Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Tekniker för referenser till spelvärlden

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av entomophobiac, 15 February 2019, 16.40
187 responses
4.146 visningar
2 gillar
Jocke
av Jocke
 
Skapad av Måns, 20 February 2019, 11.38
17 responses
302 visningar
6 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av Jedvard, 28 January 2019, 10.19
1 response
199 visningar
0 gillar
Jedvard
av Jedvard
 
Skapad av Dante, 29 January 2019, 08.38
94 responses
3.753 visningar
1 gillar
Anarchclown  
Skapad av flashknappen, 20 February 2019, 15.13
1 response
50 visningar
3 gillar
olaberg
av olaberg
 
Skapad av Måns, Igår, 22.05
2 responses
64 visningar
0 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av Rymdhamster, 19 February 2019, 16.25
24 responses
694 visningar
15 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av S.I.R.E#01, Igår, 19.19
2 responses
98 visningar
1 gillar
S.I.R.E#01  
Skapad av Khan, 20 February 2019, 22.17
2 responses
197 visningar
1 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av luddwig, 16 February 2019, 08.14
17 responses
298 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Bifur
    skapade en diskussion Tekniker för referenser till spelvärlden

    Tekniker för referenser till spelvärlden

    En av de häftigare upplevelserna i rollspel tycker jag är när man som spelare ser en referens eller ett sammanhang som berättar något om spelvärlden och intrigen utan att en annan i spelgruppen behöver förklara innebörden. När man helt enkelt kan läsa av omgivningen eller vad folk säger på samma vis som i verkligheten. Som exempel på vad jag menar: en SLP (eller spelare) ska kunna säga "staden är dömd, som Dresden 1945" utan att sedan meta-förklara vad som hände då.

    Än så länge har jag främst erfarit två vägar dit: långvarigt spel i samma värld eller stora mängder formaliserad bakgrundsinfo. Men långvarigt spel är ju beroende av många andra faktorer och även spel med mycket lore levererar inte alltid rätt sorts info (och dessutom ska ju alla vara beredda att läsa och lära sig det).

    Så frågan är, har någon sett något spel med tekniker som illustrerar detta utan att det ska till inläsning?

  • Tant Ragnar
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
    Jo precis. Det är lite det som Fiktionslek skriver ovan. Det kan verkligen vara suggestivt men om inte SL sedan berättar något om Gondolin går det inte att använda i intrigen. Jag vill ju liksom få spelarna att fatta att när de sedan hittar en inskription om Turgon så kopplar det tillbaka till Gondolin, utan att behöva säga "jo din RP har ju historia 85% så du vet att..." då jag inte tycker att det ger den känsla jag vill få fram.

    Jaja, jag eftersträvar väl det omöjliga här.
    Ett sätt att göra en infodump något mer lättsmält är att väva in rollpersonerna själva i den. Låt inte en NPC kräka ur sig en massa information om en sak, beskriv istället rollpersonens erfarenhet av den. Kanske rent av genom att spela ut en tilbakablickande scen. En sådan är också ett bra tillfälle att introducera en ny regelmekanik om det finns någon sådan.

    "Svärdet smiddes i Gondolin. Och du, alven Alvur, ryser till, för du var där då staden förintades. Du minns larmklockornas ringande, och hur du störtade ut från biblioteket för att hälsas av eld som regnade från himmelen. Du hörde larm av strid nedför en trappa, och såg lågor slå upp från stadsdelen där ditt hus låg. Vad gjorde du sedan?"

    Que lite springande i trappor, fäktning eller magi.

    Kommentera:


  • Khan
    svarade
    Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

    Fast du behöver inte de grejerna. Det är inte med i filmen till att börja med. Och mycket av det han pratar om är för att fantasy inte var så etablerat som det är nu.
    Jo det är med, men är flyttat runt en del, framför allt till Galadriels långa inledning i första filmen, men en del till andra konversationer också. Men jag tror den här diskussionen är lite för sned mot trådens tanke.

    Kommentera:


  • God45
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg

    Då tror jag vi skiljer oss åt i spelstil. Jag är rätt inne på att spela dockskåp och då kräver det att sprida har koll om man inte ska dra ett jättelass som SL.

    Exemplet sagan om ringen igen - i början när Gandalf återvänder till Fylke efter att ha forskat på ringar och sånt här han och Frodo en lång scen framför brasan där han bara pratar och pratar och pratar och pratar... Det funkar i bok, men tänk att behöva höra motsvarande monolog från SL? Fyrtio sidor högläsning är inte smidigt användande av spelarnas tid. Eller SL:s.
    Fast du behöver inte de grejerna. Det är inte med i filmen till att börja med. Och mycket av det han pratar om är för att fantasy inte var så etablerat som det är nu.

    Kommentera:


  • Khan
    svarade
    Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

    Biten som gjorde mg förvånad här var 90% av fantasy settings. Jag skulle säga att nästan ingen fantasy setting behöver förkunskaper bortom 10 punkter som man kan presentera på 1 A4 sida max.
    Då tror jag vi skiljer oss åt i spelstil. Jag är rätt inne på att spela dockskåp och då kräver det att sprida har koll om man inte ska dra ett jättelass som SL.

