Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Kvinärt räknesystem till fantasyvärld

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Beastslayer, 08 October 2018, 21.19
16 responses
655 visningar
5 gillar
Nirbulas  
Skapad av ceruleanfive, 17 September 2018, 09.52
10 responses
186 visningar
4 gillar
ceruleanfive  
Skapad av .Per., Igår, 22.48
13 responses
204 visningar
0 gillar
Genesis
av Genesis
 
Skapad av Nässe, Igår, 21.05
11 responses
273 visningar
0 gillar
kloptok
av kloptok
 
Skapad av Lambendil, 10 October 2018, 21.44
21 responses
443 visningar
3 gillar
Lambendil  
Skapad av Pendragon, 09 October 2018, 21.39
6 responses
495 visningar
5 gillar
avatarex  
Skapad av krank, 08 October 2018, 20.15
6 responses
139 visningar
0 gillar
Swedish Chef  
Skapad av dancodan, Igår, 14.47
4 responses
124 visningar
0 gillar
Swedish Chef  
Skapad av Förstefadern, 05 October 2018, 13.54
8 responses
761 visningar
5 gillar
Förstefadern  
Skapad av Mundo, 15 January 2018, 17.59
25 responses
694 visningar
1 gillar
Krille
av Krille
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Kvinärt räknesystem till fantasyvärld

    Jag har dragit ihop ett kvinärt räknesystem till en fantasyvärld jag jobbar på. Varför? Jag har ryggskott och kan inte träna. Räknesystemet är inte tänkt att tillämpas under själva spelandet, utan är bara för mitt eget konceptbygge. Eftersom jag har lagt obefogat mycket tid på det tänkte jag dela med mig av det, för skojs skull.

    Räknesystemet har 5 som bas, istället för 10. De fem olika grundsiffrorna består av lika många streck som sitt värde. Nollan är ett senare tillskott som bara används som just nolla, inte för att signalera högre tal. Det finns även fasta högre tal i 5-multiplar, vilka fungerar lite grann som våra dussin, hundra eller tusen. De används dock egentligen bara av bildade handlare och akademiker.

    Det går i teorin att räkna hur exakt och högt man vill genom att bara addera en ytterligare siffra, men i text håller man sig normalt undan från att ha fler än 3 räknetecken i rad (behöver man upp över en halv miljon är det något skumt på gång).

    Skriftsystemet i övrigt går uppifrån och ned, från vänster till höger.




  • #2
    Underbart!

    Kommentera


    • #3
      Ryggskottet sitter i – det blev visst ett skriftsystem också.

      Det är ett så kallat abugida, där olika teckenbeståndsdelar kombineras i ett tecken per stavelse. Egentligen är det bara 26 tecken (9 vokaler och 17 konsonanter, varav 4 konsonanter går att använda som ändelse), men de går att kombinera till omkring 7-800 olika tecken. Det räcker dock med att kunna de 26 olika tecknen, sen kan man hela skriftspråket.

      Samma sak gäler här: det är egentligen inte tänkt att användas i rollspelssammanhang på något sätt, det är bara för mitt eget nöjes skull och för att få en lite starkare känsla av kulturen.



      Last edited by ceruleanfive; 10 February 2018, 22.54.

      Kommentera


      • #4
        Gjorde ett litet test för att se hur det såg ut i skrift också. Själva språket är i nuläget alltför grammatiskt underutvecklat för att skriva något, så texten är på svenska (så gott det går).

        Det här är ett skriftspråk. Det består av 9 vokaler, 17 konsonanter och 4 konsonantändelser.

        Deteo haereo aereo eteo seokeorifeoteoseopeaorokeo. Deteo festeoreo aweo 9 wokalereo, 17 konsonantereo okeo 4 konsonanteoaendelsereo.
        Last edited by ceruleanfive; 10 February 2018, 23.05.

        Kommentera


        • #5
          Skrivtecknen är för lika varandra.
          A och E är reverser av ett tecken som är extremt svårt att skilja ifrån andra liknande tecken, O är ett slarvigt skrivet E, i princip allt har ett vertikalt streck, flera av konsonanterna är i princip identiska om de inte skrivs supernoggrant på högkvalitativt material osv.

