för abstrakt fråga att svara på, jag skulle säga att minimum är ingenting, men för att få fram en specifik form av magi så krävs någonting. Vad jag däremot tror är superviktigt särskilt i en "historisk" setting är att ge spelarna agens, att vara supertydlig med att det är helt ok att bra hitta på (om det är det, och annars vilka ramar som gäller) för vad som verkligen kan döda sessioner är osäkerheten på vad en får säga/göra och inte.
    Eftersom detta är väldigt experimentellt så kan det ju gå lite hur som helst. Förhoppningen är väl att grupperna kommer få ut något av att vara del av det om inte annat.
    Jag har erfarenhet av att göra väldigt exprimentiella lajvscenarion och vad jag har lärt mig är det absolut viktigaste är att tro på sin idé. Att inte fega och ge spelarna lätta utvägar till att "spela som vanligt", är det ett experiment så får det ju gärna framgå att det är det men sen köra stenhårt på det. Jag tror dessutom det är lättare att lyckas skapa något för en nishcad publik och särskilt med experiment så tror jag en ska vara nöjd om en når de säg 10% av rollspelarna som uppskattar det även om 90% inte gör det. I bästa fall så lyckas en locka just detta men i annat fall så skulle jag vara nöjd med att göra 2 grupper supernöjda och 3 grupper missnöjda än att göra 5 grupper halvnöjda. För grejen är ju att det är väldigt svårt att skriva bättre 'mainstream' än den som redan görs, så att hitta sin nisch tror jag absolut är vägen att gå.

Kommentera

Jo, jag tror inte mitt problem går att formulera i konkreta ordalag för i slutänden bottnar det antagligen i prestationsångest. ;)

Kommentera

Arbetar …
      X