Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Ett nytt Ereb!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Förstefadern, Igår, 17.10
9 responses
252 visningar
4 gillar
Platon
av Platon
 
Skapad av Nässe, 17 October 2017, 20.36
5 responses
130 visningar
7 gillar
Nässe
av Nässe
 
Skapad av RasmusL, Idag, 13.34
9 responses
88 visningar
0 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av ceruleanfive, Igår, 17.01
26 responses
601 visningar
1 gillar
Vimes
av Vimes
 
Skapad av Minimoni, Idag, 13.31
4 responses
41 visningar
0 gillar
Minimoni  
Skapad av Veekta Grendel Bane, Idag, 02.33
1 response
99 visningar
1 gillar
Nirbulas  
Skapad av ragngand, Idag, 09.42
0 responses
33 visningar
0 gillar
ragngand  
Skapad av Lambendil, 05 September 2017, 12.18
35 responses
751 visningar
1 gillar
Lambendil  
Skapad av Feuflux, 05 September 2017, 21.29
16 responses
588 visningar
4 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Måns, 06 October 2017, 15.56
77 responses
2.336 visningar
3 gillar
Måns
av Måns
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #31
    Lite snyggare kartskiss. Börjar få allt på rätt plats.
    Bilaga

    https://www.dropbox.com/s/0i0mrizap7...mall2.jpg?dl=0

    Kommentera


    • #32
      Det slog mig just att den här inkarnationen av Ereb för första gången sätter drakar och demoner i centrum!

      Den 5:e konfluxen stundar, och det är bråda dagar. Gudarna försöker ivrigt tippa vågskålen i sin egen favör och försöker subtilt (i den mån det är möjligt) använda sina motvilliga hjälpredor drakarna till detta. Samtidigt har de giriga folken i Ereb lyft på illusionens slöja och åkallat demoner* i sin iver att kontrollera konfluxen.

      Drakar och demoner! Att det skulle vara så svårt! :)

      *Demoner i Granströmsk mening, alltså någon eller något som befinner sig i Ereb mot gudarnas vilja.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

        Ja, att stryka monoteismen (och eurocentrismen) är två väldigt viktiga steg för att få Ereb mer intressant och dynamiskt.

        En cool grej var att när jag kikade runt lite bland de sumeriska gudarna (som ju ligger till grund för Erebs panteon) så tänkte jag kolla om det fanns någon solgud som man kunde ersätta Etin med. Och det gjorde det. Utu, även kallad Shamash! Jag tyckte att det var passande att man bara kan byta ut Etin och Odo med Utu/Shamash och undrar om det är en slump? Utu/Odo? Iaf så passar det in väldigt väl.

        Så, Caddo, som är en av många statsstater i arkipelagen, sätter solguden Utu främst, medan Det heliga Kishatet menar att Shamash är solgudens sanna inkarnation, varför en lämplig shism har uppstått, där de båda feodala rikena Kardien och Zorakin tagit var sin sida i konflikten.

        Nu är det fortfarande polyteism vi talar om så det handlar inte om att direkt ersätta Etin. Men jag är lite för bakis för att skriva mer om det här nu.
        Shamash som ord tror jag även figurerar inom Hebreiska, men uttalas mer "Shemesh" och betyder något i likhet med "värme" eller "Sol" om jag inte missminner mig.

        Kommentera


        • #34
          Trovärdiga kulturer som dynamiskt påverkar varandra.
          Rimlig topografi, demografi etc (dvs dockskåpighet).
          Icke-eurocentrism.
          Annalkande kataklysm som olika krafter försöker kontrollera, där drakar och demoner spelar en central roll.

          Det låter som ni försöker skapa Eon.
          Last edited by Ymir; 10 October 2017, 23.44.

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen skrivet av Ymir Visa inlägg
            Trovärdiga kulturer som dynamiskt påverkar varandra.
            Rimlig topografi, demografi etc (dvs dockskåpighet).
            Icke-eurocentrism.
            Annalkande kataklysm som olika krafter försöker kontrollera, där drakar och demoner spelar en central roll.

            Det låter som ni försöker skapa Eon.
            Även om Eon och dess författare med rätta kan slå sig för bröstet så är deras inflytandet över det här projektet ringa :)

            Jag använder uteslutande material som redan finns så eventuella likheter kan mycket väl ha kommit från DoD till Eon... ;)

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen skrivet av olaberg Visa inlägg
              Men hur hanterar man rimligen kön och genus i denna version av Ereb?
              Jag har funderat lite mer på det här, och med tanke på den blossande Damarientråden är det nog något som måste defineras så att jag inte slentrianmässigt glider in i vad jag uppfattar som destruktiva partriarkala strukturer.

