Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Någon som vill utvärdera lite världsbygge?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av krank, Idag, 19.21
1 response
10 visningar
0 gillar
Voldstagg13  
Skapad av wilper, 10 May 2017, 19.57
142 responses
5.522 visningar
10 gillar
wilper
av wilper

Skapad av Vimes, Idag, 19.31
2 responses
29 visningar
3 gillar
Nässe
av Nässe

Skapad av APM, Igår, 20.50
20 responses
349 visningar
0 gillar
Zappelina  
Skapad av Dante, Idag, 12.53
8 responses
125 visningar
7 gillar
Rymdhamster  
Skapad av wilper, 03 May 2017, 12.56
119 responses
3.227 visningar
11 gillar
zonk
av zonk

Skapad av RedMoon, 13 August 2017, 07.47
46 responses
1.416 visningar
10 gillar
RedMoon
av RedMoon

Skapad av krank, Idag, 06.47
1 response
33 visningar
0 gillar
Bolongo
av Bolongo

Skapad av Khan, Igår, 18.35
1 response
101 visningar
1 gillar
Måns
av Måns

Skapad av krank, Idag, 06.47
0 responses
7 visningar
0 gillar
krank
av krank

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Någon som vill utvärdera lite världsbygge?

Jaha, det var ju inte igår. Nåja, så här är det: jag har begått lite skrivande och fått ihop någon sorts fantasymiljö. Nu efterfrågar jag vänliga själar som kan ta sig en titt på dokument och kommentera kring vad de egentligen tror om den här världen. Vilket intryck ger den? Går det att begripa texten? Borde något läggas till eller tas bort? Vilka associationer och kopplingar till vår verklighet kan dras?

Det rör sig om inalles tjugosex A5-sidor, men jag har kladdat några gubbar här och var. Det ser ut som stryk, så det behövs inga vidare kommentarer på den fronten, det löser jag senare. Däremot hade det kanske varit bra med förslag på saker som inte är illustrerade, men som borde bli det för att man ska begripa sig på hur de ser ut.

I vart fall, texten hittar ni i länken. Hoppas det är trevlig läsning!

Eller nähä, går det inte att bifoga delningslänkar till Google Drive? Då får det väl helt enkelt bli en länk att klistra in på egen hand.

https://drive.google.com/file/d/0B1v...ew?usp=sharing

Kommentera

Okej, jag har läst texten. Texten är välskriven, men jag har lite svårt att få någon känsla för hur världen fungerar. Det känns lite vagt asiatiskt, men jag hittar inte riktigt de stora dragen bland alla detaljer.

En karta hade hjälpt mig att hänga med lite bättre bland alla länder och städer.

En kort introduktion som fångar det viktigaste/coolaste/mest kittlande med världen hade hjälpt mig att förstå den lite bättre.

Kommentera

Karta!

https://drive.google.com/file/d/0B1v...ew?usp=sharing

Kommentera

"Vagt asiatiskt" är det många som antagit. Delvis, men långt ifrån allt. Den främsta inspirationen ligger dock annorstädes. Någon som kan gissa?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Svarte Faraonen Visa inlägg
            "Vagt asiatiskt" är det många som antagit. Delvis, men långt ifrån allt. Den främsta inspirationen ligger dock annorstädes. Någon som kan gissa?
            Amerika (men utan/innan européer). Men jag har för dålig koll på de ursprungliga amerikanska kulturerna för att kunna placera det närmare.

Likt Tant Ragnar saknar jag något som riktigt hugger tag i intresset.

Kommentera

Jepp, det är definitivt någonstans i Nordamerika. Framför allt Tlingit, Haida, och Tsimshian, men avsevärt mer kosmopolitiskt än dessa kulturer var.

Ja, möjligen hade det varit vettigt med någon form av introduktion som ger en tydlig krok in i det hela.

Kommentera

Jag funderar på vad som är vettiga krokar. Delvis är väl detta ett projekt för folk som lockas av udda spelvärldar som inte påminner om Europa, vilket är sin egen grej. Däremot tror jag att det kan vara värt att trycka lite hårdare på vissa saker: att majoriteten av alla länder befinner sig i någon form av förändring eller kris och att det finns en konstig andevärld som försöker bryta sig fram. Den här texten lägger rätt mycket fokus på den nyktra, antropologiska sidan av saker och ting, vilket blir en naturlig konsekvens av att framställa en kultur som är obekant för de flesta potentiella läsare. Det jag borde göra är nog att väga upp med lika delar weird och färgstarkt. Fler konstiga monster, folk i bisarra masker, etc.