          Jämför med vårt normala alfabet där du kan absolut slakta bokstäverna eller skriva dem på i princip vilket material som helst (eller till och med göra metallinlägg) och man kan fortfarande läsa vad som står.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av Cybot Visa inlägg
            Skrivtecknen är för lika varandra.
            A och E är reverser av ett tecken som är extremt svårt att skilja ifrån andra liknande tecken, O är ett slarvigt skrivet E, i princip allt har ett vertikalt streck, flera av konsonanterna är i princip identiska om de inte skrivs supernoggrant på högkvalitativt material osv.

            Jämför med vårt normala alfabet där du kan absolut slakta bokstäverna eller skriva dem på i princip vilket material som helst (eller till och med göra metallinlägg) och man kan fortfarande läsa vad som står.
            Tack för kommentarer!

            Jag hänger inte riktigt med på vad du menar med att A och E är svåra att skilja från andra tecken. Våra b-d, q-p och s-z är ju också reverser. Och om O är ett slarvigt E, då är ju vårat E ett slarvigt F och T ett slarvigt I?

            De vertikala strecken är det som binder ihop beståndsdelar till en stavelse, därav finns den i alla stavelser. Undantaget är siffror.

            Det är ju tänkt att skrivas noggrant på kvalitativt material. Texter skrivs med pensel och endast ett fåtal är läskunniga.

            Att vårt eget alfabet skulle vara läsligt hur man än skrev det är jag skeptisk till. (https://qph.ec.quoracdn.net/main-qim...07babf6d3710-c) Det har ju dessutom anpassats till att skrivas med blyertspennor – det finns inte utrymme för nyanser som linjetjocklek och annat. Därtill är många är läs- och skrivkunniga i dagsläget, papper är supertillgängligt, etc. Vårt alfabet är anpassat för ett annat medium, för en annan tid.

            Sen kan det ändå vara så att det är ett kasst system. =) Just ovanstående kritik känner jag dock att det har en annorlunda utgångspunkt i bedömningen. Det är absolut inte tänkt att vara perfekta system, jag eftersträvar mer att få fram system som blir logiska i den aktuella världen.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg

              Tack för kommentarer!

              Jag hänger inte riktigt med på vad du menar med att A och E är svåra att skilja från andra tecken. Våra b-d, q-p och s-z är ju också reverser. Och om O är ett slarvigt E, då är ju vårat E ett slarvigt F och T ett slarvigt I?
              b-d, q-p och s-z är också jävligt oviktiga skillnader. Z och Q är i princip oanvända och jag utmanar dig att hitta en b-d felstavelse som inte kan lätt utläsas ifrån meningen.

              Och O är totes ett slarvigt E (medans E och F knappast ens går att ta miste på). Det räcker med att man inte gör kurvan perfekt (är den rund eller fyrkantig, who knows) och sedan är lite oförsiktig med den vertikala linjen. E och F å andra sidan så är byggda så att om man slarvar så hade linjen gått i en riktning som inte gör det möjligt att ta fel och T har ett separerat extra streck. Titta t.ex på F, I och T. T börjar långt till vänster om det vertikala strecket och F har ett extra streck så att det inte ska gå att skriva fel på I eller T så att det liknar ett F. Endast i skrivstilen så är det möjligt att t.ex. ta fel på f och t, i och e eller t.ex. u, n, m.

              Det är ju tänkt att skrivas noggrant på kvalitativt material. Texter skrivs med pensel och endast ett fåtal är läskunniga.

              Att vårt eget alfabet skulle vara läsligt hur man än skrev det är jag skeptisk till. (https://qph.ec.quoracdn.net/main-qim...07babf6d3710-c) Det har ju dessutom anpassats till att skrivas med blyertspennor – det finns inte utrymme för nyanser som linjetjocklek och annat. Därtill är många är läs- och skrivkunniga i dagsläget, papper är supertillgängligt, etc. Vårt alfabet är anpassat för ett annat medium, för en annan tid.
              Alltså, Wesley Dodd är ingen höjdare på att skriva (och jag som är lite formblind och aldrig lärt mig att läsa 1700-tals skrivstil kan bara läsa ungefär hälften). Men det är skrivstil och egentligen en avart av vårat alfabet, specialiserat för att skrivas med bläck, snabbt och på papper. Och en expert har ingen svårighet att läsa det där.

              Men, det är ju våra stora bokstäver som är det egentliga alfabetet. Och där är det tydligt nog att man kan läsa ett metallinlägg på ett rostigt svärd där bokstäverna ursprungligen har skrivits med böjda metallbitar och en hammare


              Eller för två tusen år sedan i en grotta.

