Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Borde jag/vi göra ett rollspelsfanzine med inriktning på kanske främst KSR?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Evokee, Igår, 16.47
13 responses
174 visningar
0 gillar
Cybot
av Cybot

Skapad av luddwig, Igår, 20.37
1 response
30 visningar
0 gillar
God45
av God45

Skapad av ripperdoc, Igår, 20.04
3 responses
41 visningar
1 gillar
ripperdoc  
Skapad av luddwig, 17 April 2018, 14.42
30 responses
501 visningar
0 gillar
Lightshy  
Skapad av wilper, 10 May 2017, 19.57
248 responses
8.850 visningar
10 gillar
luddwig
av luddwig

Skapad av Bifur, 18 April 2018, 10.55
16 responses
377 visningar
1 gillar
Bifur
av Bifur

Skapad av Mattis, Igår, 17.20
0 responses
40 visningar
0 gillar
Mattis
av Mattis

Skapad av Wasabi, 18 April 2018, 12.10
1 response
109 visningar
0 gillar
Wasabi
av Wasabi

Skapad av God45, Igår, 15.30
0 responses
81 visningar
6 gillar
God45
av God45

Skapad av Mekanurg, Igår, 12.02
1 response
113 visningar
6 gillar
obak
av obak

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Borde jag/vi göra ett rollspelsfanzine med inriktning på kanske främst KSR?

Om jag blundar riktigt hårt kan jag ibland för min inre syn se ett rollspelsfanzine kallat "Hydra".

Hydra handlar om KSR, OSR, recensioner av gamla och nya spel/äventyr/grejs, artiklar, äventyr, frivilliga regler, nanoapa-recensioner av saker som borde finnas, en brevspalt.

Hydra har en lite lägre lägstanivå, det är lätt att bidra, innehållet får spreta lite, låt läsaren sikta fram sina egna guldkorn.

Hydra har en stående post att varje nummer har en artikel om något som heter Hydra. Tex: Rymdskeppet Hydran, regler för hydror i DoD/S&S/whatever, dödmördarkulten Hydra, HydraKorp till CM77, osv.

Hydras första nummer numreras "Hydra #1 1989", det blir aldrig 1990 i Hydras värld, så länge vi orkar så ökar bara numret.
    23
    Öh, coolt, jag köper kanske ett nummer eller två av Hydra.
    15.38%
    6
    Awesome, jag köper alla nummer av Hydra oavsett!
    28.21%
    11
    Jag skriver/ritar gärna något till Hydra när jag sett några nummer komma ut..
    25.64%
    10
    Awesome, jag vill vara med i de allra första diskussionerna och diskutera hur vi löser det här.
    7.69%
    3
    Jag ser fram emot ett redigt flame war i insändarspalten, jag vill främst diskutera ...
    7.69%
    3
    Jag har kontakter med gamla fanzine-skribenter från 80-talet eller tidiga 90-talet.
    0.00%
    0
    Jag har inom kort något redo att bidra med.
    5.13%
    2
    Jag är intresserad av Hydra (1968-1989)
    7.69%
    3
    Jag är intresserad av Hydra2000 (1990-2000)
    0.00%
    0
    Jag är intresserad av Hydra+ (2001-Nu)
    2.56%
    1
    Last edited by wilper; 20 December 2017, 18.09. Anledning: Lade till alternativ Hydra, Hydra2000 och Hydra+.

Till tomten

I julklapp önskar jag mig massor med pengar så att jag kan säga upp mig från jobbet och skriva rollspelsgrejer på heltid.

Med vänliga hälsningar

luddwig

(Hydra låter coolt. Jag hinner inte bidra men jag applåderar initiativet och kan tänka mig att köpa.)

Kommentera

Pratar vi ett fysiskt fanzine på äkta papper eller ett virtuellt på låtsaspapper som läses på skärm?

