Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Tekniker för referenser till spelvärlden

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av RasmusL, Idag, 00.51
0 responses
8 visningar
0 gillar
RasmusL
av RasmusL

Skapad av Spitfire, Igår, 13.18
3 responses
97 visningar
7 gillar
Robert Jonsson  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
144 responses
5.495 visningar
14 gillar
Khan
av Khan

Skapad av Vicotnik, 29 July 2018, 00.00
55 responses
802 visningar
3 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av RedMoon, 11 August 2018, 16.15
4 responses
114 visningar
1 gillar
RedMoon
av RedMoon

Skapad av Platon, 13 August 2018, 21.25
4 responses
165 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av skraku, 12 August 2018, 14.01
23 responses
815 visningar
1 gillar
LordXaras  
Skapad av Paco, 13 August 2018, 20.55
1 response
122 visningar
2 gillar
Arfert
av Arfert

Skapad av krank, 06 August 2018, 10.51
3 responses
157 visningar
0 gillar
Krille
av Krille

Skapad av Äventyr, 16 January 2018, 22.32
23 responses
1.612 visningar
7 gillar
Grisodlar'n  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Men ditt exempel visar ju att det funkade för att du *hade* läst/var bekant med sagan? I tråden fattar jag det som att du försöker få det att funka utan att någon läst sagan?

Undrar

Christian

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Fiktionslek Visa inlägg
      Men ditt exempel visar ju att det funkade för att du *hade* läst/var bekant med sagan? I tråden fattar jag det som att du försöker få det att funka utan att någon läst sagan?

Undrar

Christian
      Ja. Visst det framstår alltmer som löjligt...

Edit: Kanske bäst att lägga ner
      Last edited by Bifur; 12 March 2018, 16.16.

Kommentera

Intressant tråd. Svårt ämne. Jag tänker att en händelse i varje rollfigurs bakgrund, kanske slumpad enligt en tabell eller bestämd av SL, skulle kunna ha rätt effekt. "Du är en av ett fåtal överlevande från slaget vid Bodurs klippa, där Röda templets riddare tillintetgjordes av drottning Etires ödleryttare." "Du är ättling till Virakerna, de sista att bilda råd i elfenbenskupolen innan zimberstoftet satte stopp för stjärnfararnas era." Med fyra-fem spelare finns då fyra-fem händelser i spelvälden att referera till utan att någon för den skull måste läsa in särskilt mycket fakta.
        Last edited by luddwig; 12 March 2018, 22.08.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Fiktionslek Visa inlägg
          Upplevelsen av fiktionsvärldar bygger på att spelet förser med vissa pusselbitar och spelaren med andra -- dvs. det är inte bara världsboken som dikterar allt. Om du skriver "Rodin är en alv", så kommer spelaren som läser det att föreställa sig Rodin utifrån sina erfarenheter av alver. Om du tecknar alven kommer spelaren ändå föreställa sig den där alven i en rad olika sammanhang m.h.a. sina tidigare alv-erfarenheter (böcker, filmer etc.). Så tekniken för att ge en känsla av en djup spelvärld utan att skriva ut allt är att anspela på saker som spelarna kan ha i sitt bagage, men gärna också konfigurera ett utrymme för spelarens "bidrag" som gör att de tidigare erfarenheterna måste anpassas lite för att funka ...
          Jag tycker att Pendragon bygger rätt hårt på det här; "alla" vet vad en riddare är och "alla" vet vem kung Arthur var. Jag tror också att "alla" för rätt tydliga inre bilder när SL säger "riddare i rustning" eller "borg med tinnar och torn": Nya spelare fattar att "Honor" är viktigt för en riddare, och i spelet eftersom det har ett värde på karaktärsbladet. Nu är Pendragon ett spel som gör sin helt egen tolkning av Arthursagan och som går att spela tungt kultur-gejjmigt, men eftersom spelarna har så stora förkunskaper så är det lätt att köra igång. Efterhand kommer nya spelare att lära sig vilken Arthur vi har att göra med här - och exakt vad som läggs i "Honor". Däremot finns det inte mycket utrymme för spelarna i bidra när man spelar så här. Och någon teknik är det knappast. Men det visar hur ett spel kan ta en massa kulturell förförståelse och använda det för att göra ett sofistikerat spel med massa fluff och regler lätt för nya spelare att komma in i.