              Kommentera


              • #8
                Det här är inte menat som ett försvar av skriftspråket ovan. Jag tycker helt enkelt att det är en intressant diskussion och jag håller inte riktigt med om resonemanget i allmänhet.

                Ursprungligen skrivet av Cybot Visa inlägg
                b-d, q-p och s-z är också jävligt oviktiga skillnader. Z och Q är i princip oanvända och jag utmanar dig att hitta en b-d felstavelse som inte kan lätt utläsas ifrån meningen.
                Just i svenska har vi ju inget /z/, men det är ju egentligen en viktig skillnad – /s/ är tonlöst medan /z/ har ton.

                "När jag var ute och gick kom jag till en bal/dal."

                Ursprungligen skrivet av Cybot Visa inlägg
                Och O är totes ett slarvigt E (medans E och F knappast ens går att ta miste på). Det räcker med att man inte gör kurvan perfekt (är den rund eller fyrkantig, who knows) och sedan är lite oförsiktig med den vertikala linjen.

                E och F å andra sidan så är byggda så att om man slarvar så hade linjen gått i en riktning som inte gör det möjligt att ta fel och T har ett separerat extra streck. Titta t.ex på F, I och T. T börjar långt till vänster om det vertikala strecket och F har ett extra streck så att det inte ska gå att skriva fel på I eller T så att det liknar ett F. Endast i skrivstilen så är det möjligt att t.ex. ta fel på f och t, i och e eller t.ex. u, n, m.
                När man skriver med pensel är det väldig skillnad på att dra ett rakt streck eller en linje med skarp böjd streck. Våra I och L är egentligen ett bättre exempel – det ena är ett rakt streck och det andra har en skarp böj.

                Ursprungligen skrivet av Cybot Visa inlägg
                Alltså, Wesley Dodd är ingen höjdare på att skriva (och jag som är lite formblind och aldrig lärt mig att läsa 1700-tals skrivstil kan bara läsa ungefär hälften). Men det är skrivstil och egentligen en avart av vårat alfabet, specialiserat för att skrivas med bläck, snabbt och på papper. Och en expert har ingen svårighet att läsa det där.
                Anledningen till att vi alls kan läsa skrivstil är ju för att vi redan har djup bekantskap med bokstäverna. För någon som ser skrivstil för första gången är det ju omöjligt att förstå hur det kan betyda något alls. Även med grundläggande kunskaper är det lite knepigt att förstå hur kursiv hanzi ens är läsbart:


                Fördelen med skrivstil är ju dock att det går snabbt och smidigt att skriva i ett flöde – något som vårt alfabet bevisligen inte möjliggjorde i sin originalutformning.

                Ursprungligen skrivet av Cybot Visa inlägg
                Men, det är ju våra stora bokstäver som är det egentliga alfabetet. Och där är det tydligt nog att man kan läsa ett metallinlägg på ett rostigt svärd där bokstäverna ursprungligen har skrivits med böjda metallbitar och en hammare

                Eller för två tusen år sedan i en grotta.
                Våra bokstäver har ju utvecklats just för att vara tydliga och simpla. Ursprungligen högg/ristade man in dem i hårda material, alltså blir bokstäverna särskilt lämpade för just den typen av skrift. Ett skriftspråk som använder pensel och papper har andra funktioner. De språk som har utvecklats för att rispas på palmblad har ytterligare andra funktioner.

                Du är säkert mycket mer inläst på språk och skrift än jag är. Men det har ju bevisligen existerat och existerar fortfarande språk med tecken som kan verka lika för den oinsatte, särskilt om man skulle slarva något. Kolla exempelvis på nepalesiska – nyanssskillnaderna i pa, bha och ma:



                Eller japanska, med shi och tsu, i och ri:


                För mig som inte är insatt i något abjad-språk verkar det helt galet att inte skriva ut vokaler, utan endast förlita sig på konsonanter. Men det fungerar bevisligen för dem.

                Kommentera


                • #9
                  Spännande! Vad är det för värld du skapar?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                    Spännande! Vad är det för värld du skapar?
                    Jag försöker att få till en historisk high fantasy-värld som främjar äventyrande, men har minimala influenser från europeisk medeltid. Lånar betydligt mer inspiration från östasiatiska, himalayanska och till viss del polynesiska kulturer.

