Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Cyberrymden

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Cake, 06 October 2016, 10.07
112 responses
4.729 visningar
2 gillar
Järven
av Järven

Skapad av Nässe, Igår, 19.33
18 responses
254 visningar
1 gillar
Nässe
av Nässe

Skapad av wilper, 03 May 2017, 12.56
145 responses
3.858 visningar
11 gillar
wilper
av wilper

Skapad av Järven, Igår, 17.01
11 responses
190 visningar
0 gillar
Järven
av Järven

Skapad av Rymdhamster, 15 January 2018, 17.20
7 responses
162 visningar
2 gillar
Lightshy  
Skapad av Mekanurg, Idag, 14.17
1 response
75 visningar
6 gillar
Hans E Magnusson  
Skapad av God45, Idag, 06.41
10 responses
256 visningar
8 gillar
Vimes
av Vimes

Skapad av micke_p, Igår, 14.26
1 response
172 visningar
0 gillar
boblix
av boblix

Skapad av Necross, 14 January 2018, 09.26
117 responses
4.237 visningar
3 gillar
anth
av anth

Skapad av Äventyr, 16 January 2018, 21.32
3 responses
302 visningar
5 gillar
Dunderklumpen  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

"Lagring" känns mer nu-cyberpunk än 80tals-cyberpunk, dock. Är det nån som har nån tanke om hur man gör det mer i 80-tals-stil? Alltså utöver det där "hackern sitter o öppnar dörrar/stänger av larm/etc medans resten springer runt och skjuter" - som är en bra lösning på sitt sätt, helt klart, men inte riktigt säger nåt om estetiken eller hur utmaningarna funkar för hackern själv.

Kommentera

Det är kanske bara jag, men jag tycker absolut inte att hackern skall sitta på en annan plats än resten av gruppen. I en värld där kunskap är makt och hackers är awesome så tycker jag att man som kunskapsägare är förbaskat noga med att inte ha sina verkligt viktiga grejor tillgängliga på något nät. Det finns en dock port mitt inne i huset. Hackern måste tas in till den dock port:en och denne kan även docka in i system på vägen för att ta kontroll över övervakningsutrustning, automatiska vapensystem och plantera vilseledande information.

Åtminstone i vissa fall. Annars kanske stackarna har en extern accesspunkt och då sitter hackern på djonken och äger.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Ram Visa inlägg
        Det är kanske bara jag, men jag tycker absolut inte att hackern skall sitta på en annan plats än resten av gruppen. I en värld där kunskap är makt och hackers är awesome så tycker jag att man som kunskapsägare är förbaskat noga med att inte ha sina verkligt viktiga grejor tillgängliga på något nät. Det finns en dock port mitt inne i huset. Hackern måste tas in till den dock port:en och denne kan även docka in i system på vägen för att ta kontroll över övervakningsutrustning, automatiska vapensystem och plantera vilseledande information.

Åtminstone i vissa fall. Annars kanske stackarna har en extern accesspunkt och då sitter hackern på djonken och äger.

Precis. Så här är det även i Mutant 2089, i äventyret Cyberzonen. Men man kan ju tänka sig att en skicklig hacker kan ta sig igenom de små små vägar som ändå finns. Ett system skickar iväg en notis om att underhåll krävs eller nått och hackern slinker in!

Eller hacker heter det väl inte. Cybercowboy/ronin/oeratör/decker/spacer/cracker ska det va!

Kommentera

I Deus Ex: Human Revolution (tv-spel) så finns ett hackerspel som jag gillade.
          Säg att du vill öppna en låst dörr. För att kunna öppna dörren så är du först tvungen att hacka olika noder som leder fram till låsfunktionen. Du kan antingen välja en väg med tre noder som är medelsvåra att hacka (vilket kräver 3 lyckade slag) eller en väg med bara en nod som är jättesvår att hacka (kräver bara ett lyckat slag). Det är upp till dig att välja vilken väg du ska ta.
          Du kan ha med dig utrustning som t ex ger dig +10 på din chans att lyckas, ger dig en möjlighet att misslyckas utan att sätta igång larmet eller som gör att du kan klara en jättesvår nod automatiskt.
          Då kan man ju innan stöten försöka skaffa sig information om vilken typ av noder som finns i säkerhetssystemet och utrusta sig utefter det.
          Ska vi lägga alla våra pengar på en olaglig engångskod som knäcker en jättesvår nod eller ska vi satsa en mindre summa på en handdator som ger oss +10 på alla hackerslag och försöka ta oss an de medelsvåra noderna istället?

Du kan även välja att ta stickspår för att komma åt andra saker som inte är nödvändiga för dörren men som kan vara bra ändå (i spelet fick du oftast krediter eller extra XP). Det skulle till exempel kunna vara att du stör vakternas com-radio, kommer åt kameraövervakningen och kan se vad som finns på andra sidan dörren, avaktiverar larmet i 5 minuter så att ni kan skära er igenom dörren eller kommer åt en dörrkod som du kan använda längre fram.

Jag tycker det skulle vara ett kul minispel, även om det kanske kräver att SL i förväg har förberett en massa nodsystem.

Sen håller jag med många andra om att det känns ganska logiskt att ha en massa slutna nätverk i säkerhetssyfte, vilket gör det tvunget för hackern att följa med gruppen.

Kommentera

Airgapping är sjukt opraktiskt, mer så i cyberpunk, hade jag sagt. Det känns inte som en standardlösning, utan mest nåt för top of the line - militärens värsta grejer e.d.

https://en.wikipedia.org/wiki/Air_gap_(networking)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg
              Airgapping är sjukt opraktiskt, mer så i cyberpunk, hade jag sagt. Det känns inte som en standardlösning, utan mest nåt för top of the line - militärens värsta grejer e.d.

https://en.wikipedia.org/wiki/Air_gap_(networking)

Det är ju det.. Man KAN göra ett system i stort sett helt hackersäkert, men det gör ju samtidigt att användbarheten minskar drastiskt. Så får vanlig kontorsanvändning, så lär det ju vara vanliga WIFI-nät. Sedan har du ju externa system som är publika utåt som hemsidor, facebook-konton etc som går att komma åt varifrån som helst, men inte exponerar känslig data, sedan har du ju förhoppningsvis separata system för lås, ventilation och annan liknande maintenance-utrustning som har bättre skydd och oftast bara kan nås via specifika stationer eller med särskilda behörigheter.

Ser man på dagens utrustning så är det tyvärr ganska många saker som BORDE vara helt skyddade som INTE är det. Exempelvis: så har ju Ryssarna kört cyberkrig mot Ukraina innan och bland annat stängt av delar av elnätet mitt i vintern, jänkarna hade okrypterade videolänkar på några av sina militära drönare (så Iran kapade en sådan drönare och fick den att landa där de ville om jag minns rätt). Och då skall vi inte ens börja prata om alla konsumentprodukter som är uppkopplade mot nätet och har noll säkerhet, och i många fall kan man inte ens ändra inställningar för åtkomst.

edit: Men som andra påpekat så är ju skräckexempel på hur det kan gå fel så som det har varit i Shadowrun, då det var unika regler för just vr-världen. För cyberpunkkänsla så är VR + AR en väldigt viktig del. Likadant få information direkt inladdat i hjärnan. Textbaserade saker är då för vanliga plebejer.

/Ulfgeir
              Last edited by Ulfgeir; 27 December 2017, 23.22.

Kommentera

Arbetar …
              X