    Exemplet sagan om ringen igen - i början när Gandalf återvänder till Fylke efter att ha forskat på ringar och sånt här han och Frodo en lång scen framför brasan där han bara pratar och pratar och pratar och pratar... Det funkar i bok, men tänk att behöva höra motsvarande monolog från SL? Fyrtio sidor högläsning är inte smidigt användande av spelarnas tid. Eller SL:s.

    Kommentera:


  • God45
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg

    I grunden håller jag med dig. Men om settingen kräver förkunskaper, som säg 90% av alla fantasysettingar gör, då är det en alldeles för stor börda att lägga på SL. Och dessutom rätt tråkigt för spelarna om SL måste hålla långa monologer som förklarar världen från scratch också. Jag tror mer på att det är rimligt att man har en gemensam grund att stå på innan man drar igång. Sen behöver det ju inte innebära att man ska plöja 400+ sidor världsbok, men att ha med sig någonting tror jag på. Hur mycket det är beror väl på spelgruppen förstås.

    Där finns ju fördelen med att spela i Midgård, eller Faerûn eller någon annan väletablerad värld där man kan ta till sig film eller datorspel eller något annat som inte kräver att sätta sig ner och läsa.
    Biten som gjorde mg förvånad här var 90% av fantasy settings. Jag skulle säga att nästan ingen fantasy setting behöver förkunskaper bortom 10 punkter som man kan presentera på 1 A4 sida max.

    Kommentera:


  • Rangertheman
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg
    Jag är egentligen för att man som spelare ska läsa in sig på världen man spelar i. Om SL har en idé om Trakorien och spelarna tycker det låter kul är det i min mening deras ansvar att förstå platsen. Om de inte orkar/vill/hinner läsa på måste de säga till innan SL kör sin stora planeringsrunda. Annars är det inte att respektera andras tid och arbete.
    I den bästa av världar (no pun intended) är spelarna åtminstone hyfsat inlästa på världen. Tyvärr tycks det bara hända om de är SL i något annat sammanhang och förstår värdet av pålästa spelare.

    Det är delvis därför jag börjat svänga över mot spel där SL och spelarna skapar världen tillsammans. Då krävs det bara att de hänger med under spelets gång.

    Kommentera:


  • Khan
    svarade
    Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

    Jag tänker var 100% öppen med att medan jag läser snabbt och redan läst enorma mängder spel settings så kommer inte ens jag läsa på om en setting för att en speleldare vill spela den. Att be folk läsa en hel bok för något de inte är investerade i än (förhoppningsvis än) är dömt att misslyckas.

    Tldr: Det är ditt jobb som spelledare att förmedla setting.
    I grunden håller jag med dig. Men om settingen kräver förkunskaper, som säg 90% av alla fantasysettingar gör, då är det en alldeles för stor börda att lägga på SL. Och dessutom rätt tråkigt för spelarna om SL måste hålla långa monologer som förklarar världen från scratch också. Jag tror mer på att det är rimligt att man har en gemensam grund att stå på innan man drar igång. Sen behöver det ju inte innebära att man ska plöja 400+ sidor världsbok, men att ha med sig någonting tror jag på. Hur mycket det är beror väl på spelgruppen förstås.

    Där finns ju fördelen med att spela i Midgård, eller Faerûn eller någon annan väletablerad värld där man kan ta till sig film eller datorspel eller något annat som inte kräver att sätta sig ner och läsa.

    Kommentera:


  • God45
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg
    Jag är egentligen för att man som spelare ska läsa in sig på världen man spelar i. Om SL har en idé om Trakorien och spelarna tycker det låter kul är det i min mening deras ansvar att förstå platsen. Om de inte orkar/vill/hinner läsa på måste de säga till innan SL kör sin stora planeringsrunda. Annars är det inte att respektera andras tid och arbete.

    Att bryta immersionen är oftast någonting dåligt. Men om man inte spelar på så blodigt allvar kan det ju gå förstås. Jag är rätt förtjust i Mutant, där mycket bygger på att mutanterna inte förstår våra nutida vardagsprylar. Att beskriva en "vit porslinsstol, med ett säte av plastics och en knapp på ryggstödets topp" ger mer till settingen än att bara säga "det är en toalett".

    Men det där med att gå utanför fiktionen... Jag gillar nog inte det.
    Jag tänker var 100% öppen med att medan jag läser snabbt och redan läst enorma mängder spel settings så kommer inte ens jag läsa på om en setting för att en speleldare vill spela den. Att be folk läsa en hel bok för något de inte är investerade i än (förhoppningsvis än) är dömt att misslyckas.

    Tldr: Det är ditt jobb som spelledare att förmedla setting.