              Ereb är inte evolutionärt skapat. Det är en gudaskapelse. Inget finns inom Ereb som inte gudarna har avsett (ja, inte så mycket iaf). Gudarna skapade livet och döden. Liv uppstår när någon fruktbarhetsgud skriver in det levandes runa och därmed skapar, varför fortplantande i någon mening kan ses som en helig handling, eller åtminstone som en handling som blidkar gudarna, eftersom driften finns så bör den bejakas. Manligt eller kvinnligt hör inte hit.

              Det finns alltså ingen helig skrift eller religiöst påbud som säger något om att mannen står över kvinnan eller något liknande. Och när det gäller arv, som de pragamtiska erebierna nog anser viktigare än kön, så finns det där inte heller någon juridisk grund för att samhället ska vara patrilinjärt, utan det är sannolikt list, smutskastning och dåd som avgör vilken avkomma som tar över godset eller vad det nu kan vara. Det som kan finnas är så klart profetior, sanna eller falska, som ger en vägledning hur man bör döma i fallet. Men generellt skulle jag tippa på att den förstfödda ärver.

              Kvinnans roll är alltså traditionellt jämlik mannens. Det finns inga sysslor (bortsett från själva barnafödandet) som anses mer eller mindre manlig/kvinnlig. Den stora frågan är snarare om sysslan är i linje med vad skaparna avsett, eftersom det är vad som spelar roll, oavsett om man söker följa sitt öde, motverka det eller skapa sitt eget.

              Biologin, eller snarare evolutionen, funkar inte heller riktigt som på jorden, utan det är ett mycket snabbare förlopp. Möjligen är det så att ens kön inte är något absolut utan kan i vissa fall förändras under en livstid, givet att vissa kriterier uppfylls. Alltså ett slags naturligt könsbyte. Kanske är det tom så att erebiern anser att varje skapelse, likt Tiamats intighet, från början är utan kön. Inget kön ges några medfödda fördelar av religiösa eller juridiska skäl. Man vet helt enkelt inte vilket kön avkomman har, förutom vid en given tidpunkt.

              I en värld där gudar och magi finns ser jag ingen anledning till att samma patriarkala strukturer som uppstått på jorden skulle vara förhärskande.

              Däremot finns det demoner som försöker störa denna gudomliga ordning. Exempelvis har någon/något vid något tillfälle bjudit in demonen Lamashtu till Ereb. Lamashtu, de ofödda barnens slukare. Denna hädiska demon ses det på med avsmak och hennes följare jagas och nedgörs där de avslöjas.
              Last edited by Måns; 11 October 2017, 12.14.

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

                Även om Eon och dess författare med rätta kan slå sig för bröstet så är deras inflytandet över det här projektet ringa :)

                Jag använder uteslutande material som redan finns så eventuella likheter kan mycket väl ha kommit från DoD till Eon... ;)
                min poäng var mest, varför skapa ett spel som är så likt något som redan finns? Är inte den svenska fantasymarknaden redan tillräckligt bloatad? Gör vad du vill och brinner för, givetvis, men för min del, om jag skulle bygga om en fantasyvärld från grunden, då hade jag velat göra den på ett sätt så att den hade en tydlig och unik selling point bland Sveriges smått groteska mängd fantasyrollspel. Är den eonska dockskåpigheten verkligen rätt väg att gå med Ereb Altor?

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen skrivet av Ymir Visa inlägg
                  Är den eonska dockskåpigheten verkligen rätt väg att gå med Ereb Altor?
                  Absolut inte, men den finns där i bakgrunden som en kugge i världsbyggande, men inte som något framträdande i slutställandet (om det blir något sådant) av projektet. Sedan drivs jag inte här av någon som helst komersiell tanke. Om någon gillar det, fine, men jag bryr mig inte nämnvärt om det. :) Jag ägnar mig åt detta tills jag tröttnar, som en altorsk skapargud. Tillfällig förströelse i evighetens tomrum.

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

                    Absolut inte, men den finns där i bakgrunden som en kugge i världsbyggande, men inte som något framträdande i slutställandet (om det blir något sådant) av projektet. Sedan drivs jag inte här av någon som helst komersiell tanke. Om någon gillar det, fine, men jag bryr mig inte nämnvärt om det. :) Jag ägnar mig åt detta tills jag tröttnar, som en altorsk skapargud. Tillfällig förströelse i evighetens tomrum.
                    fair enough! jag hoppas det blir koolt! mycket bra tankar i tråden.

