Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Varför regler i äventyr?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av anth, Idag, 17.28
8 responses
157 visningar
1 gillar
Jocke
av Jocke
 
Skapad av Rektifier, Igår, 20.14
15 responses
247 visningar
0 gillar
Rektifier  
Skapad av Khan, 19 July 2018, 13.22
19 responses
384 visningar
3 gillar
Johan K
av Johan K
 
Skapad av Henke, Idag, 21.04
1 response
46 visningar
0 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Rektifier, Igår, 20.04
3 responses
48 visningar
4 gillar
Rangertheman  
Skapad av Moondoz, 20 July 2018, 13.19
11 responses
158 visningar
5 gillar
Rangertheman  
Skapad av Ape of Wrath, Igår, 20.59
3 responses
99 visningar
3 gillar
Ape of Wrath  
Skapad av Tzeraph, 18 July 2018, 20.22
15 responses
316 visningar
0 gillar
Björn den gode  
Skapad av CSPTT, Idag, 10.49
0 responses
27 visningar
0 gillar
CSPTT
av CSPTT
 
Skapad av MetaLarsson, 23 July 2017, 10.30
21 responses
591 visningar
0 gillar
Rickard
av Rickard
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #16
    Ursprungligen skrivet av Mundo Visa inlägg

    Logiskt för dig betyder inte logiskt för alla. En nybörjar-SL kan nog behöva en liten påminnelse om vad som kan behöva ändras, gärna med lite tips på vad som kan göras annorlunda.
    Visst kan det vara så generellt för en nybörjar SL. Frågan är väl hur mycket nybörjar SL du är om du sitter och förbereder tredje delen i en kampanjsvit för ett rollspel som Symbaroum. (Det handlar ju inte om Spindelkonungens Pyramid till Drakar och Demoner) :-)
    Last edited by Henke; 13 January 2018, 13.00.

    Kommentera


    • #17
      Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg

      Det här får du gärna utveckla lite. Jag har nog aldrig köpt ett äventyr till ett spel där jag inte har regelboken. Även om jag gjort det skulle jag nog vara helt okej med att det fanns referenser till just grundboken.

      Själv är jag helt för att lägga in referenser till grundboken om regler och stats för vanliga mooks i äventyr. "Orcherna har stats som skickliga krigare, se sida XXX i grundboken" är för mig bättre än att ha ett extra statblock någonstans i äventyret att gräva fram.

      Jag är mer negativ till att det finns referenser till olika moduler. Om äventyret kräver Hyrsvärdets Handbok borde det stå tydligt och klart på omslag och baksida så jag kan veta om det innan jag köper det.
      I ditt exempel är jag nöjd. Man får reda på hurdana stats orcherna kan tänkas ha om man är bevandrad i systemet eftersom de beskrivs som "skickliga krigare". Även en ovan spelledare får också ett hum om hur svårt mötet kommer bli. Referensen till regelboken stör jag mig inte på, så länge det finns någon fingervisning om vad det handlar om. Om det exempelvis skulle stå "... där de möter tre ilskna Swerfnobiliner (s. 378 i grundboken)" kommer jag inte ha en aning om ifall det är ett lätt eller svårt möte för rollpersonerna. Likaså om det står något i stil med "... använd reglerna för Rykte (s. 156-221 i grundboken)" är detta väldigt intetsägande.

      När jag läser ett äventyr vill jag att det ska räcka med att jag läser DET äventyret för att jag ska kunna avgöra om det känns användbart eller inte, samt om/hur jag ska anpassa det efter min spelgrupp. När jag sen spelleder ett färdigskrivet äventyr vill jag givetvis ha grundboken tillgänglig, men jag vill inte behöva kolla upp saker som väldigt enkelt hade kunnat få plats i äventyret.

      Kommentera


      • #18
        Här upplever jag att jag nästan är ensam i rollspelssverige om att inte tycka det bara är bra om man får in extra information om det finns plats. Ha med nödvändig information, skär bort allt annat. Sen är det väl inget jobbigt bläddrande i boken efter Svirfnebliner? I de spel jag spelar finns ett monsterkapitel där monstren kommer i bokstavsordning. Krångliga regler är en annan sak, som de ökanda brottningsreglerna i DnD 3.0. Där tycker jag att om rollspelet har en regel som SL har så svårt att lära sig att hen behöver läsa på under löpande äventyr, då ska nog den regeln ses över eller tas bort helt.

        Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
        Om en händelse eller ett sammanhang avviker från äventyrets norm kan det vara på sin plats att påpeka detta eftersom sådana omständigheter bland kan vara svårt att överblicka som SL utan att speltesta, speciellt när det gäller strider.
        Det här menar jag blir så subjektivt att det inte funkar. Vad som är värt att "lyfta fram" och av som "avviker" varierar mellan spelledare. Så i praktiken tror jag det blir att författaren lyfter fram det hen tror att läsaren anser avviker?