Kommentera

Man låter spelarna göra det. Om en karaktär utbrister "Det här är mer fucked up än Gellspa, staden av dårar!" Så är det ditt jobb att skriva upp Gellspa någonstans.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
              Man låter spelarna göra det. Om en karaktär utbrister "Det här är mer fucked up än Gellspa, staden av dårar!" Så är det ditt jobb att skriva upp Gellspa någonstans.

Håller med om detta - det är en enkel och effektiv bit spelarmedberättande. Som nämnts ovan finns det här med i karaktärsskapandet i många spel - tänker osökt på Svavelvinter och MY0 men väl också Hillfolk, Järn etc

För min egen del har jag med det i Barbarians of the Dark Ages - RP får beskriva olika platser och personer i Hallen de börjar. "Utbölingar" beskriver istället avlägsna hallars furstar och nyckelplatser.

Det är fö därför jag gillar settings som är tabula rasa eller beskrivna med mycket breda penseldrag. T.ex. fann jag det alltid enkelt att bara höfta platser och personer i REHs Hyborien.

Kommentera

Jag är egentligen för att man som spelare ska läsa in sig på världen man spelar i. Om SL har en idé om Trakorien och spelarna tycker det låter kul är det i min mening deras ansvar att förstå platsen. Om de inte orkar/vill/hinner läsa på måste de säga till innan SL kör sin stora planeringsrunda. Annars är det inte att respektera andras tid och arbete.

Att bryta immersionen är oftast någonting dåligt. Men om man inte spelar på så blodigt allvar kan det ju gå förstås. Jag är rätt förtjust i Mutant, där mycket bygger på att mutanterna inte förstår våra nutida vardagsprylar. Att beskriva en "vit porslinsstol, med ett säte av plastics och en knapp på ryggstödets topp" ger mer till settingen än att bara säga "det är en toalett".

Men det där med att gå utanför fiktionen... Jag gillar nog inte det.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg
                  Jag är egentligen för att man som spelare ska läsa in sig på världen man spelar i. Om SL har en idé om Trakorien och spelarna tycker det låter kul är det i min mening deras ansvar att förstå platsen. Om de inte orkar/vill/hinner läsa på måste de säga till innan SL kör sin stora planeringsrunda. Annars är det inte att respektera andras tid och arbete.

Att bryta immersionen är oftast någonting dåligt. Men om man inte spelar på så blodigt allvar kan det ju gå förstås. Jag är rätt förtjust i Mutant, där mycket bygger på att mutanterna inte förstår våra nutida vardagsprylar. Att beskriva en "vit porslinsstol, med ett säte av plastics och en knapp på ryggstödets topp" ger mer till settingen än att bara säga "det är en toalett".

Men det där med att gå utanför fiktionen... Jag gillar nog inte det.
                  Jag tänker var 100% öppen med att medan jag läser snabbt och redan läst enorma mängder spel settings så kommer inte ens jag läsa på om en setting för att en speleldare vill spela den. Att be folk läsa en hel bok för något de inte är investerade i än (förhoppningsvis än) är dömt att misslyckas.

Tldr: Det är ditt jobb som spelledare att förmedla setting.

Kommentera

Jag tänker var 100% öppen med att medan jag läser snabbt och redan läst enorma mängder spel settings så kommer inte ens jag läsa på om en setting för att en speleldare vill spela den. Att be folk läsa en hel bok för något de inte är investerade i än (förhoppningsvis än) är dömt att misslyckas.

Tldr: Det är ditt jobb som spelledare att förmedla setting.
                    I grunden håller jag med dig. Men om settingen kräver förkunskaper, som säg 90% av alla fantasysettingar gör, då är det en alldeles för stor börda att lägga på SL. Och dessutom rätt tråkigt för spelarna om SL måste hålla långa monologer som förklarar världen från scratch också. Jag tror mer på att det är rimligt att man har en gemensam grund att stå på innan man drar igång. Sen behöver det ju inte innebära att man ska plöja 400+ sidor världsbok, men att ha med sig någonting tror jag på. Hur mycket det är beror väl på spelgruppen förstås.

Där finns ju fördelen med att spela i Midgård, eller Faerûn eller någon annan väletablerad värld där man kan ta till sig film eller datorspel eller något annat som inte kräver att sätta sig ner och läsa.

Kommentera

I den bästa av världar (no pun intended) är spelarna åtminstone hyfsat inlästa på världen. Tyvärr tycks det bara hända om de är SL i något annat sammanhang och förstår värdet av pålästa spelare.

