Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Setting does matter

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av krank, Igår, 10.45
2 responses
34 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av Henke, Igår, 20.34
7 responses
134 visningar
1 gillar
God45
av God45

Skapad av God45, 28 February 2018, 09.48
308 responses
15.651 visningar
14 gillar
Henke
av Henke

Skapad av Mannen i skogen, 23 June 2018, 20.43
5 responses
169 visningar
1 gillar
han som kallades göte  
Skapad av Mannen i skogen, 30 May 2018, 23.53
6 responses
217 visningar
8 gillar
Mannen i skogen  
Skapad av Mundo, 15 January 2018, 17.59
23 responses
582 visningar
1 gillar
Krille
av Krille

Skapad av Genesis, 06 July 2018, 23.06
23 responses
517 visningar
0 gillar
da_bohz
av da_bohz

Skapad av anth, Igår, 09.34
16 responses
220 visningar
0 gillar
Bolongo
av Bolongo

Skapad av RedMoon, 02 July 2018, 15.21
2 responses
74 visningar
2 gillar
RedMoon
av RedMoon

Skapad av krank, Igår, 10.46
0 responses
15 visningar
0 gillar
krank
av krank

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Möjligen något OT, men för mig är det sociala kontraktet en uttalad eller underförstådd överenskommelse kring hur man faktiskt spelar.

Har vi diskussioner om knasiga regler, är regelboken som Koranen eller har SL oinskränkt omdöme? Spelar vi djupdykningar i karaktärsinlevelse, eller fokuserar vi på att kötta monster och samla XP? Får vi sabotera för varandras karaktärer, eller är vi ett odelbart lag? Får man kolla Facebook och dricka alkohol, eller är det fullt fokus på rollspel som gäller?

Personligen föredrar jag numera att ha en konkret diskussion inför varje ny kampanj, även om man är bekant med gruppen. Det är såpass mycket lättare för alla att ha roligt om alla är överens premisserna för leken. Hur ofta ska vi ses? Hur lång tid räknar vi med att spela? Vilket regelsystem kör vi? Vilken setting? Vilken typ av scenarion tänker vi oss? Vilket typ av spelledarstil? Vilken stämning är vi ute efter? Vilken typ av karaktärer ska vi spela?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg
      ...men samtidigt, är det inte så att summan av de "egna konventionerna" = "hur vi kommit överens att spela utifrån system och setting", eller menar ni att socialt kontrakt är explicita avsteg från "det som är skrivet"?
      Jo, jag förstod att det var Big Model som spökade :) Jag skulle vilja säga att socialt kontrakt idag på wrnu avser alla de delar som inte är nedskrivna, alltså alla muntliga överenskommelser. Det är alltså inte fullt så brett som orginaltermen, men betydligt mer användbar.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Fiktionslek Visa inlägg
        När jag spelar är det så gott som alltid på spelvärldens villkor. Det är som när man leker datten (tafatt på småländska) och någon säger ”men man får inte nudda sanden” — dvs. jag *kan* förstås spela rollspel utan detta precis som jag kan leka datten när man får nudda sanden, men det är inte lika utmanande. Att spela på spelvärldens villkor är en del av det som gör rollspel kul för mig.
        När jag bodde i Småland så hette det pjätt, och inget annat! :) I övrigt håller jag med dig.

Ursprungligen skrivet av Fiktionslek Visa inlägg
        Så om spelvärlden är modern med mobiltelefoner, internet och flyg, då tänker jag inte railroada bort konsekvenserna av detta hela tiden, och om spelledaren gör det blir jag sur. Då vill jag istället se en förändring av settingen så att villkoren är klara för alla.
        Exakt! Och i fallet Chock så menar jag att vi inte ska anpassa tekniken efter det onaturliga, eller ens det onaturliga efter tekniken, utan settingen efter det övernaturliga. Hur skulle en modern setting påverkas av att det faktiskt fanns spöken, mumier, vampyrer, vandöda, varulvar? Om legenden om Dracula var sann? För att bara nämna något ur Chocks monsterfauna. Jag tänker att nätet skulle vara fullt av YouTubeklipp, vittnesmål, teorier etc. Har ni googlat på Bigfoot någongång? En skådis köpte en apdräkt, gick ut i skogen med en filmkamerna och råkade se en Bigfoot som han filmade. Ja, det var så det gick till. Folk köpte det. Jag menar, en skådis i apdräkt med filmkamaera bara råkar snubbla på världens enda Bigfoot?? Vad är chansen?? Och folk sitter och analyserar denna enda dokumenterade encounter. I timmar efter timmar efter timmar. Vad skulle hända om det plötsligt dök upp fler klipp? På zombies, golems och spöken? Om dagspressen plötsligt börjar skriva om hemsökta hus och mördarbilar (utan förare)? Världen skulle gå fullständigt bananas! Settingen, alltså vår nutid, skulle förändras. Där vill jag ha avstampet i ett modernt skräckspel.

