Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Rymdstrider

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av anth, Igår, 10.22
27 responses
562 visningar
2 gillar
Staffan
av Staffan
 
Skapad av anth, 16 October 2018, 12.03
6 responses
191 visningar
2 gillar
CapnZapp  
Skapad av Basilides, 09 October 2018, 18.35
7 responses
406 visningar
6 gillar
CapnZapp  
Skapad av ceruleanfive, 09 October 2018, 22.28
5 responses
252 visningar
5 gillar
ceruleanfive  
Skapad av Lambendil, 10 October 2018, 21.44
23 responses
511 visningar
3 gillar
Möller
av Möller
 
Skapad av ManU77, 16 October 2018, 22.53
5 responses
135 visningar
0 gillar
ManU77
av ManU77
 
Skapad av God45, 17 September 2018, 19.02
30 responses
1.197 visningar
6 gillar
Cybot
av Cybot
 
Skapad av Swedish Chef, 11 October 2018, 14.38
79 responses
2.535 visningar
2 gillar
gustaf s  
Skapad av jascon, 14 October 2018, 09.32
8 responses
525 visningar
1 gillar
LordTengel  
Skapad av Huggsnok, 16 April 2018, 17.27
4 responses
514 visningar
5 gillar
bobbo
av bobbo
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Rymdstrider

    Det enda rollspel jag spelat där det förekommit rymdstrider är Star Wars D6. Reglerna där fungerar, men innebär mycket räknande och fångar inte actionkänslan från filmerna. Jag har även bläddrat lite i regelboken för nya Coriolis. Där verkar rymdstridsreglerna byggda för att involvera alla spelare vid bordet, men hur känns reglerna egentligen i spel? Vilka andra rollspel finns det med regler för rymdstrider? Vad är bra och mindre bra med dessa regler?

  • #2
    Traveller olika inkarnationer innehåller mer eller mindre detaljerade rymdstridsregler. Vad jag minns så användes de i min ClassicTraveller-kampanj endast vid enstaka tiullfällen, eftersom de var abstrakta och inte särskilt engagerande.

    Kommentera


    • #3
      När jag tog fram reglerna för rymdskeppsstrid till M-Space testade jag en hel del olika varianter. Jag har under åren också provat bland annat Traveller (ganska trista), HERO (både abstrakta och crunchy) och SpaceMaster (minns inte) utan att bli särskilt nöjd. Det svåra är att hitta balansen mellan abstraktion, realism och engagemang.

      Målet i M-Space var Star Wars-aktiga dogfights - alltså inte särskilt realistiskt egentligen - som skulle vara lika enkla som vanlig strid. Jag insåg efter ett tag att både alltför realistiska och alltför abstrakta regler motverkade spelarnas engagemang. Realistiska regler blev beräkningstunga, medan abstrakta regler blev svåra att visualisera. En medelväg gav bästa resultatet.

      Det som gav reglerna den slutgiltiga boosten i kreativitet och engagemang för spelarna var Mythras Special Effects - omstöpta för rymdskepp. Beroende på skillnaden i Pilot- och Gunneryslagen får spelarna välja från en lista med bonusar, fördelar och nackdelar för motparten. Och det skapar en kul dynamik mellan skeppen, ofta 'slagserier', som faktiskt påminner om just dogfights.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av Mekanurg Visa inlägg
        ...abstrakta och inte särskilt engagerande.
        Det där låter faktiskt sämre än Star Wars D6.

        Kommentera


        • #5
          Alltså, riktigt classic Traveller, den ursprungliga lilla lådan, hade ett system som krävde miniatyrer och vektorberäkningar. Jag antar att de fick kritik för det, eftersom de i supplementet High Guard införde ett helt abstrakt system med range bands på papper, som senare upplagor baserades på.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av clarence redd Visa inlägg
            Målet i M-Space var Star Wars-aktiga dogfights - alltså inte särskilt realistiskt egentligen - som skulle vara lika enkla som vanlig strid. Jag insåg efter ett tag att både alltför realistiska och alltför abstrakta regler motverkade spelarnas engagemang. Realistiska regler blev beräkningstunga, medan abstrakta regler blev svåra att visualisera. En medelväg gav bästa resultatet.

            Det som gav reglerna den slutgiltiga boosten i kreativitet och engagemang för spelarna var Mythras Special Effects - omstöpta för rymdskepp.
            Jag har inte läst M-Space eller Mythras men resonemanget är intressant. Gillar tanken på att rymdstrider inte ska ha mer komplicerade regler än vanliga strider.

            Något jag klurat på är att frångå dogfights och istället försöka fånga nerven hos ubåtsstrider. Mer smygande, mindre action. Det skulle kunna göra sig bra vid spelbordet.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
              Alltså, riktigt classic Traveller, den ursprungliga lilla lådan, hade ett system som krävde miniatyrer och vektorberäkningar.
              Det låter väldigt hard sci-fi och väldigt tungrott.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg

                Det låter väldigt hard sci-fi och väldigt tungrott.
                Nja, det var också begränsat till max 3 skepp. (Med det märkliga argumentet att då slipper man räkna på 3 dimensioner eftersom "en triangel definierar ett plan") Så det kunde nog gå snabbt om man kunde ekvationerna.

                Kommentera

                Arbetar …
                X