Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Cyber M/77] Jag tror jag skall skriva ett rollspel. Vill du vara med?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Evokee, Igår, 21.58
10 responses
107 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av Rangertheman, Idag, 00.02
1 response
30 visningar
0 gillar
Big Marco  
Skapad av Bifur, Igår, 11.04
40 responses
617 visningar
0 gillar
Caligo
av Caligo

Skapad av Hans E Magnusson, 18 November 2017, 08.07
15 responses
278 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av Bifur, 09 November 2017, 21.50
207 responses
7.881 visningar
1 gillar
GnomviD
av GnomviD

Skapad av da_bohz, 14 November 2017, 19.59
65 responses
1.480 visningar
1 gillar
Arfert
av Arfert

Skapad av krank, 13 November 2017, 06.07
17 responses
278 visningar
0 gillar
Krille
av Krille

Skapad av anth, 02 January 2017, 13.56
22 responses
540 visningar
0 gillar
Gurgeh
av Gurgeh

Skapad av Henke, Igår, 13.07
15 responses
355 visningar
1 gillar
Evokee
av Evokee

Skapad av Björn Wärmedal, 17 November 2017, 20.44
8 responses
184 visningar
4 gillar
Rangertheman  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Jag upptäckte i går att Neuromancer finns som ljudbok på YouTube. Ljudboken är som pappersboken, det går inte att slöläsa, man måste vara fokuserad hela tiden för att inte bli avhakad ur handligen. :-)
    • Wilhelm's Games har gått över förväntan i år, så jag beställde lite mer konst.
    • Lidingö är i samma storleksordning som Manhattan, det borde gå att göra något av det. "Kalla mig Orm."

Kommentera

Ursprungligen skrivet av wilper Visa inlägg
      • "Kalla mig Orm."
      Eller för den som vill ha med originalets s: "Kalla mig Snok."

Kommentera

• Jag upptäckte i går att Neuromancer finns som ljudbok på YouTube. Ljudboken är som pappersboken, det går inte att slöläsa, man måste vara fokuserad hela tiden för att inte bli avhakad ur handligen. :-)
        • Wilhelm's Games har gått över förväntan i år, så jag beställde lite mer konst.
        • Lidingö är i samma storleksordning som Manhattan, det borde gå att göra något av det. "Kalla mig Orm."
        Måste läsa om Nureomancer et al snart! Såg Bladerunner i veckan och den var fan lika bra som alltid. Var säkert 10 år sedan jag såg den sist! Kul att det går bra! Ser fram emot det här!

Men, är verkligen Lidingö och Manhattan lika stora? Är det inte typ ganska stor skillnad? Oavsett, cool idé! Lidingö som fängelseö är en skön twist!

Kommentera

Nä, men samma storleksordning. :-) Manhattan är 59km2, Lidingö är 30km2.

Kommentera

Jag trodde du var död!

Kommentera

En observation från frontlinjen, en rollperson i speltesten hamnar i ett förhör, förhörsledaren hackar RPns hjärna.
              I think that it is a running theme through this story. The absolute denial of the personal sphere. Those in power granting themselves access to the most private of the individual.
              Which is horrible, perhaps the game is a horror game of sorts.
              • Elizabeth blev indragen i ett högre prioriterat projekt, så extrakonsten till CM/77 dröjer lite. Det är OK, att vara flexibel med leveranstidpunkten när jag kan vara det är ett av sätten att hålla kostnaderna nere.
              • Senaste layoutade utkastet har fler sidor än vad Lulu tillåter för formatet. Jag vill inte byta format och jag har skurit rätt hårt i materialet redan. Skall spelet släppas som två böcker?
                • Världsbok + Regelbok?
                • Spelarbok + Spelledarbok?
                • Grundbok + Expertbok?
              • Jag fick snegla lite i den första tredjeparts-expansionen till CM/77 i helgen. Det här blir bra.

Kommentera

Skall spelet släppas som två böcker?
                • Världsbok + Regelbok?
                • Grundbok + Expertbok?
                Jag har alltid gillat konceptet Regelbok+Världsbok, men då är jag också av åsikten att båda böckerna borde kuna läsas från pärm till pärm av både spelare och SL, utan riskt för att hemligheter av slöjas.

Spelledarspecifk information tycker jag istället skall släppas tillsammans med äventyr baserat på denna information i separata äventyrsböcker.

