Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Cyber M/77] Jag tror jag skall skriva ett rollspel. Vill du vara med?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bifur, 14 April 2019, 20.27
58 responses
2.197 visningar
1 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av God45, 14 April 2019, 20.50
56 responses
2.100 visningar
1 gillar
stenhöna  
Skapad av God45, Igår, 15.57
13 responses
196 visningar
7 gillar
Cybot
av Cybot
 
Skapad av God45, 02 April 2019, 16.17
69 responses
4.668 visningar
9 gillar
Jocke
av Jocke
 
Skapad av Leon, Igår, 21.55
3 responses
84 visningar
2 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av krank, 15 April 2019, 17.11
57 responses
1.530 visningar
7 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Lupus Maximus, Igår, 20.25
4 responses
50 visningar
4 gillar
Lupus Maximus  
Skapad av Shaarus, Igår, 20.16
3 responses
38 visningar
2 gillar
Shaarus
av Shaarus
 
Skapad av Anarchclown, Igår, 16.41
0 responses
65 visningar
0 gillar
Anarchclown  
Skapad av anth, Igår, 09.47
8 responses
128 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • [Cyber M/77] Jag tror jag skall skriva ett rollspel. Vill du vara med?

    Spelet skulle vara hyffsat kompatibelt med ett gammalt svenskt cyberpunkrollspel.

    Jag kan stansa in regelmotorn i punktform.

    Jag tänker mig att jag projektleder och är beslutsdiktator när det behövs.

    Du bidrar till exempel med:
    - flufftexter
    - nya yrken
    - något litet äventyr
    - någon äventyrsplats
    - kampanjfrö
    - gör frivilliga/detaljerade regler för sådant som du tycker behöver det.
    - övrigt efter förslag.

    Någon sorts ytterst symbolisk ersättning kan utgå.

    Jag går att nå på PM här på forumet om du är intresserad, fundera på dina ersättningsanspråk.

    I övrigt är det fritt fram att visa entusiasm för projektet i tråden.



  • wilper
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Björn Wärmedal Visa inlägg

    Är det ett äventyr eller en expansionsmodul? När kommer den?
    Jag tror den kommer till jul*. Det finns anteckningar och skelett på texten, men inget fluff och inget renskrivet, än.

    Den blir lite av båda.

    Det blir detaljerade regler för racing, motorcyklar och motorvägsdueller.

    Och ett äventyr av "Dödsmatch 2000"-omfattning att introducera reglerna i spelgruppen med.

    * Jag skall börja plugga igen, och jag har inte riktigt fått någon känsla för hur mycket tid studierna kommer att ta. Spelskrivandet får lägre prio.


    Last edited by wilper; 31 August 2018, 16.14.

    Kommentera:


  • Björn Wärmedal
    svarade
    Ursprungligen skrivet av wilper Visa inlägg


    Året är 2x88. De pratar om en ny framtid, en bättre värld byggd av robotar och AI. Ni bryr er inte. Deras välstånd kommer aldrig att nå er. För er finns bara gänget, motorcyklarna och de neonbelysta motorvägarna. Det enda som spelar någon roll är nästa race. Ni är Nattens Riddare.
    Är det ett äventyr eller en expansionsmodul? När kommer den?

    Kommentera:


  • wilper
    svarade
    Ursprungligen skrivet av wilper Visa inlägg
    Cyber M/77 recenseras i Fenix 4/2018.
    Cyber M/77 recenseras i Hydra #5 också.

    Kommentera:


  • wilper
    svarade


    Året är 2x88. De pratar om en ny framtid, en bättre värld byggd av robotar och AI. Ni bryr er inte. Deras välstånd kommer aldrig att nå er. För er finns bara gänget, motorcyklarna och de neonbelysta motorvägarna. Det enda som spelar någon roll är nästa race. Ni är Nattens Riddare.

    Kommentera:


  • wilper
    svarade
    :-)

    Fast Dödsmatch 2000 var bara en hög med anteckningar när jag träffade Gillbringarna på GothCon. Jag försöker att använda mina tidsresekrafter mer ansvarsfullt än så.

    Kommentera:


  • Lightshy
    svarade
    Ursprungligen skrivet av wilper Visa inlägg
    Cyber M/77 recenseras i Fenix 4/2018.
    Synd att dom inte fick med Dödsmatch 2000!

    Kommentera:


  • wilper
    svarade
    Cyber M/77 recenseras i Fenix 4/2018.

    Kommentera:


  • kloptok
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Björn Wärmedal Visa inlägg
    Jag tror mig ha sett eller spelat något OSR-spel som delar upp stridsrundan så också, men jag minns inte vilket just nu.
    Det är uppdelat per vapentyp i Chainmail och eftersom det är goto-systemet i OD&D så kan man säga att uppdelade stridsrundor är med redan i OD&D.

    Apropå old school.

    Kommentera:


  • Björn Wärmedal
    svarade
    Jag tror mig ha sett eller spelat något OSR-spel som delar upp stridsrundan så också, men jag minns inte vilket just nu.

    Kommentera:


  • Swedish Chef
    svarade
    Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
    Det där med att stridsrundan har fasta faser är väl ändå en variant som finns på fler håll. Jag vill till exempel minnas att Krille pratat om en liknande grej i Doctor Who. Och ja, det blev taktiskt, på ett sätt som åtminstone jag kan behöva vänja mig vid.
    Eon IV har det också, fast med en mystikfas sist.

    Kommentera:


  • luddwig
    svarade
    Det där med att stridsrundan har fasta faser är väl ändå en variant som finns på fler håll. Jag vill till exempel minnas att Krille pratat om en liknande grej i Doctor Who. Och ja, det blev taktiskt, på ett sätt som åtminstone jag kan behöva vänja mig vid.

    Kommentera:


  • wilper
    svarade
    Visst, det spretar en del mot "hur det brukar vara". Jag tror stenhårt på det som ett sätt att tvinga in lite taktiska beslut i annars rätt statiska strider. Men gillar man det inte är det ju KSR och lätthackat.

    Jag upplever att det blir mer närstridsvapen, och plötsligt finns det en poäng att hänga AK:n över axeln och dra sin pistol med lasersikte när man går in i knarklangarens lägenhet. Korta vapen blir bra i trånga utrymmen.

    Men det är ju en personlig preferens även från min sida.

    Kommentera:


  • luddwig
    svarade
    Jag kom att tänka på en sak. Strukturen på stridsrundan med avståndsstrid först, sedan närstrid och slutligen andra handlingar gav en väldigt spelig känsla. Jag säger inte att det på något vis var dåligt, men för mig var det väldigt ovant och potentiellt något jag skulle vilja husregla. I första hand hoppas jag dock att jag får tillfälle att känna på det fler gånger som spelare, så att jag kan utvärdera ordentligt.

    Kommentera:


  • Tant Ragnar
    svarade
    Det är kul att se M77 fylla en helt egen nisch jämte spel som exempelvis Neotech. I M77 är både regler och värld väldigt enkla att plocka upp och köra. Inget är liksom ristat i sten - om mjukvaran "nudelkock" är det enda som du gillar från settingen så är det fine - hitta på resten själv. Samma sak med reglerna, allt du behöver framgår rakt av från rollforuläret mer eller mindre.

    Spel med mer avancerade regler och genomtänkt setting är inte dåliga - de är bara en annan grej, med högre tröskel att spela.

    Kommentera:

Arbetar …
X