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

                      Absolut inte, men den finns där i bakgrunden som en kugge i världsbyggande, men inte som något framträdande i slutställandet (om det blir något sådant) av projektet. Sedan drivs jag inte här av någon som helst komersiell tanke. Om någon gillar det, fine, men jag bryr mig inte nämnvärt om det. :) Jag ägnar mig åt detta tills jag tröttnar, som en altorsk skapargud. Tillfällig förströelse i evighetens tomrum.
                      Det känns som det finns en helt annan potential för det lite skruvade, udda och fantastiska, om inte annat! Skitcoolt projekt, kör så det ryker, Måns! Jag ser fram emot innanhav som måste ha nån slags vatten-element-portal på botten då de töms av två samtidiga gigantiska vattenfall som skyfflar ut hejans många kubikmeter per sekund, och liknande magiskt underbara märkligheter!

                      Kommentera


                      • #41
                        Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                        Lite snyggare kartskiss. Börjar få allt på rätt plats.
                        Bilaga

                        https://www.dropbox.com/s/0i0mrizap7...mall2.jpg?dl=0
                        Fasen, går det inte att få lite större?

                        Kommentera


                        • #42
                          Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg

                          Det känns som det finns en helt annan potential för det lite skruvade, udda och fantastiska, om inte annat! Skitcoolt projekt, kör så det ryker, Måns! Jag ser fram emot innanhav som måste ha nån slags vatten-element-portal på botten då de töms av två samtidiga gigantiska vattenfall som skyfflar ut hejans många kubikmeter per sekund, och liknande magiskt underbara märkligheter!

                          Golwyndas sötvattenshav, som det slarvigt kallas, heter egentligen Apzu, fylls, pinsamt nog, på av en läcka från vattenvärlden Abyssos. Världens härskarinna, Abyzou, har enligt överenskommelse med skapargudarna försökt täppa igen läckan så gott det går, men misslyckats men gudarna verkar tycka att det är gott nog. De fjättrade varelser på Apzus botten som ständigt skyfflar dy för att förhindra katastrofala översvämningar tycks de flesta ha glömt bort...

                          Det hela är ju lite lustigt, eftersom Golwyndas sötvatten var själva grunden till de första högkulturerna, och allt beror på en spricka i skapelsen.

                          Så kan det gå! Kanske kommer någon framtida konflux täppa igen sprickan, med världsomvälvande torka som följd?

                          Kommentera


                          • #43
                            Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg

                            Fasen, går det inte att få lite större?

                            Ska försöka lösa det.

                            Kommentera


                            • #44
                              Ursprungligen skrivet av Ymir
                              Trovärdiga kulturer som dynamiskt påverkar varandra.
                              Rimlig topografi, demografi etc (dvs dockskåpighet).
                              Icke-eurocentrism.
                              Annalkande kataklysm som olika krafter försöker kontrollera, där drakar och demoner spelar en central roll.

                              Det låter som ni försöker skapa Eon.
                              Ursprungligen skrivet av Måns
                              Även om Eon och dess författare med rätta kan slå sig för bröstet så är deras inflytandet över det här projektet ringa :)

                              Jag använder uteslutande material som redan finns så eventuella likheter kan mycket väl ha kommit från DoD till Eon... ;)
                              Jag tror att skaparna av Eon lät Mundana utformas delvis som en reaktion på Erebs lapptäckesproblem. Det finns en del i tidiga Eons böcker och promomaterial som antyder att så är saken (se även Piruettlänken). http://www.piruett.se/2011/12/28/int...asy-som-helst/

                              Och gällande huruvida Måns Erebs Altor (MEA) är för likt Eons Mundana eller inte så tror jag att en stor skillnad är hur aktiva gudarna är. Även om epiken lurar bakom hörnet är Eon på det stora hela rätt så jordnära och dess gudar inte särskilt aktiva (tills motsatsen bevisas). Spela på detta så tror jag MEA blir bra!

                              Kommentera


                              • #45
                                Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg


                                Golwyndas sötvattenshav, som det slarvigt kallas, heter egentligen Apzu, fylls, pinsamt nog, på av en läcka från vattenvärlden Abyssos. Världens härskarinna, Abyzou, har enligt överenskommelse med skapargudarna försökt täppa igen läckan så gott det går, men misslyckats men gudarna verkar tycka att det är gott nog. De fjättrade varelser på Apzus botten som ständigt skyfflar dy för att förhindra katastrofala översvämningar tycks de flesta ha glömt bort...

                                Det hela är ju lite lustigt, eftersom Golwyndas sötvatten var själva grunden till de första högkulturerna, och allt beror på en spricka i skapelsen.

                                Så kan det gå! Kanske kommer någon framtida konflux täppa igen sprickan, med världsomvälvande torka som följd?
                                Man undrar lite hur Erebs framtid ser ut där. Kommer överskottsvattnet småningom att förvandla det till en vattenvärld? Eller finns det en läcka nånstans, till något annat plan?

                                Kommentera

                                Arbetar …
                                X