Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Eurocentrism, kulturell appropriering, whitewashing och white savior

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bifur, 09 November 2017, 21.50
163 responses
6.517 visningar
1 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av LJSLarsson, 14 November 2017, 13.48
13 responses
186 visningar
5 gillar
LJSLarsson  
Skapad av Max Raven, 13 October 2017, 12.44
5 responses
103 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Hans E Magnusson, Idag, 08.07
12 responses
185 visningar
0 gillar
Nässe
av Nässe
 
Skapad av PAX, Idag, 10.32
7 responses
83 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av Aesmondih, 10 October 2017, 16.05
2 responses
64 visningar
0 gillar
da_bohz
av da_bohz
 
Skapad av Khal, Idag, 07.56
2 responses
69 visningar
0 gillar
Khal
av Khal
 
Skapad av Pansarsvinet, 15 November 2017, 16.06
1 response
132 visningar
0 gillar
PowerNap  
Skapad av Henke, 11 November 2017, 18.49
6 responses
228 visningar
0 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av Björn Wärmedal, Igår, 20.44
3 responses
82 visningar
3 gillar
Ymir
av Ymir
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #16
    Jag förstår. Jag tänker mig att om man har sitt varför så blir det lättare att veta hur.

    Till exempel:

    (Disclamer: jag gissar om två forumiter/spelskapare här, är jag helt ute och flyger får ni säga ifrån) krank (More than Human, Rotsystem etc) har aktivistiska motiv i sitt skapande: han arbetar med representation genom att aktivt "kvotera" in personer utanför normen. Ymirs utgångspunkt uppfattar jag som något i stil med "världsbyggarrealistisk" snarare än politiskt aktivistisk: han vill bygga trovärdiga och djupa kulturer, och behöver undvika stereotyper av den anledningen. Jag tror det är svårt att uppnå kranks mål med Ymirs metod, och vise versa.
    Last edited by Vimes; 18 October 2017, 19.14.

    Kommentera


    • #17
      Jag tänker att det här hör hemma här: http://falsemachine.blogspot.se/2016...r-been_11.html

      Varför? Gör en ordentlig problem formulering och utgå från den faffa inte bara runt mållöst.
      Last edited by God45; 18 October 2017, 19.32.

      Kommentera


      • #18
        Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
        Jag tänker att det här hör hemma här: http://falsemachine.blogspot.se/2016...r-been_11.html
        Du får givetvis tycka att det är en korkad diskussion. Jag upplever själv i många fall att det har en stark tendens att gå till överdrift. Samtidigt tycker jag att det kan vara värt att fundera och att höra andras tankar kring ämnet.
        Last edited by ceruleanfive; 18 October 2017, 20.35.

        Kommentera


        • #19
          Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg

          Du får givetvis tycka att det är en korkad diskussion. Jag upplever själv i många fall att det har en stark tendens att gå till överdrift. Samtidigt tycker jag att det kan vara värt att fundera och att höra andras tankar kring.
          Jag säger absolut inte att det är en korkad diskussion. Min poäng är: "HA EN DEFINITION AV VAD DU INTE VILL GÖRA. GÖR DEN TYDLIG!". Du kan inte bara ha målet att undvika att vara "dålig".

          Kommentera


          • #20
            Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

            Jag säger absolut inte att det är en korkad diskussion. Min poäng är: "HA EN DEFINITION AV VAD DU INTE VILL GÖRA. GÖR DEN TYDLIG!". Du kan inte bara ha målet att undvika att vara "dålig".
            Tack för förtydligandet, ser nu att du har uppdaterat det tidigare inlägget med motsvarande.

            Du har helt klart en poäng i att jag kunde ha varit mer explicit när jag startade tråden, det låg lite väl mycket mellan raderna. Det jag huvudsakligen var ute efter var en diskussion kring eventuell problematik kring att skriva världsinslag som hämtar stora delar från kulturer som man inte är ens egen. Personligen delar jag många av de uppfattningar som har kommit upp här – att det inte bör vara några problem så länge det genomförs med respekt och smakfullhet.

