Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Svärdsspel och hjältedåd

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Måns, 21 February 2019, 22.05
20 responses
500 visningar
2 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av adam23089, Idag, 08.16
1 response
35 visningar
2 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av Christoffer, Igår, 14.36
2 responses
90 visningar
1 gillar
CapnZapp  
Skapad av clarence redd, 18 February 2019, 20.12
10 responses
247 visningar
6 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av Rymdhamster, 19 February 2019, 16.25
39 responses
1.006 visningar
16 gillar
Staffan
av Staffan
 
Skapad av Dante, 29 January 2019, 08.38
99 responses
4.088 visningar
1 gillar
RasmusL
av RasmusL
 
Skapad av Magnus73, Igår, 09.50
1 response
82 visningar
2 gillar
IcarusDream  
Skapad av pappa, Igår, 13.32
5 responses
204 visningar
11 gillar
Dante
av Dante
 
Skapad av tuberkulos, Igår, 14.15
0 responses
56 visningar
0 gillar
tuberkulos  
Skapad av wilper, 16 January 2019, 17.33
32 responses
1.317 visningar
12 gillar
wilper
av wilper
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Svärdsspel och hjältedåd

    Hej!

    Jag är ny här på forumet och tänkte att jag kunde lägga upp några rollspelsregler jag skrivit. Reglerna är väldigt enkla och kan fungera som en inkörsport till rollspelande. Inspirationen kommer från flera sorters rollspel jag spelat i mina dagar (jag har dock försökt att skapa något eget). Notera att reglerna är i något beta-stadium, så om spelet är obalanserat, ni hittar några fel eller om ni undrar något kan ni höra av er. Ni får annars göra precis vad ni vill med reglerna: skriva egna versioner/moduler, sprida, trycka etc.
    Last edited by damogn; 04 February 2018, 19.59.

  • #2
    Spännande, och föredömligt kort! Älskar att man slumpar fram sin ryggsäck. Hur funkar det med att man betalar "liv" för att få agera? Risk att skapa inaktiva spelare?

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
      Spännande, och föredömligt kort! Älskar att man slumpar fram sin ryggsäck. Hur funkar det med att man betalar "liv" för att få agera? Risk att skapa inaktiva spelare?
      Åh vad roligt! Tack för svaret! Jag hoppas att ryggsäckarna inte är för lika bara, så att det blir ointressant i längden (lite lika är de ju).
      Det är möjligt! Jag ville egentligen undvika att spelarna upprepar samma handling om och om igen (det gör min spelargrupp, men man kan ju lösa det på andra sätt).

      Kommentera


      • #4
        Efter att ha testspelat lite kom vi fram till några saker:
        1) Tärningspölar är enklast om man räknar antal lyckade slag istället för att summera tärningarna (inspirationen kom också givetvis från Fantasy!). Detta gör också att det finns en (liten) sannolikhet att lyckas med något även mot superstarka fiender (summerar man tärningar så är det omöjligt för någon som kastar 1 tärning att få mer än någon som kastar 7 tärningar (det spelar nog ingen roll iofs)).
        2) Att betala med liv när man utför handlingar skapar passivitet/försiktighet och glöms lätt bort.
        3) Låter man småfiender ha mindre liv vid grottutforskning så blir striderna lite roligare (man känner sig mäktigare, lite som hjältar i Sagan om ringen eller D&D 4e) och låter man viktigare fiender ha mycket liv blir striderna mer strategiska (man får då beskriva vad som händer mer än att bara säga "jag hugger igen", eftersom det blir enformigt).

        Detta och lite annat ledde till en revision:

        Kommentera


        • #5
          Som OSR-spelare tycker jag om korta och enkla regler, så tumme upp!

          Det fanns bara en mindre sak som jag störde mig på: egenskaperna KRO och KOO är för lika (det är bara en bokstav som skiljer dem åt). Jag hade nog försökt ändra ett av namnen så de inte blir så lika.

          Även om det är ganska uppenbart skulle jag nog också nämna att spelets "tärningar" är de vanliga 6-sidiga någonstans i texten.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
            Som OSR-spelare tycker jag om korta och enkla regler, så tumme upp!

            Det fanns bara en mindre sak som jag störde mig på: egenskaperna KRO och KOO är för lika (det är bara en bokstav som skiljer dem åt). Jag hade nog försökt ändra ett av namnen så de inte blir så lika.

            Även om det är ganska uppenbart skulle jag nog också nämna att spelets "tärningar" är de vanliga 6-sidiga någonstans i texten.
            Åh, tack för input! Jag har växlat mellan att koordination har förkortningen KOO och KDN men egenskapen kan också döpas om till smidighet eller motorik. Vad tycker du? Har du annars ett annat förslag?

            Du har rätt i att det inte framgår så tydligt. Vid Ryggsäck nämner jag det i förbifarten, men jag kanske borde ha en "material"-del i början av reglerna där jag nämner att man använder papper, penna och sexsidiga tärningar?

            Kommentera

            Arbetar …
            X