Kommentera

Jag skrev en avsevärt kortare beskrivning av världen. Jag tänker mig att den kan göra sig bra i början av spelet, medan texten ovan kanske snarare hör hemma i en senare del, där den inte tjänar att vara första introduktion, utan snarare en sektion för den som vill förkovra sig.

https://docs.google.com/document/d/1...it?usp=sharing

Kommentera

Jag funderar på vad som är vettiga krokar. Delvis är väl detta ett projekt för folk som lockas av udda spelvärldar som inte påminner om Europa, vilket är sin egen grej.
                    Känns gjutet med krokar som trycker på just detta. Saker som lyfter fram vad som gör livet annorlunda, unikt, osv. Annorlunda livsstilar, samhällen osv. Sen gärna med lite weird / crazy / färgstarkt.

Däremot tror jag att det kan vara värt att trycka lite hårdare på vissa saker: att majoriteten av alla länder befinner sig i någon form av förändring eller kris och att det finns en konstig andevärld som försöker bryta sig fram.
                    Andevärlden känns gjuten att kroka på. Förändring kan nog vara svårare att jobba med. Anledningen till att många fantasyvärldar inte har så mkt förändring är väl inte pga nån historisk förebild (för i dessa är det ofta väldigt mkt förändring, såväl genom krig, kungliga intriger osv som "civilt"). Det är bara tungrott för SL och för de som skriver världen att gestalta detta.

En som är mästare på intressanta, udda krokar samtidigt som han oftast är kortfattad är ju Goblin Punch, läs några av hans top posts för inspiration: http://goblinpunch.blogspot.se/ sen är det förvisso ofta väldigt tillskruvat!

Kommentera

världsbeskrivningen handlar alltför mycket om hur vanligt allting är. Det är tempererat klimat, man äter ris och majs, för längesen var det stenålder men nu finns det teknologi, det finns tigrar och björnar.

Som läsare får man väldigt lite att gå på när man ska föreställa sig världen: det saknas markörer som visar varför det här är Nordamerika och inte Asien eller för den delen Kolmården. Om du hade redwood-träd, canyons och kaktusar, skulle du ha lättare att placera oss där du vill.

Klan-strukturen och de olika familjeformationerna har jag svårt att tro på, så där kanske du behöver lägga mer krut. Risken är ju annars att det känns som en satirisk reseskildring: välkommen till uppånervända världen där män bor hos sina systrar men allt annat är som här.

Alla kulturer/riken har något som gör dem intressanta. Jag fastnade direkt för att några rökte sina döda släktingar - också för att det gör ett bra exempel. Tidigare får vi reda på att präster röker tobak, vilket är oändligt mycket mer ointressant än att de röker döda människor. Så varför kommer vi till den tråkiga informationen innan den coola?
                      Det är bara ett exempel. Varför bry sig om tigrar om det finns spindlar som har människor som slavar? Björnar när det finns hamnskiftare? Varför bry sig om utomäktenskapligt sex när barn blir indelade i jordfolk och vattenfolk?

Här har jag svårt att köpa dina prioriteringar. Eller annorlunda sagt: i mitt huvud hade de intressanta saker du beskriver haft större påverkan på världen.

Att det finns kannibaler i skogen är ju alltid dåligt. Men det får en annan innebörd om det socialt accepterade är att stoppa dem i pipan. Då är döda kroppar plötsligt en resurs. Så förekomsten av det ena förändrar det andra och det tycker jag inte märks i texten.

Jag gillar dina teckningar.

Kommentera

Jag tror att en av avvägningarna jag behöver göra här är huruvida det rör sig om en "uppslagstext" eller en "säljtext". Nu är det rätt mycket av en text som är gjord för att kollas upp vid behov. Vi lär oss om klimat och natur innan vi lär oss om magi eftersom "climate" kommer före "sorcery" alfabetiskt. Jag tycker ofta att vardagsdetaljer och skildringar av det vanliga behövs för att man ska få en känsla av vad som är världens normalläge. Poängen med vissa av de beskrivna sakerna är också att visa på vad folk inte gör: man äter inte vete, har varken hästar, kor eller grisar, dricker yaupon i stället för te eller kaffe, har inte någon av fantasyklassikerna "låtsaskristendom" eller"D&D-polyteism", och så vidare. Jag har funderat på att spalta upp "detta är vad som skiljer sig" i en liten textlåda, så som Krille gjorde med Västmark för länge sedan.

Med detta sagt: den här texten är inte all världsinformation som finns. Rollpersonsskapandet låter folk få information bit för bit när de rullar fram sin rollperson (så de får tre eller fyra meningar med information om sitt hemland efter att de slumpat eller beslutat sig, lite information om klaner och namnskick när de ska välja rollpersonens namn, och så vidare), så om spelaren går igenom det får de den väsentligaste världsinformationen till livs på det viset.

