Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Ett nytt Ereb!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Måns, 06 October 2017, 15.56
71 responses
2.132 visningar
3 gillar
Gountor Elimbarke  
Skapad av Caligo, 16 October 2017, 13.47
3 responses
93 visningar
2 gillar
Caligo
av Caligo

Skapad av APM, 14 October 2017, 10.29
13 responses
290 visningar
0 gillar
Feuflux
av Feuflux

Skapad av Nässe, Igår, 20.36
3 responses
62 visningar
5 gillar
Rangertheman  
Skapad av Skarpskytten, 16 January 2017, 23.15
7 responses
266 visningar
4 gillar
Skarpskytten  
Skapad av Magnus Seter, 14 October 2017, 16.31
34 responses
1.168 visningar
1 gillar
Tant Ragnar  
Skapad av Förstefadern, Igår, 08.39
5 responses
206 visningar
7 gillar
Dunderklumpen  
Skapad av krank, 16 October 2017, 19.17
1 response
58 visningar
0 gillar
Khan
av Khan

Skapad av Järven, 12 October 2017, 12.49
8 responses
212 visningar
0 gillar
Förstefadern  
Skapad av Platon, 20 September 2017, 15.52
16 responses
552 visningar
1 gillar
Förstefadern  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Demonerna i Oktagonen har jag alltid tyckt vara en otappad källa.
    Gillar tanken hur det finns celler av dyrkare i olika form över hela värlskartan och att de på olika sätt formar historien utan att gemene man faktiskt vet att de finns eller att de beror på dem, tex Peststaden i Krilloan.
    Känns dock som att det kan komma ganska nära Warhammer Fantasy?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Lightshy Visa inlägg
      Demonerna i Oktagonen har jag alltid tyckt vara en otappad källa.
      Gillar tanken hur det finns celler av dyrkare i olika form över hela värlskartan och att de på olika sätt formar historien utan att gemene man faktiskt vet att de finns eller att de beror på dem, tex Peststaden i Krilloan.
      Känns dock som att det kan komma ganska nära Warhammer Fantasy?
      Jag är helt obekant med Oktagonen så antagligen kommer jag inte att spinna vidare på det i någon större utsträckning.

Kommentera

Läser och inser att det finns en hel del gammalt bra JG och TSR-material för 1ed och OD&D som passar in i denna setting. Den känns som jag skrev tidigare "homerisk". Med Mellanöstern och Nordafrika pre-Muhammed inslängd.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av olaberg Visa inlägg
          Läser och inser att det finns en hel del gammalt bra JG och TSR-material för 1ed och OD&D som passar in i denna setting. Den känns som jag skrev tidigare "homerisk". Med Mellanöstern och Nordafrika pre-Muhammed inslängd.
          Ja, det är inte helt fel. Ganska träffande faktiskt. Vilka OD&D tänker du på? Jag kan inte det alls?

Kommentera

Det stora jobbet, som jag ser som oerhört viktigt, är att ge varje region/kultursfär ett enhetligt och logiskt namnskick. Vilket kommer att innebära att jag tvingas döpa om städer o.dyl.

Först får jag lista ut den namnkultur som var rådande i den tidiga Golwyndiska högkulturen, Klavykiska kejsardömet, Efaro och Yndar. Dessa är de tidiga högkulturer som jag anser uppstod oberoende av varandra och som påverkat Ereb.

En viktig del är att tvätta bort Rom helt från Jorpagna. Jag vill absolut inte ha en karbonkopia av Romarriket att bygga vidare på!

Kommentera

Oktagonen består av ett släkte demonfurstar och halvgudar som tycks nära knutna till demonmånen Raukhra och Konfluxerna.
              Stjärnläran i Hynsolge är en dold kult av Demonen Onabys, en av de 8 demonerna. Som även är orsaken till varför Peststaden i Krilloan finns.
              3:e Konfluxen kontrollerades av Demonen Tupagon som även har ett finger med i 5:e Konfluxen genom Raugonerna
              Demonen Imaria härskar ju över dödsriket Mounturerna osv...

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

Ja, det är inte helt fel. Ganska träffande faktiskt. Vilka OD&D tänker du på? Jag kan inte det alls?
                De tidiga modulerna från Gygax och övriga gamlingar (GDQ-serien, Elementarondskans tempel) har troper som passar in i detta. Särskilt detta med små celler som dyrkar kaosmakter. Mycket sumeriskt, tropiskt, subtropiskt, öken och djungler.

Kommentera

Absolut! Felicien ska få bli av med sin grekiska färg och ersättas med fenicisk, syrisk och liknande. Ser gärna att de är i en expansiv fas med kolonier runt hela Kopparhavet.
                  Och lite Venedig, kanske? Särskilt Stato da Mar - Ragusa, Famagusta etc

En viktig del är att tvätta bort Rom helt från Jorpagna. Jag vill absolut inte ha en karbonkopia av Romarriket att bygga vidare på!
                  Tyvärr finns det väl inte så mycket kvar efter den tvätten ;) Inte för att det är någon egentlig nackdel att bygga om från scratch.

