Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Kvinärt räknesystem till fantasyvärld

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Rangertheman, 20 November 2018, 22.29
30 responses
384 visningar
1 gillar
Rangertheman  
Skapad av Möller, 09 December 2018, 15.36
11 responses
161 visningar
0 gillar
Möller
av Möller

Skapad av Svarte Faraonen, Igår, 23.29
14 responses
208 visningar
6 gillar
Jocke
av Jocke

Skapad av Krille, Idag, 12.20
2 responses
38 visningar
0 gillar
Khan
av Khan

Skapad av wilper, 02 February 2018, 07.18
71 responses
3.092 visningar
13 gillar
wilper
av wilper

Skapad av ceruleanfive, 20 November 2018, 12.19
62 responses
3.120 visningar
1 gillar
Tzeraph
av Tzeraph

Skapad av joth1006, 19 November 2018, 13.31
9 responses
201 visningar
2 gillar
Tzeraph
av Tzeraph

Skapad av luddwig, 28 October 2018, 13.09
8 responses
342 visningar
0 gillar
Tzeraph
av Tzeraph

Skapad av Björn Wärmedal, 28 November 2018, 14.19
87 responses
2.923 visningar
1 gillar
Tzeraph
av Tzeraph

Skapad av talgboll, Igår, 11.07
10 responses
238 visningar
4 gillar
Swedish Chef  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ambitiöst och intressant! Hoppas du orkar färdigställa projektet!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Cybot Visa inlägg
      Skrivtecknen är för lika varandra.
      A och E är reverser av ett tecken som är extremt svårt att skilja ifrån andra liknande tecken, O är ett slarvigt skrivet E, i princip allt har ett vertikalt streck, flera av konsonanterna är i princip identiska om de inte skrivs supernoggrant på högkvalitativt material osv.

Jämför med vårt normala alfabet där du kan absolut slakta bokstäverna eller skriva dem på i princip vilket material som helst (eller till och med göra metallinlägg) och man kan fortfarande läsa vad som står.

Mitt spontana intryck är att tecken är för lika varandra. Men det var mitt spontana intryck inför frakturstil, 1700-tals skrivstil och medeltida handstil (och för all del inför de flesta script jag inte har kunskap att tolka) också. Frakturstil läste jag (när jag höll på med det) lika snabbt som vore den skriven med Times New Roman. Men faktum är att vi har en hel knippe tecken som potentiellt är väldigt lika varandra, beroende på hur de representeras. mnmnmnmnmnmnmnmn jgjgjgygjyjgjygjyjgjyjgy wvwvwvwvwvwvwvwvwvvwvwvwvw szszszszzszszszszszszsz och så vidare. Min egen skrivstil kan bara jag läsa.

Alla stavelser här har särdrag som separerar dem från varandra. I ceruleanfives fiktiva värld finns det säkert kladdare vars A:n och E:n är omöjliga att skilja från varandra, men det kommer det göra avsett script (mitt lilla e och a kan nog se ut som o:n när jag skriver snabbt).

---

Apcoolt projekt, ceruleanfive! Jag vill höra mer om språkets grammatik och ljudsystem!
      Last edited by Vimes; 11 February 2018, 20.59.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Vimes Visa inlägg

Apcoolt projekt, ceruleanfive! Jag vill höra mer om språkets grammatik och ljudsystem!
        Haha, du vet hur man smälter ett nördkreatörhjärta, du!

Det finns som tidigare nämnt 9 vokaler (V), varav 5 är diftonger: a/ /e/ /o/ /i/ /ai/ /ei/ /oi/ /ae/ /eo/. Man skiljer inte på vokallängd och har inga naturliga betoningar i ord. Om det uppstår dubbelvokaler bryter man med glottalt stopp.

Språket har 17 konsonanter (C) (18 med glottalt stopp, men det räknar de inte): /l/ /n/ /m/ /s/ /z/ /t/ /d/ /k/ /g/ /h/ /f/ /w/ /y/ /r/ /dw/ /gw/ /hw/. Tidigare fanns bland annat /p/ och /b/, men med tiden blev det b > p och sedan p > f. De tre sista konsoanterna är lite udda – tidigare var de exempelvis doV och duV, vilka sedan blev dwV. Och istället för att se det som ett konsonantkluster ser talarna det som egna konsonanter.

4 av konsonanterna kan användas för att avsluta en stavelse (N): /l/ /n/ /m/ /s/. Det är helt enkelt lu/mu/nu/su som har tappat sista vokalen.

Fonotaktiskt är rötterna (C)V(N).

Grammatiken är som sagt fortfarande i utvecklingsstadiet, men meningsföljden är i grunden subjekt-verb-objekt, med antal och adjektiv etc före substantiv.

Kärnan bygger på prefix och suffix, exempelvis för att ange tempus och possesivitet. Men de används även för att ändra innebörden av ord. För att nämna några gör -kae ett substantiv till ett applikativt verb, -ya gör det till en plats och -an gör det till en person/ett yrke och -el gör det till ett verktyg. Så exempelvis "rae" som betyder träd kan bli olika saker: "raekae", vilket betyder att stå stilla (som ett träd); "raeya", som betyder skog; raean", som är en skogshuggare; och "raeel" som betyder såg.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
          Ambitiöst och intressant! Hoppas du orkar färdigställa projektet!
          Tackar! Jag håller tummarna för mig själv. :)

Sedan är det ju ett tillhörande regelsystem som ska göras också... Det är dock mer eller mindre färdigt, så med lite tur och mycket slit kanske det blir något färdigt, en vacker dag.

Kommentera

Efter att ha smält skriftspråket litegrann kom jag fram till att jag inte gillar det. Det är helt enkelt för likt hanzi och gör inte sin egen grej tillräckligt tydligt (vilket ju är syftet med världen i övrigt). Dessutom kändes det lite för hårt, jag ville ha något med lite mer flow.

Således drog jag ihop ett nytt alfabet, med lite andra och bredare influenser.

Jag har även ändrat från omvänd abugida till standardabugida – att vokalerna är tillägg på konsonanterna. Om ingen lokal är ditskriven är det "eo"-vokal som standard. Om ordet börjar på en vokal används konsonanten "-" som grund. Vokalerna hänger ovanför konsonanterna och slutkonsonanter hänger under.

Skriftspråket skrivs nu även horisontellt, vänster till höger, med sammanhängande stavelser sammanlänkade och mellanrum mellan ord.

Last edited by ceruleanfive; 13 February 2018, 13.47.

Kommentera

Arbetar …
            X