                    Världen är ganska liten och utgörs egentligen av en kultur, med mindre variationer. Deras förfäder tappade kontrollen över användandet av övernaturliga energier och orsakade världens undergång, men ett fåtal lyckades ta sig till ett slags parallelluniversum och börja om. De är dock låsta till en ö, ungefär lika stor som Nya Zeeland. Detta på grund av svårförutsägbara, enorma tidvatten och livsfarliga stormar, orsakade av planetens två månar.

                    Samhället eftersträvar att vara meritokratiskt och altruistiskt. Man ska normalt respektera och lyda de mer erfarna, men det gäller att förtjäna respekten genom kompetens. Man gör ingen större skillnad på män och kvinnor. Konst och spiritualitet värderas högt, men det rör sig inte om att tillbe gudar och följa religioner. Istället lever folk efter en uppsjö olika filosofiska inriktningar. Vissa är dock med i lite frimuraraktiga ordnar, som följer och utvecklar mer extrema varianter av filosofierna.

                    Tidsperioden jag fokuserar på är en slags Zhànguó-/Sengoku-era, där frånvaron av ett enande statsöverhuvud gör att ett otal feodalistiska ledare bråkar om makten. Samtidigt har det övernaturliga missbruket i den gamla världen börjat sippra in i den nya världen, vilket gör att det dyker upp vidunder och gamla ruiner som inte fanns där tidigare.

                    Ambitionen är i övrigt att arbeta fram en mer unik flora och fauna – inga hästar, kråkor och granar. Bland annat kommer det finnas diverse luftburna varelser som påminner om fiskar, som använder vätefyllda blåsor för att sväva. Målsättningen gäller även arkitektur, mode och i viss mån även kost.

                    I dagsläget har jag mest en outline för det hela och ska precis till att börja arbeta på detaljer. Vi får se vad det blir av det!

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
                      Jag försöker att få till en historisk high fantasy-värld som främjar äventyrande, men har minimala influenser från europeisk medeltid. Lånar betydligt mer inspiration från östasiatiska, himalayanska och till viss del polynesiska kulturer.

                      Världen är ganska liten och utgörs egentligen av en kultur, med mindre variationer. Deras förfäder tappade kontrollen över användandet av övernaturliga energier och orsakade världens undergång, men ett fåtal lyckades ta sig till ett slags parallelluniversum och börja om. De är dock låsta till en ö, ungefär lika stor som Nya Zeeland. Detta på grund av svårförutsägbara, enorma tidvatten och livsfarliga stormar, orsakade av planetens två månar.

                      Samhället eftersträvar att vara meritokratiskt och altruistiskt. Man ska normalt respektera och lyda de mer erfarna, men det gäller att förtjäna respekten genom kompetens. Man gör ingen större skillnad på män och kvinnor. Konst och spiritualitet värderas högt, men det rör sig inte om att tillbe gudar och följa religioner. Istället lever folk efter en uppsjö olika filosofiska inriktningar. Vissa är dock med i lite frimuraraktiga ordnar, som följer och utvecklar mer extrema varianter av filosofierna.

                      Tidsperioden jag fokuserar på är en slags Zhànguó-/Sengoku-era, där frånvaron av ett enande statsöverhuvud gör att ett otal feodalistiska ledare bråkar om makten. Samtidigt har det övernaturliga missbruket i den gamla världen börjat sippra in i den nya världen, vilket gör att det dyker upp vidunder och gamla ruiner som inte fanns där tidigare.

                      Ambitionen är i övrigt att arbeta fram en mer unik flora och fauna – inga hästar, kråkor och granar. Bland annat kommer det finnas diverse luftburna varelser som påminner om fiskar, som använder vätefyllda blåsor för att sväva. Målsättningen gäller även arkitektur, mode och i viss mån även kost.

                      I dagsläget har jag mest en outline för det hela och ska precis till att börja arbeta på detaljer. Vi får se vad det blir av det!
                      Låter coolt och utmanande att skippa alla "kryckor" som våra välkända djur och annat ju trots allt är. Hur tänker du, är det helt från scratch i livets träd? Eller jobbar du med djur, växter och svampar, fast annorlunda?

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg

                        Låter coolt och utmanande att skippa alla "kryckor" som våra välkända djur och annat ju trots allt är. Hur tänker du, är det helt från scratch i livets träd? Eller jobbar du med djur, växter och svampar, fast annorlunda?
                        Tackar, vi får hoppas att det går vägen. :)

                        Eftersom jag inte är någon biolog (eller etnolog, lingvist, eller arkitekt) siktar jag på att fortfarande hålla det på en hanterbar nivå. Dessutom tänker jag att man som rollspelare måste kunna beskriva, föreställa sig och improvisera varelser och dess beteenden. Så många djur blir väl i praktiken ganska påminnande om våra egna, men med en lite alternativ touch.

