Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Hur beräkna sannolikheter på AnyDice?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Hans E Magnusson, Idag, 08.32
23 responses
307 visningar
8 gillar
0.113
av 0.113
 
Skapad av Khan, 10 January 2018, 10.51
25 responses
674 visningar
11 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av Nässe, Idag, 19.33
9 responses
97 visningar
0 gillar
Tant Ragnar  
Skapad av Necross, 14 January 2018, 09.26
112 responses
3.861 visningar
3 gillar
ripperdoc  
Skapad av Järven, Idag, 17.01
6 responses
89 visningar
0 gillar
da_bohz
av da_bohz
 
Skapad av ElliDilo, 12 January 2018, 19.24
8 responses
321 visningar
10 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av MattiasLejbrink, 15 January 2018, 22.24
54 responses
1.669 visningar
8 gillar
PAX
av PAX
 
Skapad av luddwig, Igår, 11.47
10 responses
450 visningar
16 gillar
Wyldstorm  
Skapad av micke_p, Idag, 14.26
0 responses
112 visningar
0 gillar
micke_p
av micke_p
 
Skapad av mo., Idag, 07.53
2 responses
131 visningar
3 gillar
ceruleanfive  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Hur beräkna sannolikheter på AnyDice?

    Jag sitter med ett ganska enkelt system: slå 1-5d6, där varje tärning som visar 1-3 är lyckad. Jag vill nu ha en fin liten tabell för chansen att lyckas få minst 1 lyckad, minst 2 lyckade etc upp till 5 lyckade (vilket så klart förutsätter att du har 5d6 att slå!). Men HUR matar jag in detta i AnyDice? Jag har aldrig blivit klok på hur den sidan fungerar...

  • #2
    såhär kan du göra

    loop N over {1..5} {
    output Nd2-N named "[N]d"
    }

    Kommentera


    • #3
      Jag hakar på och passar på att fråga hur man jämför tärningsrull med andra tärningsrull och får ut hur stor chansen är att A förlorar, får lika respektive vinner.

      Exempel:
      A rullar 1T6 + 1T8
      B rullar 1T6 + 1T10

      Hur stor är chansen att få de ovanstående resultaten?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av Tre solar Visa inlägg
        såhär kan du göra

        loop N over {1..5} {
        output Nd2-N named "[N]d"
        }
        Tack! Fungerar utmärkt - men jag hade aldrig kommit på att det skulle skrivas så här själv...

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av Jarl Visa inlägg
          Jag hakar på och passar på att fråga hur man jämför tärningsrull med andra tärningsrull och får ut hur stor chansen är att A förlorar, får lika respektive vinner.

          Exempel:
          A rullar 1T6 + 1T8
          B rullar 1T6 + 1T10

          Hur stor är chansen att få de ovanstående resultaten?
          function: winner of A:n and B:n {
          if A > B { result: -1 }
          if A = B { result: 0 }
          result: 1
          }

          output [winner of 1d6+1d8 and 1d8+1d10] named "B vinner över A"

          Kommentera


          • #6
            Schysst, man tackar!

            Kommentera


            • #7
              Jag testar också att slänga in en fråga och hoppas på hjälp.

              Handlingar utförs med 1-10T10. Vilka tärningsresultat som är framgång beror på svårighetsgraden. Lätt = 6+ är framgång. Medel = 8+ är framgång. Svårt = 10 är framgång. Hur f-n får jag AnyDice att beräkna sannolikheten för minst 1 framgång, minst 2 framgångar osv. med olika antal tärningar vid olika svårighetsgrader?

              Kommentera


              • #8
                Du kombinerar de två ovanstående: en funktion för att räkna framgångar och en loop för att upprepa beräkningen för 1 till 10 tärningar. Eftersom det blir en stor mängd staplar tycker jag det är mer överskådligt att köra en svårighetsgrad i taget men om du vill ha allt i en följd kan du klippa in koden flera gånger under varandra.

                TARGET: 6 \ |<---- här skriver du slagets svårighetsgrad \

                function: luddwig N:n {
                if N >= TARGET { result: 1 }
                result: 0
                }

                D: [luddwig d10]
                loop N over {1..10} {
                output NdD named "antal framgångar på [N]d"
                }

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
                  Jag testar också att slänga in en fråga och hoppas på hjälp.

                  Handlingar utförs med 1-10T10. Vilka tärningsresultat som är framgång beror på svårighetsgraden. Lätt = 6+ är framgång. Medel = 8+ är framgång. Svårt = 10 är framgång. Hur f-n får jag AnyDice att beräkna sannolikheten för minst 1 framgång, minst 2 framgångar osv. med olika antal tärningar vid olika svårighetsgrader?
                  http://anydice.com/program/c253


                  Om folk tycker AnyDice är krånglig så finns Troll ocskå.

                  Kommentera


                  • #10
                    Stort tack för era svar, Tre solar och Rickard. Det är tur att jag är ekonom och inte behöver ägna mig åt någon komplicerad matematik.

                    Kommentera

                    Arbetar …
                    X