Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Rotsystem] Husregler

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Pilzeman, Igår, 12.17
3 responses
121 visningar
1 gillar
Lemur
av Lemur
 
Skapad av Max Raven, 19 June 2018, 14.57
2 responses
64 visningar
0 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av krank, 16 July 2018, 10.45
15 responses
312 visningar
0 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av RasmusL, Igår, 20.17
4 responses
154 visningar
2 gillar
Genesis
av Genesis
 
Skapad av Tzeraph, 18 July 2018, 20.22
14 responses
257 visningar
0 gillar
DeBracy
av DeBracy
 
Skapad av Moondoz, Igår, 13.19
9 responses
114 visningar
4 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av Henke, 16 July 2018, 20.34
42 responses
2.113 visningar
3 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av Arkynata, 17 July 2018, 16.39
3 responses
135 visningar
2 gillar
Arkynata  
Skapad av Äventyr, 12 January 2018, 23.31
8 responses
485 visningar
4 gillar
damogn
av damogn
 
Skapad av Khan, 19 July 2018, 13.22
18 responses
357 visningar
3 gillar
Khan
av Khan
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • [Rotsystem] Husregler

    I helgen spelledde jag Rotsystem. Det gör jag extremt sällan, så det var väldigt kul.

    En husregel jag hittade på på plats var att man alltid får ett försvarsslag.

    I originalspelet är det såhär: Du har en handling per stridsrunda. Om någon anfaller dig så kan du försvara dig; då räknas det som att ni båda gör ett anfall. Det betyder alltså att om A och B anfaller C, så kan C bara anfalla/försvara sig mot en av dem.

    För mer cinematiskt Matrix:igt spel så låter man helt enkelt C försvara sig mot båda men bara anfalla en. Det extra försvarsslaget sker då mot det värde som är högst av Rörlighet och Närstrid.

    Så om C väljer att anfalla tillbaks mot A men bara försvara sig mot B så kan C som bäst undvika att få skada från B. C's spelare slår alltså totalt två slag, A's spelare ett slag, B's spelare ett slag.

    Variantregel: Man får ett extra försvarsslag. Dvs, du kan bemöta två motståndare - blir du anfallen av tre pers så kommer en av dem att slå mot öppet mål.


    En husregel jag hittade på i efterhand är att man får -1 på allt om man är skadad.

    I originalspelet är det såhär: Får du 3 i skada är du utslagen ur striden, får du 5 är du döende. Får du däremot bara 1 eller 2 så är din stridsförmåga helt opåverkad.

    Fördel med regeln: Det blir plötsligt värt även att göra låga skador. Det blir inte lika plottrigt som t.ex. variantregeln "du får så mycket minus som du är skadad".

    Nackdel med regeln: Lite mer plottrighet; en sak till att hålla reda på.



    Jag har faktiskt ingen aning om hur många här som spelar Rotsystem, men eftersom en av spelets regler är att man som SL ska hitta på regler man tycker passar så tänkte jag slänga upp ovanstående för allmän beskådan.

  • #2
    Vi har kört med några husregler.

    Snabbskott: Du kan skjuta fler än en gång per runda du får minus lika många tärningar som antalet skott, på alla dina skott. (det vill säga skjuter du 2 gånger får du minus 2 tärningar på båda skotten.

    Närstrid mot flera: Du slår Närstridsom vanligt, motståndarna slår närstrid och lägger till en tärning var (eller 2 var om de är 3 mot en) om den ensamma personen slår högst kan hen fördela skadan mellan motståndarna. Slår båda motståndararna högre får du skada fån båda attackerna.

    Endast försvara sig: Du kan välja att endast försvara dig i närstrid, du lägger till en tärning till pool, om du vinner slaget gör du ingen skada.

    Nedhållande eld. Du kan skjuta mot en motståndare som ligger i skydd för att få honom att ligga kvar. Du slår Skjutvapen plus en extra tärning. Om motståndaren väljer att skjuta, tar hen skadan du slagit. Om hen vill förflytta sig slår han rörlighet och drar bort antalet lyckade på sit slag från din skada. Ligger det flera personer och gömmer sig bakom samma skydd väljer du hur många träffar varje person som sticker upp huvudet får i skada.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen skrivet av Swedish Chef Visa inlägg
      Vi har kört med några husregler.

      Snabbskott: Du kan skjuta fler än en gång per runda du får minus lika många tärningar som antalet skott, på alla dina skott. (det vill säga skjuter du 2 gånger får du minus 2 tärningar på båda skotten.

      Närstrid mot flera: Du slår Närstridsom vanligt, motståndarna slår närstrid och lägger till en tärning var (eller 2 var om de är 3 mot en) om den ensamma personen slår högst kan hen fördela skadan mellan motståndarna. Slår båda motståndararna högre får du skada fån båda attackerna.

      Endast försvara sig: Du kan välja att endast försvara dig i närstrid, du lägger till en tärning till pool, om du vinner slaget gör du ingen skada.

      Nedhållande eld. Du kan skjuta mot en motståndare som ligger i skydd för att få honom att ligga kvar. Du slår Skjutvapen plus en extra tärning. Om motståndaren väljer att skjuta, tar hen skadan du slagit. Om hen vill förflytta sig slår han rörlighet och drar bort antalet lyckade på sit slag från din skada. Ligger det flera personer och gömmer sig bakom samma skydd väljer du hur många träffar varje person som sticker upp huvudet får i skada.

      Jag gillar allihop!

      Om jag skulle samla lite strids-husregler till en PDF eller så, skulle du vara OK med att jag har med dina? Med creds, ofc.

      Kommentera


      • #4
        Absolut, bara kör

        Kommentera

        Arbetar …
        X