Kommentera

En observation från frontlinjen, en rollperson i speltesten hamnar i ett förhör, förhörsledaren hackar RPns hjärna.
                  • Elizabeth blev indragen i ett högre prioriterat projekt, så extrakonsten till CM/77 dröjer lite. Det är OK, att vara flexibel med leveranstidpunkten när jag kan vara det är ett av sätten att hålla kostnaderna nere.
                  • Senaste layoutade utkastet har fler sidor än vad Lulu tillåter för formatet. Jag vill inte byta format och jag har skurit rätt hårt i materialet redan. Skall spelet släppas som två böcker?
                    • Världsbok + Regelbok?
                    • Grundbok + Expertbok?
                  • Jag fick snegla lite i den första tredjeparts-expansionen till CM/77 i helgen. Det här blir bra.

Kör en orange-svart spelar/regelbok och en svart-orange sl/världsbok :)

Kommentera

Just spelledarhemligheter I grundboken är jag inte så förtjust i. Det skall gå att skicka runt den utan att behöva vara paranoid över att spelarna snubblar över någon spoiler när de letar efter färdighetsbeskrivningar.

Men DMG var magisk när vi spelade Ad&d som små. En hel bok bara med hemligheter för SLs ögon.

Kommentera

Men DMG var magisk när vi spelade Ad&d som små. En hel bok bara med hemligheter för SLs ögon.
                      Det som stört mig med DMG:n i många spel som haft den eller en direkt motsvarighet är att de ganska ofta innehåller saker som jag (både i egenskap av spelare och spelledare) anser att spelarna borde ha tillgång till. Fast blandat med sånt som spelarna definitivt inte ska läsa =)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
                        Det som stört mig med DMG:n i många spel som haft den eller en direkt motsvarighet är att de ganska ofta innehåller saker som jag (både i egenskap av spelare och spelledare) anser att spelarna borde ha tillgång till. Fast blandat med sånt som spelarna definitivt inte ska läsa =)

Exempel?

För jag kan inte komma på något mer än AD&D 1e, som hade stridsreglerna i DMG. Efter det har ingen upplaga av just D&D haft något i DMG som jag tycker spelarna haft någon anledning att se.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
                          Exempel?

För jag kan inte komma på något mer än AD&D 1e, som hade stridsreglerna i DMG. Efter det har ingen upplaga av just D&D haft något i DMG som jag tycker spelarna haft någon anledning att se.
                          Det första jag kommer på är Megatraveller där Players manual mest bara innehöll själva karaktärsskapandet medan de flesta andra regler fanns i Referees guide, som jag minns det.

Kommentera

Det som stört mig med DMG:n i många spel
                            Okej, min inledande kommentar är ganska fel-ledande. Mer av de spel jag har erfarenhet av (och de är inte så där värst många, egentligen) som har haft uppdelningen spelarbok/spelledarbok (och dessa är ännu färre), tycker jag att detta problem finns.

Jag generaliserade helt enkelt från mina egna, begräsnade erfarenheter. Men det gör ju å andra sidan alla andra också ;)

Kommentera

Men det gör ju å andra sidan alla andra också ;)
                              Nu känner jag mig kränkt. Jag generaliserar faktiskt minst lika mycket utifrån vad jag hört andra säga om sina erfarenheter.

Sedan kan jag passa på att påpeka att ett helt orelaterat, svenskt cyberpunkrollspel från omkring 1989 körde med regelbok och världsbok.
                              Last edited by luddwig; 03 November 2017, 13.45.

Kommentera

Jag fick en fråga i en annan kanal, svaret blev långt och väldigt specifikt till frågeställaren. Men några satser ur det kanske kan intressera även er som följer CM/77-projektet.

Vad gäller CM77 så är/blir regelmotorn fri/gratis att använda/klona/hacka. Jag vet inte om jag orkar skriva ihop ett SRD på D&D-manér som folk kan klippa och klistra ur, men i väntan på ett sådant så kan du ju säga till om du vill köra CM77-reglerna så får vi lösa det då.

Min något försiktiga dröm är att det växer upp ett ekosystem med prylar som har samma bas och man kan låna och kopiera fritt mellan dem som spelledare. Och för spelmakarna så kan man luta sig mot varandra och dra nytta av det i marknadsföringen. Det spottas ut nya spel på marknaden, men det är dåligt med supporten till dem, om flera drar åt samma håll blir det kanske lättare.

En av våra projektkollegor har tagit saker som föll på golvet vid klippningen av CM77 och är bra långt på vägen att göra ett första supplement till spelet, och grundspelet är inte ens ute än. :-) Det gör mig glad. Det hade inte behövt vara ett supplement, det hade varit helt OK med ett nytt spel med samma regler.

(Och riktigt muntra stunder smådrömmer jag om ett fanzine med random artiklar till CM77 och dess syskon. Men det är tungt att driva ett fanzine, då måste vi nog vara några fler.)

Kommentera

Arbetar …
                                X