Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Supersmart stridssytem

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bifur, Igår, 10.55
16 responses
354 visningar
1 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av luddwig, 17 April 2018, 14.42
27 responses
454 visningar
0 gillar
Lightshy  
Skapad av Evokee, Idag, 16.47
8 responses
87 visningar
0 gillar
terje
av terje
 
Skapad av Mattis, Idag, 17.20
0 responses
28 visningar
0 gillar
Mattis
av Mattis
 
Skapad av Wasabi, Igår, 12.10
1 response
97 visningar
0 gillar
Wasabi
av Wasabi
 
Skapad av wilper, 10 May 2017, 19.57
243 responses
8.776 visningar
10 gillar
Tant Ragnar  
Skapad av God45, Idag, 15.30
0 responses
64 visningar
5 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Mekanurg, Idag, 12.02
1 response
94 visningar
6 gillar
obak
av obak
 
Skapad av Lupus Maximus, 02 April 2018, 20.00
9 responses
133 visningar
0 gillar
Lupus Maximus  
Skapad av Lupus Maximus, 04 April 2018, 23.21
55 responses
582 visningar
0 gillar
Lupus Maximus  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Supersmart stridssytem

    Kom på en grej.

    Det här systemet är beskrivet för två kombattanter, men borde kunna byggas ut.

    ---

    Ha figurer på ett inte allt för stort rutnät. 12x12 kvadrater. Olika vapen kan ha olika räckvidd.

    Fyll en påse med 15 T6:or. De ska vara i tre olika färger, 5 av varje färg. Skaka påsen och ta fram 5 tärningar som rullas och läggs i mitten av bordet.

    Varje kombattant behöver ha fyra tydliga platser att lägga sina tärningar på, de ska heta Anfall, Försvar, Förflyttning och Skada. Dessa kan ritas upp på var sitt papper.

    ---

    De stridande turas om att ta tärningar från bordet. När en tärning tas fylls det på med en ny slumpad tärning ur påsen. Tärningen kan läggas på:
    1. Förflyttning, flytta din figur lika många steg i rutfältet.
    2. Anfall
    (3. Försvar, om din motståndare lagt anfall i föregående drag)

    Ett fjärde alternativ, som inte kräver tärning är:
    4. Kraftsamla, tömma högarna med tärningar

    ---

    Anfall och försvar

    Den som lägger en anfallstärning har på något vis pucklat på motståndaren. När turen går över har den anfallnde två val:
    1. Försvara sig
    2. Strunta i det och göra en annan handling (1 eller 2 ovan), men även ta en skada

    Om hen väljer 1 ska en tärning tas. Den behöver vara lika med eller högre än den tärning som användes vid anfallet. Därefter går turen över.

    2 innebär att den anfallna agerar som vanligt men även behöver ta en skadetärning.

    ---

    Regler för att ta och lägga tärningar, samt kraftsamling

    Det går bara att lägga tärningar som är högre än den högsta tärningen i högen. Till exempel: om spelare A har tärningarna 1-3-4 i sin anfallshög kan hen bara lägga dit en femma eller en sexa.

    Ett alternativ är att kraftsamla. Det innebär att alla tärningar i en hög läggs tillbaka i påsen. Detta kostar alltså en handling och turen går över. Undantag: om högen består av minst fyra tärningar i samma färg får ytterligare en handling utföras (ta en tärning och välja 1-3 ovan).

    Det går inte att kraftsamla skadetärningarna.

    ---

    Skador och stridens slut

    Om man inte kan ta en försvarstärning eller väljer att avstå den till förmån för att själv agera måste man ta en skadetärning. Även skadetärningarna måste gå uppåt: om spelare B har skadetärningarna 1 och 3 måste hen ta 4, 5 eller 6. Om skadetärningen inte har samma färg som föregående skadetärning, måste ytterligare en tärning tas (detta gäller inte första skadan då ingen tidigare skadetärning finns).

    Den som måste ta en skadetärning men inte kan har förlorat striden.
    Last edited by Vimes; 07 June 2017, 15.12.

  • #2
    Claustrophobia

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg

      Hur då tänker du?

      Kommentera


      • #4
        Det här med att placera sina tärningar på Förflyttning, Skada och andra stats, och att när man börjar bli skadad så slutar det funka, det var den aspekten jag tyckte var lite lik Claustrophobias stridssystem.

        Kommentera


        • #5
          Coolt! Specialförmågor unika per karaktär som triggas vid kraftsamling när vissa sifferkombinationer ligger i använt-pölen? Blir det inte statiskt utan växlande initiativ eller mer än en handling? Lägg till lite specialförmågor, vapen och annat hax och öka till 10 tärningar så har vi en helkväll! :D

          Kommentera

          Arbetar …
          X