            Vimes och dina poänger är också intressanta. Mitt syfte med världsbyggandet är mest att göra fräna världar. Och genom att reflektera kring sånt här tänker jag att man kan undvika onödiga och ofräscha fallgropar.




            Kommentera


            • #21
              Ursprungligen skrivet av Vimes Visa inlägg

              (Disclamer: jag gissar om två forumiter/spelskapare här, är jag helt ute och flyger får ni säga ifrån) krank (More than Human, Rotsystem etc) har aktivistiska motiv i sitt skapande: han arbetar med representation genom att aktivt "kvotera" in personer utanför normen.[...] Jag tror det är svårt att uppnå kranks mål med Ymirs metod, och vise versa.
              Jag är helt med på den beskrivningen av mitt rollspelsskapande. Och håller med om din slutsats. Ymir kan jag givetvis inte tala för.

              Kommentera


              • #22
                Jag tror f.ö att den vanligaste fällan är när man ska beskriva icke-mänskliga folk i en kultur där människan representerar majoritetskulturen.

                "Ska vi inte ha ett folk av resande? Typ vagnar, och sånt, som drar fram. Det är ju coolt! De kan kanske vara lite håriga, med nos. Råttmännskor kanske? Och de som bosatt sig i staden kan leva i kloakerna, som tjuvar och tiggare!"

                Det är väldigt lätt att halka in på vardagsrasism, och undermedvetet använda sig av våra förtryckta minoriteter. Så, hur beskriver man egentligen ett icke-mänskligt minoritetsfolk? Det är inte alls lätt!

                Kommentera


                • #23
                  Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                  Jag tror f.ö att den vanligaste fällan är när man ska beskriva icke-mänskliga folk i en kultur där människan representerar majoritetskulturen.

                  "Ska vi inte ha ett folk av resande? Typ vagnar, och sånt, som drar fram. Det är ju coolt! De kan kanske vara lite håriga, med nos. Råttmännskor kanske? Och de som bosatt sig i staden kan leva i kloakerna, som tjuvar och tiggare!"

                  Det är väldigt lätt att halka in på vardagsrasism, och undermedvetet använda sig av våra förtryckta minoriteter. Så, hur beskriver man egentligen ett icke-mänskligt minoritetsfolk? Det är inte alls lätt!
                  Verkligen. Det blir ju lätt en lockande idé, eftersom den både kan vara evokativ och lättillgänglig. Lite som Minimoni var inne på – fördelen med att låna existerande kulturer är att det blir enklare för folk att sätta sig in i världen. I det här exemplet blir det ju dock superproblematiskt, eftersom man lånar en nidbilder av existernade kulturer och förstärker dem ytterligare.

                  Jag är dock inte lika säker på att det skulle vara särskilt kopplat till icke-mänskliga folk. Även när man bygger en rent mänsklig värld kan samma fenomen uppstå.

                  Kommentera


                  • #24
                    Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
                    Jag är dock inte lika säker på att det skulle vara särskilt kopplat till icke-mänskliga folk. Även när man bygger en rent mänsklig värld kan samma fenomen uppstå.
                    Det kan det naturligtvis, men rastanken är ofta starkare när det gäller icke-mänskliga folk. De fyller ofta en nisch som tycks biologiskt betingad - elaka, tjuvaktiga, ädla, naturälskande, etc. Att sedan smeta på en befintlig minoritetskultur ovanpå det kan bli riktigt kletigt.

                    Kommentera


                    • #25
                      Jag har själv skapat eller snarare byggt vidare på en kultur som omnämns i ASOIAFRPG, greenbloods. De beskrivs som en del av Rhoynar-kulturen som kom till Dorne med Drottning Nymeria men vägrade att bli en del av det Dorniska/Westerosiska samhället. Istället så dyrkar de fortfarande sitt förlorade hemlands stora flod “Moder Rhoyne”, de beskrivs i vis omfattning så i alla fall jag får resande/Rom vibbar. Jag vet inte vilken benämning som är politiskt korrekt i vår värld så jag använder resande här då det nämnda folket i Westeros reser på flodbåtar.