Kommentera

Älskar namnet och har en artikel om olika sorters hyddor uttänkt redan! Make this happen! :D

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Björn Wärmedal Visa inlägg
          Pratar vi ett fysiskt fanzine på äkta papper eller ett virtuellt på låtsaspapper som läses på skärm?
          Ja.

Ja på båda.

Jag tror att många skulle nöja sig med en digital version, men jag vill inte göra en blog, jag vill göra en tidning. Så både PDF och en billigt tryckt version för de som gillar fysiska artefakter. Jag misstänker att någon sneak-variant i Lulus sortiment kan vara passande nivå.

Hydra är inte Fenix. Fenix är seriös, polerad och har genomgående hög kvalitet. Hydra är entusiastisk, spretig och fylld av spelglädje, bilden jag har i mitt huvud är möjligen någonting liknande Argus, fast i något modernare tappning.

Kommentera

Jag tycker det låter bra men tycker att upplägget (fanzine med lägre tröskel) hade varit intressant för de mer moderna svenska spelen med (MÅ0, Symbaroum, Coriolis, Eon, osv...) och inte bara för KSR-spel (vilka räknas dit i dagsläget?) Hade det blivit för stort och spretigt då?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Paal Visa inlägg
              Jag tycker det låter bra men tycker att upplägget (fanzine med lägre tröskel) hade varit intressant för de mer moderna svenska spelen med (MÅ0, Symbaroum, Coriolis, Eon, osv...) och inte bara för KSR-spel (vilka räknas dit i dagsläget?) Hade det blivit för stort och spretigt då?
              Får det inte plats i Hydra startar vi ett konkurrerande/kompletterande fansin kallat Hydro (vatten som återkommande tema) och satsar på NSR (nya svenska rollspel) istället för KSR.

Kommentera

okej, nu är det jag som inte hänger med: Vad är KSR?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg

Vilken sten har du sovit under??? Det är ju det nya svarta, new kid on the block; KLASSISKT SVENSKT ROLLSPEL.

Har ju liksom varit en grej i minst, typ, ca 2-3 dagar eller så? :)

Kommentera

Klassiskt Svenskt Rollspel, ju.
                    Last edited by Dante; 20 December 2017, 14.08.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg

Får det inte plats i Hydra startar vi ett konkurrerande/kompletterande fansin kallat Hydro (vatten som återkommande tema) och satsar på NSR (nya svenska rollspel) istället för KSR.
                      Fanzinet i mina drömmar är kanske en aning anakronistiskt, men andas ändå retro 1989.

Jag är inte emot något som har ett vidare spann. Men kanske inte i exakt samma tidning/nummer av tidningen? Eller att Hydra med retro just numreras som 1989, medan de som handlar om nya grejs får det aktuella året på omslaget.

Själv är jag inte ett dugg intresserad av de moderna grejjerna just nu (det kommer och går det där), blir det något redaktionsliknande med folk som faktiskt brinner för Coriolis/etc borde det funka att få till något samarbete. Hela infrastrukturen och arbetsmetoderna kan vara identiska, och jag anar att de som gör bidrag inte nödvändigtvis är lika kinkiga som jag.

Kommentera

https://docs.google.com/presentation...it?usp=sharing

Det pågår redan heta diskussioner om hurvida KSR endast skall omfatta BRP eller vara vidare i omfång. KSR är inte mer exakt än OSR i sin definition, ändå är OSR ett praktiskt begrepp, vi får se hur det blir med KSR.

Kommentera

alt. Kobold School Renaissance

C

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Fiktionslek Visa inlägg
                            alt. Kobold School Renaissance

C
                            <3

(Historisk fotnot: På den gamla onda tiden menade de tuffa rollspelarna som spelade engelskspråkiga spel som det mer mogna D&D att småkillarna som spelade DoD var "kobolder", störiga och små. Hence, Fiktionsleks utläsning är fantastiskt träffande. :-) )

Kommentera

Hehe jag hör själv till koboldgenerationen och uppfattade (kanske felaktigt?) koboldstämpeln som lite kärleksfull också!

c

Kommentera

Arbetar …
                              X