Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Scrivener som verktyg - har ni tips?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Moondoz, Idag, 13.19
7 responses
55 visningar
1 gillar
Skarpskytten  
Skapad av Pilzeman, Idag, 12.17
0 responses
39 visningar
1 gillar
Pilzeman  
Skapad av Äventyr, 12 January 2018, 23.31
8 responses
459 visningar
4 gillar
damogn
av damogn

Skapad av Tzeraph, 18 July 2018, 20.22
13 responses
221 visningar
0 gillar
RasmusL
av RasmusL

Skapad av krank, 16 July 2018, 10.45
13 responses
277 visningar
0 gillar
Bolongo
av Bolongo

Skapad av Khan, Igår, 13.22
18 responses
333 visningar
3 gillar
Khan
av Khan

Skapad av 16personalities, Igår, 19.57
2 responses
81 visningar
0 gillar
bobbo
av bobbo

Skapad av Henke, 16 July 2018, 20.34
41 responses
1.896 visningar
3 gillar
LordTengel  
Skapad av krank, 16 July 2018, 10.46
1 response
35 visningar
0 gillar
Feuflux
av Feuflux

Skapad av Arkynata, 17 July 2018, 16.39
1 response
86 visningar
1 gillar
Arkynata  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Scrivener som verktyg - har ni tips?

Hej! Det finns ett verktyg som heter Scrivener, en slags ordbehandlare. '

http://www.literatureandlatte.com

Jag har följt detta sedan version 1, eftersom jag gillar det sätt den ger mig en hierarki som är lätt att navigera. Jag vet också att flera andra forumiter använder det, och undrar om någon har några bra tips på hur man ska jobba bäst med Scrivener?

Sitter och sätter ihop min WFRP-kampanj nu. Ska lägga in en massa SLP och platser och sånt.

/Magnus

Kan inte påstå att jag nödvändigtvis sitter på tips hur man bäst jobbar med det. Jag tycker dock att det är ett grymt verktyg som är smidigt att arbeta med.

Jag lägger in all möjlig info – SLPs, platser, lore, äventyr, kartor, beskrivningar, hela rasket – i ett dokument. Innehållet delar jag in olika grundkategorier, som jag sedan gått djupare och djupare ned i hierarkin inom. Under spel slänger jag helt enkelt ett öga i dokumentet vid behov.

Ett bra grundtips tror jag är att "more is more" när det kommer till hierarkier – det är alltid smidigare att snabbt klicka fram till en väldöpt undersida än att leta igenom en lång text efter rätt info.

Bilaga
    Last edited by ceruleanfive; 02 January 2018, 14.08.

Kommentera

Jag körde det också sen ettan och hade ff.a. till jobbet. Jag gav dock upp scrivener för att använda emacs i orgmode med pandoc och git, så mitt egentliga tips är väl att lämna scrivener :). Men nu är det dels inte vad du frågar efter, dels finns tydligen en version 3 av scrivener som jag inte kört!

Mina tips (som du säkert redan gör):

* Samla alla dokument i 1 projekt, dvs. handouts och kartor och regler kan ligga under pdf-fliken.
      * Splitta vyn så att du har två fönster — ett med pdf:er och ett med äventyret/whatever.
      * Du kan lägga speldata för SLP i fotnoter eller kommentarer, så kan du se dem i ett sidofönster. Borde funka bra med WFRP.
      * Om Scrivener 3 låter dig köra kod direkt (som emacs kan i org-mode) kan du programmera en enkel tärningsgenerator och använda.
      * Du kan göra ett par olika exportprofiler för handouts — typ en med handstil, en med blackletter o.s.v.
      * Jag tycker att hierarki blir lite snårigt i ett större projekt, men man kan trasha äldre versioner av noder, för de försvinner inte utan kan återställas om man gör ett misstag.
      * Färgade stycken är antagligen en riktigt bra idé när man använder scrivener direkt vid spelbordet.
      * Koppla scrivener till någon form av molntjänst. Med det här upplägget blir projektfilen snabbt för stor för att backa upp via t.ex. gmail.
      * Du kan antagligen göra något smart med korkbrädan, t.ex. snabbt skaffa överblick över ett område, en del av kampanjen eller ett snårigt händelseförlopp som del 3 i The Enemy Within..
      * Kombinera Scrivener med Scapple, t.ex. för att göra en dungeon.

Hälsar

Christian

Kommentera

Jag använde också Scrivener tidigare, men jag tröttnade på att deras iOS-version aldrig blev klar. Nu kör jag Ulysses istället. Det är mer avskalat än Scrivener och är lite mer intuitivt upplagt, men funkar annars på samma sätt.

Kommentera

Jag skulle bara tack för tipset om version 3. Jag kunde inte låta bli att testa den, och den är verkligen smidig. Nu har jag svårt att bestämma mig om jag ska köra emacs eller Scrivener. Lyxproblem :).

Hälsar

Christian

Kommentera

Jag tänker skriva på i Scrivener och sen skapa en mall som jag lägger upp på min blogg, för de som vill skapa rollspel.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Magnus Seter Visa inlägg
              Jag tänker skriva på i Scrivener och sen skapa en mall som jag lägger upp på min blogg, för de som vill skapa rollspel.
              Har du en blogg?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Hans E Magnusson Visa inlägg

Har du en blogg?
                altdorfer.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Magnus Seter Visa inlägg

altdorfer.blogspot.com
                  Ah Jajust den ja. Älskade den, trodde den var död sedan länge. Skoj

Kommentera

Jag skulle beskriva bloggen som "levande död".

:-)

/M

Kommentera

Arbetar …
                    X