Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Straightforward Roleplaying

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Lambendil, 30 July 2018, 08.32
11 responses
229 visningar
2 gillar
Lambendil  
Skapad av McKatla, Idag, 07.28
1 response
31 visningar
0 gillar
Rymdhamster  
Skapad av ceruleanfive, Igår, 20.24
5 responses
94 visningar
2 gillar
ceruleanfive  
Skapad av ceruleanfive, 17 September 2018, 09.52
7 responses
121 visningar
3 gillar
ceruleanfive  
Skapad av God45, 17 September 2018, 19.02
13 responses
493 visningar
6 gillar
Skarpskytten  
Skapad av Henke, 22 September 2018, 15.51
41 responses
1.037 visningar
3 gillar
God45
av God45

Skapad av .113, Igår, 20.06
6 responses
112 visningar
0 gillar
0.113
av 0.113

Skapad av Svarte Faraonen, Idag, 00.41
1 response
44 visningar
2 gillar
God45
av God45

Skapad av krank, 17 September 2018, 18.25
19 responses
317 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av Snow, 22 September 2018, 11.25
2 responses
107 visningar
0 gillar
Snow
av Snow

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Straightforward Roleplaying

Jag har alltid haft ett ambivalent förhållande till Basic Roleplaying. Det är egentligen väldigt intuitivt men ofta alldeles för tillkrånglat.
    I plötslig inspiration skrev jag ner min egen heartbreaker av systemet, väldigt enkelt och avskalat. Inspirerat av Kutulu, Call of Cthulhu 7th och Hjältarnas Tid. Jag kallar det, lite på skoj, för Straightforward Roleplaying.

Läs det gärna och kom med input! Om reglerna, grammatiken, stavningen eller vad som helst.

Det är Creative Commons Attribution licens så öppet för alla att göra vad hen vill med.

Det ser fullt funktionellt ut. Jag reagerade lite på att Dodge i princip alltid är meningslöst. RP-genereringen är point buy, så enda chansen att någon får högre Dodge än attack är genom att medvetet nerfa sin RP.

Under skadeläkning beskrivs det också hur hög HP-förlust implicerar väldigt allvarliga skador, men det finns ingen regelteknisk följd av det annat än att det tar längre tid att återfå HP. Det är inte nödvändigtvis ett problem, men det kanske är värt att ändra till någon form av HP-system liknande V:tM med wound levels istället för poäng?

Jag skulle gärna ta bort Gender från rollformuläret. Det har ingen regelteknisk påverkan, och hör sådeles till Description (men stjäl en hel rad från denna).

Namnet är passande. Det är verkligen straight forward. Det ser ut som vilket som helst av flertalet småsystem jag hackat ihop själv. Och som sagt, jag tror det är fullt spelbart.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Björn Wärmedal Visa inlägg

Jag skulle gärna ta bort Gender från rollformuläret. Det har ingen regelteknisk påverkan, och hör sådeles till Description (men stjäl en hel rad från denna).
      +1

Kommentera

Ja, sant. Gender är helt onödigt. Vet inte varför jag satte dit det på formuläret faktiskt.

Dodge är lite knepigt ja.. Om man tar bort det, vad använder man då för att undvika faror utanför strid? Fallande flyglar eller liknande. Kanske ska ändra acrobatics till något bredare.

Kommentera

Fight kanske kan täcka in även att ducka undan för faror?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Björn Wärmedal Visa inlägg
            Fight kanske kan täcka in även att ducka undan för faror?
            Hmm, ja, kan funka! Ska klura på hur jag gör. Håller med om att Dodge känns helt överflödigt

Kommentera

Det ser bra ut! Jag reagerade på att Opposed Rolls görs annorlunda än i många andra BRP-spel. Är det inte enklare med 'högst lyckat slag' istället för en subtraktion?

Sedan skulle jag önska att det fanns fler typer av stress, inte bara Hit Points. Valet av stress styr trots allt vilka typer av konflikter som får mest uppmärksamhet. Då behövs det å andra sidan ett mer generiskt konfliktsystem - som i princip inte behöver vara mer komplicerat än det du redan har - och det leder kanske för långt bort från din ursprungsidé.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av clarence redd Visa inlägg
                Det ser bra ut! Jag reagerade på att Opposed Rolls görs annorlunda än i många andra BRP-spel. Är det inte enklare med 'högst lyckat slag' istället för en subtraktion?

Sedan skulle jag önska att det fanns fler typer av stress, inte bara Hit Points. Valet av stress styr trots allt vilka typer av konflikter som får mest uppmärksamhet. Då behövs det å andra sidan ett mer generiskt konfliktsystem - som i princip inte behöver vara mer komplicerat än det du redan har - och det leder kanske för långt bort från din ursprungsidé.
                Tack för input!

Högst lyckat slag är bra, har funderat på det också, känns bara på något sätt mer logiskt att lägre är bättre.. Men subtraktion är ju segt också. Ska klura på det.

Funderade på att lägga in andra typer av stress som exempelvis Sanity eller Corruption. Känner dock att det är lätt att lägga till när man anpassar motorn till en genre. Den här versionen är bare bones.

Traits är också en sak man skulle vilja addera i en mer anpassad och utbroderad version.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Lemur Visa inlägg

Funderade på att lägga in andra typer av stress som exempelvis Sanity eller Corruption. Känner dock att det är lätt att lägga till när man anpassar motorn till en genre. Den här versionen är bare bones.
                  Jag förstår vad du menar. Barebones är bra. Men en generisk konfliktmotor hade varit trevligt.

Kommentera

Tusen tack för all feedback!
                    Jag har implementerat nästan allt ni föreslagit och det känns mycket mer genomarbetat redan så stort tack verkligen.

Här är en changelog:
                    1. Tog bort Gender från formuläret.
                    2. Fimpade Dodge och byggde in dess funktionalitet i Acrobatics.
                    3. Såg till att skador får tydligare nackdelar.
                    4. Opposed rolls avgörs av högsta slag under skill
                    5. Tog bort följande skills; Persuade och Linguistics
                    6. Skrev beskrivningar av alla skills

Inte särskilt nyskapande, men väldigt Straighforward

Kommentera

Trevligt. Har du något emot om jag postar nedladdningslänken på andra forum?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av clarence redd Visa inlägg
                        Trevligt. Har du något emot om jag postar nedladdningslänken på andra forum?
                        Nej, tvärtom, det är ju jättekul om du vill göra det! Tanken är att jag snart ska få upp nån slags hemsida för projektet. Kanske en github också

Kommentera

Har gjort en liten hemsida till projektet nu där man kan ladda hem reglerna. Finns också en github-sida om man vill hacka reglerna och göra en egen version.

https://straightforwardrp.github.io/

Kommentera

Najs!

Kommentera

Kul grej! Har själv alltid stört mig på att man ägnar massor med tid åt grundegenskaper, märkliga multiplikationer, etc., men sedan bara slår tärning mot sina färdigheter i alla fall. Dock har jag på senare år funderat allt mer på syftningen i färdigheter. Är en egentligen bra på att Smyga, eller är en bra på att Undvika upptäckt?

Kommentera

Arbetar …
                              X