    Kommentera:


  • Khan
    svarade
    Jag är egentligen för att man som spelare ska läsa in sig på världen man spelar i. Om SL har en idé om Trakorien och spelarna tycker det låter kul är det i min mening deras ansvar att förstå platsen. Om de inte orkar/vill/hinner läsa på måste de säga till innan SL kör sin stora planeringsrunda. Annars är det inte att respektera andras tid och arbete.

    Att bryta immersionen är oftast någonting dåligt. Men om man inte spelar på så blodigt allvar kan det ju gå förstås. Jag är rätt förtjust i Mutant, där mycket bygger på att mutanterna inte förstår våra nutida vardagsprylar. Att beskriva en "vit porslinsstol, med ett säte av plastics och en knapp på ryggstödets topp" ger mer till settingen än att bara säga "det är en toalett".

    Men det där med att gå utanför fiktionen... Jag gillar nog inte det.

    Kommentera:


  • Leon
    svarade
    Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
    Man låter spelarna göra det. Om en karaktär utbrister "Det här är mer fucked up än Gellspa, staden av dårar!" Så är det ditt jobb att skriva upp Gellspa någonstans.

    Håller med om detta - det är en enkel och effektiv bit spelarmedberättande. Som nämnts ovan finns det här med i karaktärsskapandet i många spel - tänker osökt på Svavelvinter och MY0 men väl också Hillfolk, Järn etc

    För min egen del har jag med det i Barbarians of the Dark Ages - RP får beskriva olika platser och personer i Hallen de börjar. "Utbölingar" beskriver istället avlägsna hallars furstar och nyckelplatser.

    Det är fö därför jag gillar settings som är tabula rasa eller beskrivna med mycket breda penseldrag. T.ex. fann jag det alltid enkelt att bara höfta platser och personer i REHs Hyborien.

    Kommentera:


  • God45
    svarade
    Man låter spelarna göra det. Om en karaktär utbrister "Det här är mer fucked up än Gellspa, staden av dårar!" Så är det ditt jobb att skriva upp Gellspa någonstans.

    Kommentera:


  • Skarpskytten
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Fiktionslek Visa inlägg
    Upplevelsen av fiktionsvärldar bygger på att spelet förser med vissa pusselbitar och spelaren med andra -- dvs. det är inte bara världsboken som dikterar allt. Om du skriver "Rodin är en alv", så kommer spelaren som läser det att föreställa sig Rodin utifrån sina erfarenheter av alver. Om du tecknar alven kommer spelaren ändå föreställa sig den där alven i en rad olika sammanhang m.h.a. sina tidigare alv-erfarenheter (böcker, filmer etc.). Så tekniken för att ge en känsla av en djup spelvärld utan att skriva ut allt är att anspela på saker som spelarna kan ha i sitt bagage, men gärna också konfigurera ett utrymme för spelarens "bidrag" som gör att de tidigare erfarenheterna måste anpassas lite för att funka ...
    Jag tycker att Pendragon bygger rätt hårt på det här; "alla" vet vad en riddare är och "alla" vet vem kung Arthur var. Jag tror också att "alla" för rätt tydliga inre bilder när SL säger "riddare i rustning" eller "borg med tinnar och torn": Nya spelare fattar att "Honor" är viktigt för en riddare, och i spelet eftersom det har ett värde på karaktärsbladet. Nu är Pendragon ett spel som gör sin helt egen tolkning av Arthursagan och som går att spela tungt kultur-gejjmigt, men eftersom spelarna har så stora förkunskaper så är det lätt att köra igång. Efterhand kommer nya spelare att lära sig vilken Arthur vi har att göra med här - och exakt vad som läggs i "Honor". Däremot finns det inte mycket utrymme för spelarna i bidra när man spelar så här. Och någon teknik är det knappast. Men det visar hur ett spel kan ta en massa kulturell förförståelse och använda det för att göra ett sofistikerat spel med massa fluff och regler lätt för nya spelare att komma in i.

    Kommentera:


  • luddwig
    svarade
    Intressant tråd. Svårt ämne. Jag tänker att en händelse i varje rollfigurs bakgrund, kanske slumpad enligt en tabell eller bestämd av SL, skulle kunna ha rätt effekt. "Du är en av ett fåtal överlevande från slaget vid Bodurs klippa, där Röda templets riddare tillintetgjordes av drottning Etires ödleryttare." "Du är ättling till Virakerna, de sista att bilda råd i elfenbenskupolen innan zimberstoftet satte stopp för stjärnfararnas era." Med fyra-fem spelare finns då fyra-fem händelser i spelvälden att referera till utan att någon för den skull måste läsa in särskilt mycket fakta.
    Last edited by luddwig; 12 March 2018, 21.08.

    Kommentera:


  • Bifur
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Fiktionslek Visa inlägg
    Men ditt exempel visar ju att det funkade för att du *hade* läst/var bekant med sagan? I tråden fattar jag det som att du försöker få det att funka utan att någon läst sagan?

    Undrar

    Christian
    Ja. Visst det framstår alltmer som löjligt...

    Edit: Kanske bäst att lägga ner
    Last edited by Bifur; 12 March 2018, 15.16.

    Kommentera:

Arbetar …
X