Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Psykologisk undersökning] Pöl eller singel?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Måns, 06 October 2017, 15.56
71 responses
2.132 visningar
3 gillar
Gountor Elimbarke  
Skapad av Caligo, 16 October 2017, 13.47
3 responses
93 visningar
2 gillar
Caligo
av Caligo

Skapad av APM, 14 October 2017, 10.29
13 responses
290 visningar
0 gillar
Feuflux
av Feuflux

Skapad av Nässe, Igår, 20.36
3 responses
62 visningar
5 gillar
Rangertheman  
Skapad av Skarpskytten, 16 January 2017, 23.15
7 responses
266 visningar
4 gillar
Skarpskytten  
Skapad av Magnus Seter, 14 October 2017, 16.31
34 responses
1.168 visningar
1 gillar
Tant Ragnar  
Skapad av Förstefadern, Igår, 08.39
5 responses
206 visningar
7 gillar
Dunderklumpen  
Skapad av krank, 16 October 2017, 19.17
1 response
58 visningar
0 gillar
Khan
av Khan

Skapad av Järven, 12 October 2017, 12.49
8 responses
212 visningar
0 gillar
Förstefadern  
Skapad av Platon, 20 September 2017, 15.52
16 responses
552 visningar
1 gillar
Förstefadern  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• [Psykologisk undersökning] Pöl eller singel?

Jag har funderat en del på det här med tärningspölar och singeltärningar. De har båda sina fördelar och nackdelar, vad gäller sannolikhetslära och hur snabbt man lär sig systemet och så vidare. Men efter att ha tittat lite i litteratur om brädspelsdesign funderar jag lite på vad som känns bäst. För egen del är det en rent psykologiskt häftigare känsla att få en större och större näve med tärningar jämfört med att ha en siffra på rollformuläret som ökar. Det känns fräckare att rent fysiskt känna att man blir bättre, jämfört med att slå samma tärning hela tiden.

Men eftersom jag vet att jag är lite annars i många fall tänkte jag utsätta forumet för en liten undersökning för att se hur representativ min känsla är. Rösta gärna, men svara också gärna på varför ni tycker som ni tycker. Det behöver inte vara något som helst avancerat, det är precis lika relevant att det är roligt att bygga tärningstorn som att förklara matematiska algoritmer för att jag ska få bra input.
    31
    Tärningspöl
    41.94%
    13
    Singeltärning
    58.06%
    18

Jag tycker också att det är fräckt med tärningspölar, men jag föredrar system med ett bestämt antal tärningar, eftersom de oftast är mer tydliga, och eftersom man slipper kraftinflationen som innebär att man plöstligt behöver en hink med tärningar och får sitta i tio minuter och sortera dem efter varje slag. (OBS! Uppenbar överdrift för att driva hem en poäng -- bör ej tas för bokstavlig sanning.)

Men jag tycker att det känns så ynkligt att slå EN tärning. Helst vill jag ha två så att de rasslar i handen.

Kommentera

Singel får det bli, av praktiska skäl. Enklare att förhålla sig till och snabbare. Pölar är ok men då ska det handla om 4-5 st. som mest vilket är ovanligt. Dessutom tenderar sådana spel att leda till specialtärningsorgier vilket kan vara tröttsamt och opraktiskt (för få tärningar av ett slag etc.).

Kommentera

Pölar har sina poänger men blir lätt för stora och jobbiga att hantera så jag lägger man röst på en tärning, alternativt ett begränsat antal.

Kommentera

Jag gillar pölar mest för att det känns så lätt vad man är bra på i spelet och vad man är mindre bra. Sedan har jag en kärlek för WoD och deras pölar specifikt, alltid d10 och väldigt enkelt att se hur många man ska slå och progression är väldigt tydligt. Kan dock bli drygt i väldigt höga nivåer men spelar man så hög nivå är det ju något man söker.

Alltid gillat känslan av att plocka en näve tärningar och känna att man är bra på saken man slår för. :D
          Gillar dock inte att ha massa olika sorters tärningar i pölar, blir aldeles för pilligt.

Kommentera

Gurgeh, Bifur, luddwig -> Vad skulle ni säga är smärtgränsen? När blir många tärningar för många tärningar? Tio? Femton?

Sockis -> Det är precis den där känslan jag vill åt. Jag gillar det taktila. Det är kul att pilla med tärningar, lite som det är kul att leka med pjäserna i brädspel.

Kommentera

3T6 är svårslaget.

Kommentera

Singeltärning alla dagar i veckan.
                Med undantag för fireball-damage.

När det gäller pölar går min personliga gräns vid 5 tärningar.

Kommentera

Jag blir tvungen att fuska lite... Jag röstade på singeltärning, men jag fördrar 2T8 som slumpkälla. Jag är inte så förtjust i dynamiska pölar på spelbordet, men jag gillar en åtminstone hyfsat normalfördelad slump som kan användas rakt av utan översättning.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg
                    Gurgeh, Bifur, luddwig -> Vad skulle ni säga är smärtgränsen? När blir många tärningar för många tärningar? Tio? Femton?
                    Jag vill nog helst inte slå fler än 5-6 stycken.

Kommentera

Desto fler desto bättre. Mythender, Exalted eller Scion där man kan ta två nävar fulla och kasta på bordet för visa dice pools är lätt bäst. Jag vill höra ljud som åska när de träffar bordet.

Kommentera

more is more

Kommentera

Jag är också i singel-tärnings-lägret men med det sagt så tycker jag om tärningspölar också men gärna dynamiska i sin storlek men maximalt 6 till antalet. Att tjoffa iväg tio-tjugo tärningar över bordet och sedan leta resultat i fem minuter (och försvunna tärningar i fem till) blir för jobbigt för mig. Jag vill ha rätt snabba men många slag. :)

Vid dådslag (mot egenskap eller färdighet) är det viktigare med snabba slag än vid skadeslag. I det senare fallet tycker jag bättre om pölar.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg
                            Gurgeh, Bifur, luddwig; Vad skulle ni säga är smärtgränsen? När blir många tärningar för många tärningar? Tio? Femton?
                            3-7 tärningar tycker jag är en lagom pöl. Jag skissar på ett eget pölsystem med max 10 tärningar så uppenbarligen kan jag sträcka mig dit. Över 10 blir bara rörigt och de enskilda tärningarna börjar liksom kännas betydelselösa.
                            Last edited by luddwig; 27 September 2017, 18.09.

Kommentera

Pöl, utan tvekan.
                              Är det inte samma sannolikhet för alla utfall så blir det inte singeltärning..

Kommentera

Arbetar …
                              X