Och det är skillnaden mot en historisk miljö. Det finns inget YouTube. Informationen rör sig långsammare. Dracula hinner sopa igen spåren efter sig, och Svenssons kan dricka sitt kaffe i lung och ro, i trygg förvissning om att det inte finns några vampyrer. Eller?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

Jo, jag förstod att det var Big Model som spökade :) Jag skulle vilja säga att socialt kontrakt idag på wrnu avser alla de delar som inte är nedskrivna, alltså alla muntliga överenskommelser. Det är alltså inte fullt så brett som orginaltermen, men betydligt mer användbar.
          Ungefär så. Men svårigheterna vi diskuterar handlar ju i grunden om situationer som INTE det finns muntliga överenskommelser om men som är implicita i settingen. Som spelgrupp man ju de facto inte konkreta diskussioner om allt, och där kan settingen sätta krokben för en, om den i någon mån är felvald.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg

...men brukar vi inte säga att det "sociala kontraktet" är summan av hur setting, system och egna tolkningar gör sig uttryck runt spelbordet?
            Ja, exakt.

Kommentera

Jag blev lite förbryllad av den andra tråden, om Chock och hur spelet eventuellt påverkas utifrån vilken setting man väljer. För mig är det är en självklart påstående. Alla spel påverkas av sin setting. /.../ Jag inbillade mig att det här var en självklarhet. Precis som att det spelar roll vilket system vi använder. Men kanske har jag fel. Kanske är jag så fast i mitt sätt att spela att jag inte ser skogen ordentligt?
              Ja och nej. Jag skulle säga att det beror helt på vad som är mest framträdande. Är det systemet, är det settingen, är det spelstilen eller är det gruppens egna konventioner?

Jag har spelat i grupper där det inte har spelat någon roll vilket spel vi har spelat - det har ändå varit precis likadant. Konventionerna har dränkt allt annat. På samma sätt så går det att säga att (Rule) System doesn't matter. Jag träffade en spelgrupp i Australien som använt Rolemaster i 30 år "för att det funkar". Valet av regelsystem var inte så viktigt då han mest rullade lite tärningar då och då.

Visst, man kan använda en setting för att få en tankeinjektion. I This is Pulp så börjar man spelomgången genom att välja ett landområde (Afrika, Kina, Sydamerika) och det kommer att färga vad som dyker upp under spelets gång men karaktärerna och spelstilen är precis densamma. Påverkar settingen spelet? Näe, inte nämnvärt, annat än att det kan vara uråldriga inka-indianer man fightas mot istället för nomader och det skulle lika bra att spela i space opera-miljöer. Att i Chock spela i nutid kommer å andra sidan vara en definitivt annorlunda upplevelse med tanke på kommunikationsmöjligheterna. Då finns det nya sätt att handskar med problemen för spelarna.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rickard Visa inlägg
                Jag har spelat i grupper där det inte har spelat någon roll vilket spel vi har spelat - det har ändå varit precis likadant. Konventionerna har dränkt allt annat. På samma sätt så går det att säga att (Rule) System doesn't matter. Jag träffade en spelgrupp i Australien som använt Rolemaster i 30 år "för att det funkar". Valet av regelsystem var inte så viktigt då han mest rullade lite tärningar då och då.
                Fast systemet spelar ändå roll. En lätt regelstödd friform skiljer sig från att spela Western RAW. Det spelar roll vilka regler du väljer att tillämpa, vad av systemet du känner att du har behov av. Det handlar alltså inte om att du får en diametral upplevelse bara för att du säger att "nu ska vi spela Rolemaster". Du måste applicera mekanikerna också. Det är alltså inte "alla system är unika och påverkar spelat olika" som gäller utan "det system ni använder vid bordet påverkar spelet".

Visst, man kan använda en setting för att få en tankeinjektion. I This is Pulp så börjar man spelomgången genom att välja ett landområde (Afrika, Kina, Sydamerika) och det kommer att färga vad som dyker upp under spelets gång men karaktärerna och spelstilen är precis densamma. Påverkar settingen spelet? Näe, inte nämnvärt, annat än att det kan vara uråldriga inka-indianer man fightas mot istället för nomader och det skulle lika bra att spela i space opera-miljöer.
                Men om man hade förlagt This is Pulp i smurfarnas glömda landet, eller på månen? Eller 10 000 BC? Eller i Simpsons Springfield? Jag vågar gissa att det hade påverkat spelet en del. Sedan, återigen, så kan man välja att inte låta settingen spela roll. Den kan bara vara färg. En dilligens eller rymdskepp? Skitsamma, speed of plot! Ett snabbköp eller en köpman i Fjantasia? Skitsamma, allt finns på hyllorna! O.s.v. Men även då så påverkar settingen spelet, i det här fallet genom att underlätta en stämning och ett snabbt spel som inte handlar om culture gaming o.dyl.

Kommentera

Om jag måste välja skulle jag nog säga att setting har större påverkan på hur spelet blir än regelsystem. Båda spelar så klart roll men många mer generiska system funkar ok till de flesta sorters stilar. Mitt senaste personliga exempel är Oktoberlandet (som använder FATE) men som jag tror skulle kunna upplevas på likartat vis med exempelvis BRP, det är ändå settingen som styr.

