Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Straightforward Roleplaying

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    #16
    Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
    Kul grej! Har själv alltid stört mig på att man ägnar massor med tid åt grundegenskaper, märkliga multiplikationer, etc., men sedan bara slår tärning mot sina färdigheter i alla fall. Dock har jag på senare år funderat allt mer på syftningen i färdigheter. Är en egentligen bra på att Smyga, eller är en bra på att Undvika upptäckt?

    Precis!
    Jag har försökt göra färdigheterna väldigt breda, exempelvis täcker Stealth både att smyga, att gömma sig samt saker som att smälta in i en folkmassa eller vad man kan tänkas hitta på.

    Kommentera


      #17
      Har nu gjort en fantasy-version av reglerna. 8 sidor inkl rollformulär.

      https://github.com/straightforwardrp...ingFantasy.pdf
      Last edited by Lemur; 09 March 2018, 22.38.

      Kommentera


        #18
        Det här är RIKTIGT bra!! Tusen tack för detta! Det känns som en välbalanserad version av BRP. Har du testspelat det någon gång?

        Jag hjälper gärna till med korrekturläsning ifall du vill?

        Två saker jag såg snabbt:
        "If both fail it’s makes for a status quo situation where nothing happens."
        Borde vara "it makes for"

        "Armor blocks damage according to it’s description."
        Borde vara "its description"

        Är det ok ifall jag hör av mig med mer (givet att jag hittar något)?

        Kommentera


          #19
          Tack damogn !
          Ska uppdatera dokumentet utifrån dina kommentarer.

          Eftersom projektet är open-source så är du mer än välkommen att hacka och uppdatera hur du vill. Du kan ladda hem det i odt (word) format här så kan du editera det enkelt:
          https://github.com/straightforwardrp.../SRP%20Fantasy

          Gör du en fet hack får du gärna höra av dig så kan jag publicera den på projektets github-sida, krediterat dig då naturligtvis.

          I sanningens namn så har jag inte speltestat det alls faktiskt. Borde styra upp något via roll20 eller dylikt. Skulle du vara intresserad av att delta isf?



          Kommentera


            #20
            Ursprungligen skrivet av Lemur Visa inlägg
            Tack damogn !
            Ska uppdatera dokumentet utifrån dina kommentarer.

            Eftersom projektet är open-source så är du mer än välkommen att hacka och uppdatera hur du vill. Du kan ladda hem det i odt (word) format här så kan du editera det enkelt:
            https://github.com/straightforwardrp.../SRP%20Fantasy

            Gör du en fet hack får du gärna höra av dig så kan jag publicera den på projektets github-sida, krediterat dig då naturligtvis.

            I sanningens namn så har jag inte speltestat det alls faktiskt. Borde styra upp något via roll20 eller dylikt. Skulle du vara intresserad av att delta isf?


            Jag hittade texten på github-sidan! Mycket spännande, tack! Ska se ifall jag kan komma på något roligt tillbehör eller liknande, säger till när jag har något färdigt.

            Oj, jag hade varit hedrad! Det låter superkul!

            Kommentera


              #21
              Jäkligt elegant, måste jag säga! Nu har jag visserligen redan gjort ansträngningen att börja lära mig spelleda Hjältarnas Tid när det är fantasydags, men det är sjukt lockande att börja hacka det här systemet till diverse oneshots.
              Jag gillar verkligen den 'snabba och smutsiga' hanteringen av färdighetsvärden på Specializations. Dels blir det så tydligt vad rollpersonen faktiskt är bra på, dels är det lätt att slänga in fler färdigheter där utan större risk för färdighetsinflation, om det nu skulle visa sig att man saknar färdigheten Grisodling or whatnot.
              Mitt enda aber, vilket är ett jäkligt litet aber, är i stridsreglerna där jag ser att CoC 7:s Dodge/Fight Back-mekanik gjort intåg. Det är mest att det tappar lite taktisk funktion när man inte använder samma sorts motståndsslag som CoC, där risken för ett oavgjort resultat är större (och där Dodge då Trumfar anfallet, och anfallet trumfar Fight Back). Har man å andra sidan ett skyhögt värde i Acrobatics så är det ju dock så klart en annan femma.

