Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Rustningar som "extra HP"

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Rektifier, Igår, 20.14
12 responses
213 visningar
0 gillar
Wyldstorm  
Skapad av Ape of Wrath, Igår, 20.59
3 responses
92 visningar
3 gillar
Ape of Wrath  
Skapad av anth, Idag, 17.28
4 responses
80 visningar
1 gillar
Jocke
av Jocke
 
Skapad av Tzeraph, 18 July 2018, 20.22
15 responses
312 visningar
0 gillar
Björn den gode  
Skapad av CSPTT, Idag, 10.49
0 responses
27 visningar
0 gillar
CSPTT
av CSPTT
 
Skapad av MetaLarsson, 23 July 2017, 10.30
21 responses
581 visningar
0 gillar
Rickard
av Rickard
 
Skapad av krank, 16 July 2018, 10.45
23 responses
447 visningar
0 gillar
Feuflux
av Feuflux
 
Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
134 responses
5.026 visningar
13 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av Rektifier, Igår, 20.04
2 responses
41 visningar
4 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av Moondoz, 20 July 2018, 13.19
10 responses
151 visningar
5 gillar
Moondoz
av Moondoz
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #31
    Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
    Oj, du skojar inte. Du har lyckats helt undgå att ens genom osmos plocka upp något om D&D?

    OK, så här går det till: färdigheter uttrycks bara i form av en bonus (eller ett minus om du har otur). Så din RP kan exempelvis ha en attackbonus på +5. När du vill slå någon rullar du en T20, lägger på din attackbonus på resultatet, och om summan är lika med eller högre än motståndarens AC har du träffat. Om du träffar får du slå för skada, som är ett lite annat system.

    Men alla färdigheter fungerar så: T20 + bonus, kom upp i en svårighetsgrad som reglerna bestämt eller SL höftat till om det saknas en tydlig regel för en viss situation.
    Dnd har aldrig intresserat mig särskilt mycket. Nu när ni säger det så känner jag igen det. Jag hade för mig att det var att man skulle slå högt men fick inte ihop det.

    Hur som helst för att svara på luddwigs fråga så är det inte riktigt samma, men effekten blir densamma. Det göttiga med One-roll engine som idé är att man får ett utfall med i princip 3 parametrar. I Fornsaga är ena parametern skadan och andra svårighetsgraden där rustningen spelar in och tillsammans bildar de den tredje som fungerar som initiativ.

    Men ja jag gillar när rustningen är allt eller inget i likhet med AC.

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg
      Det beror ju lite på vad HP egentligen representerar i spelet. I det spel jag skriver på där jag använder ett sånt här system har varje rollperson ett värde i Uthållighet och ett i Tålighet. Skada i striden appliceras på Uthållighet tills den är slut, och sedan på Tålighet, och rustningen ökar bara Uthålligheten. Förlorad Uthållighet återhämtas så fort striden är avslutad, medan förlorad Tålighet tar tid att läka.
      På tal om HP så tycker jag att systemet i WoD är snyggt om man nu inte hellre vill ha diegetiska skador eller tillstånd

      Kommentera


      • #33
        Efter att ha läst vidare i den här tråden gillar jag ändå idén på en kombination av olika slags rustningar. Det är egentligen inte konstigare än DnDs system för exempelvis elemental resistance i kombination med vanlig ac. När ens damage reduction för element-skador nått en viss gräns försvinner skyddet, precis som om man hade haft extra HP*.

        (*Med reservation för att jag missförstått dessa magiregler, men jag har inte spelat DnD sen 3.5)

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen skrivet av da_bohz Visa inlägg
          Efter att ha läst vidare i den här tråden gillar jag ändå idén på en kombination av olika slags rustningar. Det är egentligen inte konstigare än DnDs system för exempelvis elemental resistance i kombination med vanlig ac. När ens damage reduction för element-skador nått en viss gräns försvinner skyddet, precis som om man hade haft extra HP*.

          (*Med reservation för att jag missförstått dessa magiregler, men jag har inte spelat DnD sen 3.5)
          DR finns inte på det viset i 5e, men inte ens i tidigare upplagor var det ablative. Hade du 10 poäng fire resistance så stoppade det alltid de första 10 poängen från varje attack med eld.

