Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Att skriva långa projekt och hålla ut

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Vicotnik, 29 July 2018, 00.00
36 responses
651 visningar
3 gillar
Rymdhamster  
Skapad av RedMoon, 11 August 2018, 16.15
4 responses
93 visningar
1 gillar
RedMoon
av RedMoon

Skapad av Spitfire, Idag, 13.18
2 responses
27 visningar
2 gillar
zonk
av zonk

Skapad av Platon, Igår, 21.25
4 responses
126 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av skraku, 12 August 2018, 14.01
23 responses
775 visningar
1 gillar
LordXaras  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
143 responses
5.461 visningar
14 gillar
shirian
av shirian

Skapad av Paco, Igår, 20.55
1 response
106 visningar
1 gillar
Arfert
av Arfert

Skapad av krank, 06 August 2018, 10.51
3 responses
150 visningar
0 gillar
Krille
av Krille

Skapad av Äventyr, 16 January 2018, 22.32
23 responses
1.589 visningar
7 gillar
Grisodlar'n  
Skapad av krank, Igår, 13.38
0 responses
21 visningar
0 gillar
krank
av krank

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Jag har inte problemet med att jag vill ha uppmärksamhet och bekräftelse men jag håller på med flera långa och stora projekt. För mig handlar det helt enkelt om att inte ha en deadline utan bara skriva när jag är inspirerad, eller jobba med de enklaste delarna när inspirationen inte finns. För att få inspiration om den inte kommer av sig själv brukar jag läsa andras verk eller kolla några videor på samma ämne

En sak som fungerat för mig är ett tips som många författare och tecknare brukar ge, att ha en daglig rutin där man jobbar på sitt projekt samma tider varje dag. För mig tar det ungefär en och en halv vecka innan rutinen sätter sig.

Kommentera

Det du behöver är en skrivcirkel med typ fem andra personer som också sitter och pillar med varsitt romanutkast. Och så träffas ni en gång i månaden och äter ost och kex.

Kommentera

Jag är svår gilla-junkie, men också gravt introvert = med jag vill helst visa upp färdiga saker. Så riktigt det problemet har jag inte; har jobbat på min roman i många år nu och inte ens min fru vet vad den handlar om.

Mitt stora problem med romanen var att jag hade en mcguffin och ett magisystem som jag jobbade på och jobbade på och jobbade på, och för varje gång jag löste ett gammalt problem så uppstod ett nytt. Jag nådde en punkt när jag kände att jag måste hitta en ny ingång eller lägga ned. Då ramlade jag över Randy Ingermansons "Snowflake method". Den går kortfattat ut på att en roman skrivs i tio steg, och att romanen utgår från en central konflikt. Nu skriver Randy andra sorts romaner än jag, så jag har ändrat den lite, men själva principen räddade mina romandrömmar. Jag fattar att den inte är allas thékopp, men den passar mig perfekt. Jag började för övrigt på snöflinga åtta i morse. I bästa fall börjar jag skriva text innan året är slut.

Mina rollspelsskriverier blir däremot aldrig färdiga, jag har för svårt att välja bort saker. Just nu har jag t ex tre olika kung Arthur-rollspel som jag arbetar på (tio minuter om året per spel), för jag klarar inte av att bestämma mig vilket av dem jag ska satsa min ack så värdefulla tid på. Och ska jag göra en mega-dunge eller bara ta den enkla utvägen och köra Dwimmermount? Oavsett, den här tråden fick mig att inse att jag kanske ska göra en egen snowflake-method för att skriva rollspel. Det kanske kan få det att lossa för mig. Om jag nu bara kan komma fram till vad jag ska satsa på ...
        Last edited by Skarpskytten; 19 February 2018, 12.59. Anledning: gud vad jag stavar illa

Kommentera

Tack för tipset om Snowflake, som gammal programmerare resonerade den kraftfullt med mig. Skall ha den i åtanke om jag någonsin skriver något mer omfattande än en kortnovell.

