Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

WEG D6 systemet

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av luddwig, Igår, 20.37
1 response
30 visningar
0 gillar
God45
av God45

Skapad av Evokee, Igår, 16.47
12 responses
174 visningar
0 gillar
God45
av God45

Skapad av ripperdoc, Igår, 20.04
3 responses
41 visningar
1 gillar
ripperdoc  
Skapad av luddwig, 17 April 2018, 14.42
30 responses
501 visningar
0 gillar
Lightshy  
Skapad av wilper, 10 May 2017, 19.57
248 responses
8.850 visningar
10 gillar
luddwig
av luddwig

Skapad av Bifur, 18 April 2018, 10.55
16 responses
377 visningar
1 gillar
Bifur
av Bifur

Skapad av Mattis, Igår, 17.20
0 responses
40 visningar
0 gillar
Mattis
av Mattis

Skapad av Wasabi, 18 April 2018, 12.10
1 response
108 visningar
0 gillar
Wasabi
av Wasabi

Skapad av God45, Igår, 15.30
0 responses
81 visningar
6 gillar
God45
av God45

Skapad av Mekanurg, Igår, 12.02
1 response
112 visningar
6 gillar
obak
av obak

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• WEG D6 systemet

Funderar på att ta något existerande system till ett actionbaserat spel jag bygger på och då poppade D6 upp.
    Första frågan är om man behöver grundegenskaperna?

Hur väl fungerar D6? Var går det sönder och hur lagar man det?

Det är närmare tio år sedan jag spelade D6 senast men som jag minns det börjar det bli bökigt att slå och summera vid omkring sex-sju tärningar. Om du inte är alltför frikostig med erfarenhetspoängen tar det dock ett tag innan rollfigurerna når dit. Samtidigt är det antagligen lättare med ett pölsystem liknande det du hittar i Sci-Fi! om du spelar med folk som inte gillar huvudräkning.

Kommentera

Äsch! Lite huvudräkning har ingen dött av...

Kommentera

Ursprungligen skrivet av PAX Visa inlägg
        Det är enda svagheten. Har man inget problem med det så är det lugnt. Går även att välja detaljnivå ganska enkelt.

Grundegenskaperna behövs. Finns ingen anledning att ta bort.

Men kolla även FATE.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av PAX Visa inlägg
          Det är sant, men om alla spelare inte är duktiga på huvudräkning kan allt summerande och räknande av differenser dra ner tempot på spelet. Det är något jag själv insåg när min grupp bytte till Fantasy! OSG.

Och för att besvara den första frågan som jag missade tidigare: Grundegenskaperna behövs som grundchans för färdigheter rollfigurerna saknar, och i fallet med Strength för att motstå skada. Däremot kan du sannolikt ta bort någon grundegenskap, eller byta ut så att de passar din setting bättre.

Kommentera

När WEG gick i graven blev D6 systemet öppet och gratis. Här finns reglerna för nedladdning, en av versionern är D6 Adventure som borde passa dig

http://opend6.wikidot.com/

Kommentera

Tycker inte D6 är nån höjdare. Hade rekommenderat Genesys istället! Enda nackdelen är att tärningarna är custom & kostar lite.

Kommentera

Mer seriöst, en vanlig kritik är väl att det är tradigt med huvudräkning och att det är lite svårt att sätta lagom svårighetsgrader - utmaningar blir antingen triviala eller för svåra.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg
                  Mer seriöst, en vanlig kritik är väl att det är tradigt med huvudräkning och att det är lite svårt att sätta lagom svårighetsgrader - utmaningar blir antingen triviala eller för svåra.

Med Wild Die blir allt mycket roligare! Och man bör hålla sig till kompetensnivåerna i grundreglerna, och ignorera inflationen.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

Med Wild Die blir allt mycket roligare! Och man bör hålla sig till kompetensnivåerna i grundreglerna, och ignorera inflationen.
                    Betydligt roligare med Wild Die ja - då har man alltid en chans att lyckas. Tradigt som fan när man har noll chans..

Kommentera

Började själv fundera häromdagen lite på vad som skulle hända om man lade in EONs sätt att explodera tärningar i WEG D6. Nu har jag inte lyckats lista ut tillräckligt mycket av AnyDice för att kunna jämföra. Men jag tror det skulle hamna närmre första utgåvan, men ändå öppna upp för att det alltid finns någon chans.

Kommentera

Vi har redan ett D10-system där 10or slås om en gång. Det fungerar mycket bra. Dessutom är färdighetsskalan obegränsad. Så jag får väl kanske ta det i stället.

Min tanke om det klassiska D6 var att det möjligtvis passade rakt av när Star Wars påminner om motsvarande James Bond. Fartfyllt och mindre detaljism.

Kommentera

Om det är James Bond-liknande så om du inte redan har gjort det kan det vara värt att ta en titt på systemet från gamla Bond-rollspelet (eller klonen Classified http://www.drivethrurpg.com/product/128259/Classified )

Kommentera

Jag har många gånger funderat på att göra om d6-systemet till ett pölsystem på något sätt. För att liksom få bort det förplåtade räknandet. Jag hatar räkning. Även addition, om summorna blir tal över 10.

Tyvärr har jag inte riktigt hittat engagemanget...

För egen del brukar mitt knep i d6-system vara att försöka undvika att ge min rollperson hela tärningar. Jag menar, att gå från +2 till +1t6 är ju nästan garanterat ett nerköp; ettor slår man ju HELA TIDEN. Så jag samlar istället erf tills jag kan skaffa åtminstone +1t6+1... (om jag minns rätt om hur systemet funkar).

//Krank, som en gång slog 4 med 5t6 fyra gånger på ett enda spelmöte (tack vare wild dice).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
                              göra om d6-systemet till ett pölsystem på något sätt.
                              Om d6-systemet inte redan är ett pölsystem, vad är det då?

Kommentera

Arbetar …
                              X