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
            DR finns inte på det viset i 5e, men inte ens i tidigare upplagor var det ablative. Hade du 10 poäng fire resistance så stoppade det alltid de första 10 poängen från varje attack med eld.
            Blev så osäker så jag var tvungen att kolla upp detta. Hittade följande textstycke i PH 3.5:

            "Protection from energy grants temporary immunity to the type of energy you specify when you cast it (acid, cold, electricity, fire, or sonic). When the spell absorbs 12 points per caster level of energy damage (to a maximum of 120 points at 10th level), it is discharged.
            Note: Protection from energy overlaps (and does not stack with) resist energy. If a character is warded by protection from energy and resist energy, the protection spell absorbs damage until its power is exhausted."

            My bad. Det handlade inte om elemental resistance, utan en specifik magi som ger immunitet mot en viss mängd skada från ett visst element under en begränsad tid (detaljer!), men det var denna princip jag åsyftade i alla fall.
            Last edited by da_bohz; 01 February 2018, 00.16.

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen skrivet av slanfan Visa inlägg
              Att rustningen ökar din HP med X är ju ett smidigt sätt att spelifiera en skadereduktion, men jag upplever den inte som klockren för ett rollspel. Ett stridsinriktat figurspel däremot!

              Jag har blivit så förbannat skadad av DnD de senaste åren, så min åsikt är faktiskt att AC är det smidigaste systemet.
              Varför upplever du det som bra i ett figurspel men inte i ett rollspel? Jag spelar inte själv figurspel så jag har svårt att analysera skillnaderna.

              Och ja, DnD:s AC är ett bra system för fantasy där man förutsätter att i princip alla har rustning. Jag upplever dock att det passar sämre i andra sammanhang.

              Kommentera


              • #37
                Som många andra är jag av åsikten att jag hatat rustning som HP. Rustning som absorberar en viss mängd skada innan det når HP är bättre, men fortfarande korkat.

                Det är helt enkelt svårt att göra ett *bra* balanserat rustningssystem som är hyfsat realistiskt men fortfarande kul att spela med och lätt att arbeta med.

                Om rustningsvärden i spel funkade som verkligheten så hade det varit nära på omöjligt att ha ihjäl en riddare i fullrustning. De var nästan ostoppbara på sin tid. Du måste mer eller mindre brotta ner honom och köra in en kniv i en glipa eller nåt för att ha ihjäl honom. Oerhört bökigt.

                Sånt kan bli ganska tradigt och svårt att få till i ett spel med styltiga regler. Det finns ingen bra mellanväg här, som jag har sett. Men jag har iofs rätt begränsad kunskap om olika system, så nånstans kanske det finns ett alldeles briljant system.

                Hittills har jag nog mest tycke för Västmarks system där skada inte är ett absolut värde utan en "potentiell" skada så påverkas av massa olika faktorer, och det är i slutändan ett stryktålighetsslag som avgör hur skadad man faktiskt blev.

                Sen måste jag uttrycka att min pet-peeve när det kommer dumheter i rollspel är att "HP" ökar med en karaktärs "level" eller skicklighet. Så min karaktär blir inte bättre på att slåss mot en hord bönder för att han har bra rustning och stor skicklighet med vapen, utan för att han kan ta mer stryk? Okay....

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen skrivet av Lambendil Visa inlägg
                  Sen måste jag uttrycka att min pet-peeve när det kommer dumheter i rollspel är att "HP" ökar med en karaktärs "level" eller skicklighet. Så min karaktär blir inte bättre på att slåss mot en hord bönder för att han har bra rustning och stor skicklighet med vapen, utan för att han kan ta mer stryk? Okay....
                  På ett plan håller jag med dig. Å andra sidan kan jag efter 15 års kampsportande intyga att man blir bättre på att hantera stryk ju mer stryk man tar (inom rimliga gränser).

                  Så jag tycker nog att det ska finnas möjligheter att öka HP, exempelvis genom en färdighet, en specialisering eller liknande. Att automatiskt få mer HP, utan att nödvändigtvis göra något stridsrelaterat, tycker jag dock blir helt fel.

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen skrivet av Lambendil Visa inlägg
                    Sen måste jag uttrycka att min pet-peeve när det kommer dumheter i rollspel är att "HP" ökar med en karaktärs "level" eller skicklighet. Så min karaktär blir inte bättre på att slåss mot en hord bönder för att han har bra rustning och stor skicklighet med vapen, utan för att han kan ta mer stryk? Okay....
                    Det är för att du tänker att HP går ner när ett vapen rent fysiskt träffar en person, och att det motsvarar faktiskt däng. Jag har mer och mer börjat tänka på det som ett sett att se vem som vinner, ganska frikopplat från den fysiska skadan. Det är liksom utmattning, strategisk fördel och stryktålighet i ett i mitt huvud nu förtiden.

                    tillägg: Jag menar inte att du har fel, tex WoD, Eon och många andra spel tänker ju som du.
                    Last edited by Jocke; 01 February 2018, 16.22.