                      I mitt Westeros så har jag byggt ut deras kultur och gjort dem till duktiga hantverkare och handelsmän som för varor mellan Westeros alla hörn. Det som håller ihop dem till ett folk är att de vid en speciell tidpunkt återvänder till floden Greenblood och byter kunskaper och färdigheter med varandra och förhandlar fram äktenskap osv. Ja jag vet att det inte är bra eller vidare modernt med arrangerade äktenskap men i en värld som Westeros så har mina greenblods mer att säga till om än gemene person när det gäller vem att ingå äktenskap med.

                      På detta sätt tycker jag personligen att jag lånat sidor av den Romska kulturen utan att överanvända stereotypiskt rasistiska och nedvärderande saker. Dock så vill jag påpeka att de inte är snällare eller elakare än någon annan i Westeros då världen när jag är SL troligen är mer grå än i serien och böckerna. Jag har också lagt in lite judiska element till deras religion men de är mer av estetisk art och för att kunna använda lite av min egen släkts bakgrund som en del av de redande Greenbloods.
                      Last edited by Minimoni; 19 October 2017, 11.11.

                      Kommentera


                      • #26
                        Ursprungligen skrivet av Vimes Visa inlägg
                        Jag förstår. Jag tänker mig att om man har sitt varför så blir det lättare att veta hur.

                        Till exempel:

                        (Disclamer: jag gissar om två forumiter/spelskapare här, är jag helt ute och flyger får ni säga ifrån) krank (More than Human, Rotsystem etc) har aktivistiska motiv i sitt skapande: han arbetar med representation genom att aktivt "kvotera" in personer utanför normen. Ymirs utgångspunkt uppfattar jag som något i stil med "världsbyggarrealistisk" snarare än politiskt aktivistisk: han vill bygga trovärdiga och djupa kulturer, och behöver undvika stereotyper av den anledningen. Jag tror det är svårt att uppnå kranks mål med Ymirs metod, och vise versa.
                        Jag håller med om de grundläggande perspektivskillnaderna, men det går faktiskt att blanda metoderna. Lite bör man alltid försöka kvotera för att inte falla ned i patriarkala eller eurocentriska tendenser utan att tänka sig för.

                        Till saken hör också att jag har lite olika perspektiv beroende på spel. I Eon är jag ganska extremt världsbyggarrealistisk, medan Neotech är basically 50/50% mix av världsbyggande och politisk aktivism. Eftersom Neotechs värld är globaliserad, postmodern och multikulti finns det ingen anledning att inte ha en stark representation av subalterna, och då kan vi som spelskapare gärna försöka sticka ut hakan och se till att Neotech verkligen blir inkluderande. Men det kommer inte vara inkluderande på Assei-nivå för det hade bara kännts krystat.

                        Om vi tar Eon, å andra sidan. I "Astara - Skymningens hemvist" skildrar jag en patriarkal och misogyn kultur som håller på att koka över av sin egen toxic masculinity. Att majoriteten av de beskrivna spelledarpersonerna måste vara män blev en rent kausal effekt av detta. Astaras mäktigaste kvinna blev också beskriven, det var ju helt naturligt, men för att kunna få med beskrivningar av fler kvinnor och hur de skaffar sig agens flyttade jag ned fokuset från det rent politiska, och beskrev ett par personer som mer är plothooks, lokala kändisar eller intressanta möten på gatan. En aktivistisk ambition i världsbyggandet ledde alltså till en perspektivförskjutning som förmodligen, at the end of the day, stärkte hela miljöskildringen. Skillnaden mellan mig och krank, som du tar upp, är inte att aktivism och kausalt världsbyggande i sig är oförenliga ambitioner, utan bara hur långt åt det ena spektrat man befinner sig. Ligger man långt åt det aktivistiska hållet skulle man väl aldrig ens skriva om en setting som var hyperpatriarkal till att börja med, liksom.
                        Last edited by Ymir; 19 October 2017, 12.36.

                        Kommentera


                        • #27
                          Intressanta och nyanserande poänger, Ymir!

                          Kommentera

                          Arbetar …
                          X