Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Hur beräkna sannolikheter på AnyDice?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Magnus Seter, Idag, 13.58
7 responses
129 visningar
12 gillar
Tant Ragnar  
Skapad av Dimfrost, 07 June 2017, 09.52
42 responses
948 visningar
3 gillar
Botulf
av Botulf
 
Skapad av luddwig, 03 May 2018, 10.06
60 responses
3.928 visningar
1 gillar
Ram
av Ram
 
Skapad av RedMoon, Igår, 15.24
2 responses
78 visningar
5 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av Styrman, 08 May 2018, 10.03
8 responses
220 visningar
0 gillar
Falck
av Falck
 
Skapad av krank, Igår, 05.30
1 response
66 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av runequester, 21 May 2018, 23.42
2 responses
78 visningar
0 gillar
runequester  
Skapad av runequester, 07 May 2018, 12.57
7 responses
319 visningar
0 gillar
runequester  
Skapad av Marty'Party, Igår, 01.43
2 responses
98 visningar
1 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av RasmusL, Igår, 13.49
0 responses
51 visningar
1 gillar
RasmusL
av RasmusL
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Hur beräkna sannolikheter på AnyDice?

    Jag sitter med ett ganska enkelt system: slå 1-5d6, där varje tärning som visar 1-3 är lyckad. Jag vill nu ha en fin liten tabell för chansen att lyckas få minst 1 lyckad, minst 2 lyckade etc upp till 5 lyckade (vilket så klart förutsätter att du har 5d6 att slå!). Men HUR matar jag in detta i AnyDice? Jag har aldrig blivit klok på hur den sidan fungerar...

  • #2
    såhär kan du göra

    loop N over {1..5} {
    output Nd2-N named "[N]d"
    }

    Kommentera


    • #3
      Jag hakar på och passar på att fråga hur man jämför tärningsrull med andra tärningsrull och får ut hur stor chansen är att A förlorar, får lika respektive vinner.

      Exempel:
      A rullar 1T6 + 1T8
      B rullar 1T6 + 1T10

      Hur stor är chansen att få de ovanstående resultaten?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av Tre solar Visa inlägg
        såhär kan du göra

        loop N over {1..5} {
        output Nd2-N named "[N]d"
        }
        Tack! Fungerar utmärkt - men jag hade aldrig kommit på att det skulle skrivas så här själv...

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av Jarl Visa inlägg
          Jag hakar på och passar på att fråga hur man jämför tärningsrull med andra tärningsrull och får ut hur stor chansen är att A förlorar, får lika respektive vinner.

          Exempel:
          A rullar 1T6 + 1T8
          B rullar 1T6 + 1T10

          Hur stor är chansen att få de ovanstående resultaten?
          function: winner of A:n and B:n {
          if A > B { result: -1 }
          if A = B { result: 0 }
          result: 1
          }

          output [winner of 1d6+1d8 and 1d8+1d10] named "B vinner över A"

          Kommentera


          • #6
            Schysst, man tackar!

            Kommentera


            • #7
              Jag testar också att slänga in en fråga och hoppas på hjälp.

              Handlingar utförs med 1-10T10. Vilka tärningsresultat som är framgång beror på svårighetsgraden. Lätt = 6+ är framgång. Medel = 8+ är framgång. Svårt = 10 är framgång. Hur f-n får jag AnyDice att beräkna sannolikheten för minst 1 framgång, minst 2 framgångar osv. med olika antal tärningar vid olika svårighetsgrader?

              Kommentera


              • #8
                Du kombinerar de två ovanstående: en funktion för att räkna framgångar och en loop för att upprepa beräkningen för 1 till 10 tärningar. Eftersom det blir en stor mängd staplar tycker jag det är mer överskådligt att köra en svårighetsgrad i taget men om du vill ha allt i en följd kan du klippa in koden flera gånger under varandra.

                TARGET: 6 \ |<---- här skriver du slagets svårighetsgrad \

                function: luddwig N:n {
                if N >= TARGET { result: 1 }
                result: 0
                }

                D: [luddwig d10]
                loop N over {1..10} {
                output NdD named "antal framgångar på [N]d"
                }

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
                  Jag testar också att slänga in en fråga och hoppas på hjälp.

                  Handlingar utförs med 1-10T10. Vilka tärningsresultat som är framgång beror på svårighetsgraden. Lätt = 6+ är framgång. Medel = 8+ är framgång. Svårt = 10 är framgång. Hur f-n får jag AnyDice att beräkna sannolikheten för minst 1 framgång, minst 2 framgångar osv. med olika antal tärningar vid olika svårighetsgrader?
                  http://anydice.com/program/c253


                  Om folk tycker AnyDice är krånglig så finns Troll ocskå.

                  Kommentera


                  • #10
                    Stort tack för era svar, Tre solar och Rickard. Det är tur att jag är ekonom och inte behöver ägna mig åt någon komplicerad matematik.

                    Kommentera

                    Arbetar …
                    X