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg

                      Det är för att du tänker att HP går ner när ett vapen rent fysiskt träffar en person, och att det motsvarar faktiskt däng. Jag har mer och mer börjat tänka på det som ett sett att se vem som vinner, ganska frikopplat från den fysiska skadan. Det är liksom utmattning, strategisk fördel och stryktålighet i ett i mitt huvud nu förtiden.

                      tillägg: Jag menar inte att du har fel, tex WoD, Eon och många andra spel tänker ju som du.
                      Det är förvisso sant, men då kan jag tycka att "HP" är fel term att använda för en sådan typ av rustning. Då är det mer, som i Västmarks fall, en "skadepotential" som påverkas. Ett sånt system kan jag hålla med om är relativt logiskt och en hyfsad bild av hur en strid går till. Men som de flesta andra system så är det bara en del av striden, och inte så värst heltäckande eller realistisk.

                      Men jag medger att det är en bra approximering. Bäst? Antagligen inte, men en som ger utrymme för bra spel och stridsutmattning, vilket annars tenderar att glömmas bort.

                      Kommentera


                      • #41
                        Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
                        DR finns inte på det viset i 5e, men inte ens i tidigare upplagor var det ablative. Hade du 10 poäng fire resistance så stoppade det alltid de första 10 poängen från varje attack med eld.
                        I D&D 3.0 var Energy Resistance (men inte Damage Reduction) ablativ per runda. Hade lede fi fire resistance 30 och gruppen lyckas få iväg två fireballs som gör 24 respektive 19 i skada så tar monstret totalt 13 i skada - 0 av den första (6 poäng resistance kvar) och 13 av den andra.

                        Det var jädrigt meckigt att hålla reda på, plus att det belönade att man var monoton med sin magi (hade den andra fireball:en ovan varit en lightning bolt i stället, och monstret även haft electricity resistance 30, hade den också nollats eftersom varje element räknas för sig), så det var inte underligt att det ändrades i 3.5 tillsammans med att man sänkte energy resistance-värdena något.

                        Kommentera


                        • #42
                          Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
                          Så jag tycker nog att det ska finnas möjligheter att öka HP, exempelvis genom en färdighet, en specialisering eller liknande.
                          Det är faktiskt precis så jag gjort i Solfläckar. Varje level ger några poäng som kan användas till att förbättra egenskaper, färdigheter, magi, HP eller mana till olika kostnad.

                          I övrigt har jag kommit fram till att det svåraste med rustning som extra HP är att ge det en rimlig förklaring. Att rustningen hela tiden går sönder och sedan måste lagas blir för mig lika orimligt som att du blir trött och därför inte orkar dra fördel av din rustning.

                          Kommentera


                          • #43
                            Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
                            I övrigt har jag kommit fram till att det svåraste med rustning som extra HP är att ge det en rimlig förklaring. Att rustningen hela tiden går sönder och sedan måste lagas blir för mig lika orimligt som att du blir trött och därför inte orkar dra fördel av din rustning.
                            Jag ör medvetten om att beroende på din egen inställning kan det här vara helt fel, men hr du övervägt att helt enkelt inte ge en förklaring? Bara beskriva hur rustning funkar rent speltekniskt och sen låta resen vara upp till de som spelar?

                            Kommentera


                            • #44
                              Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
                              ...hr du övervägt att helt enkelt inte ge en förklaring?
                              Jo, jag har tänkt tanken. Det är nog mest att jag skulle vilja ha en rimlig förklaring för min egen skull - förståelse gör generellt saker lättare att minnas tycker jag - men kanske får jag göra avkall på det här eftersom lösningen är så bra rent spelmässigt.
                              Last edited by luddwig; 03 February 2018, 19.37.

                              Kommentera


                              • #45
                                Jag tänker i cirklar kring detta med rustningar. För att komma ut det tar jag tacksamt emot tips på spel som använder rustning som extra HP och presenterar detta på något snyggt sätt. Även tips på spel som löser rustningar på sätt som inte redan nämnts här i tråden uppskattas.

                                Kommentera

                                Arbetar …
                                X