Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

benämningar på olika slags robotar

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Huggsnok, 16 April 2018, 17.27
3 responses
404 visningar
4 gillar
Swedish Chef  
Skapad av ManU77, Igår, 22.53
1 response
28 visningar
0 gillar
Swedish Chef  
Skapad av Swedish Chef, 11 October 2018, 14.38
77 responses
2.333 visningar
2 gillar
Basilides  
Skapad av God45, Igår, 16.18
13 responses
231 visningar
1 gillar
Basilides  
Skapad av Basilides, 09 October 2018, 18.35
6 responses
362 visningar
5 gillar
Basilides  
Skapad av jascon, 14 October 2018, 09.32
7 responses
426 visningar
1 gillar
jascon
av jascon

Skapad av Krille, Igår, 11.40
2 responses
150 visningar
4 gillar
Swedish Chef  
Skapad av anth, Igår, 12.03
1 response
94 visningar
2 gillar
God45
av God45

Skapad av .Per., 14 October 2018, 22.48
25 responses
406 visningar
0 gillar
Genesis
av Genesis

Skapad av jascon, Igår, 11.00
0 responses
111 visningar
2 gillar
jascon
av jascon

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• benämningar på olika slags robotar

I mitt retrorymdoperarollspel Solfläckar (tänk ett pulpigare och mindre episkt Star Wars) måste det naturligtvis finnas robotar av olika slag. Sådana som efterliknar allt från R2-D2 och C-3PO till Huey och Dewey (Silent Running), T1000 och Data. Vissa är alltså enkla, andra mer avancerade. Vissa är programmerbara, andra självständiga. Vissa är uppenbart maskiner, andra byggda för att efterlikna människor (eller andra levande varelser). Androider är förstås det etablerade namnet på den sistnämnda typen, men vad ska resten kallas (utöver robotar som samlingsbegrepp)?

Mekaniter
    Cyborger
    Automater
    Automaskiner
    Maskinomorfer, förkortat till "morfer"
    Mekaner

Brödrostar
    Rosthäckar
    Burkar
    Plåthjärnor

Kommentera

Mekaniter var inte så dumt. Påminner om mekanoider som jag vill minnas fanns i någon gammal Mutant-modul.

I Silent Running kallas de vandrande brödrostarna för drones = drönare. Funkar det i en retro-setting?

Och cyborger finns förstås i Solfläckar, de är ju en typiskt sci-fi trope.

Kommentera

Automaton
        Mecha/Mech
        Bot

Kommentera

Fånig fakta relaterad till ämnet, från Wikipedia: A droid is a fictional robot possessing some degree of artificial intelligence in the Star Wars science fiction franchise. Coined by special effects artist John Stears, the term is a clipped form of "android", a word originally reserved for robots designed to look and act like a human. The word "droid" has been a registered trademark of Lucasfilm Ltd since 1977.

Kommentera

Hubot
            Robot ( naturligtvis, men kanske förknippas mer med produktion idag)

Kommentera

Ordet droid är en kortform av "android".
              Massakreras "humanoid" på samma vis uppnås noid som passar bra med dum-robotars brist på identitet (no-id).

Kommentera

Jag ser robotar som ett samlingsbegreppet för alla slags tillverkade varelser. Dessa tänker jag kan delas in i två grupper; mekanoider som är synbart konstgjorda, och androider som är byggda för att se ut och bete sig som levande varelser. Robotar kan också vara mer eller mindre självständiga/medvetna. För de som strikt lyder sin programmering tycker jag att benämningen automatoner skulle kunna passa. Andra har helt enkelt artificiell intelligens. På så vis hoppas jag att jag lyckats undvika ord som känns alltför engelska eller moderna.

Kommentera

Arbetar …
                X