Det är delvis därför jag börjat svänga över mot spel där SL och spelarna skapar världen tillsammans. Då krävs det bara att de hänger med under spelets gång.

Kommentera

I grunden håller jag med dig. Men om settingen kräver förkunskaper, som säg 90% av alla fantasysettingar gör, då är det en alldeles för stor börda att lägga på SL. Och dessutom rätt tråkigt för spelarna om SL måste hålla långa monologer som förklarar världen från scratch också. Jag tror mer på att det är rimligt att man har en gemensam grund att stå på innan man drar igång. Sen behöver det ju inte innebära att man ska plöja 400+ sidor världsbok, men att ha med sig någonting tror jag på. Hur mycket det är beror väl på spelgruppen förstås.

Där finns ju fördelen med att spela i Midgård, eller Faerûn eller någon annan väletablerad värld där man kan ta till sig film eller datorspel eller något annat som inte kräver att sätta sig ner och läsa.
                        Biten som gjorde mg förvånad här var 90% av fantasy settings. Jag skulle säga att nästan ingen fantasy setting behöver förkunskaper bortom 10 punkter som man kan presentera på 1 A4 sida max.

Kommentera

Biten som gjorde mg förvånad här var 90% av fantasy settings. Jag skulle säga att nästan ingen fantasy setting behöver förkunskaper bortom 10 punkter som man kan presentera på 1 A4 sida max.
                          Då tror jag vi skiljer oss åt i spelstil. Jag är rätt inne på att spela dockskåp och då kräver det att sprida har koll om man inte ska dra ett jättelass som SL.

Exemplet sagan om ringen igen - i början när Gandalf återvänder till Fylke efter att ha forskat på ringar och sånt här han och Frodo en lång scen framför brasan där han bara pratar och pratar och pratar och pratar... Det funkar i bok, men tänk att behöva höra motsvarande monolog från SL? Fyrtio sidor högläsning är inte smidigt användande av spelarnas tid. Eller SL:s.

Kommentera

Då tror jag vi skiljer oss åt i spelstil. Jag är rätt inne på att spela dockskåp och då kräver det att sprida har koll om man inte ska dra ett jättelass som SL.

Exemplet sagan om ringen igen - i början när Gandalf återvänder till Fylke efter att ha forskat på ringar och sånt här han och Frodo en lång scen framför brasan där han bara pratar och pratar och pratar och pratar... Det funkar i bok, men tänk att behöva höra motsvarande monolog från SL? Fyrtio sidor högläsning är inte smidigt användande av spelarnas tid. Eller SL:s.
                            Fast du behöver inte de grejerna. Det är inte med i filmen till att börja med. Och mycket av det han pratar om är för att fantasy inte var så etablerat som det är nu.

Kommentera

Fast du behöver inte de grejerna. Det är inte med i filmen till att börja med. Och mycket av det han pratar om är för att fantasy inte var så etablerat som det är nu.
                              Jo det är med, men är flyttat runt en del, framför allt till Galadriels långa inledning i första filmen, men en del till andra konversationer också. Men jag tror den här diskussionen är lite för sned mot trådens tanke.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
                                Jo precis. Det är lite det som Fiktionslek skriver ovan. Det kan verkligen vara suggestivt men om inte SL sedan berättar något om Gondolin går det inte att använda i intrigen. Jag vill ju liksom få spelarna att fatta att när de sedan hittar en inskription om Turgon så kopplar det tillbaka till Gondolin, utan att behöva säga "jo din RP har ju historia 85% så du vet att..." då jag inte tycker att det ger den känsla jag vill få fram.

Jaja, jag eftersträvar väl det omöjliga här.
                                Ett sätt att göra en infodump något mer lättsmält är att väva in rollpersonerna själva i den. Låt inte en NPC kräka ur sig en massa information om en sak, beskriv istället rollpersonens erfarenhet av den. Kanske rent av genom att spela ut en tilbakablickande scen. En sådan är också ett bra tillfälle att introducera en ny regelmekanik om det finns någon sådan.

"Svärdet smiddes i Gondolin. Och du, alven Alvur, ryser till, för du var där då staden förintades. Du minns larmklockornas ringande, och hur du störtade ut från biblioteket för att hälsas av eld som regnade från himmelen. Du hörde larm av strid nedför en trappa, och såg lågor slå upp från stadsdelen där ditt hus låg. Vad gjorde du sedan?"

Que lite springande i trappor, fäktning eller magi.

Kommentera

Arbetar …
                                X