        FÖRTYDLIGANDE: att regler är så krångliga att SL inte klarar av att lära sig dem beror inte på dåliga SL, det beror på för krångliga regler :)
        Last edited by MattiasLejbrink; 13 January 2018, 14.34.

        Kommentera


        • #19
          Ursprungligen skrivet av MattiasLejbrink Visa inlägg
          Sen är det väl inget jobbigt bläddrande i boken efter Svirfnebliner? I de spel jag spelar finns ett monsterkapitel där monstren kommer i bokstavsordning.
          Jag tänker mig här att folk har olika toleransnivåer för hur mycket bläddrande som behövs för att det ska kännas jobbigt. Jag t.ex. tycker att allt bläddrande är jobbigt och skulle helst inte behöva ha med mig en enda bok till ett enda spelmöte.

          Kommentera


          • #20
            Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg

            Jag tänker mig här att folk har olika toleransnivåer för hur mycket bläddrande som behövs för att det ska kännas jobbigt. Jag t.ex. tycker att allt bläddrande är jobbigt och skulle helst inte behöva ha med mig en enda bok till ett enda spelmöte.
            Ja, men det är lite av ett moment 22, för ju mer från regelboken du trycker in i äventyret, desto mer måste du ju bläddra runt i _äventyret_ för att hitta. :-)

            För kännedom skrev jag mitt nuvarande äventyr så först, men det blev så otroligt pratigt IMO.

            Kommentera


            • #21
              Ursprungligen skrivet av MattiasLejbrink Visa inlägg

              Ja, men det är lite av ett moment 22, för ju mer från regelboken du trycker in i äventyret, desto mer måste du ju bläddra runt i _äventyret_ för att hitta. :-)
              Absolut. Om man nu spelar såna spel att "monsterstats" och liknande inte bara kan dras ur lämplig kroppsöppning =)

              Kommentera


              • #22
                Rörande tips som att man kan ändra striden så den inte är så dödlig kan de ibland vara viktigta för att trycka på teman. I Razorgirls säger jag till spelledaren att hindra spelarna från att försöka vara praktiska eller tänka igenom saker ett par gånger, för det är ett ovanligt sätt att spelleda på och därför är påminnelserna där när det är viktigt att göra så.

                Kommentera


                • #23
                  Ursprungligen skrivet av MattiasLejbrink Visa inlägg
                  Det här menar jag blir så subjektivt att det inte funkar. Vad som är värt att "lyfta fram" och av som "avviker" varierar mellan spelledare. Så i praktiken tror jag det blir att författaren lyfter fram det hen tror att läsaren anser avviker?

                  FÖRTYDLIGANDE: att regler är så krångliga att SL inte klarar av att lära sig dem beror inte på dåliga SL, det beror på för krångliga regler :)
                  Jo, det är klart det är subjektivt. Jag vill att konstruktörerna ska lyfta fram sådant som är en hjälp för mig och låta bli resten :). Kanske är det omöjligt att hitta rätt nivå.

                  Sedan vill jag som SL ha minsta möjliga bläddring oavsett vad. Redan ett spel som skapar en monsterbok som jag ska slå i har misslyckats nå min utopi. Nu funkar ju de flesta spel inte så, och jag spelar många av dem med behållning i alla fall, men om jag nu ska önska så. Detsamma att vad gäller SL möjlighet att lära sig alla regler utantill, det skulle jag säga är standard i de flesta spel.

                  Kommentera


                  • #24
                    Rena regler får enligt min uppfattning gärna vara så pass enkla och begränsade i mängd att spelledaren sällan behöver bläddra i regelboken. Följer spelet den riktlinjen bör reglerna inte heller repeteras i äventyret. En mindre mängd text är bättre. Jag ser dock inget fel med att man i ett äventyr hänvisar till speldata för varelser och annat. En sådan hänvisning tar hur som helst knappt någon plats. Samtidigt tycker jag inte att sådana hänvisningar är nödvändiga om det, som Mattias är inne på, t.ex. finns ett monsterkapitel som är lätt att hitta i. Tematiska avvikelser som God45 nämner ovan bör dock framgå av äventyret, och jag ser det som fullt rimligt att hänvisa till information om spelvärld/fluff som inte är fullt så enkel att hålla i minnet.

                    Kommentera


                    • #25
                      Jag tycker att det kan vara bra att få hjälp med regler i direkt anslutning till vissa saker i ett äventyr. Det besparar mig att slå i regelboken om jag inte kommer ihåg regeln.

                      Ett intressant grepp är det som WFRPv3 gjorde, att många regler var på kort som spelarna kontrollerade. Alltså kunde de när de ville göra nått kolla på kortet (oooops, höll på att missa "k" i "kolla) och där stod då reglerna.