Kommentera

Det är bra att bygga kampanjer runt sjöfararnationer. Vatten förenar. Fenikierna är superintressanta som förlaga eftersom de bygger kolonier, handlar med spännande saker (metaller och kryddor - de är med och startar järnåldern i Europa) och i historisk tid hade koppling till kelter och kanske även skandinaver på 500-talet f Kr. De har ett panteon som förenar sumerisk och grekisk kultur, och knyter ihop de tre kulturer som ffa varit förlagor för rollspelsideer om underjordiska labyrintsystem: egypten, minoerna och syrierna.

Dessutom har de stadsstater och det är alltid intressant ur rollspelsperspektiv eftersom man snabbt kan resa mellan mininationer, vända faktioner mot varandra, osv.

Kommentera

Det är bra att bygga kampanjer runt sjöfararnationer. Vatten förenar. Fenikierna är superintressanta som förlaga eftersom de bygger kolonier, handlar med spännande saker (metaller och kryddor - de är med och startar järnåldern i Europa) och i historisk tid hade koppling till kelter och kanske även skandinaver på 500-talet f Kr. De har ett panteon som förenar sumerisk och grekisk kultur, och knyter ihop de tre kulturer som ffa varit förlagor för rollspelsideer om underjordiska labyrintsystem: egypten, minoerna och syrierna.

Dessutom har de stadsstater och det är alltid intressant ur rollspelsperspektiv eftersom man snabbt kan resa mellan mininationer, vända faktioner mot varandra, osv.

Kan inte annat än hålla med till 100% - medan grekerna slåss vid troja och med nöd och näppe lyckas bygga städer på andra sidan sitt lilla innanhav så är fenicierna redan på iberiens sydvästspets och grundlägger Cadiz, skapar alfabetet och de första sanna galärerna :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Peter Visa inlägg
                        Tyvärr finns det väl inte så mycket kvar efter den tvätten ;) Inte för att det är någon egentlig nackdel att bygga om från scratch.
                        Förvisso, men det finns lite att gå på. Vi vet att Jorpagna grundas av någon nargursk barbarklan (som slog tillbaka de krunska ockupanterna) så jag tänker anglosaxare i Bysans, typ.

Kommentera

Att hämta inspiration från Mesopotamien och östra Medelhavet är intressant om man vill utmana vithetsnorm som annars lätt blir rådande om man (som jag oftast gör) spelar rollspel inspirerat av nordgermanska kulturer. Men hur hanterar man rimligen kön och genus i denna version av Ereb?

Kommentera

Här är ett sidospår som förmodligen säkrast ignoreras...
                            Jag läste fel; där det stod de Sumeriska gudarna läste jag Numeriska - dvs de gudar som dyrkas numera.
                            Kulturen och tideräkningen är alltså Numerisk - tid och plats är Numer.

Kommentera

Att hämta inspiration från Mesopotamien och östra Medelhavet är intressant om man vill utmana vithetsnorm som annars lätt blir rådande om man (som jag oftast gör) spelar rollspel inspirerat av nordgermanska kulturer.
                              Grunden finns där redan. Gudarna i Ereb är till ganska stor del lånade från Mesopotamien, så även om rikena i själva Ereb är ganska influerade av europa så finns det som sagt en grund som man lätt kan falla tillbaka på. Samma gäller det nordafrikanska arvet, som egentligen borde vara ganska starkt. Men, nu skrevs Ereb Altor av ganska många olika författare och det är tydligt att många ville göra sin egen grej och därför blir varje region helt unik och nästan helt avskuren från den gemensamma tidiga historien. Vilket är synd, och orsaken till att jag bestämde mig för att jämka ihop de delar jag gillar.

Men hur hanterar man rimligen kön och genus i denna version av Ereb?
                              Helst öppensinnigt och inkluderande. Jag har inte hunnit så långt än, men jag tänker mig att bortsett från vissa dogmatiska regioner, som Heliga Kishatet och Kardien, så behöver det inte nödvändigtvis vara en issue. Kvinna som man. Jämlika inför gudarna.

Det här kommer inte att bli något omfattande projekt, så jag får helt enkelt se till att det lyser igenom. Något särskilt kapitel om genus är inte planerat.

Kommentera

Helst öppensinnigt och inkluderande. Jag har inte hunnit så långt än, men jag tänker mig att bortsett från vissa dogmatiska regioner, som Heliga Kishatet och Kardien, så behöver det inte nödvändigtvis vara en issue. Kvinna som man. Jämlika inför gudarna.
                                Då har jag en tanke: låt stadsstaterna vara olika med hänsyn taget till genus. Låt vissa vara arvfurstendömen med matrilinjärt bestämmande. Låt tusen blommor blomma. Låt äventyrarna resa mellan dessa olika.

Kommentera

Arbetar …
                                X