Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Bjud mig din bästa fantasy-fälla

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Platon, 20 September 2017, 15.52
5 responses
131 visningar
1 gillar
Rangertheman  
Skapad av Brior, 21 September 2017, 14.20
20 responses
758 visningar
9 gillar
wilper
av wilper
 
Skapad av krank, Igår, 23.07
0 responses
11 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Stareater, 21 September 2017, 18.10
1 response
48 visningar
0 gillar
Feuflux
av Feuflux
 
Skapad av Lambendil, 05 September 2017, 12.18
34 responses
651 visningar
1 gillar
Lambendil  
Skapad av lilonjo, 21 September 2017, 09.35
3 responses
108 visningar
0 gillar
Arfert
av Arfert
 
Skapad av wilper, 20 September 2017, 11.08
14 responses
318 visningar
2 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av Hellzon, 01 April 2017, 22.24
1 response
148 visningar
0 gillar
Schwen92  
Skapad av God45, Igår, 07.21
8 responses
134 visningar
1 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Lambendil, 20 September 2017, 09.24
15 responses
258 visningar
1 gillar
Lambendil  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Bjud mig din bästa fantasy-fälla

    I våran pågående Fantasy! OSG-kampanj ska rollfigurerna inom kort undersöka ruinerna efter ett gammalt tempel tillägnat en mörk gudom. Jag vill utmana dem med några intressanta fällor. Så, bjud mig din bästa fantasy-fälla.

  • #2
    Hade gärna tagit lite mer om stilen först. High eller low fantasy? Ska det vara sannolika fällor eller galenskaper? När kan nån senast tänkas ha oljat en mekanisk fälla? Är det rimligt med magiska fällor? Är det meningen att man ska kunna passera fällorna oskadd om man vet hur de funkar, eller har man satt ut dem och sedan lämnat templet för gott?

    Kommentera


    • #3
      Low fantasy. Magi är rätt så vanlig men smått oberäknelig och sällan särskilt kraftfull. I fallet med fällorna kan mörk magi mycket väl finnas med i bilden. Templet har stått övergivet i 600 år. I templet förvaras en artefakt. Fällorna är det som ska hindra obehöriga från att norpa artefakten så ja, den som vet knepen ska kunna ta sig förbi oskadd.

      Kommentera


      • #4
        Jag har kört lite "oxygen not included" på senaste. Kan man tänka sig en fälla som bygger på att det finns en kammare under den som fällan är i, som innehåller en gas som är lättare än luft men som man kvävs av, och så börjar den sippra uppåt när rollpersonerna börjar fippla med nått som finns i rummet. tex en staty eller ett lås eller nått. Gasen kan vara typ som helium, så de hör sina röster bli pipigare eller nått. Och så kanske man måste sabba golvet och hoppa ner i kammaren där den vanliga luften sjunkit ner. Givetvis finns det nån slags monster där, som är ofarligt i helium men superfarligt i luft.

        Något åt det hållet i alla fall.

        Kommentera


        • #5
          För att vakta en skatt känns det rimligt med dörrfällor och statyer som skjuter laser på den som inte drar ut det hemliga handtaget eller sätter gudabilder i rätt ordning.

          Kommentera


          • #6
            Nyckelhål med en spik monterad på. Spiken är förtrollad med osynlighet.

            Kommentera


            • #7
              Den uppenbara ingången till templet är en falsk ingång. När de kommer in så långt att de inte längre kan fly kollapsar taket in från ingången och inåt. Alla dör. Vill du vara grym öppnar det sig falluckor ner i mörkret i golvet precis när taket kollapsar. Karaktärerna hinner alltså inte undersöka falluckorna innan de hoppar ner. Hålen är så djupa att karaktärerna som hoppar ner blir svårt skadade och kanske handikappade av fallet, det finns ingen väg ut ur hålen heller och nu finns ton av sten över dem. Så karaktärerna kommer dö på långsamma, förödmjukande och plågsamma sätt så som hunger eller kallbrand. Eller så finns det spheres of annihilations i hålen så att karaktärerna förnekas sin eviga vila när deras själar slita i bitar.

              Den riktiga ingången är gömd på en av templets sidor.

              Kommentera


              • #8
                Jag har ingen färdig fälla till dig men har alltid gillat när ljus från utsidan leds in med speglar i byggnader som annars hade badat i totalt mörker. Det kanske inte lämpar sig som fälla direkt utan mer för att aktivera/avaktivera någon mekanism genom att ljuset genom något slags lins bränner ett rep, papper eller liknande.

