Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Hur beräkna sannolikheter på AnyDice?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bifur, Igår, 11.04
55 responses
1.005 visningar
0 gillar
vandraren  
Skapad av Björn Wärmedal, 29 October 2017, 22.03
1 response
34 visningar
1 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av LJSLarsson, 14 November 2017, 13.48
15 responses
229 visningar
5 gillar
LJSLarsson  
Skapad av Siljestam, 10 August 2016, 07.00
28 responses
1.381 visningar
1 gillar
avatarex  
Skapad av Hans E Magnusson, 18 November 2017, 08.07
16 responses
346 visningar
0 gillar
Hans E Magnusson  
Skapad av Henke, Igår, 13.07
38 responses
948 visningar
1 gillar
Evokee
av Evokee
 
Skapad av wilper, 03 May 2017, 12.56
82 responses
2.154 visningar
11 gillar
Hans E Magnusson  
Skapad av Drelis, Idag, 14.14
5 responses
95 visningar
5 gillar
Rangertheman  
Skapad av Marrik den allvetande, Idag, 20.57
0 responses
10 visningar
0 gillar
Marrik den allvetande  
Skapad av Evokee, Igår, 21.58
31 responses
534 visningar
0 gillar
Fiktionslek  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Hur beräkna sannolikheter på AnyDice?

    Jag sitter med ett ganska enkelt system: slå 1-5d6, där varje tärning som visar 1-3 är lyckad. Jag vill nu ha en fin liten tabell för chansen att lyckas få minst 1 lyckad, minst 2 lyckade etc upp till 5 lyckade (vilket så klart förutsätter att du har 5d6 att slå!). Men HUR matar jag in detta i AnyDice? Jag har aldrig blivit klok på hur den sidan fungerar...

  • #2
    såhär kan du göra

    loop N over {1..5} {
    output Nd2-N named "[N]d"
    }

    Kommentera


    • #3
      Jag hakar på och passar på att fråga hur man jämför tärningsrull med andra tärningsrull och får ut hur stor chansen är att A förlorar, får lika respektive vinner.

      Exempel:
      A rullar 1T6 + 1T8
      B rullar 1T6 + 1T10

      Hur stor är chansen att få de ovanstående resultaten?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av Tre solar Visa inlägg
        såhär kan du göra

        loop N over {1..5} {
        output Nd2-N named "[N]d"
        }
        Tack! Fungerar utmärkt - men jag hade aldrig kommit på att det skulle skrivas så här själv...

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av Jarl Visa inlägg
          Jag hakar på och passar på att fråga hur man jämför tärningsrull med andra tärningsrull och får ut hur stor chansen är att A förlorar, får lika respektive vinner.

          Exempel:
          A rullar 1T6 + 1T8
          B rullar 1T6 + 1T10

          Hur stor är chansen att få de ovanstående resultaten?
          function: winner of A:n and B:n {
          if A > B { result: -1 }
          if A = B { result: 0 }
          result: 1
          }

          output [winner of 1d6+1d8 and 1d8+1d10] named "B vinner över A"

          Kommentera


          • #6
            Schysst, man tackar!

            Kommentera


            • #7
              Jag testar också att slänga in en fråga och hoppas på hjälp.

              Handlingar utförs med 1-10T10. Vilka tärningsresultat som är framgång beror på svårighetsgraden. Lätt = 6+ är framgång. Medel = 8+ är framgång. Svårt = 10 är framgång. Hur f-n får jag AnyDice att beräkna sannolikheten för minst 1 framgång, minst 2 framgångar osv. med olika antal tärningar vid olika svårighetsgrader?

              Kommentera


              • #8
                Du kombinerar de två ovanstående: en funktion för att räkna framgångar och en loop för att upprepa beräkningen för 1 till 10 tärningar. Eftersom det blir en stor mängd staplar tycker jag det är mer överskådligt att köra en svårighetsgrad i taget men om du vill ha allt i en följd kan du klippa in koden flera gånger under varandra.

                TARGET: 6 \ |<---- här skriver du slagets svårighetsgrad \

                function: luddwig N:n {
                if N >= TARGET { result: 1 }
                result: 0
                }

                D: [luddwig d10]
                loop N over {1..10} {
                output NdD named "antal framgångar på [N]d"
                }

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
                  Jag testar också att slänga in en fråga och hoppas på hjälp.

                  Handlingar utförs med 1-10T10. Vilka tärningsresultat som är framgång beror på svårighetsgraden. Lätt = 6+ är framgång. Medel = 8+ är framgång. Svårt = 10 är framgång. Hur f-n får jag AnyDice att beräkna sannolikheten för minst 1 framgång, minst 2 framgångar osv. med olika antal tärningar vid olika svårighetsgrader?
                  http://anydice.com/program/c253


                  Om folk tycker AnyDice är krånglig så finns Troll ocskå.

                  Kommentera


                  • #10
                    Stort tack för era svar, Tre solar och Rickard. Det är tur att jag är ekonom och inte behöver ägna mig åt någon komplicerad matematik.

                    Kommentera

                    Arbetar …
                    X