Kommentera

Men om man hade förlagt This is Pulp i smurfarnas glömda landet, eller på månen? Eller 10 000 BC? Eller i Simpsons Springfield? Jag vågar gissa att det hade påverkat spelet en del. Sedan, återigen, så kan man välja att inte låta settingen spela roll. Den kan bara vara färg. En dilligens eller rymdskepp? Skitsamma, speed of plot! Ett snabbköp eller en köpman i Fjantasia? Skitsamma, allt finns på hyllorna! O.s.v. Men även då så påverkar settingen spelet, i det här fallet genom att underlätta en stämning och ett snabbt spel som inte handlar om culture gaming o.dyl.
                    Nej, settingen påverkar inte alls då spelstilen i This is Pulp är så hårt inhamrad in spelproceduren ("Skapa scen, skapa fara, överkom faran"). Det spelar ingen roll om faran är en jordskred, kraschande rymdskepp eller smurfar. Karaktärerna har samma "moves" oavsett setting och överkommer på samma sätt.

Fast systemet spelar ändå roll. En lätt regelstödd friform skiljer sig från att spela Western RAW.
                    Fast nu missförstod du mig. Jag kan exempelvis använda Wushu (beskriv och få 1T10 per mening) till att spela action, men jag skulle lika gärna kunna använda det för att spel ett detektivspel där jag slår för att leta efter ledtrådar. Jag håller med om att (Rule) System Does Matter om man byter regelsystem men om man använt Pendragon i 30 år till allting så är det för att regelmekaniken inte spelar någon roll i den gruppen.

Kommentera

Nej, settingen påverkar inte alls då spelstilen i This is Pulp är så hårt inhamrad in spelproceduren ("Skapa scen, skapa fara, överkom faran"). Det spelar ingen roll om faran är en jordskred, kraschande rymdskepp eller smurfar. Karaktärerna har samma "moves" oavsett setting och överkommer på samma sätt.
                      Nu har jag ingen koll på This is Pulp, men såsom du beskriver det så låter det mer som ett brädspel än ett rollspel i mina öron. Om settingen och de faror och lösningar som möjliggörs av den inte spelar någon roll för hur man spelar och ens upplevelse så är ju setting helt meningslöst och är det då verkligen ett rollspel?
                      Jämför upplevelsen av att som smurfar gömma sig för katter i svampar och ta sig över en klyfta genom att flyga på småfåglar med att grilla hyperjaguarer med lasergevär och att reparera teleporters för att ta sig förbi en isbarriär.

Settingsarna erbjuder olika lösningar och olika hot vilket gör spelstilen upplevelserna olika. Det är klart att allting kan abstraheras till generella hot och lösningar men det säger ju ingenting.

Kommentera

Systemmässigt ja, men absolut inte historiemässigt. Setting matters för mig handlar om historian och upplevelsen ändras.

Om jag skall tycka något så är det snarare att i vissa isolerande och fokuserade spel (t ex relationsdrama mellan vampyrer) gör settingen mindre relevant.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Ram Visa inlägg

Systemmässigt ja, men absolut inte historiemässigt. Setting matters för mig handlar om historian och upplevelsen ändras.

Om jag skall tycka något så är det snarare att i vissa isolerande och fokuserade spel (t ex relationsdrama mellan vampyrer) gör settingen mindre relevant.
                          This is Pulp är extremt fokuserat, precis som relationsdraman. Svart av kval, vit av lust är ett annat spel där setting inte spelar någon roll. Det sätter färg, men intrigerna är desamma.

Kommentera

Jag bidrar med en gammal tråd, som referens:

http://oldsite.rollspel.nu/forum/ubb.../498038/1.html

Hälsar

Christian

Kommentera

This is Pulp är extremt fokuserat, precis som relationsdraman. Svart av kval, vit av lust är ett annat spel där setting inte spelar någon roll. Det sätter färg, men intrigerna är desamma.
                              Vi får nog agree to disagree på detta. Jag tycker fortfarande du blandar system med setting så till vida att hur man löser problem historiemässigt i This is Pulp kommer att vara med hjälp av settingen. Jag håller med dig om Svart av kval dock.

Om setting inte skall ha betydelse så måste systemet isolera det som sker från världen på ett nära nog totalt sätt.
                              Last edited by Ram; 12 January 2018, 20.12.

Kommentera

Nej, settingen påverkar inte alls då spelstilen i This is Pulp är så hårt inhamrad in spelproceduren.
                                Ok, jag har inte läst/spelat This is Pulp så jag tänker inte säga emot. :)

...men om man använt Pendragon i 30 år till allting så är det för att regelmekaniken inte spelar någon roll i den gruppen.
                                Ja, naturligtvis. Men det känns som att du inte riktigt talar om samma sak här. Att "system does matter" betyder inte att system är en viktig ingrediens för den enskilda spelgruppen, utan att om du förändrar någon variabel så påverkar det slutresultatet.

Kommentera

Arbetar …
                                X