Jag skrev också en kortare introtext. som väl är tänkt att vara något som är det första man stöter på, vilken jag länkade till ovan. Den ger inte mycket information om detaljer, men den är mer tänkt att fånga en känsla.

Sammanfattningsvis tänker jag mig alltså tre lager av information: en kort introduktion som är tänkt att sälja in världen, ett system för att bygga rollpersoner som samtidigt förser spelaren med väsentliga kunskaper, och en torrare uppslagsdel som är till för spelledare. Möjligen kan jag behöva krydda upp den sistnämnda, även om jag antagligen kommer att bibehålla vardagsinformationen, även när den säger sådant som känns självklart (om jag har pushat för att det inte finns hästar, kor och grisar kan det finnas en poäng med att förklara vilka djur som faktiskt finns).

Kommentera

Sedan finns ett problem angående det här med distinkt natur:
                          Här är en bild av skog i Alaska.
                          Här är en bild av skog i Manchuriet.
                          Här är en bild av skog i Norden.

Jag kan göra åtskillnad på dem, om jag börjar snacka om skillnaden på Pinus koraiensis, Pinus contorta och Pinus sylvestris, men det blir enormt insnöat, och inte något som ger läsaren vidare mycket. Redwoods funkar, medan kanjoner och kaktusar blir helt fel biotop. Jag bygger liksom det här på folkslag som bor i områden som inte har ett klimat som skiljer sig så fruktansvärt mycket från Nordeuropa -- då skiljer sig nog världen jag skrivit mer, eftersom den har ett tempererat monsunklimat snarare än ett kustklimat.

Kommentera

Jag tror att en av avvägningarna jag behöver göra här är huruvida det rör sig om en "uppslagstext" eller en "säljtext". Nu är det rätt mycket av en text som är gjord för att kollas upp vid behov. Vi lär oss om klimat och natur innan vi lär oss om magi eftersom "climate" kommer före "sorcery" alfabetiskt. Jag tycker ofta att vardagsdetaljer och skildringar av det vanliga behövs för att man ska få en känsla av vad som är världens normalläge. Poängen med vissa av de beskrivna sakerna är också att visa på vad folk inte gör: man äter inte vete, har varken hästar, kor eller grisar, dricker yaupon i stället för te eller kaffe, har inte någon av fantasyklassikerna "låtsaskristendom" eller"D&D-polyteism", och så vidare.
                            Jag ifrågasätter uppdelningen av säljtext och uppslagstext. Och som jag tolkar tidigare kommentarer i tråden är jag inte ensam.

All text i rollspel har (bör ha) syftet att få läsaren att föreställa sig sådant som inte står i texten, till exempel genom att skapa tydliga associationer eller bilder. Det är därför man kunde spela Trudvang innan det fanns någon världsbeskrivning, till exempel. I mitt tycke är det alltså inte förvånande att den första gissningen är Asien: tigrar och risfält skapar i sig tillräckligt mycket associationer för att vi ska kunna föreställa oss allt annat som inte finns där om vi tänker typ Kambodja. Om du vill att vi ska föreställa oss världen på något annat sätt måste du placera de associationerna där först.

Men oavsett vilket är mitt problem inte att klimat kommer före trollkonst, utan att klimatdelen inte ger något att spela på. Saker som skulle ge mig mycket mer:
                            + Vilken kulturell roll tillmäts orkanerna? jordbävningarna? hur skyddar folk sig?
                            + vad lagar man för mat av Zizania? använder man kryddor/hur luktar det?
                            + har man en eller flera skördar per år? hur plöjer man fälten när det inte finns något ox-djur? vad gör man under vintern? vad hotar odlingarna?
                            + vad har det för effekt på världen att månen rör sig snabbare? funkar tidvattnet annorlunda?

Om du går igenom din text och för varje påstående istället skriver "och konsekvensen är" kommer du få en text som innehåller mycket mer användbart utan att vara längre. Exempel
                            "återkommande orkaner ger Awajos städer en speciell karaktär med djupa diken anlagda mellan husen"
                            "det oberäkneliga tidvattnet gör Valfångst till en farlig men lukrativ sysselsättning"

Kommentera

Sedan finns ett problem angående det här med distinkt natur:
                              [...]
                              Jag kan göra åtskillnad på dem, om jag börjar snacka om skillnaden på Pinus koraiensis, Pinus contorta och Pinus sylvestris, men det blir enormt insnöat, och inte något som ger läsaren vidare mycket.
                              Såklart, precis som att vi inte kan beskriva skillnaden mellan thaimat och husman och fransk mat utifrån lök, trots att det är en central ingrediens.

Kommentera

Arbetar …
                              X