              Kommentera


                #22
                Ursprungligen skrivet av Doktor Laser Visa inlägg
                Det är mest att det tappar lite taktisk funktion när man inte använder samma sorts motståndsslag som CoC, där risken för ett oavgjort resultat är större (och där Dodge då Trumfar anfallet, och anfallet trumfar Fight Back). Har man å andra sidan ett skyhögt värde i Acrobatics så är det ju dock så klart en annan femma.
                Ja, du kan ha rätt. Jag får speltesta och se om man behöver en ändring här på något vis. Det jag vill undvika är att striderna blir onödigt långa på grund av att det är för lätt att undvika attacker. Men man vill ju inte heller att strid blir helt omöjligt att överleva, det är ju inte heller särskilt kul.

                Kommentera


                  #23
                  Ursprungligen skrivet av Lemur Visa inlägg

                  Ja, du kan ha rätt. Jag får speltesta och se om man behöver en ändring här på något vis. Det jag vill undvika är att striderna blir onödigt långa på grund av att det är för lätt att undvika attacker. Men man vill ju inte heller att strid blir helt omöjligt att överleva, det är ju inte heller särskilt kul.
                  Ett alternativ kan ju vara att kika på hur det ser ut i Delta Green, för om jag minns rätt så utgår det från samma grundprincip när det gäller strider och motståndsslag.
                  Om mitt minne inte sviker mig:
                  När man blir attackerad så väljer man mellan Dodge eller Fight Back, oavsett vilket tror jag att man slår mot sitt värde i närkampsfärdigheten, men då är poängen med Dodge att man försöker bryta stridskontakten helt och ta sig ur fara. Det jag kommer ihåg som särskilt elegant är att det värde man slog för Fight Back/Dodge, gäller som ens försvarsslag mot alla följande attacker i rundan, så man snabbar åtminstone upp spelet på den punkten.

                  Kommentera


                    #24
                    Jag har skrivit ihop en lista med monster. Den måste fixas i ordning dock och kanske expanderas (man bör skriva någon beskrivning för de små monstren), men det är i alla fall en start. Det verkar som att jag inte kan ladda upp odt på denna sida, så jag skickar docx istället. Ifall du inte har Word kan jag skicka odt-filen om du vill. Jag fortsätter arbeta med den när jag har mer tid över.
                    Bifogade filer

                    Kommentera


                      #25
                      damogn
                      Sjukt bra!
                      Jag kan lägga upp det på siten sen när du känner att det är färdigt. Tycker det ser riktigt gött ut!

                      Kommentera


                        #26
                        Jag kommer att köra ett speltest av systemet via roll20 inom en snar framtid. Om en är intresserad av att delta så skicka ett meddelande till mig. Så får du en inbjudan till en discord-server uppsatt för ändamålet.

                        Det blir ett par timmars spelande med utvärdering efteråt. Kommer att köra spr-fantasy med ett kort äventyr som jag skrev för ett tag sedan för ett osr d20 spel.

                        Kommentera

                        Senaste inlägg

                        Minimera

                        Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                        Started by Henke, 17 February 2020, 18.53
                        46 responses
                        932 visningar
                        5 gillar
                        Senaste inlägg luddwig
                        av luddwig
                         
                        Started by Quasimodo, Igår, 15.57
                        4 responses
                        127 visningar
                        2 gillar
                        Senaste inlägg APM
                        av APM
                         
                        Started by Gurgeh, Igår, 14.45
                        14 responses
                        256 visningar
                        5 gillar
                        Senaste inlägg Måns
                        av Måns
                         
                        Started by CapnZapp, Igår, 15.11
                        2 responses
                        90 visningar
                        2 gillar
                        Senaste inlägg Måns
                        av Måns
                         
                        Started by Skymning, Idag, 00.17
                        2 responses
                        52 visningar
                        1 gillar
                        Senaste inlägg Skymning  
                        Started by Tcherban, 16 February 2020, 00.40
                        4 responses
                        348 visningar
                        3 gillar
                        Senaste inlägg dancodan  
                        Started by Feuflux, Igår, 13.07
                        2 responses
                        47 visningar
                        3 gillar
                        Senaste inlägg Herr Otypa  
                        Started by krank, 21 February 2020, 17.19
                        5 responses
                        112 visningar
                        0 gillar
                        Senaste inlägg Henke
                        av Henke
                         
                        Started by Puckohue, Igår, 10.12
                        0 responses
                        52 visningar
                        4 gillar
                        Senaste inlägg Puckohue  
                        Started by Dracohoribilis, 20 February 2020, 20.17
                        12 responses
                        365 visningar
                        17 gillar
                        Senaste inlägg Dracohoribilis  
                        Arbetar …
                        X