                Kommentera


                • #9
                  Ett avancerat fällsystem - men som tur är ligger det en gammal dammig bok vid ingången som varnar för hur fällorna är placerade.

                  Det enda den inte varnar för är hur sidorna i boken är giftiga...

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av Mundo Visa inlägg
                    Ett avancerat fällsystem - men som tur är ligger det en gammal dammig bok vid ingången som varnar för hur fällorna är placerade.

                    Det enda den inte varnar för är hur sidorna i boken är giftiga...
                    Urk, Grimtooths fäller alltså...

                    Kommentera


                    • #11
                      Först en normaldold fallucka och direkt efter den en väl dold fallucka (för vem sätter två I rad lixom... Med lite tur hoppar någon över första :p). I botten på den Andra falluckan är det en sån där frätande gelatinous cube

                      Kommentera


                      • #12
                        Tryckokattor på golvet som tänds i olika färger när man står/går på dem.

                        Medan spelarna stirrar neråt och försöker fundera ut om några är farliga att gå på och om det går att utröna mönster... så kommer en fet yxa från taket och hugger av alla huvudena!

                        Äh, jag använder aldrig fällor.

                        Kommentera


                        • #13
                          Hm. Jag hade varnat spelarna tydligt, så de fattar att det finns dödliga fällor. T.ex. ha en enkel fälla precis i början med typ ett nedfallet fällgaller, under vilket ett skelett ligger fastnaglat, eller nåt sånt. Men mkt beror ju på vilken känsla du vill ha. Det låter som du vill ha det mer lågmält än grymkäft, samt att rätt personer ska kunna komma in. Då låter fällor som kan återställas helt rätt. Man kan t.ex. köra med klassiker som spjut som fälls ut från väggar, tak som faller ner och krossar men kan hissas upp igen, osv. Antagligen finns det enkla, tydliga ledtrådar, så att den med kunskap inte går fel och får en fälla på sig av misstag. Samtidigt kan dessa absolut vara dolda bland övriga (irrelevanta) prydnader, etc. Det kan absolut finnas vägskäl där vissa vägar är återvändsgränder med fällor, men knappast vägar helt utan fällor - folk ska ju inte kunna komma in på ren tur.

                          Mörk magi kan t.ex. användas så att en korridor inducerar katatonisk panik i alla som inte gör rätt tecken (handgest e.d. som måste hållas hela vägen). Rep + valfri varelse utan själ som kan bära RP kan då lösa den.

                          Mörk magi kan även användas för att inducera blindhet eller magiskt mörker (facklor hjälper inte, ljus-besvärjelser måste typ övervinna den mörka magins effektgrad eller motsv), vilket kan göra en annars trivial fälla livsfarlig (gå över en planka över en grop med spikar i botten).

                          Annars blir man frestad att göra saker som att ha en lång smal "planka" över en spik-grop, som fyller en hel kammare, och så är alla är ute på den kommer skelett ut i alkover på sidorna och anfaller med treuddar eller nåt annat lämpligt för att rycka ner alla i spikarna.

                          Annars blir man frestad att stänga in RPna i stensarkofager med supertunga lock, eller putta in dem i järnjungfrur för lite snabbare förlopp, eller allehanda annan ondskap baserat på medeltida (eller påhittat medeltida) tortyrinstrument. Spiketunnan blir man oxå sugen på. Låt dem lida och fasa innan de dör.. Ha en vägg som fälls ut och puttar ner dem i ett hål med spikar på insidan av alla väggar, en och en. Försöker man klättra upp får man massor med spik i händerna. Klättrar man inte, dör man av svält eller skador. Den här sortens elakheter skulle kunna bli intressanta utmaningar i det att RPna inte dör omedelbart men får kämpa som fan för att ta sig ut, och sen förbi dem. Så kan man beta av lite fobier (klaustrofobi, rädsla för mörker, kanske rentav höjdskräck, osv) på kuppen. Lägger man upp det för att trigga spelarna lite lagom hade det nog kunnat bli minnesvärt!

                          Kommentera


                          • #14
                            Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
                            I våran pågående Fantasy! OSG-kampanj ska rollfigurerna inom kort undersöka ruinerna efter ett gammalt tempel tillägnat en mörk gudom. Jag vill utmana dem med några intressanta fällor. Så, bjud mig din bästa fantasy-fälla.
                            Ursäkta noobfrågan: OSG?

                            Kommentera


                            • #15
                              Ursprungligen skrivet av Lambendil Visa inlägg
                              Ursäkta noobfrågan: OSG?
                              Old School Gaming.

                              Spelet skall efterlikna den gamla goda tidens rollspel.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X