Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Rotsystem] Fundering kring struktur i nedskrivet äventyr

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Veekta Grendel Bane, Idag, 02.33
0 responses
5 visningar
0 gillar
Veekta Grendel Bane  
Skapad av Förstefadern, Igår, 17.10
5 responses
116 visningar
4 gillar
Järven
av Järven
 
Skapad av Feuflux, 05 September 2017, 21.29
16 responses
555 visningar
4 gillar
Rymdhamster  
Skapad av ceruleanfive, Igår, 17.01
20 responses
319 visningar
1 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Måns, 06 October 2017, 15.56
77 responses
2.297 visningar
3 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av Rangertheman, Igår, 17.46
0 responses
39 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av APM, 14 October 2017, 10.29
18 responses
411 visningar
0 gillar
APM
av APM
 
Skapad av Magnus Seter, 14 October 2017, 16.31
37 responses
1.349 visningar
1 gillar
Tant Ragnar  
Skapad av Brynjard, 30 September 2017, 08.40
20 responses
493 visningar
5 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av Eagi, 06 July 2017, 15.18
26 responses
1.188 visningar
5 gillar
Eagi
av Eagi
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • [Rotsystem] Fundering kring struktur i nedskrivet äventyr

    Jag sitter och skriver på det första äventyret till Rotsystems första kampanjbok. Äventyret heter just nu "Vad döljer du för mig" och är mer komplext än de äventyr jag brukar designa.

    En mycket kort sammanfattning:

    Spoiler: 

    Pelopia och Nerina Millenkamp är systrar som båda sitter i styrelsen för företaget Nakatomi. Deras förhållande är direkt fientligt. Pelopia är den som just nu är företagets högsta chef. Skulle hon dö så går posten till Nerina.

    Pelopia har hittat tech som låter henne ladda upp sig till en dator och ladda ner sig i en robotkropp istället. Pelopia har manövrerat in en uppdaterad, fungerande kopia av sig under ett annat alias, Johara Öberg (Pelopia II), i styrelsen. Denna kopia uppdateras också ett par gånger per dag. Under Pelopias experiment skapades också en kopia som rymde - Pelopia III.

    Rollpersonerna anlitas, via mellanhand, av Pelopia och av Pelopia III för att mörda Pelopia. Pelopia vill att mordet ska skyllas på Nerina, så att hennes nya och förbättrade kopia Johara kan ta posten som högsta chef istället. Pelopia III bryr sig inte om vem som får skulden, men vill mest hämnas på sin skapare och sabotera hennes företag. I kontraktet med Pelopia ingår också att de kommer att anlitas av Nakatomi för att själva utreda mordet de utförde. Det är på så vis de ges ordentlig möjlighet att plantera bevis mot Nerina.

    Samtidigt har Nerina faktiskt anlitat en egen lönnmördare för att mörda Pelopia. Hon vill däremot att mordet ska skyllas på den helt annan styrelsemedlem, som inte gillar familjen Millenkamp.

    Om Johara får posten så kommer nästa steg i Pelopia IIIs plan - hon anlitar RP igen, denna gång för att lönnmörda Johara.


    Så, "en jävla röra" kanske man kan kalla det.

    Men, det som är relevant just nu är att äventyret i princip är klart, eller det har åtminstone blivit ett färdigt stolpmanus / punktlista.

    Nu funderar jag på hur och när information om platser och personer ska sorteras.

    Just nu ser det ut ungefär såhär:
    • Översikt
    • Personer
    • Del 1 (de första kontrakten)
      • Undersökningar
      • Platser som kan bli relevanta i del 1
    • Del 2 (utredningen, det andra kontraktet)
      • Undersökningar
      • Platser som tillkommer
    Jag har dock börjat få lite kalla fötter om den strukturen. Kunde man inte samla alla platser, på samma sätt som man samlar personerna? Det blir ju en del bläddrande, men å andra sidan kan ju vissa platser vara relevanta för både del 1 och del 2.
    • Var i ett äventyr föredrar du att läsa om inblandade personer? En del spel tenderar, har jag märkt, att lägga dem i slutet så att man blir förvirrad när de nämns i texten...
    • Vill du ha en linjär presentation, dvs platser beskrivna där de dyker upp i äventyret, eller vill du ha en kategoriserad presentation, där alla platsbeskrivningar ligger på samma ställe?