                      Men vad som ska vara med och inte, det har jag ingen bra tanke om. Av de fyra alternativen i trådstarten gillar jag nog det tredje bäst.

                      Men så tänker jag så här ... varje gång vi drabbas av en condition i D&D 3/4/5 så blir det ett himla slående i reglerna. Så de borde vi på nått sätt ha vid fingertopparna eller vad man nu säger, så de kanske ska in i ett äventyr om det är en händelse där t.ex. rollpersonerna blir "stunned" eller "blinded" av en fälla eller nått sånt.

                      /m

                      Kommentera


                      • #26
                        På mig imponerar det om författaren tar med och utesluter grejer på ett sätt som visar sig praktiskt i det enskilda fallet när jag spelleder. Jag uppskattar fingertoppskänsla mer än principfasthet i detta -- det förra är ju mycket svårare än det senare!

                        Mina fem öre

                        Christian

                        Kommentera


                        • #27
                          Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg

                          Jag har väldigt svårt att förstå den här typen av överflödiga tips om att man som SL får göra som man vill med både regler och äventyr. Det är enligt mig en grundbult i alla spel så länge de som sitter runt spelbordet är någorlunda överens.

                          Läser Slocknad Stjärna till Symbaroum just nu och reagerar just över den här typen av förklaringar. Tror t.ex. det står att om spelgruppen har spelat på ett annat sätt än det som beskrivs i tidigare delar så kan man behöva ändra delar av händelseutvecklingen. Behöver det nämnas? Är inte det fullständigt logiskt?
                          Det kan tyckas vara uppenbart och självklart för mer erfarna spelare.
                          För nybörjare på rollspel behöver det inte alls vara uppenbart - det kan ta ett tag innan folk börjar fatta att man faktiskt inte behöver göra exakt som det står i reglerna/äventyret hela tiden.

                          Kommentera


                          • #28
                            Ursprungligen skrivet av erikt Visa inlägg

                            Det kan tyckas vara uppenbart och självklart för mer erfarna spelare.
                            För nybörjare på rollspel behöver det inte alls vara uppenbart - det kan ta ett tag innan folk börjar fatta att man faktiskt inte behöver göra exakt som det står i reglerna/äventyret hela tiden.
                            Mmmm det känns lite som topicen är ett exempel på problem när man inte riktigt vet vilken publik man skriver för. Folk som har lirat med systemet i åratal & har stenkoll på reglerna och folk som precis har börjat uppskattar antagligen inte riktigt samma saker.

                            Fasen, vi lever ju i den digitala framtiden. Borde det inte finnas digitala böcker där man med ett knapptryck (ja, knapp för helvete, det är framtiden!) växlar mellan nybörjar-läge och pro-läge för äventyret, och så ändras brödtexten därefter? ;)

                            (Skämt åsido, mer realistiskt vore kanske typ hyperlänkar från nyckelord ("Monstrets attack har Cleave"till en förklaring i regelboken, och så kan man växla mellan lägen där de är aktiva eller inaktiva by default, eller nåt i den stilen)
                            Last edited by zonk; 14 January 2018, 09.39.

                            Kommentera


                            • #29
                              Som jag ser det är detta tänkt som en hjälp för spelledaren för att denns ska slippa bläddra bland reglerna under spelet.

                              Istället för att diskutera hur det var förr och vilken lösning som är bra/dålig och varför, vill jag istället beskriva hur jag vill att ett modernt OSR-äventyr* ska vara konstruerat.

                              Jag vill att längst bak i äventyret ska det finnas tre löstagbara häften med 1) de vanligaste reglerna, 2) kartor samt 3) alla stats för monster som finns i äventyret.
                              Då kan man ha de löstagbara häftena liggandes bredvid själva äventyret när man spelleder och man behöver förhoppningsvis inte bläddra alls i några böcker.

                              *Av vad jag vet håller du på att skriva ett OSR-äventyr så jag antar att denna fråga är knuten till det.

                              Kommentera


                              • #30
                                Ursprungligen skrivet av MattiasLejbrink Visa inlägg
                                (...)Sen är det väl inget jobbigt bläddrande i boken efter Svirfnebliner? I de spel jag spelar finns ett monsterkapitel där monstren kommer i bokstavsordning.
                                Ja, i många rollspel är det enkelt att bläddra sig till ett specifikt monster, men inte i alla. Dessutom är det sjukt mycket smidigare att ha en sidhänvisning direkt istället för att bara hänvisas till en annan bok.
                                Det är dock inte riktigt svårigheten eller enkelheten i att hitta ett specifikt monster i en specifik bok som jag har problem med. Mitt problem är att man ens ska behöva ta fram någon annan bok för att kunna skaffa sig en uppfattning om huruvida det blir ett svårt eller lätt möte. Jag vill ha flyt i texten och därmed ha tillräcklig information på plats redan från början.

                                Kommentera

                                Arbetar …
                                X