Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Mjukvara för soloäventyr

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av God45, 15 August 2018, 18.32
16 responses
426 visningar
4 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Evokee, 07 August 2018, 22.34
27 responses
976 visningar
1 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av Björn Wärmedal, Igår, 16.46
13 responses
315 visningar
2 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av wilper, 02 February 2018, 08.18
58 responses
2.391 visningar
13 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av wilper, Igår, 21.44
14 responses
246 visningar
4 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
146 responses
5.658 visningar
14 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av P.eLL.e, Idag, 11.21
0 responses
52 visningar
2 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e
 
Skapad av Anchorman, Igår, 16.11
29 responses
624 visningar
1 gillar
Jarl
av Jarl
 
Skapad av Björn Wärmedal, Igår, 18.49
8 responses
190 visningar
0 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Platon, 15 August 2018, 14.26
8 responses
251 visningar
0 gillar
skraku
av skraku
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #16
    Ursprungligen skrivet av clarence redd Visa inlägg

    Länken verkar inte fungera...
    https://writer.inklestudios.com/stories/hrj8 kanske saknades ett "s" där i http av någon anledning. Denna bör gå.

    Kommentera


    • #17
      Bra äventyr! Det var väldigt lätt att bli indragen i det. Gränssnittet (på mobil) var föredömligt enkelt och stilrent.

      Kommentera


      • #18
        Ursprungligen skrivet av Tant Ragnar Visa inlägg

        Det kan vara värt att notera att inklewriter är numera i "permanent beta", och är ersatt av inkle ink som är ett fullfjädrat skriptspråk för interaktiv fiktion. Kanske inte så enkelt för nybörjaren men väldigt kraftfullt.

        https://www.inklestudios.com/ink/
        Tutorialsidan för Inkle Ink var ju stor och skrämmande, men man behöver ju bara en ynka bråkdel av den för att kunna skapa ett eget äventyr, och det var lätt att exportera till html (så har man bara någonstans att host'a så är man hemma). Så om jag byter personlighet och gör klart ett hobbyprojekt så kommer mitt soloäventyr antagligen vara skrivet med det här verktyget.

        Kommentera


        • #19
          Okej, Ink har variabelhantering så det kommer ut ur öronen på mig, men det finns inget inbyggt visa-läge, typ att en kolumn till höger visar föremål man har. Så (förutsatt att jag inte missar något uppenbart) plötsligt känns fokus för plattformen ligga på skönlitterär text snarare än Ensamma Vargen-äventyrande. Och det är ju ett stort minus för mig.

          Man vill ju inte i varenda paragraf manuellt behöva visa utrustning.

          --------

          Joho, det finns visst möjlighet att lista saker automatiskt i varje paragraf i ett äventyr. Jag kanske ska hålla käften och försöka lära mig lite mer först... Tyvärr är listhanteringen inte sådär superpedagogiskt förklarad direkt.

          -------

          Eller så var det bara en debug-funktion och alls ingen displayfunktion. I'm too old (tired) for this shit...
          Last edited by Feuflux; 17 March 2018, 20.08. Anledning: Mupp

          Kommentera


          • #20
            Vi borde ju slänga ihop någon sorts nanowrimo-pryl för alla oss gamla stötar som pysslar med eller funderar på soloäventyr

            Kommentera


            • #21
              Behold, mitt testäventyr... https://omjonasson.se/rollspel/textadventure/

              Jag hittar inget (enligt mig) bra sätt att visa utrustning, så nu skriver jag manuellt Gold eller Items när respektive ändras. Minimalt css-hack för att få egen färg på det. Det är möjligt att det går att göra det på ett smartare sätt, men jag är en permanent trött trebarnspappa som oftast blir störd så nu är det som det är. :)
              Last edited by Feuflux; 17 March 2018, 22.03.

              Kommentera


              • #22
                Snyggt, Feu. Är det skrivet i Ink? Kan du tänka dig att dela med dig av koden?

                Kommentera


                • #23
                  Ja det är Ink.

                  ink-filen ser ut så här
                  Kod:
                  VAR gold = 5
                  LIST items = (Sword), Shield
                  
                  -> paragraph_1
                  
                  === paragraph_1 ===
                  You stand before the city gate, ready to depart on epic adventure. You have your trusted sword with you, and five gold coins, but didn't bother to pack anything else. Maybe you should look around just one final time.
                  <span>Gold: {gold}</span>
                  <span>Items: {items}</span>
                  * [Open the gate now] -> paragraph_2
                  * [Check the guard house] -> paragraph_3
                  * [Check the trade post] -> paragraph_4
                  
                  === paragraph_2 ===
                  You open the gate, and step out onto the path.
                  Here the story ends!
                  -> END
                  
                  === paragraph_3 ===
                  ~ items += (Shield)
                  You find a nice shield. They wont miss it if you take it (you tell yourself).
                  <span>Items: {items}</span>
                  * [Open the gate now] -> paragraph_2
                  
                  === paragraph_4 ===
                  ~ gold = gold + 2
                  You find two shiny gold coins. They wont miss it if you take it (you tell yourself).
                  <span>Gold: {gold}</span>
                  * [Open the gate now] -> paragraph_2
                  Span-taggarna är det tråkiga då. Jag har som sagt inte orkar forska efter en bättre lösning (än...).

                  När man gör en export för webben så skapas en fil style.css. Där moddade jag färgen på kapitel-länkar (bara för att) samt la till färg för span-taggarna. Ink blev sur när jag försökte sätta class-namn på dem så det fick bli en gemensam regel för Gold och Items.