  • #2
    Jag funderar alltså på något i stil med det här:
    • Översikt
    • Personer
    • Del 1
      • Undersökningar
    • Del 2
      • Undersökningar
    • Platser
    Dvs. SL kan å ena sidan läsa de centrala bitarna av del 1 och 2 snabbt och med god översikt, men måste sedan bläddra och hålla på för att hitta platserna. Men vet då att alla platser finns på samma ställe.

    Kommentera


    • #3
      Vad är undersökningar och hur skiljer det sig från personer och platser?

      Jag skulle föredra personer, platser, grafisk sammanställning som visar hur ledtrådarna hänger ihop.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
        Jag funderar alltså på något i stil med det här:
        • Översikt
        • Personer
        • Del 1
          • Undersökningar
        • Del 2
          • Undersökningar
        • Platser
        Dvs. SL kan å ena sidan läsa de centrala bitarna av del 1 och 2 snabbt och med god översikt, men måste sedan bläddra och hålla på för att hitta platserna. Men vet då att alla platser finns på samma ställe.
        Det här låter väldigt vettigt. Ska man ha en personbeskrivning bläddrar man bakåt. En platsbeskrivning finns alltid i slutet. Det låter som ett bra sätt att minimera bläddrandet.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av Tre solar Visa inlägg
          Vad är undersökningar och hur skiljer det sig från personer och platser?

          Jag skulle föredra personer, platser, grafisk sammanställning som visar hur ledtrådarna hänger ihop.

          "Undersökningar" är just nu saker som företagets successionsordning, men i dagsläget också, ser jag nu, sådan information om personerna som är relevanta i respektive del (i del 1 har jag skrivit med mordoffrets vanor, i del 2 om mordoffrets kropp).

          Med andra ord skulle jag absolut kunna bena upp den informationen och beskriva den under respektive person/plats också. Det skulle göra att det blev ännu mindre ihopklumpning av informationen utifrån "när den behövs" och mer utifrån "vad den hör ihop med". Hmmm... Man skulle ju ändå kunna typ nämna respektive person/plats/ledtråd under respektive äventyrsdel, och sedan bara ha mer detaljerad information under de större "Platser"/"Personer"-rubrikerna... För att på så vis göra det möjligt att skaffa både överblick och detaljer...

          Kommentera


          • #6
            (Ifall någon är intresserad av att kolla in 9 sidor nästan färdig punktlista... så finns den här).

            Kommentera


            • #7
              Hmmm, kommer man ha anledning att börja fundera typ "Hur var det nu med Bob Bobsson.." en bit in i spelandet.. och så kommer man inte ihåg i vilken undersökning han dök upp? Det kan man ju iofs lätt lösa med ett personregister (eller bara ett register).

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg
                Hmmm, kommer man ha anledning att börja fundera typ "Hur var det nu med Bob Bobsson.." en bit in i spelandet.. och så kommer man inte ihåg i vilken undersökning han dök upp? Det kan man ju iofs lätt lösa med ett personregister (eller bara ett register).
                Hm... Personregister eller iaf kort sammanfattning av vilka personer som är med i varje del, och under varje person en kort beskrivning av deras roll i röran?

                Var och när folk dyker upp är ju i det här fallet delvis beroende på spelarna...

                Kommentera


                • #9
                  Jag kanske är otillbörligt dum men jag förstår inte varför

                  Spoiler: 
                  Pelopia vill låta mörda sig själv.

                  Jag greppar inte Pelopia III:s motiv heller.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av Vimes Visa inlägg
                    Jag kanske är otillbörligt dum men jag förstår inte varför
                    Spoiler: 

                    Pelopia vill ladda upp sig; den gamla kroppen har - vilket jag nu ser att jag glömt skriva något om - en degenerativ sjukdom. Hon var redan tidigare äcklad av köttet och ville bort från det, men nu fick hon extra motivation. Pelopia II uppdateras kontinuerligt, och Pelopia själv ser det som att II är den "riktiga" Pelopia nu.

                    Så tanken är att utnyttja det faktum att den gamla kassa köttkroppen ändå måste kasseras förr eller senare till att sätta dit sin syster och installera sin nya kopia, fri från familjeband, i företaget.