Kommentera

Antingen får vi gilla det här inlägget sen ogilla det och gilla det igen, varje dag, eller så gör du ett nytt inlägg där du skriver "jag har skrivit en stund" så gillar vi det

Kommentera

Har Randy Snowflake skrivit något bra? Tycker metoden verkar bra men blir alltid lite misstänksam på sånt. När jag gick skrivarlinje hade vi en massa gästlärare och författarbesök. Gästlärarna hade tusen metoder och övningar men hade egentligen aldrig skrivit något, medan författarna bara skrev och hade inte tid med metoder.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
                Har Randy Snowflake skrivit något bra? Tycker metoden verkar bra men blir alltid lite misstänksam på sånt. När jag gick skrivarlinje hade vi en massa gästlärare och författarbesök. Gästlärarna hade tusen metoder och övningar men hade egentligen aldrig skrivit något, medan författarna bara skrev och hade inte tid med metoder.
                Ingen aning, han skriver kristen sci-fi vilket väl är de sista böckerna i världen jag skulle läsa. Men han har skrivit en hel del (i alla fall sex romaner), och hans romaner har bra betyg på Amazon och Goodreads, dvs de kan vara hur usla som helst men han har i alla fall sina fans.

Och så har han skrivit minst två böcker om att skriva böcker ...

Sedan tycker jag ju att metoden är bra för mig, oavsett hur bra den har funkat för honom .

Kommentera

Det är ju det viktigaste, att man hittar något som funkar.

Kommentera

Själv håller jag på att avsluta en doktorsavhandling på 250 sidor. Min erfarenhet är att det handlar om att vara inläst och förberedd, sätta av koncentrerad tid även om det bara är 1-2h på kvällen, beta av. I början använde jag en timer på telefonen, minns inte riktigt men säg 35 min. Sen pep det och då var det kaffe, kolla facebook, gå ett var o.s.v. sen köra 35min igen. Det där tyckte jag försvann sen efter 1 år eller så. Tror inte alls på avancerade metoder, invänta flow o.s.v. utan att arbeta sig igenom skrivkramp. Stäng dörren, på med lurar, upp med ett Youtube-fönster som spelar upp ljud av regn, tågljud, klassisk musik o.s.v. om det blir för tyst. Själv lyssnar jag mycket på dålig dark ambient, vilket innebär att det inte händer så mycket i ljudmattorna. Vad som funkar bäst för mig är annars att skriva ut det jag skrivit, ta hem det, och med ”fräscha” ögon gå igenom texten med bläckpenna (stavning, röd tråd, referens-hantering). Dagen efter börja med alla ändringar och då helt plötsligt så är en igång utan att en knappt reflekterat över det.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av .Per. Visa inlägg
                      Själv håller jag på att avsluta en doktorsavhandling på 250 sidor. Min erfarenhet är att det handlar om att vara inläst och förberedd, sätta av koncentrerad tid även om det bara är 1-2h på kvällen, beta av. I början använde jag en timer på telefonen, minns inte riktigt men säg 35 min. Sen pep det och då var det kaffe, kolla facebook, gå ett var o.s.v. sen köra 35min igen. Det där tyckte jag försvann sen efter 1 år eller så. Tror inte alls på avancerade metoder, invänta flow o.s.v. utan att arbeta sig igenom skrivkramp. Stäng dörren, på med lurar, upp med ett Youtube-fönster som spelar upp ljud av regn, tågljud, klassisk musik o.s.v. om det blir för tyst. Själv lyssnar jag mycket på dålig dark ambient, vilket innebär att det inte händer så mycket i ljudmattorna. Vad som funkar bäst för mig är annars att skriva ut det jag skrivit, ta hem det, och med ”fräscha” ögon gå igenom texten med bläckpenna (stavning, röd tråd, referens-hantering). Dagen efter börja med alla ändringar och då helt plötsligt så är en igång utan att en knappt reflekterat över det.
                      Tid är verkligen A och O, och att utnyttja tiden man har. Jag skrev nästan ett helt spel genom att utnyttja min sons sovtid när jag var föräldraledig. Det innebar att kasta sig effektivt in i skrivandet under 60 minuter mitt uppe i sömnlöshet, feber och utspilld barnmat. Men på 6 månader blir det rätt många skrivna timmar och mycket text.

Kommentera

Arbetar …
                      X