Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Jag har gjort en karta

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av God45, 15 August 2018, 18.32
16 responses
426 visningar
4 gillar
God45
av God45

Skapad av Evokee, 07 August 2018, 22.34
27 responses
976 visningar
1 gillar
Henke
av Henke

Skapad av Björn Wärmedal, Igår, 16.46
13 responses
315 visningar
2 gillar
Khan
av Khan

Skapad av wilper, 02 February 2018, 08.18
58 responses
2.391 visningar
13 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av wilper, Igår, 21.44
14 responses
246 visningar
4 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
146 responses
5.658 visningar
14 gillar
Khan
av Khan

Skapad av P.eLL.e, Idag, 11.21
0 responses
52 visningar
2 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e

Skapad av Anchorman, Igår, 16.11
29 responses
624 visningar
1 gillar
Jarl
av Jarl

Skapad av Björn Wärmedal, Igår, 18.49
8 responses
190 visningar
0 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Platon, 15 August 2018, 14.26
8 responses
251 visningar
0 gillar
skraku
av skraku

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg

Det var den mest nordliga insjön som jag trodde saknade utlopp. Men jag tror att jag missat en flod helt enkelt! Den som går från den mest nordliga insjön till sjön som ligger precis söder om den.

(Jag har tolkat dina floder så att de flyter från sin smalaste bredd till sin tjockaste.)
    All right, dåså!

Helt rätt tolkat. :)

Kommentera

Fin stil!

Några kommentarer till om floderna... ;)

Du har flera floder som löper parallellt med kusten ganska långa sträckor. Det är så klart inte omöjligt med dalgångar som går så, men någon indikation på att landet blir högre igen närmare kusten vore bra för att det inte ska kännas som att floderna är felritade.

Kring den andra sjön norrifrån har du några floder som delar på sig, men det gör aldrig floder (utom vid deltan). Ett trick när man ritar floder är att börja vid kusten och rita uppströms, inåt land och uppåt. Då behöver man bara tänka på att alltid rita förgreningar, som om man ritar ett träd från marken och uppåt. Så är det lätt att undvika floder som förgrenar sig nedströms.

Att flodernas linjer blir tjockare nedströms är trevligt och gör att man lätt ser flödets riktning. Men när utloppet från en sjö är så mycket tunnare än de inflödande floderna så tycker jag att man tappar orienteringen lite.

Men heja! :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
        Stort tack för att ni tar er tid att kommentera, det uppskattas varmt!

Ja, du har nog en bra poäng i att flera av floderna är lite orealistiskt slingriga. En del ligger nog i att kartan är lite begränsad i att förmedla topografi, men en del borde göras om.

Det du sa om att de flesta floderna och sjöarna var malplacerade är jag väldigt tacksam för en utveckling på.

Hmm, jag kan inte se vilka du syftar på ... Det kanske är något som jag behöver förtydliga.
        Från en sjö rinner det ut två floder till havet och det är nästan omöjligt.

Sedan är det flera som går längs kusten. Det är möjligt men inte speciellt troligt utom i exremfall.

På åtmistone ett ställe har du en flod som först rinner på lågland längs kusten och sedan letar sig igenom ett område med kullar. Ser helknasigt ut och väldigt orealistiskt.

Det är rätt vanligt att en flod mynnar ut i havet är mellan två uddar.

https://www.researchgate.net/figure/...fig1_239789531
        Last edited by Caligo; 05 March 2018, 23.22.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Simon Visa inlägg
          Fin stil!

Några kommentarer till om floderna... ;)

Du har flera floder som löper parallellt med kusten ganska långa sträckor. Det är så klart inte omöjligt med dalgångar som går så, men någon indikation på att landet blir högre igen närmare kusten vore bra för att det inte ska kännas som att floderna är felritade.
          Tack ska du ha!

Ja, bra poäng där med kustfloderna. Jag har som sagt haft lite problem med att förmedla topografin i den här stilen, men det kan nog vara klokt att prioritera omedelbar rimlighet istället.

Kring den andra sjön norrifrån har du några floder som delar på sig, men det gör aldrig floder (utom vid deltan). Ett trick när man ritar floder är att börja vid kusten och rita uppströms, inåt land och uppåt. Då behöver man bara tänka på att alltid rita förgreningar, som om man ritar ett träd från marken och uppåt. Så är det lätt att undvika floder som förgrenar sig nedströms.
          Men heja! :)
          Jag har tänkt mig det som ett träskdelta som mynnar ut i sjön. Jag har fått för mig att det är rimligt, men jag kanske har fel?