                        Jag strävar dock efter att hålla det hyfsat koncepttydligt och evolutionärt rimligt. Inga "hästar, fast med 17 ben" eller "lejon, fast med huvudet av en orm".

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
                          Tackar, vi får hoppas att det går vägen. :)

                          Eftersom jag inte är någon biolog (eller etnolog, lingvist, eller arkitekt) siktar jag på att fortfarande hålla det på en hanterbar nivå. Dessutom tänker jag att man som rollspelare måste kunna beskriva, föreställa sig och improvisera varelser och dess beteenden. Så många djur blir väl i praktiken ganska påminnande om våra egna, men med en lite alternativ touch.

                          Jag strävar dock efter att hålla det hyfsat koncepttydligt och evolutionärt rimligt. Inga "hästar, fast med 17 ben" eller "lejon, fast med huvudet av en orm".
                          Asch, nu blev jag sjukt sugen på att skriva en värld som råkat ut för nån ondsint och rätt dum magiker, där det bara finns relativt misslyckade monster. Typ lejon med ormhuvud och hästar med just sjutton ben, som mest snubblar. I princip inga vanliga djur alls, bara tvåhövdade kor osv. Den där sortens magiker är verkligen en resurs i fantasy, de kan motivera i princip vad sjutton som helst.

                          Själv har jag ju fuskat lite i att spelleda Star Wars och rentav haft mig en egen planet där. Tycker det är en intressant utmaning att skapa monster / djur som både är snabba att beskriva och färgstarka / minnesvärda. Har använt mkt bilder. Hade nog varit smart att ha bilderna på printouts inser jag nu.

                          Har du själv nåt särskilt tänk där, för skapande av nya monster / djur? Om man tittar världen runt på t.ex. tama djur har det ju funnits ganska stor variation. Marsvin som köttdjur liksom, rätt långt från en gris kan tyckas.

                          Kommentera


                          • #14
                            Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg

                            Asch, nu blev jag sjukt sugen på att skriva en värld som råkat ut för nån ondsint och rätt dum magiker, där det bara finns relativt misslyckade monster. Typ lejon med ormhuvud och hästar med just sjutton ben, som mest snubblar. I princip inga vanliga djur alls, bara tvåhövdade kor osv. Den där sortens magiker är verkligen en resurs i fantasy, de kan motivera i princip vad sjutton som helst.
                            Haha, grymt! Kanske har magikern rentav lett ett korståg för att utrota alla vanliga djur och ersätta dem med sina magnifika mästerverk.

                            Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg
                            Själv har jag ju fuskat lite i att spelleda Star Wars och rentav haft mig en egen planet där. Tycker det är en intressant utmaning att skapa monster / djur som både är snabba att beskriva och färgstarka / minnesvärda. Har använt mkt bilder. Hade nog varit smart att ha bilderna på printouts inser jag nu.

                            Har du själv nåt särskilt tänk där, för skapande av nya monster / djur? Om man tittar världen runt på t.ex. tama djur har det ju funnits ganska stor variation. Marsvin som köttdjur liksom, rätt långt från en gris kan tyckas.
                            Verkligen intressant! Jag tänker också att man kan jobba mycket med att låta en typ av djur fylla ET helt annat djurs plats. Kiwi-fåglar är ju ett annat exempel – eftersom Nya Zeeland inte hade några däggdjur utvecklades en fågel till att fylla utrymmet som små gnagare vanligtvis har.

                            Jag har som tidigare nämt tankar på att ha havsaktiga varelser i luften. Sedan skulle man kunna ersätta kor med något biffigt saigaantilopsaktigt, låta ödlor ta hönsens plats, ha stora kaniner istället för hjortdjur och lite sånt.

                            Sen tror jag över lag att jag ska snegla mer åt sci-fi-hållet för inspiration. Där brukar man kunna hitta lite mer svårplacerade, intressanta varelsekoncept.

                            Kommentera


                            • #15
                              Det är kul att fylla specifika funtioner i en biotop med andra varelser än vi är vana vid. Larry Nivens sätt att göra det i Ringworld-böckerna funkade bra har jag för mig. 'Ghouls' som ser till att döda kroppar bryts ner till exempel.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X