                    Pelopia III upplever ju också sig själv som "den riktiga Pelopia", även om hon rent intellektuellt förstår att hon "bara" är "en kopia". Hon tycker inte om att ha kasserats som "ickeperfekt kopia" (det var därför hon flydde; hon var på väg att raderas) och vill nu hämnas på sitt original.


                    Typ så, tänkte jag.

                    Kommentera


                    • #11
                      Alright! Då mejkar det sense för mig.

                      Spoiler: 
                      Är tanken att rollpersonerna ska gräva fram vem uppdragsgivaren är? I så fall bör kanske ledtrådar till det här planteras på något vis. Känns som det vore skön pay-off för spelarna att lyckas knyta ihop trådarna så att de förstår motivet också.

                      (Jag tycker det här verkar helspexigt. Säg till när du vill ha kommentarer på texten.)

                      Kommentera


                      • #12
                        Spoiler: 


                        Är tanken att rollpersonerna ska gräva fram vem uppdragsgivaren är? I så fall bör kanske ledtrådar till det här planteras på något vis. Känns som det vore skön pay-off för spelarna att lyckas knyta ihop trådarna så att de förstår motivet också.
                        ---
                        Tanken är att det ska kunna gå lite either way. Äventyret funkar utmärkt om rollpersonerna bara plöjer på, gör uppdraget, fejkar en undersökning, planterar bevis, får sin belöning - men om de vill så kan de gräva lite - skugga mellanhanden Hertz, hitta sätt att gräva i Nakatomis bokföring - och hitta saker.

                        Det är en av de saker jag funderar mest på just nu, just hur jag ska kunna plantera liiite fler ledtrådar som avslöjar hela grejen med Pelopia I-III och vem som är (en av) deras uppdragsgivare från början...

                        (De får ju från början TVÅ kontrakt på att döda samma person - ett från P1 och ett från P3, båda via Hertz).

                        Det finns ett "ledtrådsnät" för ifall rollpersonerna undersöker lönnmördaren Nerina skickade, men i dagsläget inget lika utbyggt för att spåra de egna kontrakten.

                        ---
                        (Jag tycker det här verkar helspexigt. Säg till när du vill ha kommentarer på texten.)
                        ---

                        Tackar! Ja, jag är rätt nöjd med röran. Den är ett experiment från min sida, med lite mer öppen äventyrsstruktur men ändå mycket förberett i form av platser/personer och så.

                        Just nu ska jag bara få ihop det sista i punktlistan, sedan börjar det bli dags att försöka göra riktig text av det. Eventuellt ska jag kolla igenom lite kring de andra äventyren i kampanjboken först också, dubbelkolla så deras punktlistor är klara.

                        Kommentera


                        • #13
                          Spoiler: 
                          Jag tänker att det finns många intressanta trådar att bygga vidare på (kanske för spelledaren och inte nödvändigtvis för dig som konstruktör), bland annat att offret faktiskt är medvetet om att mordet ska ske och även önskar det. Det kan, beroende på tillvägagångssätt, vara en väldigt viktig faktor. Som SL tror jag att jag skulle ha svårt att låta bli att lägga in att Pelopia ångrar sig precis i slutet...


                          Jag har uppenbarligen inte så mycket att komma med gällande strukturen. Men jag tror att en genomarbetad relationskarta vore ett bra hjälpmedel i den här produkten.

                          Kommentera


                          • #14
                            Ursprungligen skrivet av Vimes Visa inlägg
                            Jag har uppenbarligen inte så mycket att komma med gällande strukturen. Men jag tror att en genomarbetad relationskarta vore ett bra hjälpmedel i den här produkten.
                            Ett första försök; blev lite rörigt. Kanske ska göra en ny version med enbart människor och deras relationer.


                            SPOILER!

                            Jag fick inte lägga in bilden i spoilertaggar =(

                            Bilaga

                            EDIT: Korrigerat schema.
                            Last edited by krank; 09 September 2017, 23.05. Anledning: Korrigerade schemat

                            Kommentera


                            • #15
                              Skiss på mer personcentrerat (bort med kontrakt och organisationer):

                              Bilaga

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X