Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Kutulu] Mörkt Förflutet

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Evokee, 20 November 2017, 22.47
47 responses
1.256 visningar
0 gillar
anth
av anth
 
Skapad av PAX, 02 November 2017, 16.59
17 responses
645 visningar
0 gillar
Samuel
av Samuel
 
Skapad av wilper, 10 May 2017, 19.57
98 responses
3.999 visningar
10 gillar
luddwig
av luddwig
 
Skapad av Måns, Igår, 08.39
24 responses
393 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av Paco, Idag, 09.59
2 responses
22 visningar
0 gillar
Paco
av Paco
 
Skapad av Samuel, Igår, 15.00
5 responses
115 visningar
0 gillar
Paal
av Paal
 
Skapad av Khan, 22 November 2017, 11.42
12 responses
203 visningar
0 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av Lambendil, Igår, 13.41
2 responses
163 visningar
6 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av RedMoon, 13 August 2017, 07.47
43 responses
1.342 visningar
10 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av wilper, Igår, 11.57
1 response
107 visningar
3 gillar
DeBracy
av DeBracy
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • [Kutulu] Mörkt Förflutet

    Idag kom jag på en frivillig regel till Kutulu. Nu funderar jag på hur jag ska genomföra den, och huruvida någon redan gjort något liknande. Eller OK, jag vet att folk gjort liknande saker, men jag vill ha lite hjälp med att hitta de bästa liknande sakerna, för min google-fu sviker mig.

    Här är idén: rollpersonerna ges minst en "mystisk händelse" eller liknande i sin bakgrund. De kanske sett blodsoffer utföras på ett tak i New York, eller så kanske de såg skymten av något lovecraftskt i första världskrigets skyttegravar. Nånting.

    Min första tanke var att börja göra en lista med såna grejer att välja på.

    Sen kom jag på att det är mycket roligare med generatorer än med listor, och började skissa på en sådan istället. Typ "var hände det", och så en lista med exempel, "var du ensam/med vänner/med främlingar", etc. Lite olika såna kategorier, med olika val att göra i varje kategori. Eller så kan man slumpa. Jag har också nån vag idé om att spelaren inte kan välja alla delar, utan att ett par av kategorierna alltid väljs av SL, och att en eller två av kategorierna kommer att vara felaktiga (rollpersonens minne stämmer inte).

    Målet här är alltså dels att rota rollpersonen i något slags mörker och dels att ge SL något att sedan knyta an till när hen konstruerar äventyr, eller anpassar dem till spelgruppen.

    Det jag funderar på nu, och behöver ha hjälp med:

    Vilka skräckspel har något slags mekanik för "mörka hemligheter" / "mörkt förflutet"?
    Vilka gör det bra?
    Finns det något eller några som har den här sortens systematiska approach?

  • #2
    KULT har något de kallar "Mörka hemligheter", men där verkar det ju vara något man väljer själv och påverkar RP´s "stabilitet"-egenskap när fragment från hemligheten dyker upp under spel. Kanske inte så mycket till mekanik och har inte testspelat den.

    Jag gillar valfrihet så om man skall använda slumpgenerator så hade jag nog gärna sett att det funkade som i Fiasco med slumptabeller men att man slog alla tärningarna samtidigt och fick välja vilket tärningsslag man använder på resp. tabell.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
      Jag gillar valfrihet så om man skall använda slumpgenerator så hade jag nog gärna sett att det funkade som i Fiasco med slumptabeller men att man slog alla tärningarna samtidigt och fick välja vilket tärningsslag man använder på resp. tabell.
      Mina generatorer brukar vara av "slå eller välj"-typ. Dvs det finns val, de är numrerade, default-valet är att du väljer något men om du vill kan du rulla en tärning istället för att välja. Typ. Jag tycker att val generellt är mer intressanta än slump, och tycker om listor eftersom de avgränsar valet så att det inte bara blir ett blankt papper: "hitta på ett mörkt förflutet!"

      Kommentera


      • #4
        Jag har exakt samma i Daemon, vilket ju i princip är CoC fast fantasy (WFRP) och däe väljer man hemlighet. För mig är det val som gäller och det viktiga med att ha med det är att alla RP börjar på samma plan. Lite Lone Gunmen i X-Files. De har en orsak till att utforska mysterier.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
          där väljer man hemlighet.
          Jag måste erkänna att jag inte alls hängt med i Daemons utveckling. Går det att läsa någonstans?

          Annars kanske du kan svara direkt här - hur ser valet ut där? Har du en färdig lista eller mer som min generator? I det senare fallet är jag definitivt extra megaintresserad av att läsa det hela, för att se hur du löst det och ifall jag kan sno några idéer =)

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg

            Jag måste erkänna att jag inte alls hängt med i Daemons utveckling. Går det att läsa någonstans?

            Annars kanske du kan svara direkt här - hur ser valet ut där? Har du en färdig lista eller mer som min generator? I det senare fallet är jag definitivt extra megaintresserad av att läsa det hela, för att se hur du löst det och ifall jag kan sno några idéer =)
            Mina spel blir ju aldrig klara, men här är det ofullständiga utdrag jag hittar nu:


            Hemligheter

            Du har genomskådat lögnen. Du vet att Kaos finns därute. Du har sett något eller upplevt något fruktansvärt, något förbjudet. Du har sett Kaos. Men ingen tror dig. Du lever ensam med din hemlighet. Kanske har du inte ens försökt berätta det för någon, kanske har du berättat och blivit kallad för en galen lögnare. Oavsett vilket har du kommit till insikt att det inte är någon som vill veta. Ingen vill känna till din hemlighet.
            • Offer
            • Familjehemlighet
            • Förbannelse
            • Förbjuden kunskap
            • Vittne
            • Pakt

            Offer
            Du har fallit offer för Kaosvarelser eller kultister som utsatte dig för onämnbara saker. Du kan inte glömma, inte förlåta. Du bär fortfarande ärr från händelsen, kroppsliga eller själsliga. Kanske drömmer du också mardrömmar, dränkar hemligheten i sprit eller liknande. Skriv ner i korta drag vad din karaktär blev utsatt för. Det är möjligt att hon har föträngt delar av händelsen.

            Familjehemlighet
            Någon i din familj har fallit för Kaos lockelse. Du märkte att något inte stod rätt till och lyckades avslöja hemligheten, på ett eller annat sätt. Men hemligheten finns där fortfarande. Problemet är inte löst.

            Förbannelse
            Någon eller något har vid något tillfälle, av någon anledning, lagt en förbannelse över dig.
            Exempel:
            • Otur
            • Värk
            • Mutatation

            Förbjuden kunskap
            Det finns många hemligheter i kejsardöemet. Vissa av dem är livsfarliga att känna till. Du bär på sådan kunskap.

            Vittne

            Pakt

            Kommentera


            • #7
              Tack!

              Kommentera


              • #8
                Nyfiken. Har du hunnit snida på det här?

                Kommentera


                • #9
                  Inte det minsta, tyvärr. Men tack för att du påminde mig!

                  Kommentera


                  • #10
                    KULT: Divinity Lost har mörka hemligheter och nackdelar vilka alla RP:er har. De är grundbulten i systemet kring hur äventyr och kampanjer genereras, då scenarion i KDL alltid beror på vem eller vilka RP:er är (för att slippa "skum gubbe med skattkarta på värdshus"-grejen). Det finns alltid en anledning till varför RP:na är berättelsens huvudpersoner.

                    Kommentera

                    Arbetar …
                    X