Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Monster och Människor: Brytvärde (BV)

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Veekta Grendel Bane, Idag, 02.33
0 responses
5 visningar
0 gillar
Veekta Grendel Bane  
Skapad av Förstefadern, Igår, 17.10
5 responses
116 visningar
4 gillar
Järven
av Järven

Skapad av Feuflux, 05 September 2017, 21.29
16 responses
555 visningar
4 gillar
Rymdhamster  
Skapad av ceruleanfive, Igår, 17.01
20 responses
319 visningar
1 gillar
krank
av krank

Skapad av Måns, 06 October 2017, 15.56
77 responses
2.297 visningar
3 gillar
Måns
av Måns

Skapad av Rangertheman, Igår, 17.46
0 responses
39 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av APM, 14 October 2017, 10.29
18 responses
411 visningar
0 gillar
APM
av APM

Skapad av Magnus Seter, 14 October 2017, 16.31
37 responses
1.349 visningar
1 gillar
Tant Ragnar  
Skapad av Brynjard, 30 September 2017, 08.40
20 responses
493 visningar
5 gillar
Khan
av Khan

Skapad av Eagi, 06 July 2017, 15.18
26 responses
1.188 visningar
5 gillar
Eagi
av Eagi

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Monster och Människor: Brytvärde (BV)

Med tack till Ja! för dennes tråd i ämnet funderar jag på om det inte vore värt att införa en BV regel i MoM. Trots allt. Antingen som del i en ev, v.1.1. uppdatering eller som extra regel.

Tacksam för era tankar i frågan! Något sådant här:

Brytvärde: Närstridsvapen, sköldar och rustningar slits när de används i strid och riskerar att gå sönder. Deras stryktålighet representeras av deras Brytvärde (BV). Vid ett perfekt slag eller framgångsrikt motståndsslag kan man sänka motståndarens vapen, rustning eller skölds BV med ett poäng per bonuseffekt. Fummel kan också sänka BV med ett. När BV når 0 är föremålet obrukbart, och slutar ge skada eller skydd. Föremål kan repareras hos en smed eller läderhantverkare för en rejäl betalning - c.a. en fjärdedel av inköpspriset, upp till en tredjedel om flera poäng BV måste repareras.

Låter som en juste utgångspunkt! Roligare om ett vapen kan gå direkt från helt till brutet i strid om man har rejäl otur, och rimligare att standardpareringar generellt sett inte sliter ut vapen.

Den enda tanken är om trävapen bör ha någon form av specialregel - det jag läst i skriftliga källor är att spjut inte helt sällan gick åt pipan i en längre strid pga avhugget skaft. Kanske en generell regel för de fall då man parerar ett hårdare vapen med ett mjukare, eller då motståndaren kanske aktivt går in för att hugga av vapnet. Men man vill ju inte ha för mkt detaljer heller. Det är en fin balansgång mellan för mycket och för lite detaljer, som alltid.. Funderade likaledes på sig nån regel för att offra sitt vapen för att parera ett annars väldigt farligt hugg, men jag vet inte riktigt. Kan bli lite för mkt..

Kommentera

Jag har oxå tänkt i de banorna - men håller med om att det blir alldeles för detaljerat.

Alternativet är snarare att man går till det existerande systemett utan BV. Då är det helt enkelt så att en bonuseffekt/fummel kan användas för att klyva en sköld; två bonuseffekter för att knäcka ett vapen. Enkelt och i mitt tycke elegant- men det kanske hjälper med balans och variation att ha BV.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Peter Visa inlägg
        Jag har oxå tänkt i de banorna - men håller med om att det blir alldeles för detaljerat.

Alternativet är snarare att man går till det existerande systemett utan BV. Då är det helt enkelt så att en bonuseffekt/fummel kan användas för att klyva en sköld; två bonuseffekter för att knäcka ett vapen. Enkelt och i mitt tycke elegant- men det kanske hjälper med balans och variation att ha BV.
        Det känns iaf som de ska kunna paja i strid - frågan är om vissa vapen ska vara tåligare, samt om man vill pula med ytterligare ett värde. Men jag får hålla med dig där, det låter vettigt med BV i din stil.

Kommentera

Arbetar …
        X