                  Kod:
                  a {
                      color: skyblue;
                  }
                  
                  span {
                      color: red;
                  }

                  Kommentera


                  • #24
                    Tack Feu!

                    Kommentera


                    • #25
                      Det funkar ju riktigt bra. Ser fram emot mer.

                      Kommentera


                      • #26
                        Uppdaterat https://omjonasson.se/rollspel/textadventure/ nu.

                        Ny kod (med villkor för val):
                        Kod:
                        VAR gold = 3
                        LIST items = (Sword), Shield
                        
                        -> pStart
                        
                        === pStart ===
                        You wake up and realise that is is the day when your adventure start. After taking your father's sword you dress quickly, and then ponder on what road to the city gate you should take.
                        <span>Gold: {gold}. Items: {items}.</span>
                        * [Take the road through the merchant quarters] -> pMerchant
                        * [Take the road past the barracks] -> pBarracks
                        * [Take the road by Ariel's house] -> pAriel
                        
                        === pMerchant ===
                        ~ gold = gold + 12
                        As you walk through the market square you notice that mean old mister Scrooge has left a small pouch of money unattended. It is only justice that you liberate it from his rule! It cointains 12 golden coins.
                        <span>Gold: {gold}. Items: {items}.</span>
                        * [Continue towards the gate] -> pGate
                        
                        === pBarracks ===
                        ~ items += (Shield)
                        Outside the barracks the soldiers have left a couple of shields. Surely they wont mind if you take just one on them. Adventuring can be dangerous.
                        <span>Gold: {gold}. Items: {items}.</span>
                        * [Continue towards the gate] -> pGate
                        
                        === pAriel ===
                        You stop outside Ariels house and look up at her balcony. You see her move about and sigh at her beauty. She is the one thing you will miss the most. Too bad she don't know you exist.
                        * [Continue towards the gate] -> pGate
                        
                        === pGate ===
                        When nearly at the gate you walk into the Shiriff, oh no. He takes on look at you, your sword, and says "does your father know you are here?". If you tell the truth the adventure will not begin today, as you are supposed to work at the farm.
                        * {items ? Shield} [Fight the law] -> pFightWin
                        * {items !? Shield} [Fight the law] -> pFightLose
                        * {gold >= 10} [Give big bribe] -> pBribeBig
                        * {gold >= 1} [Give small bribe] -> pBribeSmall
                        
                        ===  pFightWin ===
                        You draw you sword and raise your shield. The Shirrif raise an eyebrow. "You know what kid, you may be ready for the big world after all. I will not stand in your way."
                        He lets you pass, with a sly smile on his face.
                        * [Exit through the gate] -> pHappyEnding
                        
                        ===  pFightLose ===
                        You draw you sword. The Shirrif raise an eyebrow, then take his club and genty hits you on your shoulder. "Without a shield you wont last long if you pick fights this careless. Go home kid!"
                        * [Turn around and head home] -> pSadEnding
                        
                        ===  pBribeBig ===
                        ~ gold = gold - 10
                        You hand over 10 gold coins to the Shirrif. He looks really supriced you carried that much wealth. "Well then, kid, I say this meeting never took place. Be on your way now." He steps to the side, letting you pass.
                        <span>Gold: {gold}. Items: {items}.</span>
                        * [Exit through the gate] -> pHappyEnding
                        
                        ===  pBribeSmall ===
                        You pick up your coins from your pocket and start counting, but gets interrupted. "Please, that is far to little money to bride an authority figure of my rank. Go home kid!"
                        * [Turn around and head home] -> pSadEnding
                        
                        === pHappyEnding ===
                        You open the gate, and step out onto the path.
                        Here the story ends!
                        -> END
                        
                        === pSadEnding ===
                        You turn back home to the farm. No adventure this day either.
                        Here the story ends!
                        -> END
                        Och så hoppas jag min skönlitterära engelska är mer "godkänd" än "skrattretande"...
                        Last edited by Feuflux; 18 March 2018, 15.43.

                        Kommentera


                        • #27
                          Så, tack P.eLL.e för spelprovet, inga planer på att skriva mer? Och ni andra i tråden, några planer på att skriva textäventyr?

                          Jag är lite smått igång, men det är låååångt kvar innan det är någonting färdigt (den gamla berömda tidsbristen). Jag kan däremot tänka mig att dela med mig av "the story so far", att stämma av med någon annan som skriver för att kanske inspirera varandra. Så jag är lite nyfiken.

                          Kommentera


                          • #28
                            Jag har börjat skriva i Quest. Det är väl inte soloäventyr utan snarare textbaserat äventyrsspel.

                            Kommentera


                            • #29
                              Jag är inte helt klar över genre-namnen riktigt. Soloäventyr för mig ÄR textbaserade äventyrsspel. Jag menar nog samma sak med termerna, men jag ändrar mig gärna om det finns en konsensus.

                              Quest gav mig en MUD-känsla, fast utan multi-biten då... SUD?
                              https://sv.wikipedia.org/wiki/MUD

                              Kommentera


                              • #30
                                Såhär tänker jag:

                                Soloäventyr (gamebook) "Om du vill anfalla orcherna gå till s 341"

                                Textbaserat äventyrsspel: typ Stuga, alltså du matar in dina kommandon snarare än att välja ett antal giva alternativ.

                                Kommentera

                                Arbetar …
                                X