Att flodernas linjer blir tjockare nedströms är trevligt och gör att man lätt ser flödets riktning. Men när utloppet från en sjö är så mycket tunnare än de inflödande floderna så tycker jag att man tappar orienteringen lite.
          Ja, bra poäng! Ska se över det.

Ursprungligen skrivet av Caligo Visa inlägg
          Från en sjö rinner det ut två floder till havet och det är nästan omöjligt.
          Jag har tänkt det som att den ena floden är ett utlopp från sjön och att den andra floden börjar på andra sidan lite berg, så att den inte har något med sjön att göra. Men det bör nog förtydligas i så fall.

Sedan är det flera som går längs kusten. Det är möjligt men inte speciellt troligt utom i exremfall.
          Kikar man exempelvis på Nilen så löper den ju längs Röda havet en lång sträcka, för att sedan mynna ut i Medelhavet. Allt som krävs är ju att kusten är en smula högre och att floden rinner i en dalgång, tänker jag.

På åtmistone ett ställe har du en flod som först rinner på lågland längs kusten och sedan letar sig igenom ett område med kullar. Ser helknasigt ut och väldigt orealistiskt.
          Återigen är det nog jag som har missat att förmedla topografi. Min avsikt har inte varit att det ska vara lågland, utan snarare fortsatt högland med en dalsänka. Och att floder slingrar sig fram mellan kullar är ju knappast något orimligt, vad jag har sett.

.....

Jag uppskattar och tar till mig allt ni säger – jobbar på att styra upp saker och ting.

Kommentera

Kikar man exempelvis på Nilen så löper den ju längs Röda havet en lång sträcka, för att sedan mynna ut i Medelhavet. Allt som krävs är ju att kusten är en smula högre och att floden rinner i en dalgång, tänker jag.

Återigen är det nog jag som har missat att förmedla topografi. Min avsikt har inte varit att det ska vara lågland, utan snarare fortsatt högland med en dalsänka. Och att floder slingrar sig fram mellan kullar är ju knappast något orimligt, vad jag har sett.
            Om du vill att det skall vara hyfsat realistiskt tycker jag du (även) skall göra en typografiskt karta. Då kommer du förstå nästan automatiskt vad jag menar. Se även kartan över Island jag länkade till.

P.S intressant är att Göta Älv faktiskt delar sig och bildar ön Hisingen. Kanske en effekt av landhöjningen efter Inlandsisen?

Pps. Jag tycker kartan är jättebra som "poetic" map som inte alls behöver vara exakt. Det var egentlig bara att du frågade om geografiska ologiskheter.
            Last edited by Caligo; 06 March 2018, 03.27.

Kommentera

Pps. Jag tycker kartan är jättebra som "poetic" map som inte alls behöver vara exakt. Det var egentlig bara att du frågade om geografiska ologiskheter.
              Jo, den blir ju något slags mellanting. Jag är inte ute efter en alltför exakt karta, då jag upplever att det kan minska stämningen och låsa folks fantasi. Men jag vill ändå att den ska bli hyfsat logisk, så jag uppskattar mycket att du besvärar dig!

-----------

Nu har jag gjort två nya varianter – en uppdatering och en enkel topografisk version. I den första har jag gjort lite ändringar, dels efter era kloka kommentarer och dels efter egna eftertankar. Den senare är, som Caligo har föreslagit, mest för att själv få ett grepp om förutsättningarna och vad som behöver förmedlas.

Last edited by ceruleanfive; 06 March 2018, 21.22.

Kommentera

Jo, den blir ju något slags mellanting. Jag är inte ute efter en alltför exakt karta, då jag upplever att det kan minska stämningen och låsa folks fantasi. Men jag vill ändå att den ska bli hyfsat logisk, så jag uppskattar mycket att du besvärar dig!

-----------

Nu har jag gjort två nya varianter – en uppdatering och en enkel topografisk version. I den första har jag gjort lite ändringar, dels efter era kloka kommentarer och dels efter egna eftertankar. Den senare är, som Cogitare har föreslagit, mest för att själv få ett grepp om förutsättningarna och vad som behöver förmedlas.

Va fint det blev!

Kommentera

Nu när jag har fått till någon form av grund har jag börjat dela in ön i olika områden, för att senare kunna beskriva dem mer ingående. Det blev dock ganska plottrigt och otydligt att försöka förmedla alla gränser i svartvitt, så jag fick ta till lite färg.

Kommentera

Va fint det blev!

Instämmer!

Kommentera

Arbetar …
                    X